Illustratie van:

Ford 4000 - accu laat niet

Hallo

ik heb en ford 4000
ik heb en vraag over het bij laden van de accu
die van ons laat 13.55 volt bij maar zodra ik de lampen aan doe loopt hij heel langzaam terug met de volt is dat normaal of doe ik iets verkeerd bij het meten. de dynamo en de spannings regelatuur zijn door gemeten en zijn goed. kan het zijn dat mijn accu kapot is of dat ik en te kleine accu er op heb hoe kan ik de ampere meten van mijn accu?

en heeft iemand ook een elektrische schema van de ford 4000

al vast bedankt
gr huls

Deel dit topic

Reacties

MartinZaandam
Als je tractor normaal start is je accu niet te klein. Ga eerst eens je accu meten bij stilstand. Daarna je accu meten bij stationair toerental. Als deze waarde hoger is, dan bij stilstand, laadt je dynamo gewoon bij. Als je nu alle lampen aanzet en die gebruiken meer stroom, dan je dynamo levert, gaat het bergafwaarts met het stroomverbruik. Misschien als je op de weg zit en je doet dan alle lampen aan, zal je dynamo het wel redden, want hoe meer toeren, hoe beter hij de accu oplaadt. Je kan dus nooit meer stroom willen gaan gebruiken, dan je dynamo kan leveren, want dan houdt het een keer op. Eigenlijk is elektriciteit heel simpel om te begrijpen. Je kan nooit meer stroom willen gebruiken, dan je zelf kan leveren met je dynamo. Je vraagt hoe je stroom kan meten, de makkelijkste manier is met een "stroomtang" maar die zal je niet hebben, dus dan meet je het met een Amperemeter en die zet je in de draad, dus ergens je draad losmaken en die aan je meter vast zetten en de andere kant van de meter zet je op het boutje waar je net de draad hebt losgemaakt. Een Amperemter nooit van Pool-tot Pool zetten op je accu, want dat geeft ellende (kortsluiting)
Wimsumar
Beste Huls: Zoals MartinZaandam zegt (schrijft), als de trekker start, is de accu niet te klein. Bovendien heeft de accu dan voldoende 'ampère' (startstroom).
Met andere woorden: de start is iedere keer weer een accutest. Doormeten is niet nodig.
Puma cvx power
Ja en volgens mij is daar niks mis mee. De startmotor is immers een van de grootste stroom verbruikers in je trekker. Doormeten is goed maar je bent nu naar een probleem aan het zoeken dat er niet is. De voltage zakt altijd als je verbruikers inschakelt.
Wimsumar
Beste Granit-Parts:
Quote @Granit-parts:
boere logica

Een accu doormeten is zinloos.
Vanmiddag hoefde de startmotor van mijn trekker bij pakweg 15 graden de stroom uit de 16 jaar oude Optima accu bij wijze van spreken maar te ruiken en de motor sloeg aan. Morgenochtend (er wordt nachtvorst voorspeld) hoef ik het niet te proberen: gegarandeerd te weinig startstroom.
MartinZaandam
Beste Granit-Parts, wil ik u net een uitleg geven, zijn uw raadgevingen verdwenen, maar niet getreurd, ik weet nog een beetje wat er stond.

Dat er mensen rijden met een Mitronics-meter (of zoiets) is natuurlijk goed, maar men moet eerst de logica van de Elektriciteit snappen. Ik kan wel 87 metertjes aan mijn Caterpillar laten maken, maar als ik niet weet wat hij meet, weet is dus ook niet waar ik naar kijk en weet ik ook niet of het goed of slecht is.
jammermaarhelaas
Brandt het laadstroomlampje op het dashboard wanneer de motor 900tpm of meer maakt en je de lampen aan hebt staan?

Zo ja, dan word de accu te weinig bijgeladen.
Zo nee, dan lijkt het erop dat alles in orde is.

Zoals de anderen in dit topic al zeggen, wanneer je een verbruiker (lamp of iets anders wat electrische energie gebruikt) aanzet zal de laadspanning zakken, dat is normaal.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 4000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
6
DEELNEMERS
4
WEERGAVES
18