Waarom halen nieuwe trekkers olie uit de achterbrug ???
Vroeger hadden na mijn weten bijna alle trekkers een aparte hydro olietank, volkomen handig, international had bij de 8 serie veelsbte kleine tanken, een 6 tons kipper is leeg al een hele uitdaging maar tegenwoordig, hoppa zo uit de achterbrug, ik hoor vaak genoeg verhalen van, hele achterbrug vol stront en niet meer te redden 5 keer spoelen met 60 liter olie en noem het maar op, kan iemand mij vertellen waarom ze tegenwoordig de hydro olie uit de achterbrug halen want ik kan er met mijn verstand niet bij, een aparte tank is in veel gevallen toch 10 keer beter voor de trekker en achterbrug of heb ik het mis.
Alvast dank.
Alvast dank.
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Meerdere voordelen. Zelfde (soort) olie, minder aparte filters, grotere hoeveelheid beschikbaar, simpeler systeem. Door grotere hoeveelheid is temperatuur ook beter regelen. Mijn Deere heeft een oliekoeler naast de 'water'koeler, dus gekoeld door de koelvin.
Maar nadelen heb je zelf al genoemd.
Case IH 845 XL Plus op m'n werk uit 1996 heeft het ook apart. Maar dat ontwerp ging toen al een heel tijdje mee.. Die heeft ook nog een extra hydro olietankje onder de cabine.
Misschien zijn deze per direct door de dealer omgebouwd omdat ze anders te weinig olieopbrengst zouden hebben?
Omdat de 40 liter uit de bak niet voldoende was denk ik? Er moet ook nog wat over blijven voor de smering.
100 en 300 zijn wel gescheiden ja. Als je inwendige hefcilinder lekt heb je dus geen groot probleem als het 1 soort olie is.
Maar tegenwoordig zijn er nog zat merken die de vario oid beschermen met hun eigen plasje olie hoor!
Het bouwt goedkoper en, last-but-not-least(!), door de olievermenging (machines uitwisselen) geeft het veel eerder, veel meer schade/slijtage en dus werkgelegenheid voor de servicediensten.
Dat heeft natuurlijk ook te maken met netjes omgaan met je spullen. Dus netjes doppen op de ventielen en slangen doen die niet gebruikt worden. Wordt daar slordig mee omgegaan krijg je elke keer met machines wisselen een beetje vuil in de olie. Natuurlijk heb je daar ook filters er voor op zitten, maar dat werkt ook alleen maar als men zich netjes aan de onderhoudsintervallen houd.
Ik dacht eigenlijk dat de hydauliekolie vroeger bijna standaard uit de achterbrug kwam.
Mesttank variobak en hydroliekolie in de achterbrug zou ik nooit combineren.
Dat het met zo'n kering mis kan gaan en dat je dan dus echt stront in je achterbrug krijgt wist ik niet. In ieder geval is het dan zaak z.s.m. nieuwe olie er in doen.
Er zijn idd boeren waren slangen gewoon in het zand liggen, al dan niet bewust, wij hebben bijv. ook geen grote machine loods en meeste machines staan buiten, komt ook wel eens voor dat je machine weg zet met dopjes op de slangen en een half jaar later de doppen er af zijn, bv door wind of zo. In ieder geval houd ik altijd wel een poetsdoek bij de hand met machines aankoppelen, even koppeling schoon vegen en het vuil is er af natuurlijk.
Ik had eens een kipper geleend en toen ik 'm terugbracht zei de eigenaar dat zijn JD de lamellenplaten in de bak aan gruis had, en dat hij nog net de wagen kon kiepen. Om een lang verhaal kort te maken, mijn trekker ( CS 110) had een soort van SOA opgelopen. Dat gruis en nog fijner spul was via die kipwagen in mijn trekker terechtgekomen. Mijn trekker was net terug van een service beurt, de olie zat er pas 10 uur in. Had oliemonster laten nemen en advies: Trekker NIET gebruiken. Olie verversen en bak spoelen. Mijn trekker was toen nog geen jaar oud. Heb toen als "verzekering" er een by-pass NTZ microfilter op laten zetten.
En de oudjes zijn daar vaak niet heel gevoelig voor
Vroeger werd bij john deere zelfs universele achterbrug/motorolie gebruikt. Dus 1 soort olie in de hele trekker!! Als je ze dat nu bij Fendt verteld geloven ze je niet eens
Dat werd in het begin van het Deutz Agrotrontijdperk ook gedaan, maar het is eigenlijk de achterdeur uit, het is wel makkelijker, maar zeker niet beter!
Maar waar moet het allemaal blijven. Er is nu haast geen plek meer voor alles wat er al opzit. Bij NH moet de tank al aangepast worden als er een 800/65R32 band onder moet.
Klopt inderdaad, dat het een fendt vario is.
Bij new holland steyr en case is het sowieso bij de nieuwen ook 1 systeem.
Bij NH is de oplossing heel makkelijk, eronder hahahaha
Die blauwe zal dat ook niet gauw verleren.
Dan lekt hij ook niet.
En als je luchtberemming op je trekker hebt kan je ook de sjaak zijn. Als je een bredere band met een kleinere velg wilt monteren past het niet omdat de luchtketel op de achteras gemonteerd zit.
gr michel
Het blijft ook een klote constructie, groot risco. Stront in de achterbrug of de achterbruginhoud via de hydromotor de injecteur in gepompt, beide gevallen betekenen een groot risoco op achterbrug schade, vooral aan de hydrauliekpomp.