Vredo voor je zelf beginnen
Kun je als een mans bedrijf de kost verdienen met een tweedehands vredo trac 3936
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Denk ut niet.
Een zelfrijder is te eenzijdig te gebruiken als ZZPer.
Daarbij als je wat anders er bij wilt gaan doen, moet je als nog een trekker van enig formaat er bij kopen.
Das al een dubbele investering.
Van mest alleen kun je niet leven, en je word van van je verwacht dat je ook meer kunt dan alleen mest uitrijden.
met een getrokken tank kun je ook ruim kubs weg brengen.
Hij moet eerst zien dat ie klanten krijgt.
daarom lijkt mij het verstandigst om eerst een vaste klanten kring op te bouwen , en dan de knoop doorhakken om een zelfrijder te kopen
inderdaad een trekker is breder inzetbaar. zet het maar is globaal onder elkaar.
kosten aanschaf machine.
afschrijvingstijd en kosten nieuw lukt dit.
kosten onderhoud en slijtdelen.
kosten bdrijfspand.
kosten verzekering/belasting.
zit je inderdaad in een gebied met stront
hoe ga je aanvoer regelen.
je staat er ook alleen mee als de machine kapot is.
manier zaak een mans of zzper.
vragen die ik me ook gesteld heb om te beginnen met een maaiarm. met meerdere hulpstukken om wel jaar rond bezig te zijn. graag zou ik hier een vraagbaak voor zien om ideeën uit te wisselen. om niet door iedereen voor gek verklaart te worden. in een fabriekshal zitten is ook niks.
dat is voor een loonwerker ook aan de kleine kant ja, 14 kuub kun je aardig mee opschieten en dan neem je per vracht 'slechts' 2 kuub minder mee als de grootste vervaet trike, en je totale combinatie is wel heel wat tonnetjes lichter
zo is t, en niet anders
Ik ben wel van mening dat een zelfrijder meer voordelen biedt dan een trekker met losse tank. Oa de gewichts verdeling en wendbaarheid van de machine en het gebruiksgemak. Nadeel is echter wel de hoge aanschaf prijs en het beperkte inzet gebied.
Met een vredo zou je eventueel wel meerdere dingen kunnen zoals een kiepbak of maaicombi monteren. Die mogelijkheid mis je dan in vergelijking tot een vervaet
Johan, niet persoonlijk bedoeld maar dit is om de discussie ff aan de gang te houden..
Hij zal wel aan het eten zijn, anders ha... :lol:
Dat zou je niet snel denken. Een zelfrijder zou toch minder onnodige dingen er op hebben?
mag officieel nog niet eens dacht ik
een oude "goede" 10m3 driewieler met die vierkante claas kabine koste 25000 euro. was e toen wat teveel. maar als ik mijn tank zou gaan ruilen denk ik wel dat ik eerst nog weer even met verveat bel voor een prijs van een drie wieler.
oude vedo 4 wielers hoor ik wel eens onverklaarare storingen van.....
als je denkt als loonwerker rijk te worden moet je zelf wel eerst rijk zijn.....
ga zoals eerder aangegeven eerst eens een tijd bij een loonwerker werken dan weet je hoe het ongeveer gaat. kijk ook eens hoeveel de baas op de trekker of op kantoor zit.
als je voor jezelf begint weet je dan ook als er personeel bij komt dat je dan zelf niet meer rijdt.
hier in de buurt beginnend loonwerker trekker geleast en een tank gekocht bij 12 boeren bemest. maar na een half jaar nog 14000 euro onder de klanten zitten en het lease contract niet meer kunnen betalen en alles weer weg gedaan. ook boeren die de mais al hebben laten hakselen door een ander maar het poten nog niet betaald hebben. het komt voor....
Bijvoorbeeld met zoon bodemscanner door het land gaan en de bodem in kaart brengen, om vervolgens de klant te adviseren in hoe hij zijn land kan verbeteren.
Daar valt meer te halen....
Maar daar heb je weer andere vaardigheden/kennis voor nodig dan alleen mest rijden
En in een paar procent meer opbrengst per ha telt altijd hard door, vooral als de grondprijs hoog is
Toch zijn er een aantal serieuze die daar misschien wel intresse in zouden hebben
Ik zeg ook met het oog op de toekomst
Opzich vind ik dat niet raar, zo'n ruime marge, als hij er dan achteraan zegt van: kijk maar naar de perceelsgrootte en lengte zodat je mooi op hele rondjes uitkomt, is het helemaal perfect toch?
