EGR klep uitschakelen

Ik zat wat te Google'n en kwam een draadje tegen hier over het uitzetten van de ERG klep, nu zijn we zon 3 jaar verder als dat oude draadjevan toen, en was benieuwt wie dat ding allemaal hebben uitgezet daarbij de voordelen en nadelen en of dat zomaar kan zonder verdere aanpassingen

Deel dit topic

Reacties

casejxu
Kan m zo uitschakelen. Wat ook kan bij oudere systemen is metalen plaatjes in de in en uitgang monteren(zolang er geen sensoren opzitten) bedenk wel dat het de motor anders te eten geef als normaal. Dit omdat hij minder lucht
john deere 7810
Bijna geen problemen met egr kleppen. alleen bij motoren wat nooit vollop belast worden. Die willen wel eens dichtslippen
casejxu
@john deere 7810 snap idd t probleem ook niet. T zijn eerder de aluminium koelers die gaan lekken Door temperatuur verschillen
RobDeutz104
@casejxu
Alias de Agrex
bartjohndeere
Wij hadden de plannen om hem uit te laten schakelen,maar dan zou de garantie vervallen.Voordelen zie ik er wel,zo als dat de motor schoner is. Maar ik denk ook dat die zuiniger erop wordt
deutzpower36
Ik laat bij mijn diesels altijd de EGR eruit programmeren en desnoods een plaatje ervoor. Vind het maat een kut systeem totaal geen meer waarde, vervuilt alleen maar. En bij mij autos meteen een stuk meer vermogen en zuiniger. Wel in combinatie met andere software dus, op de testbank afgesteld.
RobDeutz104
Alleen gaat er een tijd komen dat het strafbaar word, en dat het dan ook gecontroleerd gaat worden
casejxu
Egr is bedacht om nox (schadelijk) uit de uitlaat gassen te halen. Om roet te verminderen moet er zuurstof bij de verbranding veel zuurstof maar alle zuurstof die er teveel is word vervuild met schadelijke nox. Om dat te voorkomen word ipv een bepaalde tevele hoeveelheid schone lucht, gebruikte lucht terug gehaald en dit door middel van Egr. Op deze manier hebben fabrikanten de roet en nox uitstoot al tot 95 % weten te verminderen.schoner lukt niet. Wel bekend als stage 3b van de emissie eisen. Nu komen tractoren zonder egr met adbleu wat de roet en nox uitstoot terug dringt. Stage 4a. 2015 of 16 volgt stage 4final. Hier houden we adbleu en komt de egr klep ook weer terug. Denk wel dat we op dat moment roet en nox uitstoot met bijna 100 % hebben verminderd. Verder lukt voorlopig niet meer
casejxu
@RobDeutz104 klopt rob een term uit keulen
massey8690
Hebben hier 1 machine met egr klep erin en dat is de Kramer shovel, hebben hem na 1 jaar gebruik maar uitgeschakeld, de Deutz 4 cilinder is van nature al geen zuiver lopend motortje, en als ie nog eens de stront moet opvreten die ie uitblaast loopt ie in de winter nog eens een stuk rauwer 😉
armpie
@RobDeutz104 Wat mij betreft mogen ze het direct afstraffen. De wereld moet nog langer mee dan vandaag.
deutzpower36
@armpie Kunnen ze beter beginnen met het afschaffen van trekker trek. Over milieu vervuiling gesproken zeg.
Het afsluiten van de EGR is echt niet heel slecht voor het milieu.
zonder EGR kun je de motor beter afstellen en loopt hij beter ook is het rendement dan hoger (Zuiniger!) en de levensduur is ook nog eens langer. Dus of het nou werkelijk zo slecht is? Ik denk het niet!
casejxu
@deutzpower36 zonder egr verhoog je de roet uitstoot niet maar je motor produceert wel meer nox!! Wat zeer cker schadelijk is
casejxu
@armpie idd en zolang iedereen zich gewoon mee aanpast is er niks mis mee. Adbleu is gewoon een mooi systeem wat net zoveel storingen kan geven als enkele een simpel commonrail systeem
armpie
Quote @deutzpower36:
Kunnen ze beter beginnen met het afschaffen van trekker trek. Over milieu vervuiling gesproken zeg.
Het afsluiten van de EGR is echt niet heel slecht voor het milieu.

