International 383 - Nut van het omschakelrelais?

Hoi,

Ik ben de elektra van mn Intertje opnieuw aan t maken, maar ik krijg de knipperlichten niet aan de praat. Ik heb ze aangesloten via het schema, heb ik wel 10 keer nagelopen. Zelf denk ik dat het in het omschakelrelais zit, dit is de enige die ik niet heb getest, omdat ik niet weet hoe ik dit zou kunnen doen. Alle andere componenten doen het wel. Vraag eigenlijk is wat het nut is van dat omschakelrelais want: in de handleiding staan 2 verschillende schema's. 1 voor trekkers met een max snelheid van boven de 20 kmh, hierin zit wel het omschakelrelais, en een schema van trekkers tot 20 kmh. Hierin zit geen schakelrelais voor de knipperlichten, maar er zitten wel knipperlichten op. Dus nou weet ik niet waarvoor dat relais dient.

Iemand??

bvd.
staaf

Reacties

joris ziengs
Euhh misschien als ze niet op de handleiding bijstaan moet je ze is proberen rechtstreeks ergens op aan te sluiten.. maar ik weet het ook niet zo zeker.
staaf
Dan moet er een weerstand tussen. Nog niet geprobeerd dus.
bas930
Gewoon origineel laten staaf,, anders komt dat ding nooit meer op het WFO aan 😃.
staaf
Ja maar dan doet ie t dus niet 😛 En dat andere schema is ook orgineel, alleen anders, dus snap niet waar dat relais voor is. Enige wat daar ook nog op zit is t remlicht...
FENDT300
Als je alleen die relais er tussen weg haalt en je sluit het rechtstreeks aan dan zouden de knipperlichten het moeten doen. als ze het dan niet doen dan is er iets anders mis, cliglteur of te lage accu spanning dan willen de knipperlichten ook niet
Valtra-Fordpower
Kun je een foto maken van dat schema?
Kan ik mijn technisch oog dr op los laten. 😉
staaf
Wanneer ik ze nu aan zet/test op de accu dan tikt de knipperautomaat 1 keer, alsof ie dan vast blijft plakken. Wanneer ik de spanning eraf haal tikt ie weer terug. Accu is vol, en de knipperautomaat heb ik getest en die doet t. Dus ik sta voor een raadsel.
Wil wel een foto maken vincent maar denk niet dat t er duidelijk van wordt, ik heb zowat al een loep nodig om het te zien 😃
Valtra-Fordpower
Probeer maar, tis me vak 😃

Of mot ik aars een keertje lang komme? 😛
Met mn apperatuur 😄
staaf
Zal t proberen! Maar kan jij me dan uitleggen wrom dat relais er uberhaupt zit? Wanneer ik ze anders aansluit doen ze t ook...
JOHNDEEREBOERTJE
Dat relais zorgt ervoor dat de spanning van je knipperautomaat valt net al je zelf met je accu doet..
heb je nieuwe relais of gebruik je de oude?
andrs kan het wezen dat je relais blijft hangen...
staaf
Oud relais. Maar zonder relais ertussen is dus geen probleem? Tenminste, zo staat dat in het andere schema...
Valtra-Fordpower
Met dat schema kan ik zien of het noodzaak is, nu vat ik hm niet helegaar... 😉
Corne S
Dat onder en boven de 20 km/h, heeft volgens mij te maken met remlicht. Een 383 heeft geen apart remlicht, dus blijven de knipperlichten constant aan staan. Hiervoor heb je ook weer een schakelingtje nodig. Hoe dit precies werkt, weet ik niet.
makasi330
Het omschakelrelais dient om het remlicht te laten werken als knipperlicht, zoals dat het geval is bij Amerikaanse auto's. Niet alle IH 383 zijn met dit relais uitgerust, die van mij overigens ook niet. De knipperautomaat is bij mij dus rechtstreeks aangesloten op de knipperlichtbekabeling.
staaf
Jaaa precies, dus als ik dat relais er uit zou halen kan ik geen remlicht meer gebruiken? En jij heb wel een remlicht makasi330?
makasi330
Idd, mijn 383 is origineel geleverd zonder remlichten.
Machineman
Hmm ook zoiets gehad...bleek geen 12v voeding aan de knipperlichtautomaat te zitten... doet nu perfect
staaf
Is jouw knipperautomaat ook 49, 49a c, c2 en c3? Zo ja, waar moet dan de voeding op? Heb t nu zoals t schema, maar met testen heb ik t op een andere gedaan toen deed ie t pas, maar krijg er nu niks meer uit...
yoohan
Ik had ook veel problemen met mijn knipperlichten toen ik me trekker opgeknapt had, dingen wilden niet werken.

