Vredo voor je zelf beginnen

Kun je als een mans bedrijf de kost verdienen met een tweedehands vredo trac 3936

Deel dit topic

Reacties

varken
Hoeveel uur heeft de vredo
3145
Rond de 6000 uur
3145
Rond de 6000 uur
hobbyboer
Ja, dat kan. Wel heel goed je best doen!
Mc_douwel
Kun je niet beter eerst met trekker tankcombi beginnen en als je genoeg M3 int jaar wegrijdt dan een vredo aanschaffen
ZetorTwente
Nou, Vredo's staan niet erg bekend als storing loos, en die reparatie moet je betalen + de tijd dat hij gerepareerd worden kan er geen geld mee worden verdiend. En mestrijden is enkel in het voorjaar even een piek later vlakt dat af, en dan moet je ook nog een scherpe prijs hebben want het blijven Boeren, mits je het goedkoop kunt en goed (land netjes achterlaat) kun je er wat mee verdienen maar toch denk ik dat het iets is waarmee je niet jaarrond de kost kunt verdienen.
johndeere6230
Kan je idd denk ik beter een trekker en tank kopen, kan je met de trekker ook nog wat meer doen zoals in de bouw met een kipper oid
varken
Kun je misschien een link sturen van de vredo misschien kent een van de TF leden de machine wel en dan weet je gelijk hoe er mee om is gegaan
radium45
Dat vraagt een 33 jarige op een forum zoals dit... Denk dat wanneer je hier zelf al niet uitkomt je deze vraag beter bij bv Cumela, dlv, of de loonwerk dokter kunt neerleggen.
GROENEDEERE
Ik zou als eenmanszaak geen zelfrijder aanschaffen maar een trekker met een goede tank. De trekker ken je veel breder inzetten dan de vredo
Fendt916
Denk dat je leeg loopt aan diesel banden en onderhoud mag je wel heel wat kuubs Voor weg draaien om er wat aan over te houden
radium45
@GROENEDEERE op zich heb je gelijk maar als hij zich wil onderscheiden en het kan niet door de prijs omdat die overal aan de bodem zit moet het op een andere manier. Een vredo of nog beter een Vervaet is dan een goede optie
Vroem Vroem
Los van het feit dat er in de loonwerksector geen droog brood te verdienen valt. Hoe denk je zo'n machine te financieren?
CoenNijenhuis
Als ik de plaats zie waar je vandaan komt denk ik niet dat er ruimte in de markt is voor zo'n machine.
Favorit614
Quote @radium45:
Een vredo of nog beter een Vervaet is dan een goede optie

Denk ut niet.
Een zelfrijder is te eenzijdig te gebruiken als ZZPer.
Daarbij als je wat anders er bij wilt gaan doen, moet je als nog een trekker van enig formaat er bij kopen.
Das al een dubbele investering.
Van mest alleen kun je niet leven, en je word van van je verwacht dat je ook meer kunt dan alleen mest uitrijden.
radium45
@CoenNijenhuis precies.
radium45
@Favorit614 klopt maar ik praat over onderscheiden van de rest. Hoe moet hij anders aan kuubs komen? Met een getrokken tank rijdt iedereen al mee rond.
Favorit614
Quote @radium45:
Hoe moet hij anders aan kuubs komen?

met een getrokken tank kun je ook ruim kubs weg brengen.
Hij moet eerst zien dat ie klanten krijgt.
daarom lijkt mij het verstandigst om eerst een vaste klanten kring op te bouwen , en dan de knoop doorhakken om een zelfrijder te kopen
radium45
@Favorit614 als ik veehouder was en mijn loonwerker komt met een vredo of Vervaet, dan zou ik er niet over prakkezeren om het door een ander met een getrokken tank te laten doen. Dat wilde ik aangeven. Nu zal mijn mening wel streekverschillend zijn...
maarten IHC 624
Ahaa ik zie dat er meer mensen dezelfde dromen hebben. ben dus niet uniek.
inderdaad een trekker is breder inzetbaar. zet het maar is globaal onder elkaar.

kosten aanschaf machine.
afschrijvingstijd en kosten nieuw lukt dit.
kosten onderhoud en slijtdelen.
kosten bdrijfspand.
kosten verzekering/belasting.
zit je inderdaad in een gebied met stront
hoe ga je aanvoer regelen.
je staat er ook alleen mee als de machine kapot is.
manier zaak een mans of zzper.

