Fendt 304 LS - Kleppen stellen
Ik zou graag mijn kleppen stellen want ik denk dat ik ze hoor tikken, trekker heeft 5200 uren. Kan je het kleppendeksel verwijderen zonder de brandstoftank eraf te halen ? Welke stelsysteem is het verder bij een D226-3 motor ? Is dit gewoon te stellen met een contermoer op tuimelaars ?
Deel dit topic
Lees ook
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fendt 304 LS ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Ratel met dop 24 op de moer van de dynamopoelie veraangenaamd het verdraaien van de motor (bij gespannen V-snaar).
Klepspeling (in- en uitlaat) Fendt 304LS: 0,2 mm.
P.S.:
Gezien de draaiurenstand is het (al) mogelijk dat de dieseltank door slijtage van de scharnier/trillingdemper ergens tegen de bovenkant van de motor kan stuiten. Controleer de tank aan onderzijde goed op beschadiging om lekstoten te voorkomen A.U.B.!
Controleer tevens de hydrauliekoliepeil en maak (las) op de zeskantschrofbevestiging een stukje ijzer zodat als het ware een vleugelmoer ontstaat. Dan is de peilstok handmatig los/vast te draaien.
Spuit gelijk ook contactspray over de zekeringen die daar op dat zeer lastige plek onder de motorkap zitten.
Ververs de olie in de brandstofinspuitpomp ook, nu we toch bezig zijn.
Nog nooit de brandstofpompolie ververst? Geen probleem hoor.
Klik: tractorfan.nl/topic/49786/
@Winsumar, zit er bij alle Fendt modellen olie in die pomp ? Mijn trekker is van de late bouwjaren 1996, een 65 pk. Is die niet gewoon op het oliecircuit aangesloten ?
Vandaag thuisgekomen van een dagje hout klieven, dus terwijl ie goed warm stond de motorolie reeds laten lopen en filter verwijderd.
Ik heb het eerste kleppendeksel verwijderd en kan de 0.5 a 0.6 maat tussen de klep en de tuimelaar steken. Dus het is wel dringend nodig. Ik laat em nu afkoelen en ga morgen de kleppen stellen. Is er een volgorde te volgen voor een 3cylinder ?
Dan is dit er een met turbomotor waarvan vermoedelijk de uitlaatklepspeling iets ruimer moet dan de 0,2 mm die ik eerder (voor de oudere turboloze 304) noemde.
De brandstofpomp zal ongetwijfeld nog de vertrouwde Bosch lijnpomp zijn met "eigen" oliereservoir.
Klepstelschema:
magirustig.nl/fileadmin/pdf/…
Wat betreft de pomp, die heeft toch niet het schroefje in het vierkante plaatje ad zijkant. Volgens mijn zit die pomp op het oliecircuit.
Dat verbaast mij niks.
Als je bij warme motor al klepspeling meet van 0,6 mm, dan is dat bij koude motor nog ruimer.
Maakt de volgorde van stellen nog uit? Of gewoon cilinder 1 op tuimelen zetten en dan 360 graden draaien en dan afstellen en ze zo alle 3 af gaan?