Hendel naast stuur Fendt 306 LS

Hallo,

Wij hebben pas een fendt 306 ls gekocht, en nu vroeg ik me af waar de hendel aan de rechterkant van het stuur, met S en L, voor is.

Deel dit topic

Reacties

fendt308-driver
Dat zijn ook soort versnellingen.
SJB533
Dat is een versnellingshendel 😉 Zit ook nog een rode knop op. Als je de hendel voor hebt (M) druk je die knop in en trek je de hendel achteruit. Wel de koppeling gebruiken! Dan staat hij in de S (Schnell).
SJB533
De hendel werkt trouwens niet in de 25/30/40 😉
mickheijboer
En als hij in de midden staat (vrij)werk 1/2/3 niet en 25/30/40 nog wel
Boemrang
@SJB533 Heb je dit wel goed, ik dacht dat het voor "snel leren" was....
Ik zal het dan wel weer mis hebben.... 😃
SJB533
@Boemrang
Nee joh! SL, krijg je spontaan een sleepoog met verstevigingskruis op de grille! 😃
Boemrang
@SJB533 Owh, zeg dat dan meteen... 😃
basia
Is de groepenschakeling ( 3 Groepen langzaam , midden en snel ) + 3 versnellingen ( hoofdpook) = 3X3= 9 + hoog -laag = 18 gangen + wegversnellingen ( 25-30-40)
is totaal 21 versnellingen .
Wimsumar
Beste SJB533 & Deutz3.70 POwer:
Quote @SJB533:
Zit ook nog een rode knop op.

De eerste 300-serie trekkers hadden alleen een L + S (tweetraps-"powershift").
Na pakweg 1986 bouwjaar werd het een L + M + S drietraps"powershift" met het rode knopje voor de electromagnetische keuzeschakelaar voor de stand L of S. (helaas, helaas, helaas nog steeds alleen te schakelen met gebruik van rijkoppeling).
ford5000
@Wimsumar Dus geen Powershift.
Een powershift is namelijk onder volle belasting schakelbaar. 😉
SJB533
Quote @Wimsumar:
Na pakweg 1986 bouwjaar

84, volgens mij... En het is idd geen powershift, zoals @ford5000 zegt. Verre van dat zelfs. Is naar mijn idee trouwens typisch (vasteland)Europees, het ontbreken van een powershift 😄
deutz3.70power
Maar hij loopt geen 40, max 35 in de hoogste versnelling.
Zou hij dan niet in S gestaan hebben? Of is de max. snelheid gewoon 35?
ford5000
@SJB533 Ik denk dat Wim het woord powershift ook om die reden tussen aanhalingstekens heeft gezet.
Valt je nog tegen hoeveel Amerikanen er in die tijd nog maar een echte powershift hadden hoor.
Doorgaans hadden de Europese fabrikanten al een sycnhro mesh transmissie waar de meeste Amerikanen het nog met een traditionele constant mesh bak moesten stellen, met ook hooguit 2 of 3 onder belasting schakelbare trappen per versnelling. JD is jarenlang zo'n beetje alleenheerser geweest met hun grotere modellen, totdat eind jaren 80 ook CIH met de Magnum kwam, en ook andere fabrikanten powershift bakken in hun trekkers gingen bouwen.
marco steyr
@deutz3.70power dan heb je een 35 kilometer bak ipv een 45 bak, kon je tussen kiezen destijds..

Die hendel onder het stuur werkt alleen op 1, 2 en 3 en NIET op de 25 en 35 (en bij een 45 kilometer bak niet op de 45)
SJB533
@deutz3.70power

De lange pook ziet er bij een 40kmh zo uit. bij jou ook?
R 2 25 40
1 3 30
SJB533
@ford5000
Prairiebakken 😉 In de versnelling zetten, en nooit meer aankomen 😄 Die luxe hadden ze ook niet nodig, toch? 😉 De constant mesh met 2 traps powershift was al genoeg voor de zwaardere stukken.
ford5000
@SJB533 Precies.
Mede om die reden hebben de grote kniktrekkers meestal ook geen gaspedaal, maar een decellerator pedaal, net als een bulldozer dat ook heeft.
Wimsumar
Beste Ford5000:
Quote @ford5000:
geen Powershift.

Daarom had ik dat woord al tussen aanhaqlingstekentjes. (en het noodzakelijk gebruik van de rijkoppeling om de "powershift" te schakelen).

@ Deutz3.70 Power: Waarschijnlijk heb je een "30-km"-versnellingsbak. (Kenmerkend: dan is er ook geen 4-wielberemming).
De "L + S [i]powershift" werkt alleen (zoals al was genoemd) in de 1 + 2 en derde versnelling.
De "overdrive-versnellingen", 25 en 30 kilometer (pookstand rechtsvoor en rechtsachter) en sommige met "40"-kilometerversnelling (pookstand uiterst rechtsvoor) hebben geen tussenstandmogelijkheden door middel van de L + S hendel.
ford5000
Quote @Wimsumar:
Daarom had ik dat woord al tussen aanhaqlingstekentjes. (en het noodzakelijk gebruik van de rijkoppeling om de "powershift" te schakelen).