Met nog bijna iedereen laat straks sleepslangen en daar hoef je dan ook niet heen.
Waarom zou een vervaet wals beter zijn dan een vredo?
In ieder geval als je nu kijkf waar vredo mee bezig is, hoge wielen en wat smaller, cvt transmissie e.d. dan vind ik een vredo een innovatiever machine
Dat kan misschien zo zijn... Maar ik zie wel wat nadelen aan een vervaet... De iets te hoge as/wiellast.
Officieel mogen de michelin's die eronder zitten bij een volle belasting het gewicht niet dragen. Meer dan 10 ton per band is gewoon te veel.... En dat bij 2,5 bar....
De praktijk niet, omdat deze machines gewoonweg niet op bouwland komen. Ik heb nog liever een 3 asser over het land als dit... Die hebben geen wiellasten van 11 a 12 ton!
Daarbij komt natuurlijk ook dat grasland stukken minder gevoelig is voor bodemverdichting dan bijv. bietenland.
Ooit een perceel gezien, jarenlang bemest door een vervaet 3 wieler, jarenlang gras, de chauffeur is eigenaar van die grond. Hoe de bieten daar groeien?
Ik wel, 3m mooie bieten, 3m laag, 6m mooie bieten, 3m laag... Enzovoorts.
Als ik in de wegenbouw zou zitten, en ik zou een wals nodig hebben... Dan weet ik wat ik zou kopen :lol:
@arie1
5 wieler lijkt mij ook geen succes. Die 2 wieltjes nemen een last van 8.5ton over. Dit is wel 4 ton per wiel. En er komt maar een kleine 4 kuub extra inhoud, een kleine 5 ton extra gewicht bij. Dan blijft er nog maar 3,5ton minder over die wordt overgedragen.... Een 1750kg per wiel minder... Op een last van ruim 10 ton per band scheelt het wel haast 20%. Maar dan nog houd je een wieldruk van rond de 10 ton....
Klopt als een bus. Maar het voorwiel staaf dan niet teveel druk op. Maar even verdeeld moete alle banden al op 2,5 bar.... Spreidas zal geen lichte constructie zijn, 5 kuub extra tank... Dan zou 1 spreidwiel 500kg wegen en de extra tank van 4 kuub er nog nirt bij. Dus de druk is nog stukke hoger....
Vol staat er ongeveer 10 ton op het neus wiel en een dikke 20 op de achteras. Leeg is het 5 en 10.
Er zit wel wat verschil in maar het is echt geen tonnen verschil
Meten is weten. Ik heb een klant met een weegbrug waar ik over moet en dan kan ik mooi de as lasten zien
En de wiel last maakt niet uit, de druk per cm2 is van belang en gegarandeerd dat die bij een 3 asser veel hoger is dan bij een vredo of vervaet
waar blijft de andere 7 ton dan? uitgaande van een 16 kuubs variant met 8 nogwat vredo bemester
Ik probeer alleen duidelijk te maken dat de fewichts verdeling wel klopt
daar heb je ook al een fikse gewichtsbesparing, vredo van 8,7 meter weegt om en nabij de 3 ton.
gewichtsverdeling klopt ook wel, alleen bodemdruk is gigantisch, helemaal als de banden op lage druk gaan in het land, aangezien de banden dan op de hiel gaan lopen
Mr ik denk dat de vredo en vervaet elkaar ook niet veel schelen qua bodemdruk.
Ik denk dat ze beide teveel op capaciteit hebben gefocust veenhuis begon met een 8 kuubs tank en inmiddels zitten we met de 3 wielers al op het dubbele
Juist gezegd, aan het gras....
qua bodemdruk misschien niet, maar qua vergelijkbaar gewicht wel:
Vredo VT3936 (het oude model, nieuwe model kan ik nog geen technische specificaties van vinden)
basisgewicht: 12080 kilo
gewicht van 19 kuubs tank, inclusief pompen en de rest van alles wat er bij komt: 1545 kilo
dat is bij elkaar 13625 kilo, zo uit mijn hoofd weegt een vervaet met 16 kuubs tank 14500 kilo.
wat ik vermoed, is dat ze bij vredo een polyester tank gebruikt, en vervaet een tank van staal, dat scheelt een hoop gewicht
totaalgewicht zal echter niet veel schelen, maar eigenlijk zou je m moeten vergelijken met de hydro trikeXL
Vol staat er ongeveer 10 ton op het neus wiel en een dikke 20 op de achteras. Leeg is het 5 en 10.
