Illustratie van:

Fendt 106 - remmen blokkeren

Halo, als ik met mijn 106 rij en ik rem blokkeren mijn remmen altijd. is hier iets aan te doen?

Deel dit topic

Reacties

Fendt926Driver
Bij mijn weten is het alleen op te lossen door nieuwe remmen te monteren.

pas op als je zelf doet kunnen nog asbesthoudende schijven inzitten
Wimsumar
Beste Fendt926Driver:
Quote @Fendt926Driver:
nieuwe remmen

Als ik me niet vergis is het probleem ook oplosbaar door simpelweg de remmen opnieuw af te stellen.
Er is nog hoop. 😉
Fendt926Driver
Quote @Wimsumar:
simpelweg de remmen opnieuw af te stellen.
dat moet dan altijd eerst geprobeerd worden.

bij onze 108 ook gehad en van alles geprobeerd maar wel op het laatst nieuwe remmen gemonteerd
Wimsumar
Beste Fendt926Driver:
Quote @Fendt926Driver:
bij onze 108

Herkenbaar. Een 108 heb ik ook gehad (25 jaar geleden ingeruild overigens). Daarvan ook wel eens de remmen 'opgespannen' in verband met grote vrije slag op het rempedaal en remmen die "hapten naar de baas" (vastsloegen).
albert-fendt
Remmen van 108 is anders als 106, 108 heeft hydraulische bediening, ik weet niet of dat verschil maakt?
albert-fendt
Ik heb bij mijn 106 dat hij hapt, hij slaat niet echt vast. ook als ik flink op de rem ga staan gaat hij een krakend geluid maken vlak voor hij stil staat. wat denken jullie dat dat is?
hobbyboer
Heb al geprobeerd om gewoon rijdend te remmen? Ik bedoel met een kilometertje of 8 en flink gas erop de rem stevig intrappen en dan een 50 meter doorgaan. Wil weleens helpen bij machines waarvan de rem weinig gebruikt wordt.
JD3010
@hobbyboer Dat doe ik met mijn heftruck ook als die weer beroerd gaat remmen. Even opschuren denk ik dan maar. 😉
Wimsumar
Beste Albert-Fendt:
Quote @albert-fendt:
106

Met trommel- of schijfrem?
Indien trommelrem, dan zo nu en dan achteruitrijdend enkele tientallen meters flink remmen. Dan is de slijtage tussen beide remschoenen weer in evenwicht.
Wimsumar
Beste Hobbyboer:
Quote @hobbyboer:
kilometertje of 8

Huhhhh, na 100 meter komt de rook er al af. 😃
albert-fendt
@Wimsumar hoe kun je zien wat voor remmen het zijn?
basia
De 100 serie heeft vanaf de 4 cil serie (105 ) schijfremmen .
Dwz dubbele platen met drukplaten op kogelbanen ; die de platen klemmen in principe .
Wimsumar
Beste Albert-Fendt:
Quote @albert-fendt:
wat voor remmen

Dat beeld heb ik zo niet voor ogen. Meestal heeft een 106 schijfrem, maar een enkele generatie had geloof ik trommelrem (hoewel ook Konedata hierover geen uitsluitsel geeft: allen schijfrem). Indien wel schijfrem (des te beter) dan opnieuw (laten) afstellen.
Wimsumar
Beste Hobbyboer:
Quote @hobbyboer:
een goed lezer begrijpt dat wel. U ook schat ik zo in

Nou nee, eigenlijk niet. Ik zou het graag eens een keer zien dat je een kilometertje of 8 met flink gas erop, 'op de rem' gaat. 😉 😃
Wimsumar
Beste Basia:
Quote @basia:
De 100 serie heeft vanaf de 4 cil serie (105 ) schijfremmen .

