Super uitvinding

Nieuwe uitvinding om mais wagens te duwen met een kogelkop. ook toe te passen om bij de kuil aan de shovel te koppelen om de wagens de kuil op te drukken.
is op het laatst van het filmpje te zien

Deel dit topic

Reacties

dx11
Menig loonwerker heeft al jaren iets soortgelijks.
Hurli356
Wel het mooiste als je 'n omkeerinrichting op de trekker hebt. Anders zit je de hele dag verkeerd om in de trekker. Maar zal zeker schelen in gemodder.
erik9831
@Hurli356 Claas Xerion is dan de oplossing 😄
dx11
@erik9831 Dan wordt het al met al een dure oplossing 😃
erik9831
@dx11 Soms ... Ja dan moet je er toch iets voor over hebben hé 😛

Alleen moet je zien dat je de wagen niet laat kantelen door hem te hoog omhoog te doen. (denk ik maar)
Gerron
Ik denk dat er bij die shovel wel iets gaat breken.
radium45
@Gerron In ieder geval iets krom gaat.
Hurli356
@erik9831 Wel 'n mooi apparaat, maar zijn meer trekkers met omkeerinrichting. De topicmaker @Fendt926Driver heeft zelf ook een Fendt met omkeerinrichting
erik9831
@Hurli356 New Holland heeft ook de T9 inderdaad
ValtraT202
@erik9831 Valtra 😃
ValtraT202
@Hurli356 Valtra is zo wat de uitvonder er van dus fendt deutz challeger mf kan r ook mee uitgerust worden
boeren !!
Ik heb al eens eerder filmpjes gezien met dit soort techniek maar volgens mij was dat allemaal zelfbouw.
Hurli356
@erik9831 Welke T9? 😃

of

of misschien op dubbellucht?

Maar misschien beetje lomp in de mais
boeren !!
@ValtraT202 klopt valtra was volgens mij ook zowat de uitvinder van omkeerrichting.
Fendt926Driver
@boeren !! zag zelf het grote voordeel in de kogelkop. makkelijk aan te koppelen en in alle standen contact met de trekhaak
Fendt926Driver
Zelf hadden we een trekoog op een pallet lepel om de hakselaar te duwen als het nat is. maar die wordt op de kopakker steeds afgekoppeld en voor de rijen weer aangekoppeld

JD5620
Mooie uitvinding dit, dat niemand daar eerder opkwam!!
radium45
Quote @JD5620:
dat niemand daar eerder opkwam!!

Dat komt omdat niet iedereen wat in deze oplossing ziet. Persoonlijk zie ik ook meer in een grote H-balk achter de wagen waar je met bv met de wielladerbak tegenaan duwt. Voordeel is dat je de wagen kunt ''laten gaan'' als hij zichzelf weer redden kan op de kuil. Met getoonde constructie lijkt mij dat wanneer de boel onder spanning staat dat afkoppelen niet vlot lukt. Maar kan meevallen?
tjerk-koetje
Loonbedrijf waar mn broer werkt heeft dit al jaren, tis niet een nieuw systeem.
SJB533
Quote @ValtraT202:
dus fendt deutz challeger mf kan r ook mee uitgerust worden

Euh? Fendt? Die hebben al jaren een eigen!
tjerk-koetje
Tis alleen wel oppassen met dit systeem. je kan de combi zo over de kop drukken in de bochten 😉
Wim3065
Waarom investeren jullie Nederlanders niet in silage wagens met aangedreven assen? Dit systeem vraagt terug een trekker + werkkracht.
ValtraT202
@SJB533 toen kochten ze het van hun zo heb ik het is gehoord
Wimsumar
Beste Wim3065:
Quote @Wim3065:
silage wagens met aangedreven assen?

Al dat zware materieel (inclusief silagewagens met aangedreven assen) kan in colonne naar Tata Hoogovens Ijmuiden.
"Gewoon" met licht materiaal mais oogsten onder moeilijkere omstandigheden. Dat wil zeggen, een trekker met 4-rijer hakselaar in de hefinrichting en enkelasser silagekiepers van +/_ 7 ton laadvermogen.