Er zit wel wat verschil in maar het is echt geen tonnen verschil
Meten is weten. Ik heb een klant met een weegbrug waar ik over moet en dan kan ik mooi de as lasten zien
En de wiel last maakt niet uit, de druk per cm2 is van belang en gegarandeerd dat die bij een 3 asser veel hoger is dan bij een vredo of vervaet
Buurman rijdt ermee. Op de weegbrug 34 ton. Vol de 14 kuubs uitvoering.
Wiellast maakt niks uit? Michelin raad aan de banden onder de 10KM/h NIET onder de 2,5 bar te zetten. Dit omdat de banden dan teveel op hun wangen gaan lopen. Met andere woorden, het gewicht op die 2 banden duwt het diep aan. April 2011 of Juni 2011 heeft in de trekker een rapport gestaan dat het gunstiger is om 2x een 270/95R52 te pakken dan eenmalig een 650/65R42.
Daarbij is een 650R42 nog een redelijke soepele band. En qua breedte niet extreem.
De Vervaet heeft met de 1050/50R32 en de 1000/50R25 lage brede banden die tot een gruwelijke diepte het land aandrukken. Vooral omdat deze banden niet slap gelaten mogen worden.
De voorbanden raad Michelin bij 2,5 bar maximaal 8600kg aan.
De achterbanden raad Michelin bij 2,5 bar maximaal 10600kg aan. Met het gewicht dat ik net noemde, de 34 ton.
En jou waarde van het neuswiel al aanneem, wil dat dus zeggen dat het neuswiel een 1400kg overbeladen is. Dit is procentueel gezien al: 16,3% bij een extreem hoge bandendruk.
Op de achterwielen zou dan nog een 4 ton extra verdwijnen. Dan komen we op een 12 ton per wiel. Ook 1400kg overbelading. Dit is procentueel: 13,2%.... met de bandendruk van 2,5 bar.
Dan hoor ik mensen zeggen dat boeren combi's niks beter zijn. Nu reken ik het hier voor onze eigen tractor uit. Uitgaande van een gewichtsverdeling 40-60.
Tractor weegt kaal ongeveer 5,5 ton. Hangt 400kg aan gewicht in de neus. Staat voor op 14.9R28 en achter op 18.4R38. Deze lopen op 0,8 bar.
5,5 ton totaal.
Vooras: 5 500 * 0,4 = 2200 kg
Per band dus 1100kg.
Achteras: 5 500 * 0,6 = 3300kg.
Per band dus 1650kg.
Hiermee doen we even een gok zegmaar zijnde 2 ton.
Hiermee zou de aslast van de tractor uitkomen op 5600kg.
Per band een 2800kg.
Nu ga ik er even vanuit dat er michelin banden onder zouden zitten ipv de kleber banden.
De maximum snelheid wordt gezien op 40km/h.
De voorbanden mogen op een spanning van 0,8 bar een 1.300kg hebben. Deze voldoet.
De achterbanden mogen op een spanning van 0,8 bar een 2.160kg hebben. Dit voldoet op 490kg na niet. Dit is een 22,6%.
De tank loopt op 23.1-26 banden.
De 8 kuubs tank zal rond de 10 ton wegen incl bemester.
Hiermee loopt er dus 10-2ton op de wielen van de tank. Een 8 ton over 2 wielen. Per wiel zit ik dus op 4 ton.
Deze hebben wij lopen op 0,5bar.
Load/Speedindex 159A8. 4250kg maximaal laadvermogen.
Deze voldoen dus. Omdat het diagonale banden zijn, zijn er geen tabellen te vinden. Deze banden zijn 60cm breed en 1m56hoog.
Nu ga ik proberen een elipse qua oppervlakte uit te rekenen.
de banden zakken 7,5cm in (gemeten)
De lengte is dan:
156/2-7,5 = 70,5cm.
Straal = 78cm.
78^2 - 70,5^2 = 33,4cm.
De band loopt dus 66,7cm in lengte.
De breedte is dan: 60cm.
