Kemper ch 3000

Hallo, ik heb een kemper ch 3000 aanbouwhakselaar (frontmachine) dat ding heb ik aan een zelfgebouwde werktuigdrager hangen. aangezien deze kemper natuurlijk niet het eeuwige leven heeft moet ik zo langzamerhand naar een andere op zoek. Wie weet of heeft wat????

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste Dirkao: Neem weer zo 1. (Of een veel lichter rij-afhankelijk model).

P.S.: Moet je 'm zelf importeren in Brazilië?
(Tweede hands zelfrijders zijn ook aantrekkelijk geprijsd).
Fendt926Driver
Deze mensen hebben er een en doen veel aan export

tractors-and-machinery.com/site_display_content.ph…
Fendt926Driver
Deze meneer heeft er ook een doet ook veel export maar heeft ook een hele vlotte babbel. kan wel mee gehandeld worden. een keer goede prijs noemen onder de vraagprijs werkt wel eens goed.

tractors-and-machinery.com/site_display_content.ph…
Fendt926Driver
weet niet of goed korrels kneuzen bij jullie ook een item is, anders is dit absoluut een aanrader

tractors-and-machinery.com/site_display_content.ph…
Fendt926Driver
Is dit soort geen optie? trekt de helft lichter en zelfde capaciteit. maar niet rij onafhankelijk

tractors-and-machinery.com/site_display_content.ph…
Loeideutz
@Fendt926Driver Trekt de helft lichter, maar capaciteit is ook maar de helft of minder.
Fendt926Driver
Quote @Loeideutz:
maar capaciteit is ook maar de helft of minder
meen je dat? dacht dat je met een pz quattro toch ook wel een km of 6 a 7 kon rijden. als je genoeg pk hebt. (ook weer niet te veel)
Fendt926Driver
Hier staat er ook nog een. hardstikke duur maar wel met larotec korrelkneuzer.

agritrader.nl/landbouwwerktuigen/hakselaar/…
Fendt926Driver
Misschien een keer een paar fotos plaatsen van (naar mijn beleving) enorme machines op enorme velden in brazillie?
Wimsumar
Beste Fendt926Driver:
Quote @Fendt926Driver:
enorme machines

Contrasten zullen enorm zijn in Brazilië: Naast iemand die met enorme machines op enorme velden de mais hakselt zou zo een boer(enfamilie) met ezel + kar en aardappelschilmesjes met de snijmaisoogst bezig kunnen zijn.

P.S.: Ik verbaas me er over dat Dirkao (topicschrijver) met een machine werkt die hier in Nederland al door de meeste boeren wordt weggehoond (zeer onterecht overigen! ).
Boemrang
Zo zie je maar weer, via internet is toch veel te vinden... :lol:
Loeideutz
@Fendt926Driver de PZ Quattro is eigenlijk een uitgebreide 2-rijer. Aan iedere kant worden 2 rijen door 1 hakselkooi geduwd. Die kooi is niet groter geworden ten opzichte van toen het nog een 2-rijer was. Ergo, de snelheid wordt ongeveer de helft. Het heeft ook geen zin om er 150 pk voor, of achter, te zetten, die worden toch niet gebruikt. Ik ga er daar en tegen wel van uit dat de kemper 3000 een hakselkooi heeft die 250 pk aan kan, zodat het in principe dezelfde hakselsnelheid kan halen als een zelfrijder met 4-rijige bek.
Wimsumar
Beste LoeiDeutz:
Quote @Loeideutz:
Aan iedere kant worden 2 rijen door 1 hakselkooi geduwd

Dus 2 hakselkooien!

