Steyr 540 aftakas
Nu werkt de aftakas van onze tractor samen met de versnelling. ik bedoel een enkele koppeling. kan je deze ook apart laten werken? want nu moet je altijd stilstaan bij het maaien eer je achterruit kan rijden. en dit is wel vervelend
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
545 heeft iig een losse hendel om hem in te kunnen schakelen ja. Lijkt op de handrem alleen dan links.
Een handkoppeling wordt zoiets meestal genoemd.
(P.S.: Ook al last van vorst(en) ?
Van de vorsten zijn we tot begin februari af . Pronkzittingen zijn geweest :lol:.
Jaja un handkoppeling ????
Heb jij wel een aftakas met vrijloop ?
Dit moet jij hebben . Is maar een vb .
kramp.com/shop-be/nl/…
Je hebt de aftakas(keuzehendel) in de zogenaamde rij-afhankelijke stand staan!
In dat topic gaat het over een Kubota minitrekker met een enkelvoudige koppeling (voor aftakas- en rijaandrijving).
De Steyr in dit topic zal toch (hoop ik) een meerplaatskoppeling hebben?
Dat kan niet kloppen. Zulke Steyrtjes zijn zeer luxe uitgerust met 540/1.000/ en rijafhankelijke aftakaskeuzemogelijkheid.
konedata.net/Traktorit/steyr30.htm/
P.S.: Vermoedelijk heeft de topicvraagsteller de handkoppeling voor de inschakeling van de aftakas niet gebruikt (of weet niet dat deze er op zit). De rijafhankelijke aftakas laat zich met de rijkoppeling inschakelen. De 540/1.000 niet (zal heftig tandwielkraken).
Wat heeft dat van doen met het aantal koppelingsplaten? Een rijkoppeling, die ook de aftakas ontkoppelt, kan ook een aftakastransmissie (dus meerdere snelheden) aandrijven!
De tekening geeft ( de bovenste 3 mogelijkheden) weer wat zo'n Steyr 540 in zich heeft:
Aftakasaandrijving via de versnellingbak.
Aftakas onafhankelijk.
Rij-afhankelijke aftakasaandrijving.
(Je kunt met zo'n Steyr zelfs stilstaand het aftakas toerental (en draairichting) via de versnellingen van de gewone(rij)versnellingsbak regelen.
Zoals eerder aangegeven (waar je zelf nog reactie op gaf) heeft een 540 GEEN handkoppeling. Een 540 Super (548) of 545 wel!
Dat zou je dan moeten voelen met het intrappen van de rijkoppeling
Aftakasaandrijving via de versnellingbak.
Aftakas onafhankelijk.
Rij-afhankelijke aftakasaandrijving.
(Je kunt met zo'n Steyr zelfs stilstaand het aftakas toerental (en draairichting) via de versnellingen van de gewone(rij)versnellingsbak regelen.
Dit is wat er totaal mogelijk is in alle Steyr's.
De stilstand komt doordat je de pook omzet, en deze hem uit de hoge gearing haalt. Eigenlijk is het de rij-afhakelijke aftakasaandrijving die ook alleen mogelijk is in de lage gearing. In de hoge gearing gaat deze niet en zal de aftakas via de versnellingsbak draaien.
Waar zou je dat dan aan moeten voelen?
Weerstand
Het zou dus niet kunnen zijn dat de koppeling ooit vervangen is door een enkele koppeling, terwijl er een dubbele in zou moeten zitten?
Zou je meer moeten veranderen
Systeem dat vroeger sommige cormicken ook hadden .
Dat klopt, dat zit dan op een 545 of 548 en vele latere types. Een 540 had dat niet.
Een dubbele koppeling waar achteraf een enkele in gemonteerd is kan ik slecht geloven want dan zit je nog altijd met die 2 assen die naar de motor lopen .
Ik weet niet hoe dat zit. Ik weet dat een 540 nimmer geleverd is met handkoppeling