Edyson cvt

Voor de TREKKER lezers; de Edyson cvt, top of flop? Volgens mij zijn met meer sattelietwielen de eigenschappen van deze cvt te verbeteren.

Deel dit topic

Reacties

jo845xl
Kende ik nog niet , zijn wel verschillende filmpjes over te vinden op youtube .
Eigenlijk wel knap gezien maar omdat in een trekker in te bouwen met al die bewegende onderdelen ?
Zoals sommige filmpjes voor een fiets ?
Ik persoonlijk denk dat elektriciteit de toekomst gaat zijn , maar dat is mijn mening

.tractorfan.nl/topic/60361/…
massey8690
2de italiaan die een mechanische cvt probeert te ontwikkelen, de cararo die in de mf 3600 serie zat hoor je ook niks meer van. bij italianen hou ik altijd in het achterhoofd dat het niet de degelijkste techniek is (op zijn minst gezegd).
Arrie94
Zorgt volgens mij voor een hoop onbalans, voordat je die eruit hebt ben je weer een hoop rendement kwijt...

@Mengeledriver stond er ook nog in zeker? Dat vond ik minstens net zo interessant als die CVT...
huub
@Arrie94 met meer satelietwielen wordt de overbrenging (volgens mij) eenpariger..
Arrie94
@huub Maar is er niet verschrikkelijk veel wrijving (lees slijtage) als de asjes van die tandwielen 2000 keer per minuut door die gleufjes moeten schuiven...
hobbyboer
Quote @huub:
met meer satelietwielen wordt de overbrenging (volgens mij) eenpariger

Dat klopt (denk ik) maar 100% eenparig zal het nooit worden op die manier.
Misschien zou je 2 van die dingen naast elkaar kunnen zetten zodat ze elkaars onregelmatigheid precies opheffen.
Arrie94
Quote @hobbyboer:
Misschien zou je 2 van die dingen naast elkaar moeten zetten zodat ze elkaars onregelmatigheid precies opheffen.

Was ook mijn eerste idee nadat ik het had gelezen, maar kom je dan niet terug op de beginsnelheid als je dat goed wilt doen? Bovendien wordt het bereik beperkt met meer satelietwielen denk ik...
hobbyboer
Quote @Arrie94:
maar kom je dan niet terug op de beginsnelheid als je dat goed wilt doen?

Volgens mij niet.

Ik dacht aan 2 cvt's naast elkaar met dezelfde snelheid op de ingaande as, die 'ringwielen' met die sleuven erin precies om en om zetten en vervolgens de uitgaande assen koppelen met een differentieel.

Dan draait hij 100% eenparig, lijkt mij.

De vraag is of het dan niet te duur en ingewikkeld wordt? Hij wordt wel meer dan 2x zo sterk op deze manier of hij kan lichter gebouwd worden natuurlijk.
Arrie94
@hobbyboer Dan heb je 2 trillingen in tegenfase (of hoe je dat ook zegt) en is hij idd eenparig! Maar dan moet je die bediening van beide cvt-helften precies gelijk doen, anders wordt de trilling versterkt, weer afgevlakt, weer versterkt... Dan vererger je het probleem.
hobbyboer
Quote @Arrie94:
Maar dan moet je die bediening van beide cvt-helften precies gelijk doen, anders wordt de trilling versterkt

Daar ga ik even over nadenken.
Mijn eerste gedachte is dat het niet uitmaakt omdat de trilling veroorzaakt wordt door de ingaande as (4x of 6x per omwenteling van het ringwiel).
Maar even los daarvan: het is natuurlijk ook simpel om beide cvt's gewoon gelijk te laten bedienden.
Arrie94
@hobbyboer Ik bedoel, dat als de ene cvt net iets sneller draait, verliest hij zijn tegenfase, en dus krijg je nooit meer een eenparige rotatie.
hobbyboer
@Arrie94 O, sorry ik denk even verkeerd om (ik had het artikel in de trekker&werktuig nog niet helemaal gelezen)

Ik lees net dat het zonnewiel aangedreven wordt en dat het 'ringwiel' varieert in snelheid. Dan moet het dus net andersom in mijn verhaal: De ingaande assen verbinden met een differentieel en de uitgaande assen met een vaste verbinding koppelen (precies om en om)
Arrie94
Vergelijk het met kruisjes van de aftakas, die moeten elkaar precies opheffen: (maar dan 4 of 6 keer per rondje)

huub
@hobbyboer zo had ik het tijdens het melken ook al bedacht 😄 prima uit te voeren, de asjes Van de satelietwielen zijn natuurlijk wel te lageren

Zijn wij zo geweldig slim, of zullen de Italianen ook al bedacht hebben dat twee cvt's elkaar opheffen?
SJB533
Quote @massey8690:
2de italiaan die een mechanische cvt probeert te ontwikkelen,

3e! 😉
Arrie94
Ik bedoel dat je met een differentieel de trilling er uit kan halen als de versnelling van de ene helft precies tegelijk gebeurt met de vertraging van de andere helft.

Verloopt deze timing ietsje, dan heb je bingo.
huub
@Arrie94 dat is een technisch detail, dat is wel op te lossen.
Arrie94
@huub Net als die lagers inderdaad. Theoretisch zou je het dan idd op deze manier (met dat diff.) op kunnen lossen.
Arrie94
Quote @huub:
Zijn wij zo geweldig slim, of zullen de Italianen ook al bedacht hebben dat twee cvt's elkaar opheffen?
😃
hobbyboer
Quote @Arrie94:
Verloopt deze timing ietsje, dan heb je bingo.

