Fendt 816 - Achterbrug fendt 515 -816 dezelfde??

Goededag,
We zijn aan het kijken voor een occasie trekker te kopen
Voor op ons bedrijf, het gaat om een fendt 816,
Maar nu hoorden we zeggen dat de achterbrug
Van een fendt 816 dezelfde zou zijn als een
Achterbrug van een fendt 515.. Is er iemand die mij een
Concreet antwoord kan geven?

Met vriendelijke groet

Gert lemmens
De Witte

Reacties

deJong
konedata.net/Traktorit/fendt816.htm/ eeuhm ff kijken konedata.net/Traktorit/fendt509.htm/ nope ze zijn niet hetzelfde veel succes ermee.
Arrie94
Lijkt me heel sterk, bovendien heeft een 800 een 10 gaats achteras en een 500 een 8 gaats. Verder heeft de 500 geen planetaire eindvertraging dacht ik, maar hetzelfde als de 100 en 300 serie...
SJB533
Quote @Arrie94:
planetaire eindvertraging dacht ik, maar hetzelfde als de 100 en 300 serie...
Portaalassen bedoel je? Klopt volgens mij
Arrie94
@SJB533 Idd soort van ja, kon er effe niet op komen.

Wat ik denk dat er bedoeld wordt is dat ze sterk overeen komen, net als bijvoorbeeld de huidige 800 en de 900 serie, dus qua aantal 'versnellingen' en bediening, letterlijk vertaalt uit het verhaal van @deJong:

"Overbrengingsorganen ZF was 44 + 44, zoals Favorit 500 C-Series, ook. 4-staps schakelen en omkeerschakeling waren hydraulische. De hoogste snelheid was 50 km / h of elektronisch beperkt tot 40 km / h. 818 Beginnend met een nieuwe standaard was Variofill turbine clutch, die een meer beenderen van de drager bookmakers 1200 round-up aangeboden."
fendt308-driver
@SJB533 & @Arrie94
En hoe zit het met 512&514? Is behalve de pomp het beetje hetzelfde. Is het erg als de 512 wat meer mans word?
Renze
De 500 serie had een transmissie die opgebouwd was uit ZF onderdelen en door Fendt in eigen beheer geassembleerd werd voor een eigen achterbrug met opgewaardeerde portaalassen van de 300 serie. het draagvermogen van de 500 serie was 7200kg, die van de eerste 700's (achtgaats) was 7500kg maar die was wel een keer zo sterk. in de praktijk wilden de 500 serie trompetten nog wel eens afscheuren en ook steekassen braken. Overigens hadden de ZF en Steyr achterassen in dat vermogenssegment eind jaren 90 ook die problemen, daarom hebben later alle fabrikanten hun assen opgewaardeerd, omdat de assen bij transport met geveerde kabine en vooras bij 50kmh veel meer te lijden hadden dan ongeveerd en 40kmh want dan doet de chauffeur wel kalm aan omdat hij de hobbels nog voelt...

800 serie achterbrug is compleet ZF, vrijwel hetzelfde als de Deutz Agrotron 230 en 260. Ga je alle dagen dumperen met 4 ton oplegdruk dan zou ik zeker een 816 nemen ipv een 515, en als je een 13 kuubs Schuitemaker tank erachter hangt, vergeet dan de 515 (of de Agrotron 150 of de Steyr 9145) helemaal maar gauw want die geeft een ton of 5 oplegdruk.

Het is een trend die je bij alle fabrikanten ziet, de trekkers met een licht eigengewicht krijgen achterassen die zo zwaar zijn als de grote loonwerkerstrekkers van 20 jaar geleden: de Amerikaanse Ford TW35 had een achteras draagvermogen van 6800kg, de T6 serie heeft nu al een draagvermogen van 7300kg. De Magnum 7250 had een 7750kg achteras, de huidige Magnum van dat vermogen heeft een 11500kg achteras. De JD 4630 had ook iets van een 6.5 a 7 tons as, de 6170R heeft een 10 tons as.
Arrie94
@fendt308-driver Van wat extra vermogen en beheerst gedrag krijgt ie helemaal niks, tenzij je m lomp gaat gebruiken, wat @Renze aanhaalt, maar dat heeft niks met vermogen te maken 😄
nh1880
De 800 heeft ook veel zwaardere remmen dan de 500 serie. We hadden vroeger een 514 voor het zware werk maar hebben deze verkocht omdat we veel problemen hadden met de remmen (droge schijfremmen icm met ongeremde wagens), daarna een 816 gekocht, deze heeft daar geen last mee (natte remmen).

Nu wel weer een 514 bijgekocht omdat dit een lichte traktor is met veel vermogen, maar je moet een 816 niet laten staan voor de wendbaarheid. De 514 heeft de voorasaandrijving uit het center en heeft daardoor een grote draaicirkel, de 816 heeft de aandrijving in het center en is daardoor veel wendbaarder, het is verbazingwekkend hoe kort die keert, en hij is wel wat groter dan de 514... 816 weegt dan wel weer 8 ton, tegenover de 514 die 5.5 ton weegt.
De keuze hangt ervan af wat je ermee wil doen, maar wij zijn helemaal niet ontevreden over de 816 in vergelijking met de 514 en een 800-serie is oerdegelijk ivm de 500-serie. Waar de 500-serie bij 10000 uren slijtage begint te vertonen op motor & transmissie kan de 800-serie nog een hele tijd voort...
De Witte
Dankjulliewel allemaal!
deJong
@fendt308-driver 512 kun je zonder problemen meer mans maken. Maar dan zou ik ophouden tot 165 pk om de bussen ed te sparen.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 816 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!