Voor diegenen die ongeneeslijk aan de 'groot-groter-grootste-machine-waanzin' leiden: draineer je grond eens een keer. De kosten worden in 4 à 5 jaar door de meeropbrengst terugverdiend en vastrijden.nl kan in de geschiedenisboeken.
Hurli356
@radium45 Dan heb je het alleen over het verhaal op de kuil, maar op het land is dat natuurlijk 'n heel ander verhaal. Dan kun je met dit systeem gewicht overdragen zodat je er met de wagen minder diep door zakt.
Fendt926Driver
Quote @Wim3065:
Waarom investeren jullie Nederlanders niet in silage wagens met aangedreven assen?
bij een beetje nat land is dat een oplossing maar zie geregeld fotos voorbij komen op tf dat je met aangederven assen vastzit op plekken waar je zonder kraan niet meer wegkomt.
zie meer in de oplossing van @Wimsumar bij compleet nat land. draineren.
fendt 512c
Dat is bij een loonwerker bij mij in de buurt, loonbedrijf De Weer bornerbroek
Hurli356
@Wimsumar Voor sommige boeren wel mee eens ja 😃 Elk jaar maïs verbouwen op de natste stukken.
Fendt926Driver
Quote @fendt 512c:
loonbedrijf De Weer bornerbroek
klopt bennie was hier 2 maand geleden nog toen had hij het erover dat ze er mee bezig waren. had er verder nog niet wat van gehoord tot ik vanmorgen dit filmpje zag.
weer een extra uitvinding van bennie
hobbyboer
Nette uitvoering van een bestaand idee!
Ze hebben hem wel weer onnodig duur gemaakt in mijn ogen
Al die draaipunten en cilinders zijn helemaal niet nodig, gewoon hef omhoog en duwen maar. veel makkelijker hoef je ook niet te sturen met de duwtrekker. Als je ook (grotere afstanden) wil trekken zou alleen de zwenkcilinder nog een optie kunnen zijn om te kunnen sturen (knikbesturing), maar lijkt me niet vaak nodig.
Wolf_miniatuur
@hobbyboer


Zoals deze. Gebruiken hem al 5 jaar, hebben er 2 ofzo. Hef omhoog, druk op de achterwielen en gaan
jehan
@radium45 die h balk hebben wij achter op de maiswagens zitten ..gaat als een speer op de kuil .ff de bak van de shovel er tegen aan beetje optillen voor extra druk en hoppa
cvdebegaaiers
Die wagens gaan tog zo krom als iets als de wielen stil staan en je er maar tegenaan blijf duwen?
En kan iemand mij vertellen waarom die mannen met hun slijtagewagens telkens over de kuil moeten? Hier rijden we gewoon met kippers, je bent veel sneller leeg en enig boer kan wel vlot achteruit rijden met de bak omhoog
Arrie94
Quote @SJB533:
Quote @ValtraT202:
dus fendt deutz challeger mf kan r ook mee uitgerust worden

Euh? Fendt? Die hebben al jaren een eigen!

Al in de jaren 70 zo niet eerder inderdaad!


@Niek1988 heeft vorig jaar ook al eens een film over dit duwsysteem gemaakt!

Stef_S
@cvdebegaaiers Met die "Duitse stijl" ligt de kuil wel veel vaster als je het mij vraagt. Met de verdeelwalsen netjes een laagje over de kuil verspreiden, hoeft het zo goed als alleen nog maar aangereden te worden. Dan ook natuurlijk een trekker op de kuil, veel praktischer 😉
cvdebegaaiers
Wij hakselen zelf en rijden met kippers, er staat een fendt 305 op de kuil. Een wat lichtere trekker maar als je er elke keer 5 cm mais over verdeelt en dan aanrijd. dat zit harstikke vast. en als je met een silagewagen de kuil op moet dan trek je tog een hoop mais los op het slijle stuk? of hoort dat er dan niet bij?
radium45
@cvdebegaaiers Voordeel van een rijkuil is dat de kuilkwaliteit van voor tot achter hezelfde is qua VEM, DS en weet ik wat niet meer, met dat dumperen wat jullie doen krijg je de mais van elk perceel aan blokken in de kuil, groen, rijp, verrot.. alles vind je terug tijdens het uithalen. Elk perceel kun je dus weervinden.
fendt308-driver
@radium45
je kiept de kieper voor de kuil leeg en smeerd de mais over de hele kuil. Zelfde effect als op de kuil lossen toch?
radium45
fendt308-driver
@radium45
verklaar dat eens...
Of ik nu met doseer walsen het mooi verspreid over de kuil of met een shovel/trekker het netjes over de kuil verdeel. Het lijkt mij dat bijde een dun laagje over het geheel vormt steeds
radium45
@fendt308-driver Zoals jij het uitlegt zal het alleen dan geen verschil maken als je de volledige kuillengte meteen gebruikt, maar das gekkenwerk om al die mais bijvoorbeeld 50 meter naar achteren te schuiven.
mdoornekamp
@radium45 probleem is dat de meeste boeren geen rijkuil maken omdat er volgens hen geen ruimte is. Werkt met gras ook veel mooier trouwens. Dan moet je achteruit met je maiswagen er op en dat lukt niet
radium45
@mdoornekamp Klopt, voordeel wat ik zie van het wel achterwaarts dumperen is dat op een moment een stuk kuil op hoogte is, dat die alvast afgedekt kan worden, en vooral met name bij gras kun je alvast een stuk onderdekken met bv grond.
inter844-s
Foto's en videos zijn van loonbedrijf deweer werkt heel mooi dat systeem, ze zijn dit jaar ook bij ons geweest met dit systeem, ze kunnen met die bok de wagen iets liften en er tussen de 4/8 ton van afhalen.
B - W


gewoon simpel houden, gaat hier al jaren naar volle tevredenheid, is trouwens helemaal geen nieuwe uitvinding, alle loonwerkers on onze omgeving hebben dat al jaren hier...
monteurtje
@ValtraT202