[url]tractors-and-machinery.com/media/2/…]
Fendt926Driver
Misschien is dit een optie bij jullie? afhankelijk hoeveel ha en hoe sterk de zelfrijder is





dirkao
Beste mensen, hartelijk dank voor jullie reakties. Ik had ook al hevig op internet zitten zoeken, maar jullie hebben me toch weer een stuk verder geholpen. één van de aangeboden machines is een achter machine, voor mij is een front machine beter (wordt ook aangeboden) een korrelkneuzer is inderdaad een optie, als de prijs niet al te veel tegenvalt zelfs een heel goed idee!! Als er één of ander handeltje door kan gaan dan moet ik eerst nog weer een importvergunning aanvragen ik moet hier vandaan alles regelen. het is een koud kunstje om vanuit nederland goederen hier nartoe te sturen,echter het komt wel aan maar zonder de benodigde papieren krijg je nooit uit de haven weg.
waarom een kemper? die dingen zijn simpel,en hebben een redelijke capaciteit er lopen hier inmiddels zat zelfrijders.ik doe ook wat loonwerk,en heb nogal watklantendie mijn machientje lieverhebben dan een zelfrijder, omdat één trekkervoldoende is om vast
te rijden.verder moet ik wel een rij-onafhankelijke machine hebben,want de tussenrijen afstand waar men hier mee werkt varieerd tussen 35 en 90 cm.
wat betreft foto´s : daarvoor heb ik hulp van mijn zoon nodig, en die is effe niet in de buurt.
dirkao
@Fendt926Driver weet je misschien of de basis machine op deze foto´s een kemper of een lacotec-wader is??
SJB533
@dirkao
Schijnt een Kemper te zijn
SJB533
En hier ergens onderaan staat ook nog info
Joop3
Even het een en ander als opheldering:
-wil je capaciteit met een relatief beperkt vermogen, neem dan een PZ. Nadelen: slechtere maai- en hakselkwaliteit. Waarbij de quattro duidelijk de beste keus is qua PZ. Doordat de kooi relatief veel mais te verwerken heeft is de hakselkwaliteit beter. Boven de 150 pk kunnen ze het op den duur slecht hebben.
-onderhoudsarm: onbetwist een Kemper! De enigste machine zonder kettingen en of v-snaren in de aandrijflijn, uitgezonderd de torpedo's. Zonder torpedos kun je echter wel door hakselen.
Alternatief, als het geld mag kosten: Mengele, tegenwoordig met Kemperbek, of Pöttinger, met Herculano bek, gebaseerd op het Kemper principe. Deze machines zijn relatief nieuw op de markt met rijonafhankelijke bek, dus duur.
Lacotec zou ik niet direct aan beginnen, zie ik weinig van in de praktijk. Hans Ottersbach (de man achter Lacotec) is technisch wel capabel, maar als je midden in de rimboe staat, terwijl het kreng kapot is weet ik niet hoe snel je weerop gang bent, omdat je om onderdelen verlegen zit.
Mengele, Pöttinger, Lacotec en Pz hebben allemaal wel een groot voordeel ten opzichte van Kemper: je hebt geen volledig gespiegelde frontuitvoering...

Enkele adressen van Kemper specialisten in Nederland, die altijd machines op voorraad hebben: Tijs in Luttenberg, en vooral Evenhuis in Giethoorn.
Loeideutz
@Wimsumar Ja, maar wel een hakselkooi die gemaakt is voor 1 rij. Daar duw je dus 2 rijen door heen, dus de snelheid wordt gehalveerd. Vooral bedacht zodat boeren met een trekker met wat bredere banden, begin jaren '90 kwam dat op, toch kunnen doorsteken zonder een rij plat te rijden. Vandaar ook dat er niet geadviseerd wordt om meer dan 150 pk voor te zetten. Liefst nog een beetje minder.
SJB533
Quote @Joop3:
je hebt geen volledig gespiegelde frontuitvoering

