Eindelijk is het zo ver, de eerste kamer heeft ingestemd....
De Eerste Kamer heeft dinsdag 2 december ingestemd met de invoering van het T-rijbewijs. Minister Schultz van Haegen stelde dat het T-rijbewijs wordt ingevoerd omdat bij 60 procent van de ongevallen met land- en bosbouwtrekkers de bestuurder van de trekker de veroorzaker is.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Naar lang wachten is het eindelijk zover.....
Sommige zullen enorm balen.....
Daar weet ik nog niets van, maar je weet nooit...
Natuurlijk is op de weg wat anders dan op het land rijden, maar haast en onkunde bij autobestuurders is veel meer aanwezig dan onkunde bij trekkerbestuurders (toch vaak boerenjongens die al sinds hun 8e levensjaar trekker kunnen rijden).
Blijft een feit dat invoering van het rijbewijs een goede zaak is, maar ik stoor me erg aan deze opmerking van mevrouw Schultz
Dat het die datum werd was toch al een maand of twee duidelijk? :?
Heb natuurlijk even Google geraadpleegd
Maar ik zou het graag nog anders willen zien, meerbepaald een Europees gelijkheid.
Voorkom je situaties mee zoals hier nu al aangeduid word ... Mag ik met men G ook in Nederland rijden ? Is een T ook geldig in bijvoorbeeld Duitsland, België ... Voor mensen in het centrum van een land is dit geen probleem, maar voor mensen aan de grenzen is dit inderdaad een probleem. Nu weet je het niet voorlopig.
Maak het dan voor heel Europa 1 rijbewijs, zodat het voor iedereen duidelijk is en iedereen gelijk voor de wet is.
België noemt het een G rijbewijs, Nederland een T rijbewijs ... 1 en dezelfde naam in ieder land is gewenst vind ik dan.
Normaal is het ook niet te noemen, maar triestig ben ik er niet echt voor. Ik rij nu wel niet met zulke dingen rond.
Inderdaad heb ik dit niet via Google, kijk er wel regelmatig op om de discussie hoog te houden hier....
Maar zoals in de bijlage staat vermeld heeft de tweede kamer het op 2 december definitief in gestemd voor de invoering hier van....
Dus, dit was geen google werk.... )
heel zuur vor mij ik wor 21 juli 16...
Marcie toch
Ben gerust, een vrachtwagen rijbewijs is vele malen duurder....
Onzin, geloof daar helemaal niks van.
Ach dat was min of meer al definitief, een goede zaak, aangezien ik al ruim 16 geweest ben
Heb jij weer even geluk gehad.....
Nouja, afgezien daarvan, goede zaak!
Jawel hoor, als 16 jarige mag je ook met 50 ton de weg op, dat mag een vrachwagenchauffeur ook, maar dan na een aantal dure rijbewijzen
Dan mag je nog niet klagen met dit bedrag.....
zijn theorieboeken van het T rijbewijs al verkrijgbaar voor 1 juli?
Dus moet ik volgend jaar terug om die T bij te laten schrijven? (nieuwe pas?)
Er zijn er inderdaad ruim voldoende die dit niet kunnen nee...
En nogmaals, een vrachtwagen rijbewijs is vele malen duurder...
ik heb nu BE en AM (bromfiets rijbewijs )
ook dit word afgeschaft, heb je voor 1 juli 2015 je autorijbewijs gehaald, dan heb je tot de verloopdatum van het rijbewijs (dus maximaal 1 juli 2025) de tijd om T bij te laten schrijven, daarna heb je pech.
Ze trekken gewoon een grens en dat doen ze goed. Zo kan het niet langer
EDIT: Kut stan
jongens van mijn leeftijd kunnen best in het verkeer van land naar land rijden
Ik hou mn reactie maar bij een smiley, ben ik ook eens de wijste
Je kunt ook de ham vraag bij pa en ma neer leggen....
Had indd ook zat met google af gekund!
Juist! Beetje om de boerderij is het moeilijkste niet. Maar als je echt de wat drukkere wegen opgaat merk je in het begin gewoon dat je ervaring mist. Sommigen kunnen zichzelf dat ook wel eigen maken... Maar in het begin is dat gewoon gevaarlijk.
Ja tuurlijk, maar de een kan het zichzelf beter leren dan de ander.
Ik heb nu auto rijles. Dat is natuurlijk ook nodig. Maar alles wat de instructeur tegen mij zegt had ik zelf ook allang bedacht.
Oké ik ga al :lol:
Heb niet voor niets begeleider naast me zitten Daniel
Maar eeh, ga inderdaad maar gauw je hok in popje
Dacht dat ik de enige was met die gedachte, altijd maar jammeren over zoekfunctie, en zelf ook niet snappen dat er al zat topics over zijn, schijnbaar mogen er over het T rijbewijs wel ettelijke topics gemaakt worden...
ik heb een paar jaar geleden mn vrachtwagenrijbewijs gehaald en werd toen ook de drukke binnenstad in gestuurd en dat viel me nog even tegen.
