De beste manier van vastrijden
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Hebben de trefwoorden kuilgras , sparen , kuilverdeler , broeiremmer , aanrijden , broei en loonwerkcongres geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Bij het bedrijf waar ik werk hoeft de loonwerker ook echt niet met een shovel op de kuil aan te komen, duurt gewoon veel te lang om het omhoog te werken.
Het loonbedrijf waar ik in NL werkte (www.tenhovekamperveen.nl) ruilde alle ladewagens ineens in voor wagens met walsen, wat een verschil dat dat uitmaakte bij de kuilen!
Ik heb in de week ergens een artikel gezien over het inkuilen van gras. Lijkt mij ook een zeer goed middel te zijn waar zij mee werken. Is ook verstelbaar om beter aan te drukken aan de kanten waardoor je ook minder verlies hebt.
boerenbusiness.nl/fotos/foto/…
Precies zoals M. Doornekamp zegt, het weegt wel veel, maar op zo'n oppervlakte zet dat niet veel. Daarnaast is de doseerwals een capaciteidrovende uitvinding. Zeker zoals wij met een klein wagentje rijden is het op de kuil ook zonder walsen prima bij te benen
"Gewicht: circa 4 ton. In totaal met de trekker en de kuilverdeler op de front weegt de gehele combinatie circa 14 ton."
Een shovel moet alleen voorop dubbellucht hebben zodat je achter een hogere druk per cm houdt.
Daarnaast heeft een doseerwagen zelf een aantal nadelen:
- er kan minder in
- is duurder in aanschaf
- is moeilijker te bedienen
- is storingsgevoeliger (breekbout walsen)
- vraagt meer onderhoud
- is vaak langer en dus lomper en zwaarder
vind shovel met bak mooi aanrijden,hoeven de wagens ook niet zover de kuil op,maar het belangrijkst is meestal het inzicht van de chauffeurs.
Nooit problemen mee gehad en nooit klachten van de boeren gekregen, dus ze waren zeer tevreden....
En gewoon water in de banden, werkte perfect..,,
Over het murv rijden van het gras heb je wel gelijk denk ik. De shovel banden staan bij mij op 3 bar.
En als er een wagen over de bult passeert rij ik met de tractor gewoon de kanten effe beter vast en dan terug erop. En beter verdelen en vastrijden wat ze er net opgebracht hebben.en ik ga nooit uit de weg als ik vind dat het niet goed is. Met soms boze/vloekende loonwerker/ gast als gevolg
Punten waar ik een beetje twijfels bij heb is de manier van aanrijden, dus met eigen trekker, moet er dubbellucht op? (kuilen in zonder keerwanden) Is een grasvork afdoende of zal je dan veel handwerk hebben met het opzetten van de randen?
En dan het feit dat je eigenlijk 3 mensen nodig hebt om fatsoenlijk door te kunnen, 1 melken, en 2 voor het kuilen. Omdat je in de praktijk vaak pas tegen de middag aan het kuilen bent.
Wat is jullie mening? Heeft het meerwaarde om zelf te kuilen of kan je beter de loonwerker met een hakselploeg laten komen?
1. hoeveel ha moet er per jaar worden ingekuild?
2. al het land om de boerderij of veel op afstand?
3. welke machines heb je al voor het kuilen en welke moet je nog aanschaffen?
4. kunnen jullie zelf op de trekkers rijden of moet (duur) personeel het werk doen?
als laatste: gebruik toevoegmiddel!! wij gebruiken het inmiddels al zo'n 5 jaar en zijn er dik tevreden over. nooit geen rot in de kuil, betere voederwaarde, de koeien eten het gras en de mais veel beter en niet geheel onbelangrijk: de koeien geven meer melk met betere gehaltes!
Wat voor toevoegingsmiddelen gebruiken jullie dan ?
Valt ook weinig van te zeggen. Hebt nooit hetzelfde gras om in te kuilen en omstandigheden. Zelfs als je de helft van de balen behandeld zal iedere baal anders zijn.