Hoe bedoel je dit?
dirkao
Beste joop3 waarom rijonafhankelijk heb ik eerder al aangegeven en als ik het zo lees ben ik met mijn kempertje nog niet zo slecht af. mijn werktuigdrager is dik 250 pk en die heeft het nog weleens benauwd voor de hakselaar. die torpedo´s heb ik er trouwens afgehaald, op hellend land had ik er meer last als gemak van.wat me echter nog steeds niet helemaal duidelijk is of de basismachine op bovengeplaatste foto´s nu een lacotec of een kemper is.
Joop3
@dirkao basismachine is een Kemper. Alleen de korrelkneuzer is van Lacotec.
Heb je een Steyr werktuigdrager? Dan kun je alleen een frontmachine gebruiken, omdat de tweede aftakasstomp niet geschikt is voor het volle vermogen. Mengele en Pöttinger hebben het voordeel van een groter hakselrad. Dan kun je met hetzelfde vermogen meer mais verwerken, omdat het gewas makkelijker weg kan.

@Sjoerd: een Kemper frontmachine is compleet gespiegeld opgebouwd tov. een achtermachine. Zelfs de bek is anders, en niet uitwisselbaar...
Waar andere fabrikanten een tandwielkast kiezen om dezelfde machine voor en achter te kunnen gebruiken is bij Kemper de complete machine gespiegeld.
dirkao
@Joop3 ik heb ruim 6 jaar geleden een kemper frontmachine geeimporteerd hier zat een tandwielkast bij om hem achter een trekker te kunnen hangen met een trekker van 160 pk ervoor kon je al eieren bakken op die tandwielkast. die trekker was gehuurd en was verder geen succes,dat ding zoop als een ketellapper maar het was een noodoplossing om dat jaar mijn eigen mais in tekunnen kuilen. daarna heb ik zelf een werktuigdrager gebouwd. dit is vreselijk lelijke locomokipkachelmobielkanariefant geworden met onderdelen van een gesloopte combine,een dikke mercedes vrachtwagenmotor met hier een vrachtwagenversnellingbak aangekoppeld waarvan de uitgaande as die normaal naar de achteras loopt de aftakas vormd.hierbij is die omkeerkast niet meer nodig.
SJB533
@Joop3
Duurde even voor het kwartje viel, maar ik geloof, dat ik m heb:

ik koppel ze in gedachten beide tegelijk aan jouw 1600. De een voor, de ander achter. De aandrijving loopt dan dus bij beide machines aan bijvoorbeeld de bermkant van de weg, net als de pijp?
Wimsumar
Beste SjB533:
Quote @SJB533:
maar ik geloof, dat ik m heb

Hakselaar in spiegelbeeld?

Dat is de Kemper Champion Lipra-1. 😉

Zoek de verschillen: "FRONTmounted" met "REARmounted":

championdenmark.dk/3/e3_1.html/
Joop3
Jammer Wim, je kunt niet overal verstand van hebben....
De 1200 kun je omzwenken, en is in voor en achter uitvoering hetzelfde.
De 2200 is met een tandwielkast uitgevoerd in achteruitvoering, en in frontversiekomt de tussenas rechtstreeks op het hakselrad.
De 3000 is volledig gespiegeld in frontuitvoering!
Wimsumar
Beste Joop3:
Quote @Joop3:
niet overal verstand

Okee, maar wel zoveel verstand om zo'n "3000" niet als frontuitvoering (op een trekker) te gebruiken/adviseren.
Met een eigen gewicht à 2.350 kg in kale standaarduitvoering is het al gekkenwerk dit voorop een trekker te hangen.
Joop3
Frontuitvoering werd vooral verkocht voorop de Steyr werktuigdrager. Ook voorop Mengele en Claas werktuigdragers zie je ze wel eens, net zoals op enkele omgebouwde hakselaars, met voor TF de bekendste de Daf HydroVario, die ooit als Claas of Mengele zijn leven begon.

« Terug naar discussielijst

Wil je reageren op deze advertentie?

Als je je aanmeld voor deze website kun je heel eenvoudig een persoonlijk bericht sturen naar de plaatser van deze advertentie (dirkao). Lid worden is gratis, wij spammen niet en verstrekken je gegevens niet aan derden.
Meld je hier aan

REACTIES
29
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
20