Tussenweg agrarische sector en transport sector...

Ik had aan jullie een vraagje en die luidt: is er een tussenweg van landbouw en transport, ik ben een (vrachtwagen)chauffeurszoon en ik wil meegaan in het bedrijf, zo ook hebben wij een paar IHC's en case internationals, en werk ik bij een groot akkerbouw bedrijf. maar ik wil later chauffeur worden maar de landbouw kan ik ook niet "in de steek laten", dus nu je weet he het zit ga ik verder op m,n vraag. is er een tussenweg, zoals chauffeur zijn en in je vrije tijd voor iemand pakken persen met je eigen materiaal zoals 1455 met oudere new holland pers... of loonbedrijf met vrachtwagens. dus wat vinden/denken jullie, maar het liefst heb ik nog suggesties voor die "tussenweg"

alvast bedankt. -Joost

Deel dit topic

Reacties

casejxu
Je moet doen wat je leuk vind en waar je geld aan over kan houden. In fouragehandel kan je zelf persen en met vrachtwagen weg brengen bijvoorbeeld
interfan j
@casejxu oke, maar ik wil dan bijv 5 dagen rijden en dan op zaterdag en door de weeks s avonds in dat geval persen
bedankt voor je reactie 😉
Alex Miedema
Is op de RMO rijden niks voor je?
Gerron
Je moet wel kunnen aantonen dat je genoeg rust hebt gehad als je weer op de vrachtwagen stapt. Er was laatst een taxichauffeur die daar flink op werd beboet. Je zou bijv. 1 week op de vrachtwagen kunnen rijden en de andere week bij een loonwerker een aantal dagen op een trekker. Op die manier heb je vrijwel nooit het probleem dat je te veel uren in 2 weken maakt op de vrachtwagen. Dit systeem gebeurd al wel meer in de transport. Zorg dat je altijd kunt aantonen dat je genoeg weekendrust hebt gehad.
Gerron
Denk je er wel om dat je niet teveel hooi op de vork neemt?
Loeideutz
Veel loonwerkers hebben er een of meerdere vrachtwagens bij voor werk in het grondverzet. Kan een idee zijn.
Banaanvraag
Dan ga je toch in bepaalde seizoenen op de trekker? en de rest van het jaar op de wagen.
walker1
Zzp'er en jezelf verhuren aan zowel transportbedrijven als aan loonwerkers. maar in loonwerk rijden ook genoeg vrachtwagens, mesttransport, fourage, grondwerk.
Maar volgens profiel ben je nog maar 14, dus je kan er nog zeker 4 jaar over nadenken.
Alex Miedema
@walker1 zzp-ers in transport hebben in 99 van de 100 gevallen een eigen truck, dure grap als die stilstaat op het moment dat Joost op de trekker zit bij een loonwerker.
interfan j
@walker1 klopt maar als je verhaal goed leest il ik voor m,n pa rijden. enne klopt ik ben 14 maar dan ist goed om dr over na te denken
inspecteurfendt
Mijn nonkel rijdt in de dag met een vrachtwagen en 's avonds en in het weekend met de tractor bij zijn vader. Maar dat is een kleine boerderij dus er is weinig werk.:)
walker1
@interfan j ik zou mezelf er nu nog niet te druk over maken.
walker1
@Alex Miedema er zijn er ook genoeg zonder eigen truck.
interfan j
@inspecteurfendt oke zoiets wil ik wel 😄
Balky
Wat je wil kan niet: een beroepschauffeur moet zich houden aan EG verordening n561/2006 OF aan de AETR simpel gezegd: 5 dagen rijden en dan 45 uur rust, per dag niet meer dan 13 arbeidsuren, als je aan deze uren zit MAG je geen andere betaalde werkzaamheden verrichten. door de koppeling van allerlei overheidsdatabasis komt het vroeg of laat toch boven tafel dat je "nevenwerkzaamheden"hebt