vragen die ik me ook gesteld heb om te beginnen met een maaiarm. met meerdere hulpstukken om wel jaar rond bezig te zijn. graag zou ik hier een vraagbaak voor zien om ideeën uit te wisselen. om niet door iedereen voor gek verklaart te worden. in een fabriekshal zitten is ook niks.
EA_MF
@radium45 een trekker+tank combinatie is over het algemeen wel behoorlijk lichter van gewicht als een zelfrijder, als je je dan echt wilt onderscheiden moet je zorgen dat je een relatief lichte combinatie, met een goede drukverdeling, en eventueel met GPS+sectieafsluiting hebt, dan kun je je vaak echt onderscheiden van de anderen
radium45
@EA_MF zit ook waarheid achter. Punt is een beetje de prijs per M3. Wil je aan het eind van de dag een goed saldo overhouden als je het plaatje deelt door je uren van die dag dan zul je wel met iets anders moeten komen als met een tankie van 10 M3. Je krijgt anders niet genoeg mest omgezet per dag.
CoenNijenhuis
@EA_MF Het enige waarmee je je in de markt kan werken als je nieuw bent is het tarief., dat lukt je niet met alle opties die jij aanhaalt..
EA_MF
Quote @radium45:
tankie van 10 M3.

dat is voor een loonwerker ook aan de kleine kant ja, 14 kuub kun je aardig mee opschieten en dan neem je per vracht 'slechts' 2 kuub minder mee als de grootste vervaet trike, en je totale combinatie is wel heel wat tonnetjes lichter
EA_MF
@CoenNijenhuis onderscheiden in kwaliteit, niet in prijs, uiteindelijk moet je aan het einde van de maand nog steeds met een glimlach rond kunnen rijden
casexl956
Als ik mag kiezen de tractor heb ik toch al staan dan geef je mij maar een occasie schuitenmaker met spreidassen van 12 m³ en een opraapwagen maar enkel mest daar kan ik ze niet mee verdienen .
radium45
@EA_MF ik geef alleen mijn mening. Zo, en nu ga ik weer aan het werk. Alles wat ik vandaag doe hoeft morgen niet meer
EA_MF
Quote @radium45:
Alles wat ik vandaag doe hoeft morgen niet meer

zo is t, en niet anders 😄
radium45
@CoenNijenhuis jij snapt het.
fastrac3155
Ik denk niet dat je dat gaat redden de prijzen van mest rijden zijn zo laag dat daar heel moeilijk geld aan te verdienen is.

Ik ben wel van mening dat een zelfrijder meer voordelen biedt dan een trekker met losse tank. Oa de gewichts verdeling en wendbaarheid van de machine en het gebruiksgemak. Nadeel is echter wel de hoge aanschaf prijs en het beperkte inzet gebied.

Met een vredo zou je eventueel wel meerdere dingen kunnen zoals een kiepbak of maaicombi monteren. Die mogelijkheid mis je dan in vergelijking tot een vervaet
jehan
Laten we eens anders beginnen ..wat moet die vredo kosten ??en hoeveel kuubs heb je al om te bemesten?? ..laat maar horen weet ik het antwoord dan zal ik je heel snel uit leggen of het wel of niet kan
radium45
@jehan Aan jouw antwoord hebben wij niks, jij meent ook dat je schatrijk wordt van ronde balen persen en wikkelen. 😃

Johan, niet persoonlijk bedoeld maar dit is om de discussie ff aan de gang te houden.. 😛
6920 JD
@fastrac3155 wat voor tarief moet je aan denken aan mest rijden?
jehan
@radium45 how how zit de laatste tiet hele dagen met de poeptonne streepjes te maken ..als je balen perst zoals wij dat doen valt er echt wel wat te verdienen ..te beginnen met een goede trekker en pers ..en dan het juiste personeel op de juiste trekker en pers ..zo hoe smek ow den haha
jehan
@radium45 ohja vergeet 1 ding zelf het harken ook doen voor het persen verdienen we nog meer
jehan
Maar zie het wel weer die vraagsteller gooit er ff een topic op en je hoort hem niet meer .
jehan
@radium45 kom henk ik wacht op reactie haha
fendt308-driver
@jehan
Hij zal wel aan het eten zijn, anders ha... :lol:
fastrac3155
@6920 JD ik ga liever niet met prijzen gooien hier want voor je het weet heb je een hoop gezeik. Mr ik kan wel tellen en het hele totaal plaatje van kosten voor de machine brandstof verbruik slijtage aan de banden en wat het onderhoud van een goede zode bemester kost. En dan nog een chauffeur erop dan weet ik wel dat er onderaan de streep niet veel overblijft. En als je een tegenvaller met schade vrees ik dat het ongeveer niks is wat je met je stront rijden verdient
radium45
@fendt308-driver hoho bun ant wark
radium45
@jehan harken a €25/ha... Wat kost tegenwoordig een beetje hark?
JD 6110
Zullen alle loonwerkers in je omgeving weer leuk vinden, bij hun klanten langs gaan met een lagere prijs.
gypCaseXL
@JD 6110 dat doen loonwerkers onderling net zo goed.
gypCaseXL
Als je voor je zelf wilt beginnen met gier rijden kun je volgens mij beter beginnen met een tweedehands trekker plus goede tweedehands tank. dan kun je een klantenkring opbouwen en dan kun je beslissen om een nieuwe trekker+tank aan te schaffen of een tweedehands zelfrijder
jehan
@radium45 ja 25 euro per ha ..mooi uur tarief als je ha per uur genoeg hebt .5 tot 6 ha per uur kan maar zo
ares697
Quote @EA_MF:
een trekker tank combinatie is over het algemeen wel behoorlijk lichter van gewicht als een zelfrijder,

