48

Waarom halen nieuwe trekkers olie uit de achterbrug ???

Vroeger hadden na mijn weten bijna alle trekkers een aparte hydro olietank, volkomen handig, international had bij de 8 serie veelsbte kleine tanken, een 6 tons kipper is leeg al een hele uitdaging 😉 maar tegenwoordig, hoppa zo uit de achterbrug, ik hoor vaak genoeg verhalen van, hele achterbrug vol stront en niet meer te redden 5 keer spoelen met 60 liter olie en noem het maar op, kan iemand mij vertellen waarom ze tegenwoordig de hydro olie uit de achterbrug halen want ik kan er met mijn verstand niet bij, een aparte tank is in veel gevallen toch 10 keer beter voor de trekker en achterbrug of heb ik het mis.

Alvast dank.

Deel dit topic

Reacties

Bij ons wordt het gewoon op beide tractoren uit de achterbrug gehaald. Scheelt ten eerste een hele bult olie... Achterbrug olie kost toch gauw tegen de 3€/liter. En als je dan een tank van 60-80liter moet hebben.... Vlug 180-240€ extra wat je moet vervangen.
Vroeger waren er ook zat trekkers die olie uit de bak haalden, zoals de Fendt 600-serie. 1455's ook dacht ik, dus de ZF-bakken onder andere. Het is dus heel makkelijk, maar ook opletten geblazen.
Tegenwoordig? Mijn JD 2020 uit 1972 heeft het ook.. 😉

Meerdere voordelen. Zelfde (soort) olie, minder aparte filters, grotere hoeveelheid beschikbaar, simpeler systeem. Door grotere hoeveelheid is temperatuur ook beter regelen. Mijn Deere heeft een oliekoeler naast de 'water'koeler, dus gekoeld door de koelvin.

Maar nadelen heb je zelf al genoemd. 😛

Case IH 845 XL Plus op m'n werk uit 1996 heeft het ook apart. Maar dat ontwerp ging toen al een heel tijdje mee.. Die heeft ook nog een extra hydro olietankje onder de cabine.
Wilde al zeggen, volgens mij doen vrijwel alle merken dat al jaren.
Okee, maar fendt had vroeger toch bijna overal aparte tanken op, onze 312 lsa wel en ook onze 611 had een aparte tank, van fendt weet ik niet beter dat zij een aparte tank hadden 😉
@stevenb
Misschien zijn deze per direct door de dealer omgebouwd omdat ze anders te weinig olieopbrengst zouden hebben?
Quote @stevenb:
611 had een aparte tank

Omdat de 40 liter uit de bak niet voldoende was denk ik? Er moet ook nog wat over blijven voor de smering.

100 en 300 zijn wel gescheiden ja. Als je inwendige hefcilinder lekt heb je dus geen groot probleem als het 1 soort olie is.
Aparte tank, of extra tank voor extra hoeveelheid olie?
@diggingpete Dat de versnellingsbak ook dient als hydrauliekolie opslag.

Maar tegenwoordig zijn er nog zat merken die de vario oid beschermen met hun eigen plasje olie hoor!
Mf heeft bij vario s ook aparte olietank voor hydraulische olie en achter brug is transmissieolie.
Beste StevenB: Uit commerciële overweging zal gekozen worden de achterbrug als hydrauliekoliereservoir te gebruiken.
Het bouwt goedkoper en, last-but-not-least(!), door de olievermenging (machines uitwisselen) geeft het veel eerder, veel meer schade/slijtage en dus werkgelegenheid voor de servicediensten.
Komt wel steeds meer terug, dat trekkers gescheiden systemen krijgen
Quote @stevenb:
ik hoor vaak genoeg verhalen van, hele achterbrug vol stront en niet meer te redden

