Uitlaatkegel

Hoe verklaar je de vuurkegel die uit de uitlaat komt onder zware belasting.

dacht vroeger slecht afgestelde kleppen maar dat is blijkbaar niet. zouden dat onverbrande brandstofdeeltjes zijn die nog nabranden door de hitte?

Deel dit topic

Reacties

Fendt_favorit
Daar heb je het toch al verklaard! Het is onverbrande diesel die in de uitlaat nog na brandt.
Tja euh wat moet je hier op zeggen.. t is een feit dat trekkers met een vlam op de pijp donders trekken en vaak ook wat roken!
Machineman
Hahah...net als mijn ouwe 1055...dikke rode kegel in de schemering bij het land lostrekken... 😄
casekoen
Mja mijnen doet het gewoon al tijdens het optrekke met lege trekker
daarom dat ik het vroeg, want kleppe zijn laatsste jaar al 2x geregelt
massey driver
Zal wel geen kwaad kunnen 😄
ihc-driver
Kan geen kwaad is alleen errug mooi!!!!

En is onverbrandde diesel die alsnog tot ontbranding komt.

Vooral bij Inters is een vuurkegel zowat standaard.
Fendt_favorit
Als je hem flink geschroeft hebt is dit logisch dat je een kegel hebt.
casekoen
Mja standaard bij niet originele uitlaat zeker :d
maar goed men vraag is beantwoord tpoic mag weg :d
als het maar geen kwaad kan dat was wat ik moest weten

allemaal bedankt
Hier een inter 1455 dik opgedraait heeft al dikke vlam op de pijp als ie wegtrekt.. zonder wat erachter! zo 15 cm!.. deze.

tractorfan.nl/movie/10020/

---

Machineman - 9 minuten geleden

hahah...net als mijn ouwe 1055...dikke rode kegel in de schemering bij het land lostrekken...

dit verhaaltje had uit mijn mond kunnen komen haha, maar dan met 1100 😉
Dr Fendt
Deze 612 had ook altijd een 'vlam uit de pijp' als hij voor onze grasharkelaar stond 😄

tractorfan.nl/picture/314050/

verklaring voor die vlam? gewoon onverbrande diesel die toch nog na verbrandt
Valtra-Fordpower
tractorfan.nl/movie/3271/
Hoe verklaar je dit? Zelfde principe?
EdwinEenink
Hebben wij ook gehad met onze 3050. Toen we met kale trekker volgas op de weg reden of met optrekken kwam er een kegel op de uitlaat. Dat was de gloeispiraal die iets diesel doorlekte. Nieuwe gloeispiraal dr in iets van €30.- en klaar is kees.
cih1056xl
Bij een van onze 633 stamp je het gas in een keer onderin en dan springen de vonken uit de pijp 😃
mickheijboer
Kan ook wel is niet goed zijn door als de brandstof pomp slecht is wil hij minder goed op druk inspuiten waardoor slechte verneveling waardoor je ook een vlam krijg met een trekker die glad niet trek. Dit hebben wij bij een Renault 95-12 gehad we hebben de brandstof pomp gereviseerd en hij trok weer goed maar zonder kegel
Tom VB
Precies, onverbrande dieselolie in de pijp ontbrand alsnog. Zwarte rook is in feite ook slecht- of onverbrande dieselolie.
Er wordt dan meer diesel ingespoten als dat hij kan verbranden, en dat geeft veel roet, deze kan in de pijp alsnog onder invloed van hitte en druk ontbranden op opgloeien.
cih1056xl
Onze 633 die trekt verder nog best hoor...
FENDTfarmer
Maar, met een demper op de uitlaat zou die lang niet zoveel voorkomen als bij een open pijp ofwel?
Tom VB
Euh... ik zou verwachten dat t met een demper meer voor zou komen ivm roetophoping en hogere temperaturen en drukken, maar het zal per type uitlaat en instelling brandstofpomp en belasting wel weer andere resultaten geven denkik.
FENDTfarmer
Toch raar dat hiet bij onze trekker niet veel voorkomt
Dan is je trekker gewoon lui ronald 😃, zet hem maar eens in het donker voor de mestmixer dat hij goed moet trekken en kijk dan maar eens op de pijp 😉, zeker bij de 310 wel denk ik.. die rookt toch het meest?, als de trekker niks rookt zul je ook niet zomaar vlam op pijp krijgen
cih1056xl
De 1056 word soms ook beetje rood als die een volle 10kuuber de lekdijk op sjort 😃
HollandNew
Zou willen dat de uitlaat beetje rood werd. m100 is zo lui als wat. met maaien staat de kneuzer dr ook niet helemaal in
cih1056xl
Haha met maaien blaast onze MF de uitlaat dr bijna af 😃
HollandNew
Als er hier een nieuwe maaier moet komen komt er een 3.20 breed achtermaaier met kneuzer. hef ie nog wat te doen. staat nu lui te zijn voor voerwaggel en in de zomer is de tank niet veel voor hem. enigste waar die soms beetje rook maakt als je een trap omhoog gaat is opraapwagen 😛
HollandNew
Is wel mooie mf ja 😄
casekoen
Te veel rook= onverbrande diesel zegge jullie
te veel veel onverbrande diesel, heeft dit ook invloed op de pk's aangezien er brandstof in de verbrandingskamer zit die bij in de compressie zit maar niet ontbrand dus geen arbeid bezorgt
1046
Jazeker heeft dat invloed , dan blust ie zich zelf en dat gaat ten koste van de peekaas
joris ziengs
Onze case is ook net zo lui als maar kan... mn pa durft die trekker helemaal niet meer te laten trekken... maar ik wil dat dus wel...
Favorit614
Ach als motor verder goed is , voldoende motorolie en voldoende koelvloeistof geen probleem .
rustig warm draaien en dan maar laten zweten.
ome janus
Het kan zijn: afwijkende klepspeling, brandstof bijgegeven, of timing brandstofpomp
hewi hendriks
Is een normale verschijning als jij hard moet werken krijg je het ook warmer, mooiste is dat uitlaat spruitstuk en turbo er rood aan staan

