Water in banden tegen stuiteren?
Helpt water in de banden tegen stuiteren van een trekker? Vooral met een getrokken wagen heb ik er last van,zelfs als ik de banden op 1,2 bar zet. Kan je dan best alleen de achterbanden met water vullen of alleen de voorbanden of alle 4? En wat doet dat met de bandenslijtage?
Alvast bedankt
Alvast bedankt
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Daar hebben we de wielen eraf gehad en de pannen er opnieuw in, daarna was het zo goed als over.
Lijkt me meer een geval van onbalans en denk niet dat water in de banden veel helpt.
Of de banden niet helemaal lekker op de velg kan ook nog.
Vloeibare ballast
Soms heeft een machine behoefte aan extra gewicht om zijn tractievermogen te vergroten, maar ook om zijn zwaartepuntcentrum te verlagen en, daardoor, zijn stabiliteit te verbeteren. Het gewicht moet zich boven de wielen of het chassis bevinden, maar als dat niet mogelijk is, kunnen de banden met vloeistof worden gevuld.
Door de banden met vloeistof te vullen, veranderen de kenmerken:
- ze worden harder en minder soepel;
- hun rolweerstand stijgt;
- het risico op beschadiging van de wielen, velgen en assen neemt toe;
- de inspanningen tijdens de uitgevoerde werkzaamheden nemen aanzienlijk toe
He vulvolume
Het maximaal toegelaten volume is 75% van het totale volume van de band. Voor bosbouwmachines die op zwaar terrein werken, is het maximum vulvolume 50%.
In zones waar geen gevaar is voor bevriezing:
- Banden met binnenband (TT) : enkel water
- Banden zonder binnenband (TL) : water + anti- roest, meestal ethyleenglycol.
In zones waar er een risico op bevriezing bestaat:
- Banden met binnenband (TT) : water + calciumchloride (CaC12) of ethyleenglycol.
- Banden zonder binnenband (TL) : water + ethyleenglycol. Deze oplossingen verlagen het vriespunt zonder de band te beschadigen, terwijl de calciumchloride ook de ballast verhoogt.
Waarschuwing !
Giet nooit water bij calciumchloride, maar giet altijd calciumchloride bij het water.
- Reinig na het vullen met dit mengsel zorgvuldig alle metalen onderdelen van het voertuig.
- Controleer regelmatig de luchtdruk in de banden
voor meer info kun je terecht op www.trelleborg.com
@hert: Nee Trelleborgs,maar ik weet wat je bedoelt: Good year DT 812 banden lagen op mijn vorige trekker,die staan er voor bekend om wat ovaal te zijn
Het is wel lekker als ze 's nachts binnen staan.
anders kan je altijd even bellen naar ons voor informatie en advies!
@MolenBandenReek:bedankt voor het aanbod,ik zal het onthouden!
ja dat heb ik gedaan. Zou je iets specefieker kunnen zijn over die pannen. mischien een uitleg waar die pannen zitten en hoe dat tewerk gaat ben niet heel bekend met dat soort dingen maar zal wel fijn zijn om meer ervaring er over op te doen?
mvg.
Bij verstelbare velgen (met bouten dus) kan er wat speling op de gaten zitten.
Daardoor kan er een onbalans in je wielen komen.
Ook op de bevestiging op de flenzen van je as kan wat speling zitten.
Als laatste kunnen je banden ook nog niet helemaal netjes op de velg zitten, daarom is het 't mooiste als je de banden eerst een keer keihard oppompt en ermee gaat rijden zodat je banden goed op de velgrand gedrukt worden.
Alles bij elkaar kan dat een hoop onbalans in het wiel veroorzaken.
Hartelijk bedankt voor de moeite en de uitleg:D zal er morgen is naar kijken.