Illustratie van:

Ford 4600 - sneller laten rijden, op welke manier?

Hallo,

ik heb een ford 4600 gekocht met supercab ik ga deze trekker gebruiken om naar stage te rijden, maar de trekker rijd maar ongeveer 30 en dat gaat mij eigenlijk te langzaam.
weet iemand hier hoe ik de trekker sneller kan laten rijden? ik heb em al een beetje meer toeren ge geven tot 2600 toeren.

alvast bedankt!
gr aldert

Deel dit topic

Reacties

international-633
42 inch eronder
aldertjd
Ik heb er 38 onder maar er is bijna geen ruimte meer voor groter dus dat word em niet...
ADB996
@aldertjd als er geen grotere banden op kunnen, dan moet je het eigenlijk wel van je toeren hebben. maar die tractoren zijn ook niet gemaakt om 50 te rijden. je had beter een Unimog kunnen kopen 😃
aldertjd
@ADB996 haha dat is zo maar unimog zijn ook duur en zijn slecht onderdelen voor te krijgen
aldertjd
Maar ik hoor ook wel eens dat je in de versnellingsbak een tandwiel om kon draaien zodat die sneller rijd.
ik hoop eigenlijk dat iemand mij daar iets meer over kan vertellen.
deutzfanJos
Grotere banden verder niet aan knooien
stevenb
Zo als mijn vader altijd zei, je moet het er maar mee doen, vaak zijn de bakken ook niet berekend op hogere snelheden zoals de 30 km bak van een inter.
Wimsumar
Beste AldertJD: Ik zal wel even contact opnemen met je stagebedrijf dat ze je wat harder moeten laten werken zodat je op het eind van de dag van vermoeidheid "kruipend op je tandvlees" de lage gearing al snel genoeg vindt. 😉
jammermaarhelaas
@aldertjd

Zorg wel dat je voorwielen goed sporen, zodat je niet gaat zwalken over de weg. Ik werk bij de 2600 met een toespoor van 1 a 1,5 cm in de velgrand gemeten. Bij het meten ter controle 1 wiel even een halve slag draaien om te controleren of je geen slag in de velg hebt waardoor je alsnog geen goede sporing zou hebben.

Bij mijn weten kan de hi-lo van een JD uit de 50 serie worden omgedraaid waardoor het in plaats van een vertraging een versnelling wordt.
Hoe dit bij Ford zit weet ik verder niet, misschien een ander differentieel en pignonwiel erin, maar dat lijkt me wel kostbaar. In het Nederlandstalig handboek vond je destijds ook een aparte snelheidstabel voor tractoren voor Belgie (max. 25km/h) naast die voor Nederland (ca.30km/h). Allicht deden ze dat ook met een andere eindvertraging (kroon/pignonwiel?)
koenjohndeere
Ik wou zegge grotere band scheelt al weer
dickt
Net als in dat reclamefilmpje van de verzekeringsmaatschappij je gewoon mee laten slepen door een auto of vrachtwagen. 😃
erik9831
@dickt

Je bedoelt zoals in het filmpje op de volgende link ... koop je maar alvast een fietsje dan. (film is echt, is heel wat rond te doen geweest toen over die fietser hier in België)

selten
Eindvertraging dichtlassen :lol:
Wimsumar
Beste Erik9831:
Quote @erik9831:
is heel wat rond te doen geweest toen over die fietser hier in België

