Laatst was ik wat op internet aan t rondkijken qua regels en kwam ik dit tegen (zie lees meer).
Er blijkt dus een paar jaar geleden een rechtszaak zijn geweest over het rijden met een Unimog als landbouwvoertuig op de weg.
Aangezien ik wel meerdere keren per jaar een topic langs zie komen met een onderwerp in die richting leek t me wel nuttig deze hier te plaatsen.
Kort samengevat:
Degene in deze zaak is aangehouden met zn Unimog. Hjj beweerde dat dit mocht als landbouwvoertuig maar toch volgde een rechtszaak. In de rechtszaak werd beweerd dat t inderdaad niet mocht omdat de Unimog volgens het gehele wetssysteem een vrachtwagen was, waarvoor een C rijbewijs nodig was wat ie niet had. Het oordeel van de rechtbank was toen dat hij schuldig was.
Hierna ging de persoon in hoger beroep en na veel juridisch gezeur kwam het er op neer dat ie 300 euro moest betalen of 6 daagjes de cel in kon.
Denk niet dat dat t was, want een rechtszaak aanvragen kost geld en de advocaat ook (als hij die had).
Maar ja, de boodschap hiervan is dus dat je zeker moet weten of het mag, en wanneer je hier op dit forum een vraag stelt of dit of dat mag volgens de wet omdat je het zelf niet zeker weet, pas dan zeer goed op dat t ook zo is als geantwoord.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Ja, en de rest van de kosten nog ja....
Die Unimog was dan misschien volgens de regels een vrachtwagen.
Maar het grootste gedeelte is gewoon geleverd met aftakas of zelfs hefinrichting. Dan is dit wel degelijk een landbouwvoertuig. En dus ook gewoon te verzekeren en te rijden als landbouwvoertuig.
Dat de verzekering er tegenwoordig allemaal eisen aan gaat hangen (bijvoorbeeld minimaal 24 jaar moet zijn en in het bezit moet zijn van een auto-rijbewijs) heeft niks te maken met dat het ineens geen 'landbouwvoertuig' meer is.
Dus wat hierboven staat geldt dus zeker niet voor alle unimogs.
Heb jij de gehele jurisprudentie gelezen die onder "lees meer" staat of roep je nu zomaar wat?
Dat juridisch rapport is in dat geval, bij die unimog. Dat zegt helemaal niks over unimogs in het algemeen. Misschien beschikte die unimog inderdaad niet over een aftakas of een hefinrichting. Waardoor het geen landbouwvoertuig zou kunnen zijn.
Maar net zoals ik al zij, is het grootste gedeelte wel gewoon geleverd met een van deze 2, en dus wel gewoon te rijden en te verzekeren als landbouwvoertuig.
Maar net zoals ik al zij, is het grootste gedeelte wel gewoon geleverd met een van deze 2, en dus wel gewoon te rijden en te verzekeren al landbouwvoertuig
De verzekering is er hier thuis zelfs naar komen kijken, en het was allemaal goed.
Ik gaf als voorbeeld dat ik er gras mee ging schudden met onze getrokken schudder. Dan is niet meer nodig als een trekhaak en een aftakas.
Grootste gedeelte geen landbouwvoertuig?? Alle unimogs die ik hier in de buurt zie rijden zijn toch echt landbouwvoertuigen? Met of zonder GV (grensverkeer) kenteken platen erop.
Een trekker is alleen een trekker als deze door de fabrikant als landbouwtrekker is geleverd!
Dit is bij een een Unimog na te trekken bij de dealer als ik het goed begrijp. Er staat er dan ergens "ackerschlepper" in de stamkaart.
Inderdaad en mocht dat wel zo zijn, dan zegt dat nog niet dat alle Unimogs landbouwvoertuigen zijn.
Klopt, een mog is niet per definitie een Truck of tractor
Een aftakas hoeft er niet eens op te zitten, machines kunnen bv ook hydraulisch aangedreven zijn
T ging er om ofdat hij op dit moment beschikte over landbouwuitrusting. Aftakas of hefinrichting.
Het komt erop neer dat als je een vrachtauto unimog wilt rijden als landbouwvoertuig, je naar de rdw moet gaan met je kentekenplaten/papieren deze vervolgens inleveren en laten vernietigen. Vervolgens grensvereerplaten erop doen zodat de politie kan zien dat het een landbouwvoertuig is.
Wanneer een Unimog van de band komt rollen kan t zowel een trekker zijn als een vrachtwagen. Het ligt eraan of t voertuig gekenmerkt is met N2 (vrachtwagen) of T5 (trekker). Zelfs wanneer er een hefinrichting en een aftakas aan een Unimog gekenmerkt als N2, dan mag je hem gewoon niet als landbouwvoertuig gebruiken, ook niet als ie als landbouwvoertuig verzekerd is, want dat mag niet en is dan ook nalatig van de verzekering. Als je een vrachtwagenuitvoering (N2) wilt gebruiken als landbouwvoertuig, dan moet je hem laten omkeuren bij het RDW. Zij zijn dan ook de ENIGEN die dit kunnen doen waardoor je volgens de wet in een landbouwvoertuig rijdt.
Iedereen die dus nu een oudere Unimog heeft, of een gekocht heeft als vrachtwagen, mag hem dus niet als landbouwvoertuig gebruiken. Hij moet gewoon gekenmerkt zijn als T5, maakt niet uit of ie als landbouwvoertuig verzekerd is of niet.
De Unimog die in de jurisprudentie wordt genoemd is dan ook een oud type, zoals wordt gezegd. Omdat vroeger het hele N2 en T5 systeem niet bestond of niet zo ontwikkeld was als nu zullen naar alle waarschijnlijkheid alle oude Unimogs als N2 gerekend zijn, hefinrichting of niet. Let daar dus op, als je vrij wilt blijven van juridisch gezeur.
T ging er om ofdat hij op dit moment beschikte over landbouwuitrusting. Aftakas of hefinrichting.
Dan is de verzekering blijkbaar voor elkaar. (Zolang deze bij een ongeluk niet moeilijk gaan doen)
Nu nog belasting ontduiken, geen keuring/kenteken en geen vrachtwagen rijbewijs hebben.