Trekker rijbewijs

Ik ben nu 15 en als het zo doorgaat val ik niet meer binnen het trekkercertificaat is er ook iets hoe ik op een oldtimer legaal de weg op kan zonder een trekker rijbewijs

Deel dit topic

Reacties

Wees blij dat het t-rijbewijs er komt. Onder het huidige certificaat mocht je op 16, 17 jarige leeftijd niet eens mee doen aan een oldtimer toertocht. Omdat dit geen agrarische werkzaamheden zijn. Met het t-rijbewijs is dit verwarrende stukje wetgeving ook opgeheven.

Als je de zoekfunctie had gebruikt was hier genoeg over te vinden geweest!
Balky
Even om de verwarring nog wat groter te maken:

Trekker rijbewijs is alleen van toepassing op AGRARISCH werk
Voor LOONWERK in opdracht van infra-structurele werken oftewel zand /grond kipperwerk voor de wegenbouw gelden dezelfde regels als voor rijbewijs CE, dus dit mag alleen door chauffeurs van minimaal 21 jaar gedaan worden

Examens rijbewijs CE
Als u met een C motorrijtuig een aanhangwagen of oplegger wilt trekken met een toegestane maximummassa van meer dan 750 kg, dan is het rijbewijs CE wettelijk verplicht.

de minimum leeftijd voor het CE rijbewijs 21 jaar. De geldigheidsduur van het rijbewijs is vijf jaar.
erik9831
Misschien klinkt het dom ... Maar het is wel een legale oplossing.

Je zoekt een persoon met een auto en aanhangwagen, en rij je oldtimer op de aanhanger. Terwijl je op de oldtimer blijft zitten vraag je aan de andere bestuurder om met jou te gaan toeren.

Helaas, zal je het rijbewijs moeten behalen wil je op de openbare weg rijden met je oldtimer. Je mag wel zonder rijbewijs gaan toeren op je eigen privé.
tjerk-koetje
Januari 2014 heb ik examen gadaan. toen was het zo dat je wel als 16 jarige de weg op mag met een trekker maar niet als je er werk mee verzet......
-NEW-HOLLAND-
@tjerk-koetje Klopt als er niets achter zit mag het, maar je kunt het beter niet doen, grote kans dat de verzekering bij eventuele schade niks uitkeert.
Wim240
@tjerk-koetje is dat dan zonder certificaat of rijbewijs?
walker1
@Balky vrachtwagenrijbewijs C kan je al gewoon vanaf je 18 jaar gaan halen. bij een loonwerker op de trekker rijden heb je alleen trekker certificaat voor nodig en binnenkort dus trekker rijbewijs. dit kan al vanaf 16 jaar.
zitmaaierharmen
@Balky
waar komt deze info vandaan dan? hier heb ik nooit wat over gehoord. dan had ik dat met mijn trekkercertificaat halen wel moeten horen toch?
CHALLENGERfan
Quote @tjerk-koetje:
wel als 16 jarige de weg op mag
@-NEW-HOLLAND- Alleen is het zo dat je een landbouwvoertuig alleen voor landbouw doeleinde mag gebruiken... Alleen rondjes rijden zonder werktuig mag dus ook niet. Dus nee, zonder certificaat mag je gewoon niet de weg op...
Balky
Walker1, het klopt dat je vanaf 18 jaar je rijbewijs C en E achter C kan halen, MAAR daarmee mag je GEEN (Zware) vrachtwagen besturen, vraag me niet naar de logica, daarnaast heb je de volledige CODE95 nodig (voorheen chauffeursdiploma ) De controle hierop wordt gedaan door de ILT (voorheen Rijksverkeersinspectie )
De controle of landbouwvoertuigen voor AGRARISCHE werkzaamheden of grond weg of waterbouw werkzaamheden gebruikt worden zal binnenkort ook door de ILT gedaan worden, dit om de concurrentievervalsing door loonwerkers met landbouwvoertuigen ten opzichte van transportbedrijven met gekentekende vrachtwagens tegen te gaan
Tom VB
@CHALLENGERfan
Dit klopt niet meer. Dat was idd zo in de tijd met rode diesel. Dat was alleen bedoeld voor agrarisch werk. Nu mag je net zoveel rondjes rijden als je wil.
LandbouwLeistra
@CHALLENGERfan Als je wat verdachts ziet zet je hem op het eerste beste stuk land waar je dan even rond loopt om het land te inspecteren. Dan is het toch voor"landbouw doeleinde"? En wat nou als je met de trekker naar de garage rijdt, dit is toch ook niet direct voor landbouw doeleinde?
Balky
Zitmaaierharm: hoe ik aan deze info kom wil en mag ik niet zeggen, MAAR de plannen zijn als volgt: ZODRA de kentekenregeling voor Landbouwtractoren erdoor is zal de volgende stap zijn: zodra een landbouwvoertuig maar 1 METER over de openbare weg rijdt moet hij zijn voorzien van een digitale ( of voor oudere tractoren een analoge ) tachograaf, en dient de chauffeur een chauffeurskaart te hebben, en zich volledig houden aan de arbeidstijden wet EN de rijtijdenwet, een "landbouwvoertuig"zal dan ook gelijkgesteld worden met een zware vrachtwagen, dus APK / verzekering etc, en bewaarplicht van de tachoschijven cq de info van de digitale tacho
mike_v
Quote @erik9831:
een legale oplossing. ... oldtimer op de aanhanger. Terwijl je op de oldtimer blijft zitten