Ja, en de vrachtwagenchauffeur een boete voor snelheidsovertreding!
basgroot
Of een v8 erin zetten net zoals ze in Zweden hebben gedaan.
heimans
Bij een 5000 kun je er een ander kroon en pignonwiel erin zetten, gaat ie dik 50/60, hangt van je bandenmaat af.
Ik geloof dat het bij een 4600 vast ook wel kan.
ford5000
@heimans Bij een 5000 of andere 4 cilinder tot de 10 serie verwissel je dan kroon en pignon met die van een 4000.
Bij een 2/3000 of 2/3600 kun je dat geintje flikken door er kroon en pignon van een Super Dexta in te doen, maar voor een 4000/4600 zou ik zo even geen pasklare oplossing weten.
heimans
Ben ik niet helemaal met je eens, ik heb er een van een 4500 industrietrekker nu inzitten, althans dat zegt Richard.
Dat, i.c.m met een bsd666 met max. 2600 toeren en 16,9R38 heb je wel een leuk trekkertje 😃
interbriels
@aldertjd ik weet niet waar je het op baseert dat je slecht onderdelen van een unimog kan krijgen maar je kan alles maar dan ook alles nog krijgen
trekker_driver
Een kerol hier in de buurt heeft de vertraging uut de achteras gehaald, de inter (400 serie dacht ik) heeft nu de 100 km/h gehaald op de autoteller
ErDee
@trekker_driver dat er maar wat mis gaat, leert ie tenninste van zo'n stommiteit, nl. Een trekker 100 laten lopen.... dan ben je toch niet helemaal goed in je hoofd..
trekker_driver
@ErDee Tjah, 100 rijd tie ook meestal noe, veels te gevaarlijk als die automobilisten denken dat je maar 30 ga. Hij heeft wel lage brede banden eronder liggen, en hij heeft er vrachtwagenremblokken opgezet.
ford5000
@heimans Geen idee wat er in de achterbrug van een 4500 zit.
Zal maar zo kunnen dat die in een 4000 resluteren in een hogere eindsnelheid. Zal in een 4500 wel een 4x4 omkeerbak met koppelomvormer voor zitten denk?
SJB533
@ford5000 euh... 4500? Industrial?
ford5000
@SJB533 Yep. Industrie variant van de 4000, ook als graaf/laad leverbaar.
SJB533
@ford5000
Foi, leek Eicher wal 😃
heimans
@SJB533

Echt waar, ze bestaan echt, ik had er ook nog nooit van gehoord, maar volgens dr. Pit is het zo.
heimans
@ford5000

Geen idee wat voor bak er in een 4500 zit, ik weet wel dat eerder genoemd kroon en pignon daar uit komt.
Er zijn, zoals je vast wel weet, meer tf leden geweest die dit kunstje hebben geflikt.
ford5000
@heimans Ik ken geen mensen dit dit geintje met een 4000 geflikt hebben.
Van de viercilinders ken ik er meerdere, van 5000 tot 7700.
Een bevriende collega Ford liefhebber heeft kroon en pignon uit een Super Dexta in een 6Y 3000 gezet en die loopt nu ook rond de 50 km/u.
Zo zie je maar weer dat je iedere keer weer wat bijleert. 😄
heimans
@ford5000

Helemaal mee eens.
Ik doel ook op de 5000, ikzelf heb een 8210 motor voor een 5000 lijf gezet, draait 2600 toeren, die 4 pittertjes draaien meende ik 2100 toeren.
Verder heb ik er dus ook een ander kroon en pignon ingezet, ik vindt het wel een mooie combi zo, moet de snelheid nog eens meten met de dom dom maar ik denk dat het aardig richting de 60 gaat...
Wimsumar
Beste Heimans:
Quote @heimans:
dom dom

Zo klinkt de deurbel bij een 'blondje':

DOM-DING
heimans
ford5000
@heimans Die 5000 van mij draait rond de 2300-2350 toeren op de motor. Blijkbaar is ie daarom ook wat sneller op de weg dan de meeste andere 5000's die maar amper 27-28 halen waar die van mij 32-33 loopt, ondanks zijn 13.6R38 banden.
jmos
@ford5000
het toerental voor de driecilinders dan? die van ons gaat over de 2400. hoort dat origineel of niet?
Wimsumar
Beste JMos
Quote @jmos:
hoort dat origineel of niet?

Hoe lang doe jij al mee op T.F.?