Dat heeft natuurlijk ook te maken met netjes omgaan met je spullen. Dus netjes doppen op de ventielen en slangen doen die niet gebruikt worden. Wordt daar slordig mee omgegaan krijg je elke keer met machines wisselen een beetje vuil in de olie. Natuurlijk heb je daar ook filters er voor op zitten, maar dat werkt ook alleen maar als men zich netjes aan de onderhoudsintervallen houd.
@Wimsumar daar slaat u de spijker mee op zijn kop 😉
Een International 1255 waar we een aantal jaar geleden interesse in hadden had ook niet eens genoeg olie voor een 12tons kipper
Quote @stevenb:
hele achterbrug vol stront en niet meer te redden
Dat ligt hem in dat geval niet aan de trekker 😉
@walker1 ik hoor dat dit vaak voorkomt doordat een kering van de hydropomp van een injecteur het begeeft, heb ik zelf ook eens meegemaakt, nou dan zijn de rapen gaar, ik ken zat boeren die de hydroslang er met zand en al in proppen onder het motto, ach, er zit een filter op toch 😉
Quote @stevenb:
ik ken zat boeren die de hydroslang er met zand en al in proppen onder het motto, ach, er zit een filter op toch
Tja, dan noem je het probleem ook meteen
Voorheen op een 844 werdt er wel eens een tankje tegen het achterspatbord gemonteerd voor extra olie voor een kipper bv.

Ik dacht eigenlijk dat de hydauliekolie vroeger bijna standaard uit de achterbrug kwam.

Mesttank variobak en hydroliekolie in de achterbrug zou ik nooit combineren.
Bij onze deutz 4006 hebben we een aparte hydroliek tank. Maar bij een ik dacht 8006 dat het een geheel was
Quote @stevenb:
@walker1 ik hoor dat dit vaak voorkomt doordat een kering van de hydropomp van een injecteur het begeeft, heb ik zelf ook eens meegemaakt, nou dan zijn de rapen gaar, ik ken zat boeren die de hydroslang er met zand en al in proppen onder het motto, ach, er zit een filter op toch

Dat het met zo'n kering mis kan gaan en dat je dan dus echt stront in je achterbrug krijgt wist ik niet. In ieder geval is het dan zaak z.s.m. nieuwe olie er in doen.

Er zijn idd boeren waren slangen gewoon in het zand liggen, al dan niet bewust, wij hebben bijv. ook geen grote machine loods en meeste machines staan buiten, komt ook wel eens voor dat je machine weg zet met dopjes op de slangen en een half jaar later de doppen er af zijn, bv door wind of zo. In ieder geval houd ik altijd wel een poetsdoek bij de hand met machines aankoppelen, even koppeling schoon vegen en het vuil is er af natuurlijk.
Quote @walker1:
. In ieder geval is het dan zaak z.s.m. nieuwe olie er in doen.
Vaak is het in dat geval al te laat, met die moderne trekkers
Heb zelf een hurlimann xm 100 hi level, die is gelijk aan deutz k100 profiline, en deze hebben een gescheiden systeem. Dit is wel dezelfde olie soort hoor. Kost echt geen 3 euro per liter!
Stront in je achterbrug heb ik nog nooit van gehoord, wel dat de olie inhoud van de achterbrug geïnjecteerd wordt. Een askeerring gaat er meestal pas uit als dr motor zelf inwendig lek is en de druk in de lekolie kamer te hoog wordt zodat de olie naar buiten gaat lekken
@Renze Maar vermenging zeker wel mogelijk lijkt me? Al is de oliedruk wel wat (2x wat misschien) hoger dan de druk op de mest.
+1
Wij hebben een NTZ micro filter bij op laten zetten voor de bak\hydrauliek.
Ik had eens een kipper geleend en toen ik 'm terugbracht zei de eigenaar dat zijn JD de lamellenplaten in de bak aan gruis had, en dat hij nog net de wagen kon kiepen. Om een lang verhaal kort te maken, mijn trekker ( CS 110) had een soort van SOA opgelopen. Dat gruis en nog fijner spul was via die kipwagen in mijn trekker terechtgekomen. Mijn trekker was net terug van een service beurt, de olie zat er pas 10 uur in. Had oliemonster laten nemen en advies: Trekker NIET gebruiken. Olie verversen en bak spoelen. Mijn trekker was toen nog geen jaar oud. Heb toen als "verzekering" er een by-pass NTZ microfilter op laten zetten.
Quote @AW217:
had een soort van SOA opgelopen.