Bij het eerste heb je een punt, maar dat willen we niet 😃
En wat je als 2e zegt is dus fout. lees het verhaal van @casejxu nog maar eens even door.
deutzpower36
@armpie Met mijn auto reed ik standaard (dus orginele chip met EGR) gemiddeld 1:17. Nu met EGR afgesloten andere chip (opmaat) 30pk erbij en ook heel wat NM en nu rijd ik gemiddeld 1:21. Dan is de uitstoot misschien wel iets slechter. Maar er is toch ook minder uitstoot? Ik stook toch minder diesel weg? Vervolgend gaat de motor nog veel langer mee ook.
armpie
@deutzpower36 Dat ligt niet aan het afsluiten van je EGR, maar omdat je er ook meteen andere software op hebt laten zetten. Ik weet niet wat voor auto je hebt, maar waarschijnlijk hebben ze d.m.v. andere software je nainspuiting uitgeschakeld waardoor hij nu zuiniger is, maar nu meer koolwaterstoffen uitstoot. Koolwaterstoffen zijn trouwens ook schadelijk voor het milieu. Het zuiniger worden van een motor ligt niet aan het afsluiten van de EGR klep.
Husqvarna
Als de inlaat en intercooler dichtroet gaat ie alleen maar slechter worden, heb ze bij de auto wel afgeplaat.
Renze
Quote @armpie:
Ik weet niet wat voor auto je hebt, maar waarschijnlijk hebben ze d.m.v. andere software je nainspuiting uitgeschakeld waardoor hij nu zuiniger is, maar nu meer koolwaterstoffen uitstoot. Koolwaterstoffen zijn trouwens ook schadelijk voor het milieu. Het zuiniger worden van een motor ligt niet aan het afsluiten van de EGR klep.

Koolwaterstoffen klinkt wat interessanter als een motorenontwikkelaar dat zegt, maar wat men bedoelt is gewoon onverbrande brandstofresten die NIET verkoold zijn (want als het WEL verkoold is is het roet, dus Pm) Vraag me af of je dat door na-inspuiting verbetert ??

Een auto zuiniger maken doen ze meestal door het injectietijdstip te vervroegen zodat bij volle compressie de inspuiting plaatsvindt waardoor het spul heter dus vollediger verbrandt, echter meer stikstofoxiden ontstaan. In de landbouw had je voor de TIER 2 ook fabrikanten die heel laat inspuitten, dus als de zuiger al weer onderweg was naar beneden, zodat de compressiedruk (dus temperatuur) lager was. Gevolg: Wit roken bij de start (te koud verbranden), zwart roken onder belasting, slecht trekken en zuipen. Voor TIER 3A kwam toen de EGR techniek om dat probleem met brandstofverbruik op te lossen.
hm74
Uutscheiden over het milieugezeik een trekker mut wat roken
Puma cvx power
Milleu is gewoon een centen kwestie. Nederland kan dan wel super schoon zijn maar de rest van de wereld nog laaaaaaaaang niet! En als de auto,trekkers of vrachtwagens niet meer op de Nederlandse baan mogen. Dan gaan ze naar een ander land waar het nog wel mag en waar ze alles uitschakelen wat in de weg zit of storingen geeft! Gevolg daarvan is vaak een rookpluimpje. En niemand die daar over klaagt
gypCaseXL
@Puma cvx power je hebt volkomen gelijk. Qua milieu invloed stelt nederland niks voor. Slechts een hele kleine druppel op een gloeiend hete plaat.
De ideeen zijn mooi, maar je zult eerst een wereldwijd draagvlak moeten hebben voordat het werkt. En dit laatste ga je nooit bereiken
unimogboppe
Gewoon doen. kieken wat er gebeurd.
unimogboppe
@armpie vake bi-j te bange
kirovetteddy
Als men de egr klep uitschakelt zou je de motor kunnen beschadigen of kunnen vastlopen. dit komt door dat men geen gekoelde uitlaatgassen meer bij de inlaat slag toevoegt. hierdoor kan de cilinder met meer zuurstof gevuld worden waardoor men een betere verbranding krijgt en dus ook de temperatuur in de cilinder hoger wordt. deze temperatuur ligt akelig dicht bij het smelt punt van aluminium waar de zuigers van gemaakt zijn. dan hoeft er maar weinig te gebeuren om de zuigers te laten smelten.

