Hoi,
Ik ben de elektra van mn Intertje opnieuw aan t maken, maar ik krijg de knipperlichten niet aan de praat. Ik heb ze aangesloten via het schema, heb ik wel 10 keer nagelopen. Zelf denk ik dat het in het omschakelrelais zit, dit is de enige die ik niet heb getest, omdat ik niet weet hoe ik dit zou kunnen doen. Alle andere componenten doen het wel. Vraag eigenlijk is wat het nut is van dat omschakelrelais want: in de handleiding staan 2 verschillende schema's. 1 voor trekkers met een max snelheid van boven de 20 kmh, hierin zit wel het omschakelrelais, en een schema van trekkers tot 20 kmh. Hierin zit geen schakelrelais voor de knipperlichten, maar er zitten wel knipperlichten op. Dus nou weet ik niet waarvoor dat relais dient.
Iemand??
bvd.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de International 383 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Kan ik mijn technisch oog dr op los laten.
Wil wel een foto maken vincent maar denk niet dat t er duidelijk van wordt, ik heb zowat al een loep nodig om het te zien
Of mot ik aars een keertje lang komme?
Met mn apperatuur
heb je nieuwe relais of gebruik je de oude?
andrs kan het wezen dat je relais blijft hangen...
Gaat wel om een Fendt 102s, maar de knipperautomaat had ik ook 49, 49a, c, c2, en c3
Bij mij staat die geschakeld via de alarmlichtenschakelaar.
49 gaat naar de voeding, afgezekerd met een 16A zekering
49a gaat naar de alarmlichtenschakelaar, wat op de alarmlichtenschakelar 54 is.
c, c2 en c3 zijn controlelampjes, die geven aanhoeveel knipperlichten er branden.
c = 4 (alleen trekker)
c + c2 = 6 (trekker + aanhanger)
c +c2 + c3 = 8 (trekker + bv. 2 aanhangers)
wordt ook wel een 2+1+1 schakeling genoemd.
Misschien heb je er iets aan, succes!
Je hebt allereerst de clingelateur, dat is de knipperautomaat, waar jij het over hebt met 49, 49a en de c'tjes
Dan een alarmlichtenschakelaar, die kan je uittrekker en dan gaan alle 4 je knipperlichten op de trekker aan, gevarenlichten zegmaar.
En dan de richtingaanwijzer aan je stuur, daarmee geef je dus je richting aan
Van de richtingaanwijzer gaat er een draad van 49a naar de alarmlichtenschakelaar en daar is die 54f.
Omdat jij geen alarmlichtenschakelaar hebt moet je dus de 49a van je richtingaanwijzer pakken en die direct naar de 49a van je knipperautomaat doen.
Dus:
49 = voeding vanaf zekeringskast
49a = draad tussen richtingaanwijzer en knipperautomaat
c, c2, c3 = controlelampjes
Maar controleer even goed of je knipperautomaat nog werkt, ik dacht dat die van mij ook werkte, maar niet dus.
Koop anders een electronische die zijn 3 tientjes, heb ik ook gedaan.
Tenminste ik neem aan dat je nu een bi-metaal hebt als knipperautomaat.
Ik had ook een sluiting, maar dat was de behuizing van de alarmlichtenschakelaar die contact maakte met de achterkant van het dashboard. Denk je normaal ook niet aan, maar in jou geval kan dat ook niet zonder alarmlichten haha
Als je je contactslot namelijk verder draait dan parkeerlicht dan gaan je gewone lampen aan. Die gaan via je richtingaanwijzer, want daarmee schakel je tussen groot- en dimlicht neem ik aan?
Kijk daar eens naar en haal anders je gewone licht eens los bij je richtingaanwijzer en sluit alleen het hoognodige aan voor je kniperlichten