Hallo,
Wij hebben pas een fendt 306 ls gekocht, en nu vroeg ik me af waar de hendel aan de rechterkant van het stuur, met S en L, voor is.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Ik zal het dan wel weer mis hebben....
Nee joh! SL, krijg je spontaan een sleepoog met verstevigingskruis op de grille!
is totaal 21 versnellingen .
De eerste 300-serie trekkers hadden alleen een L + S (tweetraps-"powershift").
Na pakweg 1986 bouwjaar werd het een L + M + S drietraps"powershift" met het rode knopje voor de electromagnetische keuzeschakelaar voor de stand L of S. (helaas, helaas, helaas nog steeds alleen te schakelen met gebruik van rijkoppeling).
Een powershift is namelijk onder volle belasting schakelbaar.
84, volgens mij... En het is idd geen powershift, zoals @ford5000 zegt. Verre van dat zelfs. Is naar mijn idee trouwens typisch (vasteland)Europees, het ontbreken van een powershift
Zou hij dan niet in S gestaan hebben? Of is de max. snelheid gewoon 35?
Valt je nog tegen hoeveel Amerikanen er in die tijd nog maar een echte powershift hadden hoor.
Doorgaans hadden de Europese fabrikanten al een sycnhro mesh transmissie waar de meeste Amerikanen het nog met een traditionele constant mesh bak moesten stellen, met ook hooguit 2 of 3 onder belasting schakelbare trappen per versnelling. JD is jarenlang zo'n beetje alleenheerser geweest met hun grotere modellen, totdat eind jaren 80 ook CIH met de Magnum kwam, en ook andere fabrikanten powershift bakken in hun trekkers gingen bouwen.
Die hendel onder het stuur werkt alleen op 1, 2 en 3 en NIET op de 25 en 35 (en bij een 45 kilometer bak niet op de 45)
De lange pook ziet er bij een 40kmh zo uit. bij jou ook?
R 2 25 40
1 3 30
Prairiebakken In de versnelling zetten, en nooit meer aankomen Die luxe hadden ze ook niet nodig, toch? De constant mesh met 2 traps powershift was al genoeg voor de zwaardere stukken.
Mede om die reden hebben de grote kniktrekkers meestal ook geen gaspedaal, maar een decellerator pedaal, net als een bulldozer dat ook heeft.
Daarom had ik dat woord al tussen aanhaqlingstekentjes. (en het noodzakelijk gebruik van de rijkoppeling om de "powershift" te schakelen).
@ Deutz3.70 Power: Waarschijnlijk heb je een "30-km"-versnellingsbak. (Kenmerkend: dan is er ook geen 4-wielberemming).
De "L + S [i]powershift" werkt alleen (zoals al was genoemd) in de 1 + 2 en derde versnelling.
De "overdrive-versnellingen", 25 en 30 kilometer (pookstand rechtsvoor en rechtsachter) en sommige met "40"-kilometerversnelling (pookstand uiterst rechtsvoor) hebben geen tussenstandmogelijkheden door middel van de L + S hendel.
Dat vermoeden had ik ondertussen ook al gekregen Wim.
1 3 30
Met de typische (40-km-bak) 'drempel' in de vrij-stand waar je de pook voelbaar door moet drukken.
R 2 25 40
-----/---
1 3 30
klopt niet vanaf '86 was het mss leverbaar maar zit er niet altijd op
Najaar 1984 zelfs is de drietraps LMS standaard geworden op de 4-cilinder 300-serie modellen.
konedata.net/Traktorit/fendt303b.htm/
maar dan nog zit het er niet altijd op
Zo? Leg dat eens uit A.U.B..
heel simpel, wij hebben zo een exemplaar
Dat zegt me niks over bouwjaar. Bovendien, het kan een samenvoegsel zijn van diverse trekkers, waaronde de tweetraps tussenbak.
trekker is van '91 en geloof me, niet samengeraapt
Bestaat niet.
Is zeker in 1991 in België geïmporteerd en van kenteken voorzien.
blijkbaar is je kennis van Fendt zo groot dan niet, dit is het zeldzaamste model van de 300 serie, 2 a 300 stuks van gemaakt, onze 308 is ook van '91
Wie in 1991 nog een Fendt met tweetraps tussenbak heeft gekocht heeft zichzelf hopeloos te kort gedaan.
is jong 2de hands gekocht, en zit trouwens ook kruipversnelling op, weet wel niet op dit er wat mee te maken heeft, en die hendel word nu ook zoveel niet gebruikt...
Bij mijn weten is de "LMS-schakeling" vanaf eind '84 / begin '85 standaard geleverd op de Farmer 300 serie. Maar zoals je al zei, mogelijk is het zo dat als de trekker een superkruip heeft, dat dan er in de bak te weinig ruimte is voor de "S" versnelling waardoor deze komt te vervallen.
En wat is er zo bijzonder aan dit, volgens jou, zeldzaamste model van de 300 serie?
startschakelaar zit rechts en niet op het dashbord opzich niet veel anders maar niet veel gemaakt zo
Volgens mij komt het neer op 21 versnellingen vooruit. (15 regulier+6 kruip)
Toch, @Fendttrisixfan
20 versnellingen als ik tel
1 t/m 3 op de pook, maal 2 uit de haas/schildpad en L/S = 12
komen dan nog 25+30+40 bij, kom ik op 15 + de 6 uit de kruip. Of mis je de 40?