En de oudjes zijn daar vaak niet heel gevoelig voor 😃 😃
Lang niet alleen kijk eens naar ford en mf bijvoorbeeld
@Arrie94 Lijkt ietwat dubbelzinnig... Maar het was wel mijn eerste trekker met een gecombineerd hydrauliek\bak reservoir, en dan baal je wel.
@AW217 Zeker weten ja, en in gedachte roep je die buurman ook nog wat achterna, omdat ie dat niet eerder had verteld.
@jd4050 mf vario is een Fendt achterbrug. 😄 Aparte reservoirs is vooral voor vario wel veiliger. Alles apart is echter wel duurder in onderhoud. Bij fendt heb je ook nog aparte eindaandrijving achter waar 80/90 olie in moet. Dus 3 soorten olie alleen voor de achterbrug. Lekker verwarrend. Bij bijv. John Deere maar 1 soort achter.

Vroeger werd bij john deere zelfs universele achterbrug/motorolie gebruikt. Dus 1 soort olie in de hele trekker!! Als je ze dat nu bij Fendt verteld geloven ze je niet eens 😄
@mdoornekamp
Dat werd in het begin van het Deutz Agrotrontijdperk ook gedaan, maar het is eigenlijk de achterdeur uit, het is wel makkelijker, maar zeker niet beter!
@RobDeutz104 motoren en achterbrug waren 30 jaar geleden ook nog veel eenvoudiger dan nu
Quote @mdoornekamp:
. Alles apart is echter wel duurder in onderhoud.

Maar waar moet het allemaal blijven. Er is nu haast geen plek meer voor alles wat er al opzit. Bij NH moet de tank al aangepast worden als er een 800/65R32 band onder moet.
@mdoornekamp
Klopt inderdaad, dat het een fendt vario is.

Bij new holland steyr en case is het sowieso bij de nieuwen ook 1 systeem.
Quote @JD3010:
Maar waar moet het allemaal blijven. Er is nu haast geen plek meer voor alles wat er al opzit. Bij NH moet de tank al aangepast worden als er een 800/65R32 band onder moet.

Bij NH is de oplossing heel makkelijk, eronder hahahaha 😃
@Arrie94 Tegenwoordig zit daar een gedeelte van de brandstoftank in het linker achterwiel.
@JD3010 Ik bedoelde in de vorm van een plas
@Arrie94 Sorry dat ik het niet begreep. 😞
Die blauwe zal dat ook niet gauw verleren. 😉
@JD3010 Het niveau was een beetje te laag zeker? 😃


Dan lekt hij ook niet.
@JD3010 ja het wordt wel erg vol onder de cabine. Bij Deutz met cabine vering kunnen 800/65r32 banden ook niet op normaal spoor.
@mdoornekamp

En als je luchtberemming op je trekker hebt kan je ook de sjaak zijn. Als je een bredere band met een kleinere velg wilt monteren past het niet omdat de luchtketel op de achteras gemonteerd zit.
Waarom trekkers nu olie uit de achterbrug halen?, de zelfde olie word nu ook gebruikt voor in de versnellingsbak. waar voorheen speciale olie voor gebruikt moest worden. nu is er hydrolisch sturen ook van afhankelijk en dezelfde olie word gebruikt voor powershift of vario. dus is plaats van versnellingsbak met met aparte olie is het nu versnellingsbak met achterbrug vol met olie voor alle hydrolische componenten. Of nie?

gr michel
@Renze strond in de olie kan zeker wel :|
@Jasperfendt Shit happens 😃
@Jasperfendt ik ken wel twee gevallen van een drooggelopen achterbrug doordat alle olie geinjecteerd was, stront in de achterbrug is in theorie zeker mogelijk, als de keerring van de strontpot het begeeft zodat het via de askeerring van de hydromotor de lekolie in komt.

Het blijft ook een klote constructie, groot risco. Stront in de achterbrug of de achterbruginhoud via de hydromotor de injecteur in gepompt, beide gevallen betekenen een groot risoco op achterbrug schade, vooral aan de hydrauliekpomp.
Iedereen bedankt voor de leuke discussie ???? ik ben weer volledig op de hoogte ????

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
48
DEELNEMERS
22
WEERGAVES
10