Steyr 540 aftakas

Nu werkt de aftakas van onze tractor samen met de versnelling. ik bedoel een enkele koppeling. kan je deze ook apart laten werken? want nu moet je altijd stilstaan bij het maaien eer je achterruit kan rijden. en dit is wel vervelend

Deel dit topic

Reacties

vanmeij
Met oude versnellingsbakken moet je eigenlijk altijd bijna stil staan voor je hem in z'n achteruit kan krijgen. logisch anders krijg je de tanden van de versnelling niet in elkaar
bakker kawasaki
Ja dat wel; maar zolang de maaier niet stilstaat blijft de trekker voorruit rijden. de aftakas heeft geen aparte koppeling. klopt dit?
vanmeij
Met die oude trekkers gaan vaak beide uit. er zijn vast wel steyr kenners in de zaal
krolsteyr
Volgens mij heeft een 540 een enkele koppeling, en een 545 of 540 super een apparte @selten weet denk ik wel precies hoe dit zit
selten
@krolsteyr
545 heeft iig een losse hendel om hem in te kunnen schakelen ja. Lijkt op de handrem alleen dan links.
Wimsumar
Beste Selten:
Quote @selten:
losse hendel ....... Lijkt op de handrem

Een handkoppeling wordt zoiets meestal genoemd. 😉
(P.S.: Ook al last van vorst(en) ? 😄
selten
@Wimsumar
Van de vorsten zijn we tot begin februari af 😉. Pronkzittingen zijn geweest :lol:.
Jaja un handkoppeling ????
selten
Ik denk dat het niet mogelijk is. Kun je beter je 760 of 650 pakken 😉
bakker kawasaki
Een gewone 540 is dus niet apart in te schakelen ?
bakker kawasaki
Oei. te snelgereageerd. ja 650 is een dubbele koppeling en 760 een handkoppeling. das wel spijtig dat die 540 da niet heeft.
jo845xl
@bakker kawasaki Jij zegt dat de trekker vooruit blijft rijden zolang de maaier niet stilstaat .
Heb jij wel een aftakas met vrijloop ?
bakker kawasaki
Dit speelt geen rol e. het probleem is als ik men aftakas inschakel met bvb een klepelmaaier aan. en ik kom op het einde van de partij en hef de lift op en duw men koppeling in, dan blijft de tractor voortrijden tot zolang de maaier helemaal stilstaat. laat ik de koppeling trug los; dan begint de klepelmaaier trug te draaien.
jo845xl
@bakker kawasaki Ik dacht het al , jij zit met een verkeerde aftakas rond te rijden .
Dit moet jij hebben . Is maar een vb .

kramp.com/shop-be/nl/…
Wimsumar
Beste Bakker Kawasaki:
Quote @bakker kawasaki:
zolang de maaier niet stilstaat blijft de trekker voorruit rijden.

Je hebt de aftakas(keuzehendel) in de zogenaamde rij-afhankelijke stand staan!
jo845xl
@Wimsumar Dag Wim , als je mijn link naar een andere topic leest geef je zelf de oplossing aan .
Wimsumar
Beste Jo845XL:
Quote @jo845xl:
de oplossing

In dat topic gaat het over een Kubota minitrekker met een enkelvoudige koppeling (voor aftakas- en rijaandrijving).
De Steyr in dit topic zal toch (hoop ik) een meerplaatskoppeling hebben?
jo845xl
@Wimsumar In de vraagstelling staat toch dat hij een enkele koppeling heeft ?
Wimsumar
Beste Jo845XL
Quote @jo845xl:
enkele koppeling

Dat kan niet kloppen. Zulke Steyrtjes zijn zeer luxe uitgerust met 540/1.000/ en rijafhankelijke aftakaskeuzemogelijkheid.

konedata.net/Traktorit/steyr30.htm/

P.S.: Vermoedelijk heeft de topicvraagsteller de handkoppeling voor de inschakeling van de aftakas niet gebruikt (of weet niet dat deze er op zit). De rijafhankelijke aftakas laat zich met de rijkoppeling inschakelen. De 540/1.000 niet (zal heftig tandwielkraken).
jo845xl
Dag Wim , dan weet ik het ook niet meer , ik heb wel deze tekening gevonden waarop in sommige gevallen een lammellen koppeling zit voor het rijgedeelte zoals vroeger bij sommige cormicken .

