Trekkertrek renault 551 welke klasse

Hoi

ik heb me ingeschreven voor trekkertrek in de 3.5 ton maar zou ik hem ook nog in de 2.5 ton kunnen krijgen wat zijn jullie ervaringen heb geen weegbrug beschrikbaar. het is een renault uit 1980 met geluids arme cabine en 16.9 r30 achter banden. zou het verstandig zijn om er nog dubbelucht van dezelfde maat naast te doen of houden de steekassen dat niet? hij heeft ongeveer 70 pk

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste RickRenault: Dat zal lastig worden om deze R-551 binnen de 2,5 ton te krijgen.

"Fabrieksgewicht": 2.415 kg.

konedata.net/Traktorit/renault461S.htm/
stannetje96
Enigste manier om te weten hoeveel die weegt is door naar een weegbrug jn de buurt te rijden
rickrenault
@Wimsumar ja ik dacht al dat die zwaarder zou zijn al helemaal met dubbelucht alleen weet ik niet of de steekassen dat aankunnen
koen-hanomag
Een 551 heeft tocg geen 70 pk?? En 651 heeft er volgensmij nog geen 70!?
Fendtvent94
@rickrenault
Als is jou was zou ik hem lekker in de 3.5 ton houden. Dat kan makkelijk en kun je de gewichten tenminste plaatsen waar ze het best tot hun recht komen. Pk's zeggen ook lang niet alles. Trekhaak op de juiste hoogte en zo dicht als mogelijk op de achteras is veel belangrijker.
claasfan
@koen-hanomag er bestaat ook nog iets als opdraaien
rickrenault
@koen-hanomag hij is een klein beetje opgevoert
rickrenault
@Fendtvent94 oke ik wou achterop een kilo of 200 hangen en voorop 100 ongeveer en gwn in de kipper knobbel trekken kan wel toch?
deutz d25
Een renault 551 met volle tank 60 kg frontgewicht met grote banden zonder cabine weegt net 2300kg hebben we vorig jaar gewogen
rickrenault
@deutz d25 oke dan ga in daar dik over heen dus
deutz d25
@rickrenault waarschijnlijk wel maar kun je de cabines van renault er niet makkelijk afhalen? Of zitten deze vastgelast aan de spatborden
atlaspower
@rickrenault je steekassen, is net hoe je ze al mishandelt hebt, van zon trekkertrekkie worden ze niet warm of koud, maar als er al scheuren inzitten kunnen ze breken, maar kan lang aan,heb een keer met een 651-4 op dubbellucht een keer in de laagste groep 2 trekkers en een rooimachine in 1 keer uit de bagger getrokken (met een kubkist van paar ton in de hef moest heen en weeren om hem omhoog te krijgen maar toen wel druk op de bandjes 😃
koen-hanomag
@rickrenault okeee, zou dat dan wel verstandig zijn? zou wel zonde zijn als je daardoor je hele trekker naar de kl*te helpt
atlaspower
Quote @rickrenault:
oke ik wou achterop een kilo of 200 hangen en voorop 100 ongeveer en gwn in de kipper knobbel trekken kan wel toch
trekpunt mag niet hoger zijn dan 50 cm dus als je knobbel daaronder zit kan dat
rickrenault
@atlaspower oke volgensmij wel denk dat ik het dubbelucht er maar om doe zit nieuwe koppeling in dus kan weinig mis gaan denk ik
rickrenault
@deutz d25 ja zitten vast is zoon nieuw type die laat ik mooi zitten
rickrenault
@koen-hanomag valt wel mee denk ik het is max 200 meter
koen-hanomag
@rickrenault ja oke, maar het kunnen er ook 200 teveel zijn want het is zwaar trekken!
De oranje types hebben dunnere steekassen dan de gele types.
Doe maar voorzichtig.
Een nieuwe koppeling zegt niet zo veel want als je hem een beetje laat slippen bij het weg rijden dan rook je hem er zo tussen uit.
rickrenault
@Ferdinanddijkstra zouden die het niet houden met twee keer 16,9 r30? Meestal om de 5 jaar nieuwe koppeling hier
Wimsumar
Beste RickRenault:
Quote:
met dubbelucht