dr zijn al incidenten geweest waarbij de egr klep was uitgeschakeld en een paar weken later stonden de tractoren in de werkplaats met vast gelopen motor
Husqvarna
@Puma cvx power
Nederland schoon, het is maar goed dat ze alle schepen die in haven Rotterdam aanmeren niet meetellen, die kennen geen roetfilters enz circa 2000km varen op goedkope stookolie maar dat is in internationale wateren, en wat te zeggen van ons exportproduct nr. 1 de bloembollen, die moeten zonodig allemaal op het vliegtuig, Schiphol en de havens als je alles wat daar vertrekt meetelt zijn we gauw de grootste vervuiler in Europa, dan is de rest maar muggezifterij, schepen vol Priussen al dat gezeik over ammoniak enzo haha.
deutzpower36
@kirovetteddy Koele uitlaatgassen haha! De verse lucht die door het luchtfilter komt is toch veel koeler. Wat een onzin. Juist omdat er meer zuurstof komt zonder EGR kun je ook meer diesel laten inspuiten.
Je moet de software ook aanpassen bij het afsluiten van de EGR. Egr afsluiten is veel beter voor een motor.
ramonbosch
@deutzpower36 Kirovetteddy heeft wel gelijk. In uitlaatgassen zit minder zuurstof dan gewone lucht, dus ook de verbranding word minder fel. Als je de EGR afsluit, zit er meer zuurstof in de inlaatlucht. Deze verbranding is dus feller, dus warmer. Dit komt dichtbij het smeltpunt van je zuigers. + ooit gehoord van een intercooler?
atlaspower
@ramonbosch dat je zuigers gaansmelten zal wel meevallen, vroeger had je geen egr dus zowiezo was het warmer,dus waarom zal ie te warm worden als je weer zoals de eerdere motoren gaat verbranden, en toen smolt er ook geen zuiger,, tevens word een zuiger ook van onder af met olie gekoeld (sproeiers)
RobDeutz104
Ze zijn in andere landen al strenger, als je in Duitsland een ongeluk krijgt, en ze gaan controleren, en ze zien dat er met de software is gestoeid, of EGR kleppen uitgeschakeld, dan kan het al zijn dat de verzekering niet meer uitkeert
RobDeutz104
En door de tegenwoordige eisen zijn de motoren veel schoner geworden, neem een trekker van 20 jaar oud, als je die 5 minuten in een werkplaats laat draaien, dan ga je gelijk kapot van de lucht, en als je een tegenwoordige trekker in de werkplaats zet, dan merk je er veel minder van
kirovetteddy
@deutzpower36 lees eerst eens goed wat er staat er staat namelijk gekoelde uitlaatgassen. ik krijg toch sterk het vermoeden dat jij niet weet een egr systeem werkt een welke componenten in het systeem zit.
squadra-tuning.com/cms/FCKeditor/…
VEGR
Ik zie dat mijn studenten goed hebben opgelet bij de lessen over EGR. EGR is tegelijk gekomen met de overstap van indirect naar direct ingespoten dieselmotoren, omdat door minder koeloppervlakte in de cilinderkop(voorkamer niet meer aanwezig) de eindtemperatuur zo'n 200 graden te hoog werd. Dit had als nadeel dat de NOx uitstoot te hoog werd en de thermische belasting van de motor toenam(met als gevolg defecte kleppen en vastgelopen zuigers). Door de uitlaatgassen terug te voeren(tot 20%) is het percentage zuurstof in de cilinder minder en zal de eindtemperatuur van de verbranding weer verlaagd worden(zelfde principe als een snijbrander). EGR kan zowel extern(met een EGR-klep) als intern(grotere klepoverlap door andere uitlaatnokvorm) uitgevoerd zijn. Reden van gebruik interne EGR is dat fabrikanten een toename zagen van claims van vastgelopen motoren ten gevolge van afgesloten EGR-kleppen. Achter een EGR vinden wij daarnaast vaak een roetfilter, omdat EGR alleen de NOx uitstoot kan verminderen.
Intussen zijn tractoren uitgevoerd met Tier4-motoren zo'n 100x schoner dan eenzelfde trekker uit 1996! Door schonere motoren is het bewezen dat het milieu in Nederland velen malen beter is dan in andere landen, dit is één van de grootste redenen dat onze landbouw zoveel kan exporteren(denk bijv. aan melkpoeder naar China). Denk er daarnaast ook aan dat de Landbouw in Nederland de veroorzaker is van 15% van de totale Nederlandse vervuiling(fijnstof en NOx). Al met al is het denk ik dus raar dat wij onze machine weer meer laten vervuilen terwijl we er zelf onze boterham mee verdienen. Uitlaatgasnabehandelingssystemen kunnen bovendien goed storingsvrij werken, zolang er maar het juiste onderhoud aan uitgevoerd wordt.
armpie
Zo, daar valt weinig aan toe te voegen lijkt mij, of niet @kirovetteddy?
kirovetteddy
@armpie helemaal mee eens
JD3010
Quote @VEGR:
EGR is tegelijk gekomen met de overstap van indirect naar direct ingespoten dieselmotoren,

