EGR klep uitschakelen
Ik zat wat te Google'n en kwam een draadje tegen hier over het uitzetten van de ERG klep, nu zijn we zon 3 jaar verder als dat oude draadjevan toen, en was benieuwt wie dat ding allemaal hebben uitgezet daarbij de voordelen en nadelen en of dat zomaar kan zonder verdere aanpassingen
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Alias de Agrex
Het afsluiten van de EGR is echt niet heel slecht voor het milieu.
zonder EGR kun je de motor beter afstellen en loopt hij beter ook is het rendement dan hoger (Zuiniger!) en de levensduur is ook nog eens langer. Dus of het nou werkelijk zo slecht is? Ik denk het niet!
Het afsluiten van de EGR is echt niet heel slecht voor het milieu.
Bij het eerste heb je een punt, maar dat willen we niet
En wat je als 2e zegt is dus fout. lees het verhaal van @casejxu nog maar eens even door.
Koolwaterstoffen klinkt wat interessanter als een motorenontwikkelaar dat zegt, maar wat men bedoelt is gewoon onverbrande brandstofresten die NIET verkoold zijn (want als het WEL verkoold is is het roet, dus Pm) Vraag me af of je dat door na-inspuiting verbetert ??
Een auto zuiniger maken doen ze meestal door het injectietijdstip te vervroegen zodat bij volle compressie de inspuiting plaatsvindt waardoor het spul heter dus vollediger verbrandt, echter meer stikstofoxiden ontstaan. In de landbouw had je voor de TIER 2 ook fabrikanten die heel laat inspuitten, dus als de zuiger al weer onderweg was naar beneden, zodat de compressiedruk (dus temperatuur) lager was. Gevolg: Wit roken bij de start (te koud verbranden), zwart roken onder belasting, slecht trekken en zuipen. Voor TIER 3A kwam toen de EGR techniek om dat probleem met brandstofverbruik op te lossen.
De ideeen zijn mooi, maar je zult eerst een wereldwijd draagvlak moeten hebben voordat het werkt. En dit laatste ga je nooit bereiken
dr zijn al incidenten geweest waarbij de egr klep was uitgeschakeld en een paar weken later stonden de tractoren in de werkplaats met vast gelopen motor
Nederland schoon, het is maar goed dat ze alle schepen die in haven Rotterdam aanmeren niet meetellen, die kennen geen roetfilters enz circa 2000km varen op goedkope stookolie maar dat is in internationale wateren, en wat te zeggen van ons exportproduct nr. 1 de bloembollen, die moeten zonodig allemaal op het vliegtuig, Schiphol en de havens als je alles wat daar vertrekt meetelt zijn we gauw de grootste vervuiler in Europa, dan is de rest maar muggezifterij, schepen vol Priussen al dat gezeik over ammoniak enzo haha.
Je moet de software ook aanpassen bij het afsluiten van de EGR. Egr afsluiten is veel beter voor een motor.
squadra-tuning.com/cms/FCKeditor/…
Intussen zijn tractoren uitgevoerd met Tier4-motoren zo'n 100x schoner dan eenzelfde trekker uit 1996! Door schonere motoren is het bewezen dat het milieu in Nederland velen malen beter is dan in andere landen, dit is één van de grootste redenen dat onze landbouw zoveel kan exporteren(denk bijv. aan melkpoeder naar China). Denk er daarnaast ook aan dat de Landbouw in Nederland de veroorzaker is van 15% van de totale Nederlandse vervuiling(fijnstof en NOx). Al met al is het denk ik dus raar dat wij onze machine weer meer laten vervuilen terwijl we er zelf onze boterham mee verdienen. Uitlaatgasnabehandelingssystemen kunnen bovendien goed storingsvrij werken, zolang er maar het juiste onderhoud aan uitgevoerd wordt.
Ben je leraar dan?
Deze overstap heeft bij mij weten in de jaren '60/70 plaats gevonden voor veel dieselmotoren, ik kan me niet heugen dat toen ook de EGR-klep erop is gekomen. Mijn jongste trekker is van 2004 en die heeft het ook, gelukkig, niet.
De hogere verbrandingstemp. is bewust gekozen om een schonere verbranding te krijgen, nadeel ervan is meer NOx.
Ik ben inderdaad technisch docent. De grotere motoren hebben inderdaad al langer directe inspuiting, kleinere motoren(4 cilinders) hebben deze stap eind jaren 80 gemaakt. Zoals ik al vertelde bestaat er ook INTERNE EGR. Hierbij is de nokkenas aangepast en hier zie je dus niks van aan de buitenkant. De verbrandingstemperatuur is door de jaren heen trouwens niet/nauwelijks verhoogt, behalve een hogere NOx uitstoot en thermische belasting zal ook de brandstof kraken onder hoge temperaturen waardoor deze niet meer mee kan doen met de verbranding en je een hoge uitstoot koolstof(fijnstof) zult krijgen.
4 cilinders bestaan al veel langer met directe inspuiting
Dat is het! Economisch delict heet dat
Heb het zelf met mijn auto gehad, turbo kapot en net half jaar uit de garantie. Eerste wat ze deden bij de garage was alles controleren, computer uitlezen. Daarna was het: "mijnheer, we hebben alles nagekeken, er is niet mee gerommeld, we overleggen even met de importeur, waarschijnlijk wordt het onder coulance regeling gerepareerd." Met andere woorden, als ik had liggen rommelen had ik een hele dure reparatie zelf kunnen dokken.
Dan mag je die wel aan komen wijzen waar die zit, gelukkig zit dat er bij mij allemaal niet op. Ik heb niet eens commonrail, alleen in de auto.
Op welke trekkermotoren (merk graag) van de jaren '90 zit dat dan volgens jouw? Ik ken ze niet. Met personenautomotoren ben ik niet helemaal op de hoogte, maar ik weet ook niet zeker of dat ze het daar toen al gebruikte.
dat kun je dus alleen aan de nokkenas zien.
als ik het goed begrijp dan hé..
daar om heb ik toch zo m'n twijfels bij het bovenstaande verhaal.
Ik weet het fijne er ook niet van, maar opzich is het niet zo heel spannend dat er uitlaatgas bij de verse lucht gemengd word. Of dat nu via een erg-klep of interne egr gebeurd. Denk ook dat het simpelweg in de cilinder achterblijft, omdat de zuiger nooit alle lucht naar buiten kan drukken, of denk ik nu fout?