Hieruit blijkt dat de oppervlakte is:
A = 33,4cm
B = 30cm.
Oppervlak AB = Pi * 33,4 * 30 = 3147,9cm^2.
Het gewicht van 4000kg loopt eroverheen.
Dit komt dan uit op een 1,27kg/cm^2.
Met deze woorden kom ik uit dat ik de achterbanden te slap heb staan. Deze moeten naar 1 bar.
De bodemdruk is 0,27kg/cm^2 teveel. Oftewel per band van de tank een 900kg.
Die vredo loopt alleen op 4 wielen. Waarvan niet 1 kleiner wiel. Allemaal 1050/50R32 . Niet 1 1000/50R25
Dit zware en lompe spul van nu is hun oorspronkelijke doel gewoon helemaal uit het oog verloren
Leeggewicht Vredo VT3936: 12080kg + 1545kg tankopbouw.
Dit komt uit op 13625kg.
Deze loopt op 1050/50R30,5.
Leeggewicht Vervaet Hydro Trike 14000: 14500kg leeggewicht.
Hierbij is de vredo onbeladen dus 875kg lichter.
Nu kan de vredo 19000L meenemen. Een 19000kg.
Deze weegt ex bemester: 32625kg.
De Vervaet neemt 14000L mee. Dus een 14000kg.
Deze weegt dan 28500kg.
(Tegenover de XL met een totaalgewicht van: 5 kuub extra dus 5 ton meer. En dan nog de langere tank en extra as. deze is ook 1500kg? (geen specificatie van Vervaet) dus 6,5ton extra komt hij uit op 35000kg.)
De vredo heeft een 50/50 gewichtsverdeling.
Hierbij loopt er per as op de vredo: 16 312,5kg.
De vervaet hou ik volgens de cijfers van jou op 30/60.
Hierbij loopt er op het voorwiel van de vervaet: 9500kg.
Op de achteras dus een 19000kg....
Het verschil lijkt me toch haast 3 ton.... op 2 banden.... En maar 1,5' een 4cm hogere band...
Ik pak de 14 kuubs, naar mijn ogen de meest voorkomende. Dan komt er toch een extra as, wielen en stuk tank bij.... Dit mag ik toch wel tellen op zeker 1500kg. En dan nog een 5 ton extra stront... Denk dat mijn schatting niet zo fout is
Tankinhoud van 32000L. Dus 32 000kg.
Totaalgewicht 57 200kg.
Hier nemen we ook de 30/60 verdeling die de vredo heeft.
(iedere as in principe gelijke belading.
Dus iedere as draagt een 19066kg.
De keuze uit deze banden.
1050/50R32 --> zelfde als de Vervaet.
900/60 R42 --> 30cm hoogtewinst topv de Vervaet.
800/70 R38 --> 20cm hoogtewinst topv de Vervaet
620/70 R38 (twin) --> even hoog dan de Vervaet, maar dan wel dubbellucht. En dan nog 20cm meer band...
Je laat hier nu een hoop berekeningen los.
Enigste wat ik wilde zeggen was dat het voorwiel een ongeveer gelijke belasting heeft tov zijn achter wielen het scheelde iets van 750kg tov de achterband. Erbij opgeteld dat dit wiel iets kleiner is. Dan zal het al met al niet veel verschil maken, terwijl er mensen lopen te beweren dat dit wiel amper druk zou hebben. Dat argument is nu simpel weerlegd door met het ding over een weegbrug te rijden.
Dat de banden overbelast zijn is geen geheim maar daar kiezen de fabrikant/eigenaar zelf voor.
ik weet wel dat je een 3 asser heel gauw van het land moet jagen deze heeft en kleinere banden die allemaal door het zelfde spoor lopen en dat bij een span gewicht van dik 50 ton. Dan doe mij toch maar een zelfrijder.
Mr dit wordt een eindeloze discussie watnt iedereen vindt zijn eigen ding toch het beste. Ik weet alleen dat als ik nu een nieuwe moest kopen dat ik er nog niet uit was
Ben ik soort van mee bezig ja .
Ligt aan de 3 asser.... Dat is mijn mening.
Ik bedoel deze 3 asser, rondom op 800/65R32 banden...
Bron: Berkers Techniek
Dit lijkt mij toch nog niet zo verkeerd te doen tegenover een zelfrijder