Hartstikke illegaal 😉
Je mag niet op een getrokken voertuig gaan zitten voor zover ik weet. Je mag bijvoorbeeld ook niet in een caravan blijven zitten als deze achter de wagen hangt.
walker1
Quote @Balky:
Walker1, het klopt dat je vanaf 18 jaar je rijbewijs C en E achter C kan halen, MAAR daarmee mag je GEEN (Zware) vrachtwagen besturen, vraag me niet naar de logica, daarnaast heb je de volledige CODE95 nodig (voorheen chauffeursdiploma )

Ook het chauffeursdiploma/code95 kan je met de 18 jaar al halen en mag je dus een zware vrachtwagen besturen en bv dus in het grondverzet rijden. Het is wel zo als je zonder code95 C wilt halen dat je dan 21 moet zijn.
In een andere reactie doe je nogal geheimzinnig over waar jij je informatie vandaan haalt, maar volgens mij is het je duim.
walker1
@Wim240 Als je na juli 2015 16 wordt dan is het gewoon T rijbewijs halen. Huidig certificaat valt onder de arbowet en heeft enkel betrekking op het werken met de trekker. Voor plezierritjes met oldtimers is nu niks geregeld, maar na 1 juli heb je daar gewoon het T rijbewijs voor nodig.
Balky
Uit deze hoek (duim) komt het:

PvdA-Kamerlid Attje Kuiken stelde voor om trekkers van een kenteken te voorzien en kreeg daarvoor steun in de Kamer. ''De invoering van het kenteken voor trekkers is goed nieuws voor de verkeersveiligheid'', stelt ze. Ook wordt het voor de politie makkelijker om op te treden tegen overtredingen, verwacht Kuiken.

Verder wordt met een kenteken voor tractoren een eind gemaakt aan oneerlijke concurrentie in de bouw- en infrasector, aldus de PvdA'ster.

Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) moet nu met het plan aan de slag. In een eerder overleg zei ze dat het aan de Kamer was om een besluit te nemen over het trekkerkenteken. Zodra dat was gebeurd, kon ze ermee aan de slag.

'Noodzakelijk'

Ondernemersorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) is blij met het voorstel. Volgens voorzitter Alexander Sakkers zijn sommige tractoren met aanhangers net zo groot en zwaar als vrachtauto's en moeten ze daarom op dezelfde manier gecontroleerd kunnen worden. ''Een kenteken is daarbij absoluut noodzakelijk.
Tom VB
@Balky
En waar komt dat geraaskal vandaan over die tachograaf?? Wat een nonsens ik geloof er niks van.
Balky
Nog meer regelgeving voor trekkers?
Ook in de Tweede Kamer is de redenering vooral dat de verkeersveiligheid gediend is met de invoering van de kentekenplicht. Terwijl ook daar stemmen op gaan die pleiten voor de invoering van verplichte keuringen van landbouwvoertuigen. Dit, naast het aanscherpen of opstellen van de eisen voor het mogen besturen van een tractor, levert wellicht een grotere bijdrage aan de verkeersveiligheid dan een gele kentekenplaat. Het zou zomaar kunnen dat de kentekenplicht pas een eerste stap is in de regelgeving die de komende tijd op tractoren en hun eigenaren af zal komen
walker1
@Balky Ja kenteken komt er, apk waarschijnlijk ook, maar de tachograaf roept TLN misschien wel wat over, maar dat komt er niet. Althans niet in de vorm zoals jij beschrijft dat zodra je met een landbouwvoertuig 1 meter op de openbare weg komt dat het dan verplicht is. Zelf rijd ik wel eens op een sondeerwagen, daar is een tachograaf ook niet verplicht omdat het een rijdend werktuig is en alleen op de weg komt om naar de werkplek te rijden. Met landbouwvoertuigen is het hetzelfde, die rijden van boerderij naar het land en gaan daar werk uitvoeren.
Tom VB
Ja oeh nou "het zou zonaar kunnen" als als als... Wil nog niet zeggen dat het ook gebeurt!!
Mooi stukje stemmingmakerij hier.
Tom VB
@walker1
Idd pure nonsens. Bangmakerij van de bovenste plank.
Balky
Op diverse ministerie,s is men bezig deze zaken uit te werken, de teneur bij de ambtenaren is dat landbouwvoertuigen gelijk gesteld moeten worden met (vracht) auto,s, men mag het geraaskal noemen, maar de wetsvoorstellen worden nu uitgewerkt, en zullen op termijn door de minister naar de kamer gestuurd worden, en op dit moment is een meerderheid in de kamer het met de nog in te dienen wetsvoorstellen eens
Tom VB
Tuuuuuuuurlijk... En wie gaat dat betalen dan??
Diederikstaal
Weten jullie wat het rijbeweis gaat kosten na 1 Juli
JD3010
@Diederikstaal Wordt bij mij zo bijgeschreven.
-NEW-HOLLAND-
@Diederikstaal 1000 euro en meer, word er gespeculeerd.
Balky
Wie dat gaat betalen ?, daar hebben ze in Den Haag zich nog nooit druk over gemaakt, je krijgt het gewoon door je strot gedrukt, kijk maar de Maasvlakte, waar je alleen met Euro 6 trucks mag komen !!
en het eurovignet bovennop de wegenbelasting
En je mag het bangmakerij etc noemen, maar ik wil wel een weddenschap aangaan dat men binnen 2 jaar met deze voorstellen komt
walker1
Er zijn nu al legio vrijstellingen voor de tachograaf, onder andere voor rijdende werktuigen en eigen vervoer. Als het al ingevoerd zal worden, dan valt elke boerentrekker al in de vrijstelling. Dan is het hooguit verplicht voor loonbedrijven die echt transportwerk voor derden doen zoals grond rijden. Sowieso gaan er dan heel veel onduidelijke situaties ontstaan. Een loonwerker met trekker en opraapwagen bv. opraapwagen is een werktuig om gras op te rapen, maar ook om het er mee te vervoeren.
walker1
Quote @-NEW-HOLLAND-:
@Diederikstaal 1000 euro en meer, word er gespeculeerd.

een gewoon autorijbewijs kost tegenwoordig al snel 2000 euro geloof ik, voor CE + code95 zal het wel richting de 10K gaan, dus als een T rijbewijs 1000 euro kost is dat zo gek nog niet.
Tom VB
@Balky
Pure luchtfietserij van naieve geitenwollensokken uit DenHaag.
Never nooit niet te handhaven en in stand te houden. Bovendien onbetaalbaar voor de overheid, laat staan de gebruikers.
Laat je niet gekmaken.
Balky
Beste Walker1, je stelling klopt in de huidige situatie, MAAR, wat men wil is dat alle voertuigen die BEROEPSMATIG gebruikt worden op de OPENBARE WEG onder dezelfde regels gaan vallen (dat noemt men in DEN HAAG vereenvoudiging van de regels !!! ) en dat ALLE beroepsmatig gebruikte voertuigen voorzien worden van een controleapparaat ( lees tachograaf) waarmee men kan achterhalen wie wanneer waar met het voertuig gewerkt/gereden heeft, en of men zich aan de arbeidstijden cq rijtijden heeft gehouden
Tom VB
Ah het wordt al weer genuanceerder
walker1
@Balky dus ook alle leasebakken van bijvoorbeeld vertegenwoordigers krijgen een tachograaf?
en wat als ik met mijn eigen personen auto voor de zaak rijd, tegen km vergoeding? moet ik er dan ook een tachograaf in hebben?
auto's van hulpdiensten, leger? hebben ook allemaal geen tachograaf.

als jij gelijk heb kan ik dus het beste maar een tachograaf verkoop en inbouw bedrijf beginnen? blijkbaar werk zat de komende jaren.
Tom VB
Pure luchtfietserij....
walker1
Quote @Tom VB:
Pure luchtfietserij....