Dat wordt een 'stoer plaatje', de 551 op 16,9R30 dubbellucht 😉
Niet te bang zijn voor de steekassen. Met veebedrijfwerkzaamheden als maaien, schdden e.d. zal er na 35 jaar ook nog niet veel 'gebruiksmetaalmoeheid' in zitten.
Als je bovendien niet boven de 2.000 motortoeren gaat, gaat ook niet alle 70 peekaas er door.
Fendtvent94
@rickrenault
300kg is niet te bar. Als je echt wat wilt bereiken kun je hem beter helemaal afladen tot het max gewicht van 3500kg. daarvan zou ik 75% zo dicht als mogelijk bij de achteras hangen. Daar moet je het tenslotte van hebben, mits je 4wd hebt. (wielgewichten zijn het meest ideaal. Op deze manier benut je het gewicht optimaal en hebben de steekassen het minst te lijden onder het gewicht)
Wat het aanhaakpunt betreft. De kieperknobbel kan, maar is in de meeste gevallen niet voldoende voor een serieuze poging. Ik weet niet precies hoe de achterbrug er bij de desbetreffende tractor uit ziet, maar probeer wat ik al eerder zei, de trekhaak zo dicht op je achteras te krijgen. Zo creëer je een zo klein als mogelijke hefboom, waardoor de tractor vooraan net de grond raakt en je de te plaatsen gewichten bovenop de achter/aandrijfas kunt plaatsen. Vaak gaat dit wel gepaard met het nodige sleutelwerk en (de)montage.
Als je er toch voor kiest om gewoon de kieperknobbel te gebruiken raad ik je aan om hem zo dicht mogelijk bij die 50cm te krijgen. Dit is erg belangrijk. Lees ook de reglementen nog eens goed na. Hier is vaak informatie te vinden wat betreft de specificaties van het aanhaakpunt.
pino
Doe je mee in bantega ?
Jasperfendt
Quote @rickrenault:
Meestal om de 5 jaar nieuwe koppeling hier
En vervloekt half tf de 300C serie en over deze problemen hoor je nooit wat?
rickrenault
@pino ja in de 3,5 ton
rickrenault
@Jasperfendt wij hebben twee renaults die dat ongeveer hebben als ze alleen wat harken en schudden slijten ze niet maar die staan hier voor de voerwagen van 18 kub 10 tons kippers kuilsnijder enzo dan willen ze wel slijten in een dag zit der een nieuwe ien doen het zelf meestal dus met 600 euro weer klaar als de drukgroep nog goed is
rickrenault
@Fendtvent94 dit is mijn eerste keer dus eerst kijken wat die zo doet een andere trekhaak komt er dan sws na een paar keer maar zit dan ook met mijn examens dus heb niet tijd om elke avond daar mee te knutselen zegmaar
Jasperfendt
@rickrenault ja en? Als je denkt dat onze trekker gedn flikker uit voert heb je het mis 😛 Maaien ploegen kilveren doen wij ook alemaal zelf en vooral maaien gaat veel volgas met slippende koppeling
rickrenault
@Jasperfendt ja dat geloof ik wel maar ik vind een meer in de 5 jaa ongeveer niet veel dat is tussen de 2500 en 3000 uur
pino
@rickrenault hoe kan je je inschrijven ? Ik wil opzich ook wel mee doen !
Jasperfendt
@rickrenault 3000 uur per koppeling onze 300C doet nog langer met eenkoppeling
SJB533
@Jasperfendt
Dan doe je in beide gevallen iets verkeerd
rickrenault
@pino www.trekkertrekbantega.nl kan je je zo in schrijven

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
33
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
4