SJB533
Quote @Wimsumar:
Dat kan niet kloppen. Zulke Steyrtjes zijn zeer luxe uitgerust met 540/1.000/ en rijafhankelijke aftakaskeuzemogelijkheid.

Wat heeft dat van doen met het aantal koppelingsplaten? Een rijkoppeling, die ook de aftakas ontkoppelt, kan ook een aftakastransmissie (dus meerdere snelheden) aandrijven!
Wimsumar
Beste Jo845XL:
Quote @jo845xl:
tekening

De tekening geeft ( de bovenste 3 mogelijkheden) weer wat zo'n Steyr 540 in zich heeft:
Aftakasaandrijving via de versnellingbak.
Aftakas onafhankelijk.
Rij-afhankelijke aftakasaandrijving.

(Je kunt met zo'n Steyr zelfs stilstaand het aftakas toerental (en draairichting) via de versnellingen van de gewone(rij)versnellingsbak regelen.
selten
@Wimsumar
Zoals eerder aangegeven (waar je zelf nog reactie op gaf) heeft een 540 GEEN handkoppeling. Een 540 Super (548) of 545 wel!
selten
Ik denk dat er eigenlijk een dubbele koppeling in zou moeten zitten.
SJB533
@selten
Dat zou je dan moeten voelen met het intrappen van de rijkoppeling
selten
Quote @Wimsumar:
De tekening geeft ( de bovenste 3 mogelijkheden) weer wat zo'n Steyr 540 in zich heeft:
Aftakasaandrijving via de versnellingbak.
Aftakas onafhankelijk.
Rij-afhankelijke aftakasaandrijving.

(Je kunt met zo'n Steyr zelfs stilstaand het aftakas toerental (en draairichting) via de versnellingen van de gewone(rij)versnellingsbak regelen.

Dit is wat er totaal mogelijk is in alle Steyr's.
De stilstand komt doordat je de pook omzet, en deze hem uit de hoge gearing haalt. Eigenlijk is het de rij-afhakelijke aftakasaandrijving die ook alleen mogelijk is in de lage gearing. In de hoge gearing gaat deze niet en zal de aftakas via de versnellingsbak draaien.
selten
@SJB533
Waar zou je dat dan aan moeten voelen?
SJB533
@selten
Weerstand
selten
@SJB533
Het zou dus niet kunnen zijn dat de koppeling ooit vervangen is door een enkele koppeling, terwijl er een dubbele in zou moeten zitten?
SJB533
@selten
Zou je meer moeten veranderen
selten
Komt de koppeling wel in zijn geheel vrij? Staat de koppeling wel goed afgesteld?
fendt2
Volgens granit een enkele plaat
jo845xl
@selten Als ik naar de tekening kijkt zie ik in sommige gevallen ook een lamellen koppeling voor het rijgedeelte , dit zou dan een hendel moeten zijn .
Systeem dat vroeger sommige cormicken ook hadden .
selten
@jo845xl
Dat klopt, dat zit dan op een 545 of 548 en vele latere types. Een 540 had dat niet.
jo845xl
@selten Ofwel heeft hij dus en enkele koppeling en zal hij een cardan met vrijloop moeten monteren of hij heeft zoals wim al aan geeft de rij afhankelijke aftakas ingeschakeld ?
Een dubbele koppeling waar achteraf een enkele in gemonteerd is kan ik slecht geloven want dan zit je nog altijd met die 2 assen die naar de motor lopen .
selten
@jo845xl
Ik weet niet hoe dat zit. Ik weet dat een 540 nimmer geleverd is met handkoppeling
bakker kawasaki
Een handkoppeling zit er inderdaad niet op. en hier zit denk ik een enkele koppeling in. als je kijkt naar het verschil tussen de 540 en 650 is het gedeelte tussen de motor en versnellingsbak veel korter. dus ik vermoed enkele koppeling. hopelijk valt dit op te lossen met een vrijloopcardan
jonker
Zijn/zitten de lamellen wel los bij het ontkoppelen,,
Robin S
Trekt hem is open eh op nen avond,dan ziede het direct. zoveel werk kan da ni zijn eh bakker,bij zo ne kleine steyr.
jonker
Je kan ook een handkoppeling opzetten (dealers rond bellen) , zelf ook gedaan , waar door je sneller voor en achteruit kan rijden/schakelen

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
40
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
7