Valtra de uitvinder van de omkeer inrichting??
MB-trac had het honderd jaar geleden al en fendt had het vroeger standaard op de eerste 900 vario serie's.
valmet 605
Joehoe superuitvinding....
Over een paar jaar silagewagens met een breuk die hem naar boven toe doet opklappen.....
Het is niets nieuws en ik weet niet maar een ketting onder de buik van de trekker door en een band op de neus en deze opknijpen is dan een megasuper uitvinding!
Loeideutz
@radium45 @fendt308-driver Er zijn nou eenmaal mensen die met elke wagen graag de hele kuillengte over rijden. Die vinden elk ander systeem fout. Ik keur dat systeem niet af. Nadelen ervan zijn dat je aan de voor en achterkant een pad moet hebben liggen, en als het allemaal net niet gaat, je telkens weer die bovenlaag, die net is vastgereden, los krabt. Hier in de regio kuilen ze bijna allemaal in door de wagen achteruit tegen, of een klein stukje op de kuil te rijden, en daarna leeg te draaien of te kiepen. Vervolgens wordt het produkt over een flinke lengte, niet de hele kuil, uit elkaar geduwd, verdeeld en vastgereden. De fout die tegenstanders hiervan maken, is dat ze denken dat dat maar over een paar, maximaal 5, meter gebeurt, en dat daar die silagewagen van 50 m3 in een keer wordt ingeduwd. Dus niet! Men houdt een flinke lengte aan, verdeelt het produkt netjes, rijdt aan, en desnoods nog een keer, als het veel is. Voordelen bij gras zijn in ieder geval dat je niet elke keer die hele lengte hoeft open te maken. En ja, als erg veel verschil zit in de maïs bij het hakselen, kun je dat terug zien in de kuil; niet als blokken, maar als schuine strepen in de lengte. Overigens , als er veel verschil zit in de maïs, moet je misschien eens in 2 maal gaan hakselen. Grotere boeren hier in de buurt doen dat al langer.
Loeideutz
@valmet 605 N
Helemaal mee eens. En niemand weet dan waar dat van komt.
valmet 605
@Loeideutz paar lussen onder de buik een kort kettinkje onder je moederblok. Ketting vast aan de wagen. beetje ruimte laten voor uittrekken en een zware truckband aan de neus van de trekker.
Dan een paksysteem en gaan.

Denk namelijk ook eens aan de draairichting van de banden en hoe een trekker is gebouwd!!!
Fendt926Driver
Quote @Loeideutz:
Er zijn nou eenmaal mensen die met elke wagen graag de hele kuillengte over rijden. Die vinden elk ander systeem fout
vind niet elk systeem fout maar bij ons is maar een systeem en dat is over de kuil lossen.
maken in een keer een kuil met 2 wagens heeft de trekker alle tijd nodig om vast te rijden.
een dun laagje lossen op de kuil een keer verdelen en vastrijden. ook kunnen de wagen en vastrijder elkaar passeren op de kuil. op het moment als ik achterwaarts de kuil inrijd moet de trekker of shovel staan wachten en kan daarna beginnen. als hij dan kan beginnen is de volgende al in aantocht. werkt hier niet. in de tijd dat hij achterwaarts ingedraaid is ben ik al halfweg op de kuil aan het lossen en de verdeler aan het verdelen en vastrijden.
maar zoveel mensen zoveel wensen en gelukkig maar anders werd het wel heel saai
Loeideutz
@Fendt926Driver Ik vind geen enkel systeem fout. Toen ik nog een heel klein Loeideutzje was deden mijn vader en mijn oom het ook zo. Na een paar jaar kochten ze een riek om het gras de kuil op te duwen, zodat ze voor de kuil konden lossen, met het voordeel dat je de grafkuil niet elke keer hoeft open te maken over de hele lengte. Er is hier geen loonwerker die een gras- of maïskolven maakt door er overheen te lossen. De meeste boeren hier die een nieuwe sleufsilo gaan bouwen, maken er een achterwand in, weten ze zeker dat er daar weer minder verlies is. Als je kuil breed genoeg is om met de aanrijtrekker de lossende wagen te passeren, dan is je kuil ook breed genoeg om de wagen te laten lossen, als de aanrijtrekker of shovel nog rijdt. Daar waar dat niet is, bijvoorbeeld bij mij, wacht de wagen tot de vastrijder klaar is, de kuilkwaliteit gaat voor alles. Maar gelukkig is de wereld niet saai.
Loeideutz
@Fendt926Driver Over de uitvinding: ik vind ze op zich niet verkeerd, maar volgens mij is het een lapmiddel om de vele fouten die er voor gemaakt zijn te verbloemen. Is de grond wel geschikt om maïs te verbouwen? Moet ik hier niet een vroeger/sneller afrijpend ras neer zetten? Ben ik niet te laat met oogsten? Kan ik wachten tot het droger is? Ik ben overigens ook niet een fan van het systeem @Wimsumar. Een PZ Quattro achter de trekker en kleine kiepertjes klinkt leuk voor de grond, maar als de loonwerker zo gaat rijden prijst hij zichzelf uit de markt door de personeelskosten, vanwege de te lage capaciteit. Leuk, of goed zo je wilt, voor een paar boeren die samen de maïs af doen, maar daar houdt het op.
Wimsumar
Beste LoeiDeutz:
Quote @Loeideutz:
prijst hij zichzelf uit de markt