Dat vermoeden had ik ondertussen ook al gekregen Wim. 😉
Wimsumar
Beste SJB533:
Quote @SJB533:
R 2 25 40
1 3 30

Met de typische (40-km-bak) 'drempel' in de vrij-stand waar je de pook voelbaar door moet drukken.

R 2 25 40
-----/---
1 3 30
Fendttrisixfan
Quote @Wimsumar:
Na pakweg 1986 bouwjaar werd het een L M S drietraps"powershift" met het rode knopje

klopt niet 😉 vanaf '86 was het mss leverbaar maar zit er niet altijd op 😉
Wimsumar
Beste Fendtrisixfan:
Quote @Fendttrisixfan:
vanaf '86 was het mss leverbaar maar zit er niet altijd op

Najaar 1984 zelfs is de drietraps LMS standaard geworden op de 4-cilinder 300-serie modellen.

konedata.net/Traktorit/fendt303b.htm/
Fendttrisixfan
Quote @Wimsumar:
Najaar 1984 zelfs is de drietraps LMS standaard geworden op de 4-cilinder 300-serie modellen.

maar dan nog zit het er niet altijd op 😉
huub
@Fendttrisixfan volgens mij wel, de modellen van na '84 zijn te herkennen aan de kunststof kappen op de achterlichten, een andere hendel voor de toerenschakeling voor de aftakas en kruishendel voor de hydrauliek. (Of was dit een optie?)
Wimsumar
Beste Fendtrisixfan:
Quote @Fendttrisixfan:
niet altijd

Zo? Leg dat eens uit A.U.B..
Fendttrisixfan
@Wimsumar

heel simpel, wij hebben zo een exemplaar 😃
Wimsumar
Beste Fendtrisixfan:
Quote @Fendttrisixfan:
wij hebben zo een exemplaar

Dat zegt me niks over bouwjaar. Bovendien, het kan een samenvoegsel zijn van diverse trekkers, waaronde de tweetraps tussenbak.
Fendttrisixfan
@Wimsumar

trekker is van '91 en geloof me, niet samengeraapt 😉
Wimsumar
Beste Fendtrisixfan:
Quote @Fendttrisixfan:
'91

Bestaat niet.
Is zeker in 1991 in België geïmporteerd en van kenteken voorzien.
Fendttrisixfan
@Wimsumar
blijkbaar is je kennis van Fendt zo groot dan niet, dit is het zeldzaamste model van de 300 serie, 2 a 300 stuks van gemaakt, onze 308 is ook van '91 😉
Wimsumar
Beste Fendtrisixfan:
Quote @Fendttrisixfan:
zeldzaamste model

Wie in 1991 nog een Fendt met tweetraps tussenbak heeft gekocht heeft zichzelf hopeloos te kort gedaan.
Fendttrisixfan
@Wimsumar
is jong 2de hands gekocht, en zit trouwens ook kruipversnelling op, weet wel niet op dit er wat mee te maken heeft, en die hendel word nu ook zoveel niet gebruikt...
ArnoFendt
@Fendttrisixfan

Bij mijn weten is de "LMS-schakeling" vanaf eind '84 / begin '85 standaard geleverd op de Farmer 300 serie. Maar zoals je al zei, mogelijk is het zo dat als de trekker een superkruip heeft, dat dan er in de bak te weinig ruimte is voor de "S" versnelling waardoor deze komt te vervallen.

En wat is er zo bijzonder aan dit, volgens jou, zeldzaamste model van de 300 serie?
stefan310
@Fendttrisixfan Wel appart modelletje i.i.g. Nog nooit een fendt gezien met l-s schakeling en automatisch uitslaand knipperlicht en stuurverstelling. Maar kan inderdaad met de kruipbak te maken hebben.
Fendttrisixfan
@ArnoFendt

startschakelaar zit rechts en niet op het dashbord 😉 opzich niet veel anders maar niet veel gemaakt zo
huub
@Fendttrisixfan heeft zo'n superkruip een of twee groepen extra? Anders is het aantal extra versnellingen niet zo groot.
Fendttrisixfan
Met superkruip heb je 6 versnellingen extra 😉
huub
Dus twee groepen er bij? 25 30 40 en dan 4 x 1,2,3 en L-S?
SJB533
@huub
Volgens mij komt het neer op 21 versnellingen vooruit. (15 regulier+6 kruip)

Toch, @Fendttrisixfan
Fendttrisixfan
@SJB533
20 versnellingen als ik tel 😉
SJB533
@Fendttrisixfan
1 t/m 3 op de pook, maal 2 uit de haas/schildpad en L/S = 12
komen dan nog 25+30+40 bij, kom ik op 15 + de 6 uit de kruip. Of mis je de 40?
Fendttrisixfan
Yep, 40 zit er niet in 😉
SJB533
Dan is t idd 20v + ?6? a 😄

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
43
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
6