Gaat wel om een Fendt 102s, maar de knipperautomaat had ik ook 49, 49a, c, c2, en c3

Bij mij staat die geschakeld via de alarmlichtenschakelaar.

49 gaat naar de voeding, afgezekerd met een 16A zekering
49a gaat naar de alarmlichtenschakelaar, wat op de alarmlichtenschakelar 54 is.
c, c2 en c3 zijn controlelampjes, die geven aanhoeveel knipperlichten er branden.
c = 4 (alleen trekker)
c + c2 = 6 (trekker + aanhanger)
c +c2 + c3 = 8 (trekker + bv. 2 aanhangers)

wordt ook wel een 2+1+1 schakeling genoemd.

Misschien heb je er iets aan, succes!
staaf
Ja een 2 1 1 staat er ook op. Met de alarmlichtenschakelaa bedoel je de richtingaanwijzer neem ik aan? 😃 Zal het eens op jouw manier proberen. Bedankt! Maar helaas heb ik op dit moment al kortsluiting bij het inschakelen van het contact, dus moet dat er eerst uit krijgen... Klote elektra haha!
yoohan
Nee alarmlichtenschakelaar is totaal iets anders als een richtingaanwijzer.

Je hebt allereerst de clingelateur, dat is de knipperautomaat, waar jij het over hebt met 49, 49a en de c'tjes

Dan een alarmlichtenschakelaar, die kan je uittrekker en dan gaan alle 4 je knipperlichten op de trekker aan, gevarenlichten zegmaar.

En dan de richtingaanwijzer aan je stuur, daarmee geef je dus je richting aan 😛
staaf
Oh, ja ik heb geen alarmlichtschakelaar 😛 In het knipperlicht circuit zitten de richtingaanwijzer, de clingelateur en een omschakelrelais. Hoe zit bij jouw de richtingaanwijzer er dan tussen?
yoohan
Richtingaanwijzer aan stuur krijgt voeding via startschakelaar, das nummertje 56.
Van de richtingaanwijzer gaat er een draad van 49a naar de alarmlichtenschakelaar en daar is die 54f.

Omdat jij geen alarmlichtenschakelaar hebt moet je dus de 49a van je richtingaanwijzer pakken en die direct naar de 49a van je knipperautomaat doen.

Dus:
49 = voeding vanaf zekeringskast
49a = draad tussen richtingaanwijzer en knipperautomaat
c, c2, c3 = controlelampjes

Maar controleer even goed of je knipperautomaat nog werkt, ik dacht dat die van mij ook werkte, maar niet dus.

Koop anders een electronische die zijn 3 tientjes, heb ik ook gedaan.
Tenminste ik neem aan dat je nu een bi-metaal hebt als knipperautomaat.
staaf
Knipperautomaat doet t, heb ik getest 😉 Ik ga t proberen. Zodra ik die kortsluiting eruit heb hhaa
yoohan
Knipperlichten op je trekker 1 voor 1 testen. Dus 3 losgooien elke keer, op die manier weet je gauw genoeg of er ergens een draad bloot ligt die sluiting maakt.

Ik had ook een sluiting, maar dat was de behuizing van de alarmlichtenschakelaar die contact maakte met de achterkant van het dashboard. Denk je normaal ook niet aan, maar in jou geval kan dat ook niet zonder alarmlichten haha 😛
staaf
T zit volgens mij nog voor de knipperlichten, want als ik t contact omdraai maakt ie al sluiting, behalve als ik op de parkeerlichten draai, dan branden mn dashbord lampen wel. Zodra ik mn contact echter op 1, 2 of 3 draai maakt ie sluiting... Raar.
yoohan
Dan zit er waarschijnlijk sluiting in je richtingaanwijzer aan je stuur.

Als je je contactslot namelijk verder draait dan parkeerlicht dan gaan je gewone lampen aan. Die gaan via je richtingaanwijzer, want daarmee schakel je tussen groot- en dimlicht neem ik aan?

Kijk daar eens naar en haal anders je gewone licht eens los bij je richtingaanwijzer en sluit alleen het hoognodige aan voor je kniperlichten
staaf
Ja met de richtingaanwijzer kan ik het grootlicht schakelen, met mijn contactslot het stads-en dimlicht.
yoohan
Controleer dan even of die geen sluiting maakt. Of dat draden verkeerd zitten aangesloten in je richtingaanwijzer. Of misschien is heel de richtingaanwijzer wel aan vervanging toe.
staaf
Hmm heb die nog wel getest laatst. Zal het nog eens proberen. Heb de halve wereld bij elkaar gevloekt toen ie na zoveel keer proberen weer sluiting gaf 😃
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 383 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!