Zie het meer als een verzekering, kans op slagen van een bult is groter.
@gypCaseXL
En toch: als je standaard naar toevoegmiddelen grijpt, krijg je dan niet de indruk, dat je iets verkeerd doet?
en nee, het is niet zo dat je iets verkeerd doet als je altijd toevoegmiddel gebruikt. voor dat we dat gebruikte hadden we ook goede kuilen, met af en toe een kuil met rot of mindere voederwaarde. sinds we toevoegmiddel gebruiken hebben we geen verrotte kuilen meer gehad en blijft de kuil broei vrij, waardoor de voederwaarde van de kuil constant blijft.
nog een toevoeging wat voor vele waarschijnlijk gek klinkt: toevoegmiddel is vooral belangrijk bij zeer droge kuilen en niet bij te natte kuilen. klinkt raar maar het is wel zo. de laatste jaren wordt er ook té droog gekuild door boeren en juist dan is toevoegmiddel belangrijk. de voederwaarde van een droge kuil daalt veel sneller als van een natte kuil.
maar een algemene conclusie is dat de kwaliteit van ons ruwvoer de laatste jaren flink is toegenomen. maar daar spelen dus wel meerdere factoren.
even een leuk vergelijk: voor een jaar of drie terug had een boer in het dorp gras tekort(wij hadden over) dus kon hij 4 weken uit onze kuil voeren. gevolg was dat de koeien gemiddeld 2 tot 3 liter stegen in de melkproductie per dag!
sindsdien gebruikt ook die boer bonsilage en ook hij is er zeer tevreden over.
Dan word het wel warm, of het schimmelt, maar klopt dat zie je meestal niet van de buitenkant/bovenkant. Zit ook meestal in de toplaag. Vooral kuilen met 200+eiwit willen gauw schimmelen.
Voersnelheid bepaalt ook of de kuil kan krijg te broeien. Wij voeren maar een meter per week en dan is een net snijvlak wel belangrijk.
Whaha, ja.......
Gelukkig zijn daar hulpmiddeltjes voor.
ook met zand op de kuil maakt het wel degelijk veel uit of de kuil goed verdicht is....
Hier toch hele andere ervaringen.. Maakt wel degelijk uit of het wel of niet goed aangereden is. Als het op de helft van de kuil niet goed aangereden is los je dat echt niet op door een pak zand erop.
Slaat nergens op. Goed aanrijden is een must.
Dan heb je het gras te droog...
Fact, maar @Herbert heeft toch gelijk, dat een mooie laag zand toch een extra stukje conserveringswinst is
Dat weet ik ook wel, ben er zelf ook groot voorstander van. Wij hebben ook niet voor niets een dikke laag zand erop. Maar dat een slecht aangereden kuil kunt recht trekken met een dikke laag zand erop is me toch een paar stappen te ver !
Een pak zand is inderdaad winst.. Maar om nou te zeggen dat herbert daarmee volledig gelijk heeft..
Mij niet! Wij hebben in 2004 ook al eens een te droge kuil gehad. 818 Turboshift op de kuil, en wij was uiteindelijk wel goed, maar naar mijn mening te laat gehakseld. Dat bemoeilijkt wel het inkuilproces!
En normaal bepaald de loader of wat op de kuil staat de snelheid niet de hakselaar.
vierkante balen neem je er meer mee op een wagen. en dat prijsverschil valt mij hard mee hoor;) verder voert vierkant veel sneller met droog spul. pakt zo een paar plakken er af.
Een kipper is voor akkerbouw, niet voor de veehouderij...
Er is ook al een ronde balenpers en wikkelaar. Alleen nu de pers een beetje aan zn eind komt, is het misschien gemakkelijker over te stappen op rijkuilen. Aantal hectares zou ik niet precies weten, maar maken nu ca. 900 ronde balen op jaarbasis. Het land ligt redelijk kort bij huis.
.
Wat er nog moet komen voor het kuilen in eigen beheer:
-opraapwagen a 6000 euro
-dubbellucht?