Ben je leraar dan? 😞
Deze overstap heeft bij mij weten in de jaren '60/70 plaats gevonden voor veel dieselmotoren, ik kan me niet heugen dat toen ook de EGR-klep erop is gekomen. Mijn jongste trekker is van 2004 en die heeft het ook, gelukkig, niet.
De hogere verbrandingstemp. is bewust gekozen om een schonere verbranding te krijgen, nadeel ervan is meer NOx.
VEGR
Beste JD3010.
Ik ben inderdaad technisch docent. De grotere motoren hebben inderdaad al langer directe inspuiting, kleinere motoren(4 cilinders) hebben deze stap eind jaren 80 gemaakt. Zoals ik al vertelde bestaat er ook INTERNE EGR. Hierbij is de nokkenas aangepast en hier zie je dus niks van aan de buitenkant. De verbrandingstemperatuur is door de jaren heen trouwens niet/nauwelijks verhoogt, behalve een hogere NOx uitstoot en thermische belasting zal ook de brandstof kraken onder hoge temperaturen waardoor deze niet meer mee kan doen met de verbranding en je een hoge uitstoot koolstof(fijnstof) zult krijgen.
JD3010
@VEGR Je praat dan over de automotoren? Die zijn idd later overgestapt op de directe inspuiting.
RobDeutz104
@VEGR
4 cilinders bestaan al veel langer met directe inspuiting
VEGR
Ze bestaan inderdaad langer, desondanks zijn een aantal motorfabrikanten(ook in de landbouwtechniek)nog lang doorgegaan met indirect ingespoten motoren. Rond de jaren 80 zijn echter de laatste grotere motorenfabrikanten van drie- en viercilinders definitief overgestapt(inderdaad ter navolging van de automotive, hier begon het met de fiat croma). De externe EGR kleppen zijn echter direct of indirect elektronisch aangestuurd(in eerste instantie vaak een elektro-pneumatische bediening gebaseerd op de pneumatisch bediende waste-gate van David Brown uit 1962), dit is de reden dat we deze pas vanaf de jaren 90 meer tegen zijn gekomen, aangezien toen de toename kwam van elektronisch geregelde motorsystemen. Hiervoor werd dit ook met de nokkenas gedaan. Door gebruik te maken van een geregelde externe EGR was het echter mogelijk om meer vermogen uit de motor te halen(omdat je deze meer en minder open kunt sturen). Zoals ik al vertelde zijn er echter fabrikanten die terug zijn gestapt naar interne EGR, omdat ze teveel claims kregen nadat (minder vakkundige) mensen de EGR afsloten. Dus ja, JD3010, jouw trekker zal (gelukkig) ook uitlaatgassen terugvoeren, maar dan direct via de uitlaatklep. Het nadeel hiervan is dat het nuttige vermogen en koppel wat je uit de motor kunt halen helaas lager ligt. Dit is dan ook de reden dat de meeste fabrikanten bij de tier4 toch gaan voor de externe EGR, dus met EGR-klep.
SJB533
Quote @RobDeutz104:
Alleen gaat er een tijd komen dat het strafbaar word