Dat weet je toch ook wel te vinden op Konedata.

konedata.net/Traktorit/ford2000.htm/
jmos
Quote @Wimsumar:
Dat weet je toch ook wel te vinden op Konedata.

mijn buitenlands is helaas niet zo goed dat ik kan ontdekken wat het max rpm is
stannetje96
@jmos nou er staat toch rpm in de tabel?
jmos
@stannetje96
welke tabel?
stannetje96
@jmos heb je uberhaupt op de link gekeken?
Wimsumar
Beste JMos:
Quote @jmos:
rpm

Speciaal voor jouw heeft Konedata het heel gemakkelijk gehouden.
Het betekent: Rotaties per minuut.
jmos
@stannetje96
ja.

@wimsumar
ik zie twee toerentallen staan. een voor max pk en een met max koppel. maar wat de motor zelf max mag draaien weet ik niet
Wimsumar
Beste JMos:
Quote @jmos:
een voor max pk

Jij zou ook moeten weten dat in die tijd het "max pk" tevens het maximum toerental is.
Constant- of overconstantvermogen motoren zijn moderne fratsen die toen nog niet bestonden.
jmos
@Wimsumar
idd, foutje van mij dan.

maar dat zou betekenen dat het rpm 2200 moet zijn, dan draait die van ons er wat te veel.
ford5000
@jmos Niks aan veranderen. Die korteslag dieseltjes kunnen een wat hoger toerental prima aan.
Ik heb aan die 5000 van mij nooit met een sleutel aan de brandstofpomp gezeten, dus hij draait dat verhoogde toerental al minstens 30 jaar, en dat is ook nog een overvierkante motor. Dwz. dat de boring groter is dan de slag.
SJB533
Quote @Wimsumar:
Jij zou ook moeten weten dat in die tijd het "max pk" tevens het maximum toerental is.
Maximum vermogen ligt doorgaans bij het normale aftakastoerental, dus om de 2000 rpm. Maximaal toerental is vaak 2200-2300 toeren.
Wimsumar
Beste SJB5333:
Quote @SJB533:
Maximum vermogen ligt doorgaans bij het normale aftakastoerental

Nog even wakker blijven A.U.B.. 😉
Ik schreef immers, dat moderne motoren zo afgeregeld zijn (als constant vermogen-motor).
SJB533
Quote @Wimsumar:
Ik schreef immers, dat moderne motoren zo afgeregeld zijn (als constant vermogen-motor).
En als ik jou zeg, dat dat in de jaren 1960 al was... 😉
Wimsumar
Beste SJB533:
Quote @SJB533:
1960

Daar kan ik me niks bij voorstellen. Voorbeeld(en) graag.
SJB533
@Wimsumar
IHC had voor zover ik weet het maximale vermogen rond de 2000 tpm zitten, maar het maximaal motortoerental was bij de meeste typen 2200 of 2300 tpm.
Wimsumar
Beste SJB533:
Quote @SJB533:
maximale vermogen rond de 2000 tpm

Kweenie, kijk zelf maar:

konedata.net/Traktorit/ih523.htm/

Of, wat je nog steeds ziet, met dezelfde motor verschillende p.k.-klasse trekkermodellen maken door het max. toerental te begrenzen/verhogen.

konedata.net/Traktorit/ih323.htm/
jmos
Quote @SJB533:
bij het normale aftakastoerental, dus om de 2000 rpm

bij ford is dit rpm 1800 😉
jmos
Quote @ford5000:
Niks aan veranderen.

was ik ook niet van plan 😛
ford5000
Quote @jmos:
bij ford is dit rpm 1800

Gaat ook niet voor elke Ford op.
De één heeft het bij 1800, de ander bv bij 1900.
Daar zit bij de verschillende types ook wel verschil in dus.
jmos
@ford5000
oke 😄 die van ons zit op 1800. 😄
SJB533
@Wimsumar
Nominaal vermogen 😉
Kenijor
Maar hoe gaat ie nou harder?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 4600 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
56
DEELNEMERS
21
WEERGAVES
30