pas op he, als je beroepsmatig gaat luchtfietsen moet er een tachograaf in 😄
Tom VB
@walker1
Hehehe
walker1
@Balky Dan hebben we het dus over bestelauto's, bussen, vrachtwagens en nog niet over landbouwverkeer.
Wie gaat het straks allemaal controleren en handhaven?
Wordt de ILenT 10 x zo groot?
Wim240
@walker1 oke is me dat ook weer duidelijk sparen dus
walker1
Tja als je geen boerenzoon bent of geen baantje bij een boer/loonwerker hebt, zal je het zelf moeten betalen.
Balky
Men heeft het over Grijs kenteken en werktuigen dus landbouwvoertuigen, kranen en ook shovels etc maar alleen als deze op de OPENBARE weg komen.
En de controle wordt heel eenvoudig, zeer binnekort moeten wij van de vrachtwagens met digitale tacho de gegevens per internet doorsturen aan de ILT !! Je bent nu al verplicht de chauffeurskaarten en de trucks regelmatig uit te lezen en op te slaan, binnekort moeten we deze gegevens doorsturen, en komt de bekeuring automatisch op de mat !!!!!!
Het is te belachelijk voor woorden, maar wel de realiteit
En wat te denken vaan bijvoorbeeld de Tol/mautkastjes voor Duitsland, die werken OVERAL, ze kunnen nu al precies zien war je rijdt en hoe hard, het zal niet lang meer duren voordat de BAG in Duitsland deze gegevens gaat gebruiken !
Wim240
@walker1 geen van beide nouja dakpannen"boer" maar ik moet zelf betalen is wel jammer anders kon ik nog voor 230€ leuk toeren en nu is het rijbewijs drie x zo duur als m'n trekker
walker1
@Wim240 ik denk wel dat nu het een echt rijbewijs wordt je wel een voorsprong hebt als je het autorijbewijs gaat halen. theorie zal grotendeels hetzelfde zijn en je hebt al met een instructeur gelest in het echte verkeer.
Wim240
@walker1 theorie is wel handig maar of er nu een instructeur naast me zit in de auto of een paniekende moeder maakt niet zoveel verschil denk ik
walker1
@Wim240 wat ik bedoel is dat er met huidige certificaat niet of nauwelijks gelest wordt en het examen geen ene ruk voorstelt en dat wordt dadelijk wel serieus en meer vergelijkbaar met een auto rijbewijs, dus ik denk dat daar wel voordeel mee gaat hebben als je B gaat halen als je T al hebt.
Wim240
@walker1 dan maar hopen dat het niet te duur word
jd4050
@Wim240

ik ben bang dat je er minimaal wel meer als 500 euro aan kwijt bent.
Wim240
@jd4050 k hoop het want ik heb ook al wat gelezen over 1000€
MASSEY-MOOI
@Balky sorry dat ik het zeg maar dit lijkt mij dikke onzin
MASSEY-MOOI
Quote @Balky:
Reageer

Dus jij denkt dat je straks een tachograaf in een trekker moet hebben? Sorry dat ik het zeg maar het klinkt zeer ongeloofwaardig. En hoe bedoel je dat met werktijden? Als ik aant werk ben met trekker moet om de zoveel uur iemand mij aflossen. Dat klinkt echt ongeloofwaardig...
Boemrang
Quote @MASSEY-MOOI:
Als ik aant werk ben met trekker moet om de zoveel uur iemand mij aflossen.

Zal je het no sterker vertellen, zelfs de jeugd mag maar een aantal uren per dag of week werken....
rijksoverheid.nl/onderwerpen/jongeren-en-werk/…
Dus toch maar aflossen dan!!!
walker1
Sowieso mag je inclusief overuren niet langer werken dan 12 uur per dag en max. 60 uur per week.
CHALLENGERfan
Quote @Tom VB:
Dat was idd zo in de tijd met rode diesel

Aah oké, weet ik dat ook weer 😄
CHALLENGERfan
Quote @LandbouwLeistra:
"landbouw doeleinde"
Klopt, ze zullen je weinig kunnen maken. Maaaar, dan ben je dus bezig met landbouwdoeleinde en dan heb je een certificaat nodig. Als ik het zo van @Tom VB begrijp is het nu dus over dat een landbouwvoertuig perse voor landbouwdoeleinden gebruikt moet worden, dus dan zou je dus juist moeten zeggen dat je dus gewoon rondjes aan het rijden bent.

Nu ik het er zo over heb, bedenk ik me ook dat ik iemand ken die in een teruggekeurde 4x4 rijdt en die ook geen certificaat heeft, maar dat zou dan dus (tot 1 Juli) toegestaan zijn?
tjerk-koetje
Quote @Wim240:
@tjerk-koetje is dat dan zonder certificaat of rijbewijs?

ja zonder certificaat
tjerk-koetje
Quote @CHALLENGERfan:
Alleen is het zo dat je een landbouwvoertuig alleen voor landbouw doeleinde mag gebruiken... Alleen rondjes rijden zonder werktuig mag dus ook niet. Dus nee, zonder certificaat mag je gewoon niet de weg op...

klopt, maar dat van mij ook.... zijn gwn de mazen in de wet

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
57
DEELNEMERS
17
WEERGAVES
4