Dat zou je niet snel denken. Een zelfrijder zou toch minder onnodige dingen er op hebben?
radium45
@jehan zo gebracht heb je een schandalig hoog uurtarief ja haha. En nu komt de hamvraag... Hoeveel ha harken jullie op jaarbasis? Komt niet op een 100 ha.
marcford
Je kunt beter eerst bij een loonbedrijf werken daar gaan bemesten en later voor jezelf beginnen dan kennen klanten jou en als je dat altijd goed hebt gedaan en je gaat onder de prijs zitten dan heb je al gauw klanten denk ik
jehan
@radium45 pfffft weet het echt niet hoeveel ha we harken ..ik doe dat bijna nooit .ik durf zelfs niet te schatten hoeveel we harken .weet wel dat het altijd meer kan
jeroemdeenen
@marcford niet echt netjes bij een baas gaan werken en alles afkijken en zijn klanten wat ondervragen. en vervolgens daarna zijn klanten af pakken.
mag officieel nog niet eens dacht ik
Fendt926Driver
Voordat ik mijn tank kocht (duport 10300 ltr) heb ik ook met verveat gebeld voor een drie wieler.
een oude "goede" 10m3 driewieler met die vierkante claas kabine koste 25000 euro. was e toen wat teveel. maar als ik mijn tank zou gaan ruilen denk ik wel dat ik eerst nog weer even met verveat bel voor een prijs van een drie wieler.
oude vedo 4 wielers hoor ik wel eens onverklaarare storingen van.....
als je denkt als loonwerker rijk te worden moet je zelf wel eerst rijk zijn.....
ga zoals eerder aangegeven eerst eens een tijd bij een loonwerker werken dan weet je hoe het ongeveer gaat. kijk ook eens hoeveel de baas op de trekker of op kantoor zit.
als je voor jezelf begint weet je dan ook als er personeel bij komt dat je dan zelf niet meer rijdt.
hier in de buurt beginnend loonwerker trekker geleast en een tank gekocht bij 12 boeren bemest. maar na een half jaar nog 14000 euro onder de klanten zitten en het lease contract niet meer kunnen betalen en alles weer weg gedaan. ook boeren die de mais al hebben laten hakselen door een ander maar het poten nog niet betaald hebben. het komt voor....
Wimbo
Is het al maandagochtend?
radium45
@Wimbo bijna
atlaspower
Eerst nog effe boer zoekt vrouw kijken en Winston ontvangen,
radium45
@atlaspower Winston staat hier op de dam dus die kan gedurende de uitzending nooit zo snel in De Kop zijn.
jehan
@atlaspower ja als winston langs komt heb je mischien wel een vredo binnen hand bereik
jehan
@radium45 huh net kwam ie ook al op de fiets hier voor bij ..en maar kijken waar de bel van de voordeur zat
marc102
@radium45 Misschien dat je met een oog op de toekomst je moet onderscheiden van de rest en iets met precisie landbouw moet doen.
Bijvoorbeeld met zoon bodemscanner door het land gaan en de bodem in kaart brengen, om vervolgens de klant te adviseren in hoe hij zijn land kan verbeteren.

Daar valt meer te halen....

Maar daar heb je weer andere vaardigheden/kennis voor nodig dan alleen mest rijden