-grasvork (zelfbouw)
Personeel is misschien een punt, ze (we) willen samen met een andere boer gaan kuilen (gebeurt nu ook al zo, ze zijn dan met zn 2en, zonder losse krachten erbij. De zoon zit voorlopig in Amerika, en ik kan ook niet altijd ivbm school. Dus dit is ook een lastig punt.
Niks bijzonders :mrgreen:
Maar een wat goede opraapwagen/ladewagen kost ongeveer een 18.000,- 25.000,- euro. voor 6.000,- euro heb je ook 'rommel' en als je aan stalvoeren doet heb je toch een ladewagen nodig, dus dan gebruik je hem veel meer.
gerlsma.nl/…
zoiets is wel een mooie wagen.
Hoho, daar gaat het weer over een trekker die zwaar is.. Das anders dan een pak zand erop...
Ik vraag me alleen af, of het maken van rijkuilen de samenstelling van het rantsoen beter/preciezer maakt omdat je grote partijen van hetzelfde gras hebt. Ten opzichte van kuilbalen, omdat er her en der nog aardig wat verschil zit in de balen van een zelfde snede.
Graag jouw menig hier over
Ik jou niet begrijpen ?
Altijd goed de machine inspecteren voordat je hem koopt, vaak zie je wel hoe er met de machine is omgegaan door de vorige eigenaar.
Dat vind ik niet. Dubbellucht hoort voor en achter, vind ik. Brede banden mag ook als het voor en achter maar hetzelfde is.
In mijn ogen is het belangrijk om de kanten goed aan te drukken ( in het midden gaat vanzelf wel goed) en als je voor en achter dubbellucht hebt komt er 2x zo vaak een band vlak langs de kant.
Daarnaast is het mijn mening dat als je boven de muren van de sleufsilo uit komt (of bij een rijkuil) dat de aanrijcombinatie niet TE zwaar moet zijn en op dubbellucht of brede lagedrukbanden moet staan zodat je ook ECHT op de rand kunt rijden zonder de bult uitelkaar te drukken.
Om dit tot een succes te maken is het wel belangrijk om het product in mooie laagjes te verdelen, dus een goede kuilverdeler kan zeker van pas komen.
Dat kan, er zijn meerdere wegen die naar een goede kuil leiden!
Maar omdat jij zo stellig beweerde dat dubbellucht alleen voorop aan de shovel moet voelde ik even de drang om te reageren. Mijn mening is namelijk een andere
Ik kan mij nog goed herinneren dat ik ooit eens met een loonwerker meehielp met inkuilen en dat we bij een boer aan kwamen waar de shovel niet de kuil (sleufsilo) opmocht met dubbellucht aan de voorwielen. En dat was wel de netste boer waar we die dag geweest zijn.
Een kuil geeft flink stuk minder plastic afval.
Balen gaan ook niet altijd goed met de conservering...
En er is nog een behoorlijk prijsverschil tussen balen maken en een kuil maken. Ik betwijfel of het verschil in verlies zoveel kleiner is met balen als je zorgt voor kuil in een sleufsilo en voldoende zorg besteedt aan het inkuilen.
Volgens mij hoef je als je secuur inkuilt en de tijd neemt voor aanrijden niks weg te gooien. In de balen die we vorig jaar gemaakt hebben zit wel iets schimmel en in de kuilen niks, terwijl er nergens gaten in het plastic zijn te zien. In theorie zou dat andersom moeten zijn.
Heeft een goede kuil ook niet nodig. Zelf gebruiken wij het nooit. Broei is desondanks geen probleem bij ons
80% zit geen schimmel op, en de rest wel iets. Dan zou het bij elke baal zo moeten zijn zou je zeggen. Plastic lijkt me dik genoeg.
Persoonlijke voorkeur is ook belangrijk, ik doe liever tien keer per jaar kuil open en dicht maken dan dat ik 1500-2000 balen moet halen en openmaken.