24

Water in banden tegen stuiteren?

Helpt water in de banden tegen stuiteren van een trekker? Vooral met een getrokken wagen heb ik er last van,zelfs als ik de banden op 1,2 bar zet. Kan je dan best alleen de achterbanden met water vullen of alleen de voorbanden of alle 4? En wat doet dat met de bandenslijtage?
Alvast bedankt

Deel dit topic

Reacties

De banden zullen wel wat rapper goan slijten denk
Hebben wij ook met een trekker gehad.
Daar hebben we de wielen eraf gehad en de pannen er opnieuw in, daarna was het zo goed als over.

Lijkt me meer een geval van onbalans en denk niet dat water in de banden veel helpt.

Of de banden niet helemaal lekker op de velg kan ook nog.
Ik weet niet om wat voor een trekker het gaat maar soms wil front of achter (wiel bijv.) gewichten ook wel helpen.
Meschien kun je hier wat mee

Vloeibare ballast
Soms heeft een machine behoefte aan extra gewicht om zijn tractievermogen te vergroten, maar ook om zijn zwaartepuntcentrum te verlagen en, daardoor, zijn stabiliteit te verbeteren. Het gewicht moet zich boven de wielen of het chassis bevinden, maar als dat niet mogelijk is, kunnen de banden met vloeistof worden gevuld.
Door de banden met vloeistof te vullen, veranderen de kenmerken:
- ze worden harder en minder soepel;
- hun rolweerstand stijgt;
- het risico op beschadiging van de wielen, velgen en assen neemt toe;
- de inspanningen tijdens de uitgevoerde werkzaamheden nemen aanzienlijk toe
He vulvolume
Het maximaal toegelaten volume is 75% van het totale volume van de band. Voor bosbouwmachines die op zwaar terrein werken, is het maximum vulvolume 50%.

In zones waar geen gevaar is voor bevriezing:
- Banden met binnenband (TT) : enkel water
- Banden zonder binnenband (TL) : water + anti- roest, meestal ethyleenglycol.

In zones waar er een risico op bevriezing bestaat:
- Banden met binnenband (TT) : water + calciumchloride (CaC12) of ethyleenglycol.
- Banden zonder binnenband (TL) : water + ethyleenglycol. Deze oplossingen verlagen het vriespunt zonder de band te beschadigen, terwijl de calciumchloride ook de ballast verhoogt.

Waarschuwing !

Giet nooit water bij calciumchloride, maar giet altijd calciumchloride bij het water.

- Reinig na het vullen met dit mengsel zorgvuldig alle metalen onderdelen van het voertuig.
- Controleer regelmatig de luchtdruk in de banden

voor meer info kun je terecht op www.trelleborg.com
Als je een voorlader op de trekker hebt is het wel prettig om wat extra gewicht in je banden te hebben. Of door water of door wielgewichten.
Staan er good year banden onder ?
@DANOONTJE POWERR Misschien idd een goed idee om eerst daar mee te beginnen. Zeker na het lezen van de tekst van ford2000smalspoor,dan is er precies niet veel goeds aan om te vullen met water.
@hert: Nee Trelleborgs,maar ik weet wat je bedoelt: Good year DT 812 banden lagen op mijn vorige trekker,die staan er voor bekend om wat ovaal te zijn
Ken het last als je alleen water in de banden hebt en geen ander vloeistof erbij? Als het vriest, hoelang duurd het voordat water dat erin zit bevroren is?
@Fendt_John Deere Kan lang aan hoor, wij hebben twee trekkers met alleen water erin en het bevriezen valt wel mee.

Het is wel lekker als ze 's nachts binnen staan.
@DANOONTJE POWERR wat geeft dat jullie voor voordelen dat water? Als ik dat bericht van ford2000 lees zijn de nadelen groot genoeg om het niet te doen
Tegenwoordig kunnen de bandenleveranciers met goede spullen de banden Matchen, dan gaan ze kijken of dat er een slingering in de band en in de velg zitten, en dan zetten ze er merktekens op, en dan plaatsen ze de band ten opzichte van de velg, om er dan een mindere slingering in te krijgen, een oneffenheid van onder de 5 mm voel je niet zoveel, maar als het erboven komt, dan kan je er erg veel last van krijgen
@jelledextaBij ons gewoon om meer gewicht voorop te krijgen zitten de voorbanden vol met water van de rooitrekker en de planttrekker.
Wij hebben water in de achterbanden van een International 744, met aanrijden de kuil op gaat nu veel beter.
@hert ja idd die wille ook nog wel is gaan butsen
Kun je geen gewichten achter je trekker hangen
Ik zou de wielen even na laten kijken zoals in meerdere reacties vermeld...

anders kan je altijd even bellen naar ons voor informatie en advies!
Ik heb er 400 kg aan gewichten in de hef hangen,maar dat helpt niet zoveel. Ik heb daarstraks ook met de bandenspecialist gebeld en die ging iemand van de bandeninvoerder om advies vragen.
@MolenBandenReek:bedankt voor het aanbod,ik zal het onthouden!
400Kg is ook niet super veel, officieel moet minimaal 1/5 van het gewicht op de vooras hangen
Ik heb daar ook last van. Met mijn new holland ts90 4wd geen voorlader of fronthef alleen 400kg gewichten voorop. Vooral met 1 assige kipper er achter van 5,6 ton is dat vervelend. Ook zonder iets er achter heb ik daar last van. Wat kan het volgens jullie zijn? En wat zou misschien de oplossing kunnen zijn?
@beunhaas Ik zou zeggen: lees alle reacties door.
@DANOONTJE POWERR
ja dat heb ik gedaan. Zou je iets specefieker kunnen zijn over die pannen. mischien een uitleg waar die pannen zitten en hoe dat tewerk gaat ben niet heel bekend met dat soort dingen maar zal wel fijn zijn om meer ervaring er over op te doen?
mvg.
@beunhaas Met pannen bedoel ik de binnenplaten waar je velgen mee aan je as vast zitten.
Bij verstelbare velgen (met bouten dus) kan er wat speling op de gaten zitten.
Daardoor kan er een onbalans in je wielen komen.

Ook op de bevestiging op de flenzen van je as kan wat speling zitten.

Als laatste kunnen je banden ook nog niet helemaal netjes op de velg zitten, daarom is het 't mooiste als je de banden eerst een keer keihard oppompt en ermee gaat rijden zodat je banden goed op de velgrand gedrukt worden.

Alles bij elkaar kan dat een hoop onbalans in het wiel veroorzaken.
@DANOONTJE POWERR
Hartelijk bedankt voor de moeite en de uitleg:D zal er morgen is naar kijken.
@beunhaas Graag gedaan, succes ermee.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
24
DEELNEMERS
15
WEERGAVES
22