radium45
@jehan heb je die, een deurbel?
jehan
@radium45 nee en das now net het probleem ..heb de fiets al bij de veurdeur gezet daor zit wel een belle an en die dut ook nog
radium45
@marc102 jij schrijft wijze woorden. Toevallig daar onlangs iets over gelezen
radium45
@jehan ie bint wel vindingrijk mok zeggen
marc102
@radium45 Zo onderscheid je je pas echt...
En in een paar procent meer opbrengst per ha telt altijd hard door, vooral als de grondprijs hoog is 😉
jehan
@radium45 bel christel thijsen maar eens heb ik vorig jaar ook gedaan die kan je er veel meer over vertellen
guus hiddink
Veel succes als je met een zelfrijder wilt starten en al zeker met bovengenoemde.....
jehan
@radium45 dat vinding rijk heb ik met vlagen ..maar als er een vlaag voorbij komt komt er ook wat
jehan
@marc102 ik weet niet waar jij vandaan komt maar de boeren hier in de buurt zijn voor zon uit gebreid verslag nog niet klaar voor ..kost ook nogal wat per ha ..als ik hier de boere vraag hoeveel kuub moet ik bemesten zijn er wat die vragen wat doen andere boeren ?
jehan
@marc102 ben er achter waar je woont niet ver van roermond af
marcford
@jehan indd denk dat zulke machines meer in de bollen en akkebouw gebieden kunt gebruiken dan hier in melkvee gebied (achterhoek, salland, twente)
radium45
@jehan haha klopt. Ja hoeveel heb je gisteren bij de buren erop gebracht?
jehan
@radium45 offe doe maar wat tussen de 18 en 25 kuub
jehan
Gelukkig zijn er ook nog heel veel die het wel weten
marc102
@jehan Hier geld voor de meeste boeren hetzelfde hoor...
Toch zijn er een aantal serieuze die daar misschien wel intresse in zouden hebben
Ik zeg ook met het oog op de toekomst
jehan
@marc102 klopt hoor ik hou het ook in de gaten ..hou de vinger goed aan de pols
hobbyboer
Quote @jehan:
doe maar wat tussen de 18 en 25 kuub

Opzich vind ik dat niet raar, zo'n ruime marge, als hij er dan achteraan zegt van: kijk maar naar de perceelsgrootte en lengte zodat je mooi op hele rondjes uitkomt, is het helemaal perfect toch?
radium45
@hobbyboer hier zijn de percelen gemiddeld van die grootte dat je vaak wel tig keer op en neer kunt voor je bus weer leeg is. Maw je bent altijd in de buurt van een kopakker
walker1
Als je hier al niks meer kan plaatsen dan alleen een simpele zin waarin je vraagt of je de kost mee kan verdienen, dan kan je beter helemaal niet voor jezelf beginnen denk ik. Heb je zelf uberhaupt al iets uitgezocht? Of heb je vanacht over een Vredo gedroomd en vandaag deze vraag maar eens gesteld?
hobbyboer
@walker1 Misschien is deze man, om de redenen die jij noemt, juist wel heel geschikt om zelf zo'n Vredo te kopen. (als hij wel goed kan rekenen of dingen uitzoeken dan kan hij dat beter gaan doen 😉 )
walker1
@hobbyboer Wat ik mij als eerste af zou vragen, hoeveel klanten denk je te krijgen. Ik denk niet dat er een paar boeren in de buurt zitten waar de stront de stal uit loopt omdat ze niemand hebben die het uitrijd. Of boeren hebben zelf een bemester, of hebben al afspraken met een loonwerker die het voor hun doet. Als je jezelf tussen de andere loonwerkers moet wringen moet je gaan prijs duiken, in een sector waar de prijzen toch al onder druk staan. Dan kan je beter proberen klant te worden bij boeren die het nu nog zelf doen, maar als de tank versleten is, niet meer in een nieuwe willen investeren.
christelthijssen
@jehan waarom wordt ik nu genoemd Jehan???
Toch weer een zondagje opgevult met een topic
Husqvarna
Ja en als het zoveel opleverde deden de meeste het zelf wel wij ook, maar nu zie je soms wel 10 tanks en zelfrijders op het dorp, loonwerkers hebben een tank omdat de klanten daar om vragen en personeel aan het werk houden niet echt om daar rijk van te worden.
Met nog bijna iedereen laat straks sleepslangen en daar hoef je dan ook niet heen.
jehan
@christelthijssen zie het als reclame
christelthijssen
@jehan Snap ik Jehan....
selten
Quote @radium45:
Een vredo of nog beter een Vervaet is dan een goede optie

Waarom zou een vervaet wals beter zijn dan een vredo?
In ieder geval als je nu kijkf waar vredo mee bezig is, hoge wielen en wat smaller, cvt transmissie e.d. dan vind ik een vredo een innovatiever machine 😉
selten
Meeste loonwerkers die hier in de buurt zijn begonnen met mestrijden, begonnen met een veehouderij. Toen kochten/huurde ze een tank. Ginge ze daarmee op pad. Daarna grotere tractor en grotere tank. En bij voldoende klanten pas een zelfrijder
radium45
@selten een Vervaet is betrouwbaarder, de basis machine draaide moeiteloos 15000 uur.
selten
@radium45
Dat kan misschien zo zijn... Maar ik zie wel wat nadelen aan een vervaet... De iets te hoge as/wiellast.
Officieel mogen de michelin's die eronder zitten bij een volle belasting het gewicht niet dragen. Meer dan 10 ton per band is gewoon te veel.... En dat bij 2,5 bar....
radium45
@selten de praktijk heeft er geen probleem mee blijkbaar. Gezien het succes van deze machine
arie1
Praktijk heeft er wél problemen mee....anders waren de driewielers in het buitenland wel een groter succes... De vijfwieler wordt daar wel verkocht. Daar hebben de vierwielers absoluut een voorsprong. Van allerlei merken. Technisch is zo'n driewieler perfect, en hier lees ik meteen weer negatieve reacties over machines van vele jaren geleden, maar als je het over aslast en gewichsverdeling hebt, dan is een vierwieler in het voordeel natuurlijk. Bij minder draagkrachtige gronden en in het buitenland zie je geen driewielers. En dan is Nederland eigenlijk maar een kleine markt.... Zeker als je bedenkt dat ze eigenlijk alleen veel lopen Brabant en het oosten. Ivm draagkracht van de grond.
selten
Quote @radium45:
@selten de praktijk heeft er geen probleem mee blijkbaar. Gezien het succes van deze machine