Dat klopt ja, daarom zeg ik ook dat dat een vaste overbrenging/verbinding zou moeten zijn 😉

Mooi filmpje! Ik kende het principe al, maar hier wordt het wel heel mooi en duidelijk uitgelegd met beeld en geluid.
hobbyboer
Quote @huub:
Zijn wij zo geweldig slim, of zullen de Italianen ook al bedacht hebben dat twee cvt's elkaar opheffen?

Dat eerste zoizo 😃 en dat tweede... ??? verwijder dit topic maar snel dan kunnen we de patenten regelen 😄
huub
Als er hier nog iemand zit met tijd over en een bak lego op zolder dan kunnen de prototypes gemaakt worden.
Arrie94
Maar dan het volgende: welke verhouding zijn er uit zo'n cvt te halen. 1:0,1 tot 1:10 niet denk ik...
Arrie94
Quote @huub:
Als er hier nog iemand zit met tijd over en een bak lego op zolder dan kunnen de prototypes gemaakt worden.

Ik heb dat 5 jaar geleden nog gedaan. Met een post elastiek en 2 assen. Ene as met tandwielen van groot naar klein, andere van klein naar groot, en dan het elastiek heen en weer bewegen. Werkt wel, maar koste op een avond al een paar elastieken aan slijtage 😃
huub
@Arrie94 dat is afhankelijk van de grootte van het ringwiel tov het zonnewiel
hobbyboer
@huub Waarom eigenlijk dit topic? Ben je het schakelen van de Claas nu al beu?
huub
@hobbyboer Ik ben van plan rijk te worden 😉
Arrie94
@huub Met het idee van een of andere Italiaan 😃
hobbyboer
Ik zit er nog even over te denken.
Die vrijlooplagers in de satelietwielen?
Die zorgen er ook voor dat je niet op de motor kunt afremmen, toch?
Hoe gaat dat met bergaf rijden?
Of met een spitmachine/frees die de trekker vooruit duwt?
Arrie94
Van het woord vrijlooplagers krijg ik het al koud. Als de lagers in een oerdegelijke ZF-bak al wel eens kapot willen lopen, hoe zal het dan gaan met lagers die maar een kant op kunnen draaien, en andersom geblokkeerd...

Quote @hobbyboer:
Die zorgen er ook voor dat je niet op de motor kunt afremmen, toch?
Hoe gaat dat met bergaf rijden?
Of met een spitmachine/frees die de trekker vooruit duwt?

Inderdaad, motorrem is dan verleden tijd omdat de lagers maar 1 kant op blokkeren... Ik vind die conclusie die ze in TREKKER trekken wel mooi. "Mooi, maar niet goed genoeg."
huub
Conclusie;
eenparig te maken door 'm dubbel uit voeren.

Werkt slechts eenzijdig.

Beperkt regelbereik.

Waarschijnlijk een hoge efficientie.

Dus vooral geschikt voor de pto 😉
Arrie94
@huub Idd, maar om als pto te dienen moet hij een hele bult koppel aan kunnen. Dat was de vraag omdat telkens maar de helft vd satellietwielen het koppel overbrengen...
huub
@Arrie94 6 satellietwielen in plaats van 4, en dubbel uitgevoerd. alles is te maken, maar of het dan nog rendabel is.
jmos
@Arrie94
Pto gaat buiten de cvt om
huub
@jmos je kan wel een cvt gebruiken voor de pto.
jehan
Willie wortels al nagedacht wie het gaat financieren ?
hobbyboer
@jehan Nee, maar je komt als geroepen 😄
jehan
Hahah ik ben helemaal niet zo gek op dat vario gedoe .laat mij maar een beete in de olie roeren ..en vooral als ik zie wat een vario meer kost .en vergeet het verlies niet ..alles bij elkaar opgeteld is een vario zo economisch niet
hobbyboer
Quote @jehan:
alles bij elkaar opgeteld is een vario zo economisch niet

Daar verschillen de meningen over en kun je ook lang over rekenen en discussieren.
Wat mij wel opvalt is dat de tegenargumenten van de 'wat minder enthousiasten' bijna exxact hetzelfe zijn als de argumenten die gebruikt werden toen de trekkers met semipowershift een beetje in opkomst kwamen.
jehan
@hobbyboer ga jij voor 15.000 euro meer maar fijn met een vario rijden ..doe mij maar dan de volledige powershift
hobbyboer
Quote @jehan:
ga jij voor 15.000 euro meer maar fijn met een vario rijden

Dat ga ik ook zeker doen 😄
Alleen niet voor 15 idd, doe eerst maar eens door de helft en dan nog een beetje eraf, dan zit je op het prijsverschil schakel/vario. Trek er dan nog eens wat af voor de voordelen tijdens het gebruik en nog een beetje voor de extra inruilwaarde dan kom je toch dicht bij nul en dan is voor mij de keus niet moeilijk 😄
jehan
@hobbyboer jaja als jij het zelf maar geloofd
hummy
@jehan Vario is super en veel beter voor grote capaciteit en beter voor je machines.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
43
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
0