dat is echt danootje
valmet6400power
Is het nog zo dat de uitlaat pijp klein diameter moet zijn om die hitte goed vast te houden?
WimBe
@valmet6400power

Welke hitte wil je vast houden dan? Dat moet juist afgevoerd worden... En te klein gaat behoorlijk pk's schelen 😉
Valtra-Fordpower
😃
O N
Njah tis maar hoe je het bekijkt. . .

Onverbrande diesel klinkt bij mij als onnodig dieselverbruik , en zo een vuurkegel en dergelijke ben ik niet zo fan van normaal hoort het niet !
Valtra-Fordpower
Bovenstaande foto toont kegel uit een trekker die toen recent is afgesteld aan de REM door de dealer.. 😉
Valtra-Fordpower
tractorfan.nl/movie/17463/ Hoort er sinds kort ook nog bij 😃
SJB533
@joris ziengs
3 meter Evers vastetand doet wonderen, gewoon doen, geen ramp. Kan zijn dat de demper t niet overleeft. 745XL's hebben trouwens de naam lui te zijn...
jasper01
Beetje roet in de uitlaat die verbrand
valmet6400power
@WimBe
onze case 1394 heeft nu een open pijp met een diameter van 80mm, dan is het bijna onmogelijk daar een vlam uit te krijgen zeker?
valmet6400power
@Valtra-Fordpower
is het mogelijk om een kegel uit een valmet te krijgen ivm die demper constructie?
Valtra-Fordpower
Wordt lastig, demper zit dicht bij de turbo natuurlijk, en een lange uitlaatpijp langs de cabine. Of heb je een andere uitlaat? 😛
valmet6400power
Nee ik heb die voor op de motorkap zoals je misschien wel op mn profielfoto ziet!
Valtra-Fordpower
Principe blijft het zelfde, alleen is de pijp korter. Mocht ie een beetje lui zijn en laat hm lekker werken zal daar ook een kegeltje uitkomen 😛
valmet6400power
Haha nou we hadden het deze zomer al vast staan aan een lemken smaragd maar daar werd ie alleen megaa heet van ,maar we gaan het nog maar een x proberen haha, en een valmet de brandstofpomp opschroeven is ok pittig wat werk toch? 😮
1246 844-s
Ik hoef alleen maar gas te geven en dr staat al een kegel op van 15cm... das juist mooiman!
Valtra-Fordpower
Die rotorpompen zijn inderdaad niet de makkelijkste pompen om open te schroeven. 😛
1246 844-s
Als je maar weet hoe t moet is er geen kunst aan of je juiste adresjes hebben dat scheelt ook nogal haha

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
48
DEELNEMERS
25
WEERGAVES
14