De praktijk niet, omdat deze machines gewoonweg niet op bouwland komen. Ik heb nog liever een 3 asser over het land als dit... Die hebben geen wiellasten van 11 a 12 ton!
Daarbij komt natuurlijk ook dat grasland stukken minder gevoelig is voor bodemverdichting dan bijv. bietenland.

Ooit een perceel gezien, jarenlang bemest door een vervaet 3 wieler, jarenlang gras, de chauffeur is eigenaar van die grond. Hoe de bieten daar groeien?

Ik wel, 3m mooie bieten, 3m laag, 6m mooie bieten, 3m laag... Enzovoorts.

Als ik in de wegenbouw zou zitten, en ik zou een wals nodig hebben... Dan weet ik wat ik zou kopen :lol:

@arie1
5 wieler lijkt mij ook geen succes. Die 2 wieltjes nemen een last van 8.5ton over. Dit is wel 4 ton per wiel. En er komt maar een kleine 4 kuub extra inhoud, een kleine 5 ton extra gewicht bij. Dan blijft er nog maar 3,5ton minder over die wordt overgedragen.... Een 1750kg per wiel minder... Op een last van ruim 10 ton per band scheelt het wel haast 20%. Maar dan nog houd je een wieldruk van rond de 10 ton....
radium45
Hier heeft de praktijk er geen probleem mee.
Ik zou als beginneling voor een mooie rebuild Vervaet gaan. Die kosten de kop niet meer.
selten
@tone29
Klopt als een bus. Maar het voorwiel staaf dan niet teveel druk op. Maar even verdeeld moete alle banden al op 2,5 bar.... Spreidas zal geen lichte constructie zijn, 5 kuub extra tank... Dan zou 1 spreidwiel 500kg wegen en de extra tank van 4 kuub er nog nirt bij. Dus de druk is nog stukke hoger....
radium45
@tone29 Ik heb al wel eens een ''paar'' uurtjes op een Vervaet gereden en als de boer je weer eens een stuk opstuurde waar hijzelf nog niet rijden kon met zijn peperbus, was mijn ervaring dat het voorwiel altijd als eerste wegzakte, als je daar op lette kon je heel lang doorgaan op zulke percelen.
hobbyboer
Quote @radium45:
was mijn ervaring dat het voorwiel altijd als eerste wegzakte
Komt natuurlijk omdat het voorwiel ook voorop rijdt. Je komt bij een natte plek, plop, voorwiel erin, paar meter doorrijden, plop, achterwielen er ook in... 😉
radium45
@hobbyboer voor de eigenwijze onder ons haha... Als voorwiel al weg was kon je nog zover doorrijden in de hoop dat het weer beter zou worden, dat de achterwielen ook al lang hadden moeten zakken. Wat veelal lang niet het geval was. Maar om geen risico te nemen ging je maar weer terug.
walker1
Met de Vredo geen ervaring, maar de loonwerker rijd bij ons de mest uit met een 3 wieler Vervaet en we hebben nagenoeg geen insporing. Verder hebben we een krap erf, maar dat machine draait gigantisch scherp en kan overal bijkomen waar een trekker met getrokken tank niet bij komt.
tone29
@radium45 geen ervaring mee. Wel eens door t water bemest en geen last gehad dat de 4wieler zakte. Maar wat vind jij van de drukverdeling van zon machine?
tone29
@walker1 je hoeft ook niet direct sporen te zien. Bodem verdichting in de toplaag is ook al schade. Tuurlijk heb je dat bij elke machine maar bij de machines die erop komen vind ik persoonlijk het erg belangrijk dat deze zo goed mogelijk verdeeld is
walker1
@tone29 Das waar, ik kan me voorstellen dat de verdeling per wiel bij een Vervaet wat ongunstiger is dan bij een Vredo. Maar tot op heden blijft het land goed. Met diepere verdichting krijg je vroeg of laat toch problemen dat bv slecht doorlatend wordt. Verder hebben wij het voordeel voldoende mestopslag te hebben, dus we hoeven niet perse in februari al de loonwerker het land op te sturen omdat de putten vol zitten. Hier wordt pas mest gereden als het land niet te nat is.
radium45
@tone29 heb ik geen idee van. Weet wel na een duizendtal uren bemesten dat het goed gaat met een Vervaet en je ook nooit gevolgschade ziet aan het gras.
fastrac3155
Is er nou serieus niemand die ooit een vervaet op de weegbrug heeft gezet

