International 523 - Voor mij dus nog een raadsel IHC 523

Ben hier net aangemeld en zit met een raadsel toen ik vanmorgen bij me rode monster kwam ,en de olie nakeek van de versnellingsbak, jullie gaan helemaal in de deuk natuurlijk maar dat risico neem ik.
Ik heb dus een IHC 523 gekregen van de chef des huizes dat ik zelf kan mulchen en weide slepen en dat soort dingen in de weilanden van de paarden. Ben er stik mee in me nopjes en ik ben niet helemaal een vrouw met linkerhanden en knutsel dan ook graag hier en daar. Nu dus mijn ouwe rode monster de 523 met frontlader en geen agromatic moet dus nieuwe olie en filters. Dat is niet zo moeilijk zul je zeggen, dus ik heb alles besteld en aan de slag. Zo gezegd zo gedaan toch..nu komt het. Ik heb dus de olie van de versnellingsbak vernieuwd. En toen later de achterste bout eraf gedraaid omdat ik dacht dat het de hydrauliek olie was, ik vond er al knap veel uitkomen maar het zag er ook niet schoon uit dus drong niet tot me door.hihi.. Via de vuldop wilde ik dus nieuwe bijvullen maar bij de 6 liters kwam het er al vol overheen. Dat gaat niet helemaal goed dacht ik. Kijk ik vanmorgen het pijl van de versnellingsbakolie omdat ik toch het idee had dat ik een flinke blunder heb gemaakt, en wat denk je..Jip geen druppel meer in de versnellingsbak. Nu heb ik wel de boeken al besteld omdat ik het erg leuk vind gewoon. Maar hier staken ze met de post en dus of ik ze ooit krijg ;>)). Ik ben gewoon ongeduldig want wil hem afkrijgen. Dus na dit lange verhaal is mijn vraag eigenlijk..waar tap ik de hydraukliekolie af,en moet ik de achterbrug ook apart verversen. Ik heb trouwens al gezocht hier op het forum maar kon er niets over vinden. Mijn dank is zeer groot als iemand me op weg kan helpen.
Mariska

Reacties

Alkyburnerfreak
Versnellingsbak is apart van hydrauliek. Hydrauliek is als het ware de hefdeksel. Vulgat en tevens peilpunt van de bak zit links op de zijkant ,ergens halverwege. Aftappunt van de hydrauliek is meestal de drukloze retour van de achterbrug. Die zit vaak op het laagste punt vande hefdeksel op de achterkant
Mariska
Dank je voor de snelle reactie..Ik begrijp dat hydrauliek apart van versnellingsbak is maar wat ik niet begrijp is dat je drie grote bouten heb onderaan de trekker..voorste motorolie, middelste versnellingsbak, en de achterste dacht ik dus de hydrauliek..maar bij het aftappen van de achterste is dus nu ook mijn olie uit de versnellingsbak eruit.Klinkt abracadabra maar is het dus ook.Peil/vulgat had ik al gespot. Dan ga ik nu eerst eens kijken voor het aftappunt van de hydrauliek wat je hier beschrijft..nogmaals dank.
SJB533
@Mariska
Wat @Alkyburnerfreak zegt klopt. Achterop de trekker zit een aftapplug thv de onderkant van de trekhaak. Daar kun je de drukloze retour op aansluiten, of een extra hydrauliektank. Ook kun je daar dus je hydrauliekolie aftappen. Ben niet helemaal zeker, maar zit de derde aftapplug onder de trekker niet onder de achteras? Tja, ook ik heb de boeken er niet meer bij. Trekkers zijn verkocht, boeken zijn meegegaan.
Wimsumar
Beste Mariska: In onderstaande link de gebruikershandleiding van de International-523.
Op pdfblz nr. 6 zie je de inhoudsgegevens van de diverse oliereservoirs.

Pdfblz nr. 30 toont een schema. Aandachtspunten zijn de aftap- en vulpunten van versnellingsbak en hydraulisch systeem.
De versnellingsbak heeft 2(!) aftappunten (nummers 12). Vulplug nr 11. Niveauplug is nummer 14.
Hydrauliekreservoir nummer 21 + 22 zijn vul- en aftapplug.