Vast wel, en dan komen al die zelfbenoemde top chauffeurs hier op tf er wel achter dat een druk stadscentrum toch iets anders rijden is dan het kavelpad thuis
Toen het huidige rijbewijs/certificaat werd ingevoerd reden de meeste trekkers niet veel harder dan 25/30 km/h en was een kipper van 6 ton al heel wat. Ook het verkeer in het algemeen was toen veel minder druk.
Het is ooit ingevoerd als ontheffing op de wet jeugdarbeid waardoor 16 en 17 jarigen thuis op de boerderij konden mee helpen. Het is nooit bedoeld geweest om er voor te zorgen dat loonwerkers goedkope chauffeurs hebben die vervolgens met 50 km/h en 30 ton zand door een drukke stad razen.
Ja en hoeveel "praktijk" gaan ze je geven dan? Gaan ze ook nog leren hoe je moet ploegen en moet spitten? Je hebt niet zoveel uur nodig als een auto neem ik aan.
De minister verwacht dat leerlingen, met een minimale leeftijd van 16 jaar, ongeveer 10 rijlessen nodig hebben om het praktijkexamen te kunnen halen. "Uitgaande van een bedrag van € 55,– voor een rijles en van € 40,– per theorie- en € 230,– per praktijkexamen, en tevens uitgaande van gemiddeld 10 rijlessen voor het leren van rijden op de openbare weg (uitgaande van het feit dat net als nu het aanleren van het besturen en de overige vaardigheden van het omgaan met een tractor tijdens de beroepsopleiding plaatsvindt) en éénmaal theorie-examen en éénmaal praktijkexamen per kandidaat, komen deze kosten neer op 3500 x € 820,– = € 2.870.000,–", schrijft Schultz.
Bron: m.verkeerspro.nl/rijschool/2013/…
rijbewijs.nl/fileadmin/user_upload/…
Oooooh, dat scheelt nogal
De meeste idioten met terug gekeurde auto's kom ik nog altijd op het platteland tegen.
wat is dan precies het probleem?
Dat is nou het probleem...
Willen graag mee discuseren maar waarover?????
Waar zit bij jou het probleem nou eigenlijk....
Maar laten ze ons dan ook ff het bromfiets rijbewijs er voor de helft van ut geld bij doen, compenseren ze ons nog iets!!!!
Wie weet heeft Sinterklaas over 2 jaar wat voor jouw geregeld.
tractorfan.nl/user/30913/
compenseren ze ons nog iets!!!!
De vrachtwagen chauffeurs worden toch ook niet gecompenseerd...
Dus begin maar alvast flink te sparen of pa en ma worden sponsor voor jou....
Dat is weer de pech voor jou....
De tijden zijn veranderd.....
Die korting kregen wij toen ook niet....
Dat was voor ons toen ook zeer veel geld.....
Dus maar haard gaan sparen en dan kun jij straks jou droom waarmaken...
Ja en? dat kost een autorijbewijs halen ook al snel en een vrachtwagenrijbewijs zeker 5000 euro.
Bovendien, beetje flinke trekker kost 150.000/200.000 euro, dan zijn de kosten van een rijbewijs 1% van de aanschafprijs van een trekker.
Ben bang dat je dit niet redt met dit bedrag....
vrachtwagenrijbewijs zeker 5000 euro.
Ben bang dat je dit niet redt met dit bedrag....
In de goeie ouwe gulden tijd was ik iets minder als 9000 gulden kwijt voor rijbewijs C+E en het chauffeursdiploma. Ik weet niet precies wat het tegenwoordig allemaal kost, maar voor alleen C zal je al gauw 5000 euro kwijt zijn vrees ik.
Vind het altijd zo vervelend. Altijd alles netjes opzoeken op google zodat ze mee kunnen praten. Doen ze dat en dan is t niet goed
Dus...
Waar zit het probleem!!!!
Je geeft het tenslotte toe dat het wel werkt via Google...
Voor een zelfrijdend voertuig dient men de leeftijd van 18 jaren bereikt te hebben. MetTractorrijbewijs mag men geenszibs dergelijke grote machines besturen.
Vroeger reden ze met een 8 tonner met 60PK? Laat ik het even verduidelijken, ik ken mensen die toendertijd rondreden net tractoren van 30PK en een tandemassige 12 tonse kipper. Aan eenzelfde kipper hing ook een tractor van 140PK. Dit was wel de jaren 80... Jaren 70 waren er veelal tractoren van 80-100PK beschikbaar bij Loonwerkers. Waar toendertijd ook velen jongeren werkten. Ook enkele zonder enige vorm van ervaring...
Hèhè, je weet het leuk te vertellen.
Okee, zo'n 12-tonner in de schuur of op het erf verzetten met het 30 pk trekkertje, dat zal bij menigeen wel eens gebeurd zijn. Maar met lading..........nee, dat is uitgesloten.
Veel van zulke trekkertjes waren (onbewust) gewoon beveiligd tegen zulk overmatig gebruik: Met de hydrauliekolievoorraad zou hooguit de eerste trap van de kiepcylinder uitgeschoven kunnen worden.
