Fendt 106 - remmen blokkeren
Halo, als ik met mijn 106 rij en ik rem blokkeren mijn remmen altijd. is hier iets aan te doen?
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fendt 106 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
pas op als je zelf doet kunnen nog asbesthoudende schijven inzitten
Als ik me niet vergis is het probleem ook oplosbaar door simpelweg de remmen opnieuw af te stellen.
Er is nog hoop.
bij onze 108 ook gehad en van alles geprobeerd maar wel op het laatst nieuwe remmen gemonteerd
Herkenbaar. Een 108 heb ik ook gehad (25 jaar geleden ingeruild overigens). Daarvan ook wel eens de remmen 'opgespannen' in verband met grote vrije slag op het rempedaal en remmen die "hapten naar de baas" (vastsloegen).
Met trommel- of schijfrem?
Indien trommelrem, dan zo nu en dan achteruitrijdend enkele tientallen meters flink remmen. Dan is de slijtage tussen beide remschoenen weer in evenwicht.
Huhhhh, na 100 meter komt de rook er al af.
Dwz dubbele platen met drukplaten op kogelbanen ; die de platen klemmen in principe .
Dat beeld heb ik zo niet voor ogen. Meestal heeft een 106 schijfrem, maar een enkele generatie had geloof ik trommelrem (hoewel ook Konedata hierover geen uitsluitsel geeft: allen schijfrem). Indien wel schijfrem (des te beter) dan opnieuw (laten) afstellen.
Nou nee, eigenlijk niet. Ik zou het graag eens een keer zien dat je een kilometertje of 8 met flink gas erop, 'op de rem' gaat.
Weet jij de afstelprocedure van Fendt schijfremmen hier weer te geven?
als ik rem ga ik gewoon niet meer vooruit.
als de rem is geblokkeerd en ik ambrieer dan moet hij eerst even in de andere richting rijden voor hij niet meer is geblokkeerd
zo ver aandraaien zodat de wielen nog net vrijlopen .
De stelmoeren zitten achterop de trompet bij die rubber stofhoezen .
zo ver aandraaien zodat de wielen nog net vrijlopen .
Volgens de handleiding 300-serie is dit de afstelprocedure voor de vrije slag op het rempedaal.
Erbij vermeld staat:
"Aanvullende werkzaamheden in geval van optredende klappergeluiden":
De instelschroef bovenop het remhuis losdraaien.(circa 2 slagen, tot volledige beweging mogelijk is).
Vervolgens de er tegenover liggende instelschroef (aan onderzijde) zo ver indraaien tot de rem begint te pakken ( trekker hierbij op de krik, tweede persoon om het wiel te draaien) vervolgens deze stelbout precies 1,5 (anderhalve) slag terugdraaien en de borgmoer vastdraaien.
Dan de eerstlosgedraaide instelbout indraaien tot ook de rem begint te werken (band nog net/moeilijk met de hand rond te draaien).
Nu deze bout 2/3 (TWEEDERDE) slag terugdraaien en de borgmoer vastdraaien.
P.S.1: (Zet met stift of eventueel kraspen eerst een markeerstreep op de boutkop)
P.S.2: De beschreven stelbouten staan haaks op de trekstang van de rembediening te vinden aan onder en bovenzijde van het remhuis.
106 heeft mechanische bediening (stangen )
De 300 serie heeft op alle typen hydraulische bediening dacht ik ; vandaar afwijkende afstel procedure ?
Dat remmen gaan blokkeren is denk ik vaak een kwestie van droge en of vieze kogels in de klemplaten + dat de terugtrekveren weinig kracht hebben bv door een keer heet te zijn geweest .
Dus een keer goed "strak"afstellen en "schoon" remmmen . Helpt dit niet dan trompetten er een keer af en ev nieuwe remschijven + alles goed schoonmaken kogelsen banen goed invetten en nieuwe veertjes erin ; dus revisie .
Als dit het geval is even demonteren nieuwe veertjes en kogels monteren evt ook nieuwe voeringen/schijven en dan afstellen zoals boven beschreven suc6 Doordat de remmen in de rijrichting worden geactiveerd kan het ook zijn dat de schijven worden geactiveerd door wrijving, waardoor de voeringen/schijven een beetje strakker komen en dan begint de tractor te remmen.
Nee, de afstelprocedure is gelijk.
Het aandraaien van "de trekstang" (bij mechanische bediening) is feitelik hetzelfde als bij de hydraulische rembediening. Hier zit boven op de remcylinder ook een zelfborgende stelmoer.
Voor goede orde: het aandraaien van de trekstang (bij mechanische en hydraulische bediening) is in beginsel alleen bedoelt voor het verkleinen van de vrije slag op het rempedaal.
De aanvullende afstelling die ik bovenstaand omschreef, is bedoelt om goede basisinstelling van de remmen te krijgen en om 'klappergeluiden' er uit te halen.