Volstrekt mee oneens!
Er zijn nu talloze loonwerkers die met een Quattro maishakselaar hun werkzaamhedenpakket uit kunnen breiden en het werkseizoen voor hun zelf/personeel kunen verlengen.
Maar ook de loonwerker die nu al met een grote zelfrijder hakselaar denkt professioneel in de mais bezig te zijn is m.b.t. machinekosten aanzienlijk voordeliger uit met een trekkergedragenhakselaar.
"Te weinig capciteit"?
Hoezo? In de anderhalve maand durende maisoogstcampagne kunnen velen "hun hectares" er ook met wat lichter, eenvoudiger apparatuur er wel af krijgen. Desnoods een tweede quattro op een trekker met fronthef (silagewagen/-kieper er achter) er bij om bij boeren die zelf in kunnen/willen rijden te hakselen.
Loeideutz
@Wimsumar Hier hebben de boeren over het allemaal veel maïs. Voor derogatie is 70% gras voldoende, dus de rest is maïs. 90% van de melkveehouders moet voer, dus maïs bijkopen, en sommige veel. De capaciteit van een Quattro is te laag voor zulke, de kuil ligt dan zomaar een paar dagen tot een week open. Die bellen een conculega die wel een grote zelfrijder heeft. Erbij nemen is een goeie, maar dan moeten ze een trekker van max 125 pk hebben voor de hakselaar plus lichte trekkertjes met kiepertjes. Die heeft bijna geen loonwerker meer. Bovendien is er maar een kleine groep boeren die de tijd en de zin heeft om mee te rijden met de maïs. En die doen vaak al wat samen.
SJB533
Quote @monteurtje:
fendt had het vroeger standaard op de eerste 900 vario

Was een optie, maar wel een mooie, met meedraaiende stuurkolom. Dit gaat ook op voor de 800 Gen I en II.
Niek1988
Ga met een shovel maar ff een maisbult uit elkaar schuiven, succes met aftanken aan het eind van de dag! Lossen met doseerwalsen, 1x overheen poetsen met de trekker scheelt de helft aan diesel op een dag... Shovel loopt er plat voor te melken en trekker van pak-m-beet 200 pk doet het op zn sokkies
SJB533
Quote @Niek1988:
Shovel loopt er plat voor

Dat heeft niks met vermogen te maken, maar met de koppelomvormer!
monteurtje
@SJB533
nee het is een tijdje standaard geweest.
jehan
@Niek1988 klopt helemaal wat je daar zegt over diesel gebruik ..maar de meeste loonwerkers die met shovel vast rijden die hebben gewoon weg de andere trekkers nodig voor allerlei andere werkzaam heden
Niek1988
@SJB533

Met een trekker druk je met 1700 motortoeren een bultje uit elkaar en met de shovel moet je vol gas geven.. Of t nou de koppelomvormer is of niet dat is niet van belang, de diesel vliegt erdoor
Niek1988
@jehan

Dat is weer een ander punt haha de ene loonwerker wil daar wel een trekker voor 'opofferen' en de andere loonwerker niet...
jehan
@Niek1988 wij zien het puur als gemak shovel grijp je zo dubbellucht zit er 90% van de tijd aan bij ons ..zou je het met een trekker doen dan ben je toch drukker met omwisselen van machines en het dubbellucht ..gaat ook tijd in zitten ..en tijd is geld
Niek1988
@jehan

Snap ik. Als die er toch staat...

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
64
DEELNEMERS
28
WEERGAVES
13