Wél herkenbaar is dat in die jaren dat jij nog vloeibaar was kiepwagens e.d. hooguit 1 slang hadden: Alleen voor de kiepcylinder. Een remventiel (op de trekker) en remsysteem op de wagens was Selten ehh,..... zelden in gebruik. Als je geluk had hing er soms aan de wagen een stuk snoer met stekker zodat er ook nog 1 of meer schamele achterlichtjes konden branden.
Ja, op een harde ondergrond zal je het in een lage versnelling nog wel aan het rollen krijgen, maar op een akker waar het ook maar een beetje zacht is blijf je gewoon staan met 30 pk.
Vroeger hadden wij een 4,2 m3 mesttank achter een MF 135 hangen, dat was al gek zat. Mesttank was niet geremd, gelukkig ging het nooit harder dan de 28 km/h die de 135 max. haalde. Ondanks lage snelheid kon de tank nog behoorlijk doorduwen als je remde. Verder was de 135 met volle tank ook behoorlijk licht in de neus. En in natte periodes hebben we er ook wel eens mee vast gestaan.
Het is ook maar een trekkertje met 2,5 ton eigen gewicht, volle tank is al gauw het dubbele daarvan.
Op dat moment was ik nog vloeibaar ja, zaten remventielen op die wagens. Praten over de tijd dat mijn vader tussen de 18-21 was. De kippers waren gloednieuw. Gelukkig aftakas aangedreven . Op snelheid komen duurde 3km... Maar er was geen andere kipper....
Meer dan 12 ton aardappelen er op en het ging...
We hadden er wel dubbellucht er op gezet anders was het geen rijden...
Toen ging alles, achteraf gezien hadden we dit ook niet moeten dan, maar dat is achter af gepraat...
Ja zo praatte ons pap er ook over, eik is t niks maar als je niks anders voor handen hebt dan moet je wel
Niet elk persoon leert even snel....
Dat ben ik met je eens veel bestuurders willen niks aan de kant en ik heb zelf ook al een keer bijna een ongeluk gehad. Omdat ik links wou afslaan en voor mij kwam niks aan en achter wel. En ik had richting netjes aangegeven en reed tegen het midden van de weg en wou net afslaan ging een iemand mij nog snel even inhalen en moest ik ook boven op de rem. Gelukkig reed ik maar langsaam
als je al een trekker rijbewijs hebt een papiertje
ik heb hem al van af me 16é
is dit nog wel geldig
als je al een trekker rijbewijs hebt een papiertje
ik heb hem al van af me 16�
is dit nog wel geldig
zodra je 18 bent kan het huidige trekker certificaat in principe de oud papier bak in. Dat is niks meer dan een ontheffing voor 16 en 17 jarigen om met een trekker te mogen werken. vanaf 18 jaar mag iedereen met een trekker werken.
Zeer zeker niet, die moet je straks omzetten naar het T rijbewijs.
gelukkig heb ik hem kunnen vinden maar veel onder ons zullen na het behalen van trekker rijbewijs wel weggeflikkerd hebben. en dan?
ben benieuwd wat alle 40+ boeren gaan doen.
allemaal netjes rijbewijs halen? zie het nog niet gebeuren namelijk
en B en E en ga nu leren voor vrachtwagen
kortom ik zit veilig
ben benieuwd wat alle 40 boeren gaan doen.
Ga er maar vanuit dat die al een B-rijbewijs hebben.
Er zal best hier een daar een oudere boer zijn zonder B rijbewijs en dus straks toch een rijbewijs moet gaan halen.
Wie kan mij dat vertellen?...
of je nu wel of geen B-rijbewijs hebt maar niks uit.
Je bent het VERPLICHT om het te halen als je met een trekker wilt rijden.
Dus rij je met trekker en je hebt geen T rijbewijs maar wel B-rijbewijs ben je dus de sjaak.
Als dit niet zo zou zijn dan heeft het hele verplichten van de T-rijbewijs toch geen zin.
Want zover waren we al.
(tussen de 16 en 18 jaar verplicht en dan als je b-rijbewijs haalt niet meer)
of je nu wel of geen B-rijbewijs hebt maar niks uit.
Je bent het VERPLICHT om het te halen als je met een trekker wilt rijden.
Dus rij je met trekker en je hebt geen T rijbewijs maar wel B-rijbewijs ben je dus de sjaak.
Als dit niet zo zou zijn dan heeft het hele verplichten van de T-rijbewijs toch geen zin.
Want zover waren we al.
(tussen de 16 en 18 jaar verplicht en dan als je b-rijbewijs haalt niet meer)
Hier ga je nu de mist in. Want mensen die VOOR de invoering van het T-rijbewijs al een B-rijbewijs hebben die kunnen tot hun verlenging nog met een B-rijbewijs op de trekker rijden en kunnen dan GRATIS T-rijbewijs er bij op laten zetten. Maar dit geldt dus niet voor mensen die na 1 juli 2015 B-rijbewijs halen, die mogen niet met B-rijbewijs op de trekker en moeten wel T-rijbewijs halen.
oww ok, ja dat had ik niet begrepen.
Bedankt voor de info.Hier kunnen de meeste mensen weer met een gerust hart verder.
Tot de volgende zich weer meld....
Houdt ons wel bezig...