21

Welke diesel?

Misschien domme vraag, maar wat is beter voor oude trekkers blanke of rode diesel? blanke is wat duurder maar krijg je daar ook iets meer power van? met vpower voor personenautos een schonere verbranding en wel iets meer power.

Deel dit topic

Reacties

Als je aan rooie kan komen doen is goedkoper.
rooie is gewoon witte met een kleurstof in
Beste Intertje 946: Nee, de rode kleurstof had geen energiewaarde.
Blanke (auto)diesel was altijd duurder dan rode landbouwdiesel maar dat prijs-/belastingverschil is komen te vervallen.
V-Powerdiesel lijkt mij te duur voor trekkergebruik.
Geen aandelen en ook geen ervaring mee, maar het schijnt dat die vpower of dergelijke van andere merken je motor wel degelijk beter laten lopen.
Zelf heb ik het verschil nooit zo gemerkt.
Voor oude trekkers heeft al die moderne dieselmotoren geen enkele toegevoegde waarde. Die liepen en lopen heel goed op die stookolie van vroeger. Nieuwe trekkers kan ik me er iets bij voorstellen dat die dopes helpen om de motor beter of zuiniger te laten lopen.
Als je een oudere trekker hebt zonder elektronische inspuiting oid dan maakt het niet zoveel uit welke diesel je erin stopt als je maar een smeeradditief toevoegt, huidige diesel is zwavelarm en erg schraal, voor een ouderwetse brandstofpomp is het veel te schraal dus slijt die veel harder. Daarom additief toevoegen die bacteriegroei tegengaat en de pomp smeert
Conclusie: 't is wel iets beter, maar de prijs/kwaliteit van de slechtere diesel is VELE malen beter.
In de auto (nissanpatrol 2.8 diesel) kan ik echt merken met die dure en goedkope brandstof, motor loopt rustiger en zuiniger op de dure versie.. 😉
@ferguson-6475 Is al een moderne motor ten opzichte van de oldtimer traktor van dezelfde leeftijd.
Diesel van de gewone pomp en op een volle tank 1 a 2 dopjes motorolie erdoor doen voor extra smering van de pomp
Wel een domme vraag ja, of heb je nog een vat rode diesel staan?
@mestyle begint die daar ook niet van te roken?
(Rode) Gasolie:
Zwavelgehalte 1000 ppm (deeltjes per miljoen)
Cetaangetal 46 of hoger

EN590 blanke/rode Diesel:
Zwavelgehalte 10 ppm (deeltjes per miljoen)
Cetaangetal 51 of hoger

Kortom je hebt nu al betere diesel in de tank omdat er alleen nog en590 te koop is, de common-rail motoren konden ook slecht over de oude gasolie rood.
@ihc-driver

Wat voor smeeradditief is het en waar te verkrijgen, ze gooien er ook wel een scheut motorolie door de diesel heen voor de smering van de brandstofpomp en verstuivers.
@rickrenault

hij kan een klein beetje meer gaan roken,

maar je gooit er 1 a2 dopje van je olievaatje motorolie in een tank a 40 liter 1 dopje is meestal meer dan zat. modere olie aan de pomp is wat schrale en wordt de pomp minder gesmeerd
@mestyle oke dan ga ik dat doen die trekker draait ook wat extra toeren dus beetje extra smeren is dan wel goed
Heb hier geen verstand van hoor maar als je er moterolie bij in doet gaan die dan niet drijven of zinken in de benzine?
Twee taktolie om te smeren is beter.
@walker1 in de grens streek is het niet moeilijk om er aan te komen
Beste
Quote @Marien JD fan:
drijven of zinken in de benzine?

Het blijft wel gemengd. Bovendien 'hotseklotst' het al rijdend constant door elkaar.
Een dopje motorolie toevoegen aan de diesel? daar heb ik nog nooit van gehoord...?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
21
DEELNEMERS
15
WEERGAVES
4