Vanaf pdfblz. nummer 38 staat een uitgebreide omschrijving met afbeeldingen/foto's hoe olie te verversen.

[url]vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…]

P.S.: controleer ook stuurhuis, oliebadluchtfilter en beide eindaandrijvingen op olieniveau ( en kwaliteit).

Om je, zoals gevraagd, nog verder op weg te helpen, hierbij ook het onderdelenboek:

[url]vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…]
inter-Eric
De versnelingsbak heeft 2 aftappunten, bijvullen doe je bovenop de bak, net voor de stoel zit een grote moer met een pijpje, hier giet je de olie in tot het er bij de peilplug uit komt
ErDee
Voor onder de bak en achter onder de bak en in het midden links onderaan zit een aftapplug, allemaal de olie uit laten. Dan weer erin draaien, niveauplug links voor op het deksel eruit draaien en bovenop voor de stoel de bout met pijpje eruit draaien en via daar gaat er een 40 liter 80W90 GL4 totdat het aan de niveauplug komt gelopen. Snel erop draaien en bovenop ook weer erop draaien. Dan ben je klaar.
Vervang dan meteen ook de olie in de assen, onderaan zit de aftapplug en rechts zit achter de vul en niveauplug en links zit ie voor. Gaat een 4 liter per kant in.
Hydrauliek zit achter de stoel het vul en peilpunt, olie aflaten doe je aan de grote bout links vanachter onderaan. Gaat een 15 liter Hytran in of HLP46. Als er een filter op zit dan zit dat in de pot boven de hydrauliekpomp, dat kun je ook vervangen, zal wel lang niet of nooit vervangen zijn.
Mariska
Ohw Yeah ik heb het allemaal gevonden, en wil jullie allemaal super bedanken..ook voor de linken naar het onderdelenboek. Zit helemaal met een big smile..het is niet moeilijk zeggen ze altijd maar je moet het maar even weten. Oliebadfilter had ik al gedaan...maar stuurhuis dus niet. En moet dus Had ik me toch niet goed voorbereid zie je maar weer. Dus zaten er toch 2 aftappluggen onderop vandaar dat ik alles kwijt ben..ach aldoende leert men zullen we maar zeggen. Vind het zo leuk om te doen allemaal. Er gaat HLP 46 in ErDee. Morgen ga ik de rest proberen af te maken ook de assen. Nu gauw die zwarte knuusjes gaan schrobben want heb over een uur een BBQ, hahaha...Nogmaals allemaal super bedankt. Volgende week kan ik met met me rode machine weer aan de gang.
Mariska
Ohw duimpjes geven werkt anders hier...haha..voor allemaal een duimpje dus!!!
radium45
Quote @Mariska:
want heb over een uur een BBQ,

Uitnodigen voor een bbq maakt ook een hoop goed 😃
biet
Op zich voor zo'n oudere trekker waar je de voorgeschiedenis niet helemaal van kent niet verkeerd om een keer de olie van de versnellingsbak te verversen. Wordt in de praktijk maar weinig naar omgekeken maar de levensduur van die olie is ook niet oneindig. En zo te horen was de olie ook al niet al te schoon meer, dus dat duidt erop dat het op zich geen verkeerde zaak is om te verversen. Hoewel je dat dan het beste doet nadat je er wat mee hebt gereden. Dan is de olie wat dunner en het vuil is dan ook wellicht wat beter "opgelost". Succes met de nieuwe aanwinst!
Mariska
@radium ...had wel zo netjes van me geweest om een uitnodiging eruit te gooien. Maar je heb er niks aan gemist..;-)

@biet Dank je wel..en ja die olie uit de versnellingsbak was echt bagger..en was ook mijn idee erover om deze binnenkort weer te verversen Was echt bizar wat een bagger eruit kwam. Ben dr nu toch wreed handig mee. 😄 ..
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 523 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!