Weet jij de afstelprocedure van Fendt schijfremmen hier weer te geven?
wout4000
@hobbyboer
als ik rem ga ik gewoon niet meer vooruit.
als de rem is geblokkeerd en ik ambrieer dan moet hij eerst even in de andere richting rijden voor hij niet meer is geblokkeerd
basia
Ik meende van de zelfborgende moer (17of 19 mm) aan de stang die naar binnen gaat ( de trekstang die de klemplaten op kogels tegen-gesteld aanrtekt ; en dus uitzet )
zo ver aandraaien zodat de wielen nog net vrijlopen .
De stelmoeren zitten achterop de trompet bij die rubber stofhoezen .
Wimsumar
Beste Basia:
Quote @basia:
Ik meende van de zelfborgende moer (17of 19 mm) aan de stang die naar binnen gaat ( de trekstang die de klemplaten op kogels tegen-gesteld aanrtekt ; en dus uitzet )
zo ver aandraaien zodat de wielen nog net vrijlopen .

Volgens de handleiding 300-serie is dit de afstelprocedure voor de vrije slag op het rempedaal.

Erbij vermeld staat:
"Aanvullende werkzaamheden in geval van optredende klappergeluiden":
De instelschroef bovenop het remhuis losdraaien.(circa 2 slagen, tot volledige beweging mogelijk is).
Vervolgens de er tegenover liggende instelschroef (aan onderzijde) zo ver indraaien tot de rem begint te pakken ( trekker hierbij op de krik, tweede persoon om het wiel te draaien) vervolgens deze stelbout precies 1,5 (anderhalve) slag terugdraaien en de borgmoer vastdraaien.
Dan de eerstlosgedraaide instelbout indraaien tot ook de rem begint te werken (band nog net/moeilijk met de hand rond te draaien).
Nu deze bout 2/3 (TWEEDERDE) slag terugdraaien en de borgmoer vastdraaien.

P.S.1: (Zet met stift of eventueel kraspen eerst een markeerstreep op de boutkop)
P.S.2: De beschreven stelbouten staan haaks op de trekstang van de rembediening te vinden aan onder en bovenzijde van het remhuis.
basia
@Wimsumar
106 heeft mechanische bediening (stangen )

De 300 serie heeft op alle typen hydraulische bediening dacht ik ; vandaar afwijkende afstel procedure ?

Dat remmen gaan blokkeren is denk ik vaak een kwestie van droge en of vieze kogels in de klemplaten + dat de terugtrekveren weinig kracht hebben bv door een keer heet te zijn geweest .

Dus een keer goed "strak"afstellen en "schoon" remmmen . Helpt dit niet dan trompetten er een keer af en ev nieuwe remschijven + alles goed schoonmaken kogelsen banen goed invetten en nieuwe veertjes erin ; dus revisie .
old man jose
De kans dat de veertjes zijn opgerekt door de warmte is ook aanwezig.
Als dit het geval is even demonteren nieuwe veertjes en kogels monteren evt ook nieuwe voeringen/schijven en dan afstellen zoals boven beschreven suc6 Doordat de remmen in de rijrichting worden geactiveerd kan het ook zijn dat de schijven worden geactiveerd door wrijving, waardoor de voeringen/schijven een beetje strakker komen en dan begint de tractor te remmen.
Wimsumar
Beste Basia:
Quote @basia:
De 300 serie heeft op alle typen hydraulische bediening dacht ik ; vandaar afwijkende afstel procedure ?

Nee, de afstelprocedure is gelijk.
Het aandraaien van "de trekstang" (bij mechanische bediening) is feitelik hetzelfde als bij de hydraulische rembediening. Hier zit boven op de remcylinder ook een zelfborgende stelmoer.

Voor goede orde: het aandraaien van de trekstang (bij mechanische en hydraulische bediening) is in beginsel alleen bedoelt voor het verkleinen van de vrije slag op het rempedaal.
De aanvullende afstelling die ik bovenstaand omschreef, is bedoelt om goede basisinstelling van de remmen te krijgen en om 'klappergeluiden' er uit te halen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 106 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
21
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
19