Dubbellucht

Voor dubbellucht molcon 5 ster heb je een All Position Ring of blokjes
wie kent de voor en na delen ?

Deel dit topic

Reacties

keez
All position ring is veel gemakkelijker met monteren vn het dubbellucht,

blokjes zijn velemalen sterker.
fendt-vario
Blokjes is nix te Weerd als je er eentje niet goed hebt zitten
mdoornekamp
Volgens mij is het allebij niks. Gewoon clamp on met tussenring en spindels of zeeman haken.
Ferdinanddijkstra
@keez ik ben het helemaal met je eens. Het is afhankelijk wat je er mee gaat doen.
Zwaar trekwerk , kuil aan rijden dan zou ik voor blokjes gaan.
Land klaarmaken met rotorkopeg of zo en andere lichtere werkzaamheden en bodemdruk verlagende werkzaamheden dan zou ik gaan voor AP ringen
Loeideutz
@mdoornekamp Als het niks is moet je toch eens uitleggen waarom het al zolang door zovelen gebruikt wordt.
DANOONTJE POWERR
@mdoornekamp Vinden je velgen ook leuk!
1066
Wij hebben nu all position ring,maar je blijft ze aan het aan draaien
1046
Bij zwaar trekwerk met ap-ring kan et dubbellucht gaan slippen in de ring, heb je met blokjes geen last van , en met blokjes moet je ze zo strak mogelijk nemen, dan ben je et sterkst , zijn ook meerdere maten in
AW217
Ik vind molcon systeem ook niks, heb al zo vaak gehad en gezien, wiel verloren, haken afbreken, en maar kraken. Ik snap er ook helemaal niks van waarom het al zolang door zovelen gebruikt wordt. Is alleen leuk voor klein zaaitrekkertje ofzo. Ook op tf zie je regelmatig bloopers met wiel verloren. Zo'n wiel moet maar eens over het fietspad gaan.... Levensgevaarlijk!
robbin lamers
@AW217 gebeurt ook zonder. laatst bij loonwerker in de buurt wielgewicht van 500 kilo eraf gevallen. zat gewoon vast met bouten.
JD3010
@AW217 In bijna 35 jaar nog geen wiel verloren of wat dan ook. Zo slecht is het ook weer niet. Goed vastdraaien is belangrijk, gewoon mbv. een houten paal.
mdoornekamp
@Loeideutz 20 jaar geleden werd het veel verkocht. Tegenwoordig met de hoge vermogens en zwaar trekwerk hebben de haken het wel zwaar te verduren. Een trekker van 300 pk heb ik nog niet vaak met molcon gezien.

Ik heb nog wel een stel all position ringen te koop voor de liefhebber
JD3010
Quote @mdoornekamp:
Een trekker van 300 pk heb ik nog niet vaak met molcon gezien.
Daar is het ook niet voor gemaakt hé. Tot 170 pk dacht ik.
mdoornekamp
@JD3010 Wij hebben ooit een JD 4630 gehad met toen het zwaarste systeem. 5 of 7 ster. Maar hield het maar een dag vol. Trekker met HFWD dus moest het wel achter "doen". Vandaar dubbellucht.
JD3010
@mdoornekamp 7-ster was de zwaarste. Ik heb 2 sets en vind het wel een mooi systeem, maar mijn trekkers zijn ook niet zo groot.
mdoornekamp
@JD3010 Heb je dan 5 of 7 ster. En goed vastdraaien dat ze niet beginnen te werken.
JD3010
@mdoornekamp Ik heb 2x een 5-ster, is zwaar zat voor me. Ik draai ze met de hand vast en pak dan een houten paal om ze echt vast te zetten. Ze mogen niet gaan knoepen, want dan zitten ze niet vast.
vanmeij
Kn koppelingen zijn voor het zware werk het beste. multifunctioneel en past op een gewone trekkervelg. nadeel is de prijs van deze krengen..... je hebt minimaal 2 delen nodig op de velgen. elk kost 300 euro per stuk. 1200 euro minimaal per set dus.
ford5000
Ik heb er ook nog nooit problemen mee gehad en werk er ook al meer dan 30 jaar mee.
Gewoon goed vastdraaien en je hebt nergens last van.
Bij 5 ster Molcon gewoon de trekker even op een paar houten balkjes van een centimeter of 5 dik zodat de trekker net iets hoger staat en zorgen dat je een blokje precies onderin hebt staan als je de wielen wilt aankoppelen.
Haak in het onderste blokje, en het dubbeluchtwiel aan de bovenkant aanduwen, spindel vastdraaien en klaar.
Zeeman heb ik altijd een rotsysteem gevonden met die gietijzeren klemmen.
Ring draait door in de velg en vervolgens breken de klemmen af.
Als je dan voor een dergelijk systeem wilt kiezen neem dan GS. Vele malen beter dan Zeeman. Die willen dan bij zwaar trekwerk, zoals kilveren wel ietsje doordraaien in de velg maar ze blijven wel heel. Je krijgt ze dan alleen wat lastiger weer los omdat ze onwijs onder spanning staan, dus ook goed uitkijken met het lossen van de klemmen want ze schieten met een enorme kracht los als ze zo zwaar onder spanning staan.
SJB533
Quote @vanmeij:
kn koppelingen zijn voor het zware werk het beste.