Vol staat er ongeveer 10 ton op het neus wiel en een dikke 20 op de achteras. Leeg is het 5 en 10.

Er zit wel wat verschil in maar het is echt geen tonnen verschil

Meten is weten. Ik heb een klant met een weegbrug waar ik over moet en dan kan ik mooi de as lasten zien

En de wiel last maakt niet uit, de druk per cm2 is van belang en gegarandeerd dat die bij een 3 asser veel hoger is dan bij een vredo of vervaet
@tone29 hebben jullie ervaring mee ofniet ?
EA_MF
Quote @fastrac3155:
Vol staat er ongeveer 10 ton op het neus wiel en een dikke 20 op de achteras.

waar blijft de andere 7 ton dan? uitgaande van een 16 kuubs variant met 8 nogwat vredo bemester 😉
walker1
@EA_MF De Vervaet van onze loonwerker heeft volgens mij 14 m3 inhoud. ik weet niet wat die leeg weegt, maar veel meer als 30 ton met volle tank zal het toch niet zijn.
EA_MF
@walker1 met bemester en volle brandstoftank zal ie wel mooi naar de 35 ton gaan hoor 😉 de 16 kuuber van onze loonwerker weegt +- 36/37 ton met bemester.
fastrac3155
@EA_MF mijn 14 kuub vervaet met 6,8 m joskin bemester weegt ongeveer 30/31 ton met een volle tank. Ik vind de 16 kuub variant ook gewoon te zwaar bij 12 hadden ze mogen stoppen van mij

Ik probeer alleen duidelijk te maken dat de fewichts verdeling wel klopt
EA_MF
Quote @fastrac3155:
joskin bemester

daar heb je ook al een fikse gewichtsbesparing, vredo van 8,7 meter weegt om en nabij de 3 ton.

gewichtsverdeling klopt ook wel, alleen bodemdruk is gigantisch, helemaal als de banden op lage druk gaan in het land, aangezien de banden dan op de hiel gaan lopen 😉
fastrac3155
@EA_MF de joskin weegt op het type plaatje toch ook 2200kg ik heb hem nooit los gewogen.

Mr ik denk dat de vredo en vervaet elkaar ook niet veel schelen qua bodemdruk.

Ik denk dat ze beide teveel op capaciteit hebben gefocust veenhuis begon met een 8 kuubs tank en inmiddels zitten we met de 3 wielers al op het dubbele
SJB533
Quote @fastrac3155:
Mr ik denk dat de vredo en vervaet elkaar ook niet veel schelen qua bodemdruk.
Ik heb hetzelfde idee. Mede omdat de Vredo ook een andere bouw heeft En daardoor meer eigen gewicht heeft.
selten
Quote @radium45:
je ook nooit gevolgschade ziet aan het gras.

Juist gezegd, aan het gras....
EA_MF
Quote @fastrac3155:
Mr ik denk dat de vredo en vervaet elkaar ook niet veel schelen qua bodemdruk.

qua bodemdruk misschien niet, maar qua vergelijkbaar gewicht wel:

Vredo VT3936 (het oude model, nieuwe model kan ik nog geen technische specificaties van vinden)

basisgewicht: 12080 kilo
gewicht van 19 kuubs tank, inclusief pompen en de rest van alles wat er bij komt: 1545 kilo

dat is bij elkaar 13625 kilo, zo uit mijn hoofd weegt een vervaet met 16 kuubs tank 14500 kilo.

wat ik vermoed, is dat ze bij vredo een polyester tank gebruikt, en vervaet een tank van staal, dat scheelt een hoop gewicht 😉

totaalgewicht zal echter niet veel schelen, maar eigenlijk zou je m moeten vergelijken met de hydro trikeXL
selten
Quote @fastrac3155:
Is er nou serieus niemand die ooit een vervaet op de weegbrug heeft gezet

Vol staat er ongeveer 10 ton op het neus wiel en een dikke 20 op de achteras. Leeg is het 5 en 10.

