Edyson cvt
Voor de TREKKER lezers; de Edyson cvt, top of flop? Volgens mij zijn met meer sattelietwielen de eigenschappen van deze cvt te verbeteren.
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Eigenlijk wel knap gezien maar omdat in een trekker in te bouwen met al die bewegende onderdelen ?
Zoals sommige filmpjes voor een fiets ?
Ik persoonlijk denk dat elektriciteit de toekomst gaat zijn , maar dat is mijn mening
.tractorfan.nl/topic/60361/…
@Mengeledriver stond er ook nog in zeker? Dat vond ik minstens net zo interessant als die CVT...
Dat klopt (denk ik) maar 100% eenparig zal het nooit worden op die manier.
Misschien zou je 2 van die dingen naast elkaar kunnen zetten zodat ze elkaars onregelmatigheid precies opheffen.
Was ook mijn eerste idee nadat ik het had gelezen, maar kom je dan niet terug op de beginsnelheid als je dat goed wilt doen? Bovendien wordt het bereik beperkt met meer satelietwielen denk ik...
Volgens mij niet.
Ik dacht aan 2 cvt's naast elkaar met dezelfde snelheid op de ingaande as, die 'ringwielen' met die sleuven erin precies om en om zetten en vervolgens de uitgaande assen koppelen met een differentieel.
Dan draait hij 100% eenparig, lijkt mij.
De vraag is of het dan niet te duur en ingewikkeld wordt? Hij wordt wel meer dan 2x zo sterk op deze manier of hij kan lichter gebouwd worden natuurlijk.
Daar ga ik even over nadenken.
Mijn eerste gedachte is dat het niet uitmaakt omdat de trilling veroorzaakt wordt door de ingaande as (4x of 6x per omwenteling van het ringwiel).
Maar even los daarvan: het is natuurlijk ook simpel om beide cvt's gewoon gelijk te laten bedienden.
Ik lees net dat het zonnewiel aangedreven wordt en dat het 'ringwiel' varieert in snelheid. Dan moet het dus net andersom in mijn verhaal: De ingaande assen verbinden met een differentieel en de uitgaande assen met een vaste verbinding koppelen (precies om en om)
Zijn wij zo geweldig slim, of zullen de Italianen ook al bedacht hebben dat twee cvt's elkaar opheffen?
3e!
Verloopt deze timing ietsje, dan heb je bingo.
Dat klopt ja, daarom zeg ik ook dat dat een vaste overbrenging/verbinding zou moeten zijn
Mooi filmpje! Ik kende het principe al, maar hier wordt het wel heel mooi en duidelijk uitgelegd met beeld en geluid.
Dat eerste zoizo en dat tweede... ??? verwijder dit topic maar snel dan kunnen we de patenten regelen
Ik heb dat 5 jaar geleden nog gedaan. Met een post elastiek en 2 assen. Ene as met tandwielen van groot naar klein, andere van klein naar groot, en dan het elastiek heen en weer bewegen. Werkt wel, maar koste op een avond al een paar elastieken aan slijtage
Die vrijlooplagers in de satelietwielen?
Die zorgen er ook voor dat je niet op de motor kunt afremmen, toch?
Hoe gaat dat met bergaf rijden?
Of met een spitmachine/frees die de trekker vooruit duwt?
Hoe gaat dat met bergaf rijden?
Of met een spitmachine/frees die de trekker vooruit duwt?
Inderdaad, motorrem is dan verleden tijd omdat de lagers maar 1 kant op blokkeren... Ik vind die conclusie die ze in TREKKER trekken wel mooi. "Mooi, maar niet goed genoeg."
eenparig te maken door 'm dubbel uit voeren.
Werkt slechts eenzijdig.
Beperkt regelbereik.
Waarschijnlijk een hoge efficientie.
Dus vooral geschikt voor de pto
Pto gaat buiten de cvt om
Daar verschillen de meningen over en kun je ook lang over rekenen en discussieren.
Wat mij wel opvalt is dat de tegenargumenten van de 'wat minder enthousiasten' bijna exxact hetzelfe zijn als de argumenten die gebruikt werden toen de trekkers met semipowershift een beetje in opkomst kwamen.
Dat ga ik ook zeker doen
Alleen niet voor 15 idd, doe eerst maar eens door de helft en dan nog een beetje eraf, dan zit je op het prijsverschil schakel/vario. Trek er dan nog eens wat af voor de voordelen tijdens het gebruik en nog een beetje voor de extra inruilwaarde dan kom je toch dicht bij nul en dan is voor mij de keus niet moeilijk