Waarom wordt dat Kock-systeem dan niet gebruikt, daar waar het zware materiaal op dubbellucht staat? Gemonteerd aan de steekas of met ergens tussen de 4 en 8 haken en een bus tussen de velgen wordt daar gebruikt, zal niet zonder reden zijn.
FIAT 1000 DT
Het "ouderwetse" systeem met een kruis in het dubbelluchtwiel en een blokje in de velg voldoet toch ook prima? of ben je dan beperkt in het toepassen bij zware vermogensklassen?
dx11
@FIAT 1000 DT het enige nadeel is dat je lak van je velg beschadigd. Als je ipv een 6mm dikke ring 8mm pakt en ipv een 30mm draadeinde 40mm kun je dat ook prima toepassen bij de 200+pk klasse lijkt mij
vanmeij
@SJB533 De krachten op een kn koppeling zijn groter, doordat de diameter op de velg kleiner is dan met een ring op de velg rand. je moet het zien als een hefboomwerking.
SJB533
@vanmeij
Enige voordeel, mbt kracht, van Kock is, dat hij op de naaf gekoppeld wordt, net als het GS AW-systeem, of de stroppen van de steekaskoppelingen. Daardoor wordt de kracht van het dubbelluchtwiel, of trippelluchtwiel niet via het eerste wiel wordt overgedragen op de steekas.
PatrickNH
Zoon kerel die bij ons werkte tot voorkort rij al bijna 5 seizoenen met 3 ster molcon in de 5,5 ton standaard klasse, op klei met een 1494, dubbelluchten zijn nog nooit gebroken, en je kan wel stellen dat ze erg god zijn gebruikt
AW217
Zeeman systeem met de spanhaken trekken erg vast. Las een anti draai blokje in de velg (net als met de middenspindel)en dat probleem is over. Zo komt hier de loonwerker met de shovel op de kuil.
1046
Quote @mdoornekamp:
Ik heb nog wel een stel all position ringen te koop voor de liefhebber

38"????? heb je ze nog???
1046
Quote @PatrickNH:
op klei met een 1494, dubbelluchten zijn nog nooit gebroken

maar wel wa anders hahahaha
PatrickNH
@1046 ja in montfoort wel wa anders ja
PatrickNH
@1046 daarom zei ik ook de dubbelluchten zijn nog nooit gebroken haha
atlaspower
Bij het molcon systeem verloor ik me banden als de trekker echt moest trekken,woelen, dumperen etc diverse malen zag ik me dubbel lucht wiel verdwijnen, ondanks nieuwe blokjes, brede blokjes, muurvast draaien etc, nu al weer jaren een ring van een paar 10tjes gemaakt 5 mmstrip van 300mm breed kruis in de dubbellucht velg gelast en een 30mm draad spindel en daar kun je wat mee, nooit meer een wiel verloren. wel een blokje in beide velgen zetten voor het doorslippen, goedkoper als molcon en beter
Valtra-Fordpower
@mdoornekamp Welke maat?
mdoornekamp
@Valtra-Fordpower 38 inch. Maar ben nog met iemand anders bezig.
mdoornekamp
@atlaspower best profiel voor dubbellucht. Heb je de ring laten walsen of zelf gebogen.
atlaspower
@mdoornekamp iets langer laten walsen, bij het begin en eind krijg je met walsen een knik in het matriaal, altijd dus ruim langer maken, en thuis gewoon op lengte maken kun je alle kanten op,(kun je van biede kanten de knik er ook afslijpen en word ie mooi rond) zitten als een huis en de verf blijft op een klein randje na gewoon zitten ik had een ietwat conische trekker velg, dat was dus even zoeken, maar heb gewoon een strip (4mm)extra in de dubbellucht velg gezet, alle 38 inch velgen zijn dus niet hetzelfde qwa maat 😃
mdoornekamp
@atlaspower Moderne velgen zijn vanaf een breedte van 18 inch iets conisch. De rand waar je dubbellucht in valt is ook wat breder. Is wat lastig met je dubbellucht ring. Ik heb 1 stel ook een extra strip in gelast. Die andere heb ik om de 10 cm een cm of 5 ingeslepen (de breedte van je velgrand) en toen naar binnen geslagen. Daarna alleen van binnen weer dicht gelast. De buitenkant van de ring loopt nu mooi taps toe.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
36
DEELNEMERS
19
WEERGAVES
20