Er zit wel wat verschil in maar het is echt geen tonnen verschil

Meten is weten. Ik heb een klant met een weegbrug waar ik over moet en dan kan ik mooi de as lasten zien

En de wiel last maakt niet uit, de druk per cm2 is van belang en gegarandeerd dat die bij een 3 asser veel hoger is dan bij een vredo of vervaet

Buurman rijdt ermee. Op de weegbrug 34 ton. Vol de 14 kuubs uitvoering.
Wiellast maakt niks uit? Michelin raad aan de banden onder de 10KM/h NIET onder de 2,5 bar te zetten. Dit omdat de banden dan teveel op hun wangen gaan lopen. Met andere woorden, het gewicht op die 2 banden duwt het diep aan. April 2011 of Juni 2011 heeft in de trekker een rapport gestaan dat het gunstiger is om 2x een 270/95R52 te pakken dan eenmalig een 650/65R42.
Daarbij is een 650R42 nog een redelijke soepele band. En qua breedte niet extreem.
De Vervaet heeft met de 1050/50R32 en de 1000/50R25 lage brede banden die tot een gruwelijke diepte het land aandrukken. Vooral omdat deze banden niet slap gelaten mogen worden.
De voorbanden raad Michelin bij 2,5 bar maximaal 8600kg aan.
De achterbanden raad Michelin bij 2,5 bar maximaal 10600kg aan. Met het gewicht dat ik net noemde, de 34 ton.
En jou waarde van het neuswiel al aanneem, wil dat dus zeggen dat het neuswiel een 1400kg overbeladen is. Dit is procentueel gezien al: 16,3% bij een extreem hoge bandendruk.
Op de achterwielen zou dan nog een 4 ton extra verdwijnen. Dan komen we op een 12 ton per wiel. Ook 1400kg overbelading. Dit is procentueel: 13,2%.... met de bandendruk van 2,5 bar.

Dan hoor ik mensen zeggen dat boeren combi's niks beter zijn. Nu reken ik het hier voor onze eigen tractor uit. Uitgaande van een gewichtsverdeling 40-60.
Tractor weegt kaal ongeveer 5,5 ton. Hangt 400kg aan gewicht in de neus. Staat voor op 14.9R28 en achter op 18.4R38. Deze lopen op 0,8 bar.
5,5 ton totaal.
Vooras: 5 500 * 0,4 = 2200 kg
Per band dus 1100kg.
Achteras: 5 500 * 0,6 = 3300kg.
Per band dus 1650kg.
Hiermee doen we even een gok zegmaar zijnde 2 ton.
Hiermee zou de aslast van de tractor uitkomen op 5600kg.
Per band een 2800kg.
Nu ga ik er even vanuit dat er michelin banden onder zouden zitten ipv de kleber banden.
De maximum snelheid wordt gezien op 40km/h.
De voorbanden mogen op een spanning van 0,8 bar een 1.300kg hebben. Deze voldoet.
De achterbanden mogen op een spanning van 0,8 bar een 2.160kg hebben. Dit voldoet op 490kg na niet. Dit is een 22,6%.

De tank loopt op 23.1-26 banden.
De 8 kuubs tank zal rond de 10 ton wegen incl bemester.
Hiermee loopt er dus 10-2ton op de wielen van de tank. Een 8 ton over 2 wielen. Per wiel zit ik dus op 4 ton.
Deze hebben wij lopen op 0,5bar.
Load/Speedindex 159A8. 4250kg maximaal laadvermogen.
Deze voldoen dus. Omdat het diagonale banden zijn, zijn er geen tabellen te vinden. Deze banden zijn 60cm breed en 1m56hoog.
Nu ga ik proberen een elipse qua oppervlakte uit te rekenen.
de banden zakken 7,5cm in (gemeten)
De lengte is dan:
156/2-7,5 = 70,5cm.
Straal = 78cm.
78^2 - 70,5^2 = 33,4cm.
De band loopt dus 66,7cm in lengte.
De breedte is dan: 60cm.

Hieruit blijkt dat de oppervlakte is:

A = 33,4cm
B = 30cm.
Oppervlak AB = Pi * 33,4 * 30 = 3147,9cm^2.
Het gewicht van 4000kg loopt eroverheen.
Dit komt dan uit op een 1,27kg/cm^2.

Met deze woorden kom ik uit dat ik de achterbanden te slap heb staan. Deze moeten naar 1 bar.
De bodemdruk is 0,27kg/cm^2 teveel. Oftewel per band van de tank een 900kg.
selten
@EA_MF
Die vredo loopt alleen op 4 wielen. Waarvan niet 1 kleiner wiel. Allemaal 1050/50R32 😉. Niet 1 1000/50R25 😉
fastrac3155
@EA_MF ik ben meer voorstander van een 14 m3 tank op de vredo dan kom je weer een beetje in de buurt van eenlichte machine een kuub of 3a4 per wiel lijkt mij mooi.