Dat is het! Economisch delict heet dat
walker1
Als je er zelf mee rommelt en het gaat dan kapot dan kan je de garantie of coulance regeling wel vergeten.
Heb het zelf met mijn auto gehad, turbo kapot en net half jaar uit de garantie. Eerste wat ze deden bij de garage was alles controleren, computer uitlezen. Daarna was het: "mijnheer, we hebben alles nagekeken, er is niet mee gerommeld, we overleggen even met de importeur, waarschijnlijk wordt het onder coulance regeling gerepareerd." Met andere woorden, als ik had liggen rommelen had ik een hele dure reparatie zelf kunnen dokken.
JD3010
Quote @VEGR:
Dus ja, JD3010, jouw trekker zal (gelukkig) ook uitlaatgassen terugvoeren, maar dan direct via de uitlaatklep.

Dan mag je die wel aan komen wijzen waar die zit, gelukkig zit dat er bij mij allemaal niet op. Ik heb niet eens commonrail, alleen in de auto.
Op welke trekkermotoren (merk graag) van de jaren '90 zit dat dan volgens jouw? Ik ken ze niet. Met personenautomotoren ben ik niet helemaal op de hoogte, maar ik weet ook niet zeker of dat ze het daar toen al gebruikte.
Fendt615LSA
@JD3010 als ik het goed begrijp verstaat VEGR de klep timing ook als een soort interne egr. dus als de inlaat klep al open gaat de uitlaat klep ook nog even open houden zodat er een klein beetje uitlaatgas terug gezogen kan worden.
dat kun je dus alleen aan de nokkenas zien.

als ik het goed begrijp dan hé..
Fendt615LSA
@VEGR zie boven
JD3010
@Fendt615LSA Dat zou kunnen, maar zit dat op een trekkermotor?
VEGR
Dat heeft Fendt615LSA helemaal goed. Dit zit op alle dieselmotoren, zowel automotive als industrie. Interne EGR staat dus compleet los van het gebruikte dieselinspuitsysteem
JD3010
@VEGR Ik zal het wel opzoeken.
Fendt615LSA
@VEGR maar ik zie tijdens het kleppen stellen toch vaak dat de uitlaat klep al nagenoeg helemaal dicht zit voor dat de inlaat klep open gaat.

daar om heb ik toch zo m'n twijfels bij het bovenstaande verhaal.
hobbyboer
Quote @Fendt615LSA:
daar om heb ik toch zo m'n twijfels bij het bovenstaande verhaal.

Ik weet het fijne er ook niet van, maar opzich is het niet zo heel spannend dat er uitlaatgas bij de verse lucht gemengd word. Of dat nu via een erg-klep of interne egr gebeurd. Denk ook dat het simpelweg in de cilinder achterblijft, omdat de zuiger nooit alle lucht naar buiten kan drukken, of denk ik nu fout?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
50
DEELNEMERS
22
WEERGAVES
41