Dit zware en lompe spul van nu is hun oorspronkelijke doel gewoon helemaal uit het oog verloren
EA_MF
@selten klopt, komt alleen wel nog een kleine 2,5 ton bij aan extra tankvolume 😉
selten
@fastrac3155
Leeggewicht Vredo VT3936: 12080kg + 1545kg tankopbouw.
Dit komt uit op 13625kg.
Deze loopt op 1050/50R30,5.
Leeggewicht Vervaet Hydro Trike 14000: 14500kg leeggewicht.
Hierbij is de vredo onbeladen dus 875kg lichter.
Nu kan de vredo 19000L meenemen. Een 19000kg.
Deze weegt ex bemester: 32625kg.
De Vervaet neemt 14000L mee. Dus een 14000kg.
Deze weegt dan 28500kg.
(Tegenover de XL met een totaalgewicht van: 5 kuub extra dus 5 ton meer. En dan nog de langere tank en extra as. deze is ook 1500kg? (geen specificatie van Vervaet) dus 6,5ton extra komt hij uit op 35000kg.)
De vredo heeft een 50/50 gewichtsverdeling.
Hierbij loopt er per as op de vredo: 16 312,5kg.
De vervaet hou ik volgens de cijfers van jou op 30/60.
Hierbij loopt er op het voorwiel van de vervaet: 9500kg.
Op de achteras dus een 19000kg....
Het verschil lijkt me toch haast 3 ton.... op 2 banden.... En maar 1,5' een 4cm hogere band...
EA_MF
@fastrac3155 de machine oogt lomp en zwaar ja, maar in werkelijkheid valt het dus mee 😉 gaat met een TerraGator netzo, lijkt veel groter en zwaarder als de vervaet, maar maakt elkaar (vrijwel) niets, en de TG staat wel 3x op 1050-50R32
selten
@EA_MF
Ik pak de 14 kuubs, naar mijn ogen de meest voorkomende. Dan komt er toch een extra as, wielen en stuk tank bij.... Dit mag ik toch wel tellen op zeker 1500kg. En dan nog een 5 ton extra stront... Denk dat mijn schatting niet zo fout is 😉
EA_MF
@selten dat denk ik ook niet inderdaad, die kleine bandjes hebben ook nog eens een vrij klein contactoppervlak
selten
De 3 asser vredo weegt leeg: 25 200kg.
Tankinhoud van 32000L. Dus 32 000kg.
Totaalgewicht 57 200kg.
Hier nemen we ook de 30/60 verdeling die de vredo heeft.
(iedere as in principe gelijke belading.
Dus iedere as draagt een 19066kg.
De keuze uit deze banden.
1050/50R32 --> zelfde als de Vervaet.
900/60 R42 --> 30cm hoogtewinst topv de Vervaet.
800/70 R38 --> 20cm hoogtewinst topv de Vervaet
620/70 R38 (twin) --> even hoog dan de Vervaet, maar dan wel dubbellucht. En dan nog 20cm meer band...
fastrac3155
@selten ooit een carrière als wiskundige overwogen 😉

Je laat hier nu een hoop berekeningen los.

Enigste wat ik wilde zeggen was dat het voorwiel een ongeveer gelijke belasting heeft tov zijn achter wielen het scheelde iets van 750kg tov de achterband. Erbij opgeteld dat dit wiel iets kleiner is. Dan zal het al met al niet veel verschil maken, terwijl er mensen lopen te beweren dat dit wiel amper druk zou hebben. Dat argument is nu simpel weerlegd door met het ding over een weegbrug te rijden.

Dat de banden overbelast zijn is geen geheim maar daar kiezen de fabrikant/eigenaar zelf voor.

ik weet wel dat je een 3 asser heel gauw van het land moet jagen deze heeft en kleinere banden die allemaal door het zelfde spoor lopen en dat bij een span gewicht van dik 50 ton. Dan doe mij toch maar een zelfrijder.

Mr dit wordt een eindeloze discussie watnt iedereen vindt zijn eigen ding toch het beste. Ik weet alleen dat als ik nu een nieuwe moest kopen dat ik er nog niet uit was
selten
Quote @fastrac3155:
ooit een carri�re als wiskundige overwogen ;)

Ben ik soort van mee bezig ja 😃.

Ligt aan de 3 asser.... Dat is mijn mening.
Ik bedoel deze 3 asser, rondom op 800/65R32 banden...

Bron: Berkers Techniek

Dit lijkt mij toch nog niet zo verkeerd te doen tegenover een zelfrijder 😉
ares697
Quote @selten:
Ik bedoel deze 3 asser, rondom op 800/65R32 banden..
Hadden ze allemaal maar zulke bandjes...

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
125
DEELNEMERS
37
WEERGAVES
61