Heel simpel voorbeeld: een politieagent die als part-time internationaal chauffeur in de weekende of door de week als hij vrij van politiedienst is, een ritje naar b.v. London of Parijs doet en dus niet meer dan 24 uur als chauffeur werkt krijgt toch een flinke bekeuring, zijn dienst bij de politie telt mee voor wat we simpel gezegd de "rijtijdenwet" noemen.
De wat we nog steeds de "Rijksverkeersinspectie "noemen legt aan de hand van je BSN nummer gewoon alles naast elkaar: Loonbelasting gegevens, gegevens van je digitale chauffeurskaart / aangifte omzetbelasting als je als ZZP er naast werkt etc
valmet 605
@interfan j landbouw truck? Een ginaf oid 8x8 ofzo op dikke banden. evt beperkte snelheid en dan.landbouwgewassen en grond rijden?
julian2003
Je kunt ook voor niks bij n loonwwrker gaan werken doet mn oom ook in ruil faarvoorhenbben ze bij hem alllez opñieuw ingestraat
Perfect
Ik ben zelf vrachtwagenchauffeur , als ik dit loonwerk er bij zou willen doen ga ik dat zeker niet lang volhouden. Jij bent een stuk jonger en hebt zeer zeker nog volop energie.
Als je dat wil moet je dat zeker doen , maar bedenk wel dat je z'n combinatie geen jaren volhoud.
60 uur op een vrachtwagen , gaat niet in je koude kleren zitten.
walker1
@Perfect Ja, is allemaal leuk voor even, of af en toe een keer. Ik heb zelf een baan bij een adviesbureau, 40 uur, met overwerk gaat het regelmatig al richting 45-50 uur in de week en dan vind ik het zelf wel mooi geweest qua uren, kan op zich van die baan prima rondkomen ook.
Zo nu en dan spring ik bij mijn vader bij, af en toe klein klusje, maar ook paar keer per jaar kuilen/hooien, soms hele weekend ook doorwerken. Dat is leuk voor 2 of 3 x per jaar, maar verders kan ik genoeg leukere dingen bedenken dan werken voor in het weekend 😄 Geld wat ik verdien moet tenslotte ook een keer opgemaakt worden!
boerontour
Wat betreft die rust, je mag zoveel tractor rijden als je wilt in je vrije tijd, het mag alleen niet betaald worden, want dan is het werk, als dit je hobby is mag je dit zoveel doen je als je wilt, je mag je ook een breuk lopen op het voetbalveld de hele zaterdag en zondag, zolang het niet betaalt wordt, zo lang wordt t gezien als hobby'.....
walker1
@boerontour Ja zo is er wel meer. maar dat je hele weekenden bij een loonwerker als hobby bezig bent, daar kom je bij de ILenT niet mee weg vrees ik.
boerontour
Als je ieder weekend achter een af ander voetbalteam aan holt of erger nog met de paarden van je vrouw/dochter of wat dan ook op pad bent hoe telt dat dan??
GD tuning Garyp
@walker1 Gewoon, zwart :lol:
walker1
@boerontour als hobby vrije tijd besteding kan alles ja. Maar een trucker die in het weekend op het voetbalveld rond rent is juist goed he, krijgt die tenminste wat lichaamsbeweging. Maar evengoed mag die trucker ook gewoon het hele weekend in zijn eigen auto rond rijden.
Op je werk mag je vanwege arbo regels max. 25 kg tillen, ga je 's avonds naar de sportschool krachttraining doen, dan mag je ook 100 kg tillen.
Het is natuurlijk wel zo dat alles wat je in je eigen doet, dat je dat jezelf aan doet. Die regels zijn er gewoon om mensen gezond te houden, niet over te belasten. Daarom zijn bv max. aantal uren vast gesteld, max, til gewicht, geluidsnormen, enz. Het is natuurlijk ook zo dat de ene persoon mischien makkelijk 60 uur scherp kan blijven en de ander blij is als na 40 uur zijn werkweek er op zit.
Balky
Beste boerontour of het al dan niet betaald wordt doet niet ter zake:
de wetgever heeft hier een mooie regel voor bedacht:

elke door de mens bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was, ondernomen bedrijvigheid die binnen een zekere begrenzing pleegt te worden verricht.

Even ter verduidelijking: ik heb deze idioterie niet bedacht, dit komt uit de koker van de wetgever !!!

kort gezegd betekend dit: als jij een keer of 5 per jaar met je oude trekkertje en ciclomaaier een 4 /5 ha van je buurman maait en met je oude opraapwagentje het op zijn kuil stort, en je buurman betaald je met een paar litertjes diesel en een krat pils
is het toch BEDRIJFSMATIG en moet je aan alle regels voldoen zoals arbeidstijdenwet etc !!! Dit heb ik ZELF meegemaakt !!
Af en toe is het met de regelgeving nog erger als in Noord Korea
walker1
Quote @Balky:
kort gezegd betekend dit: als jij een keer of 5 per jaar met je oude trekkertje en ciclomaaier een 4 /5 ha van je buurman maait en met je oude opraapwagentje het op zijn kuil stort, en je buurman betaald je met een paar litertjes diesel en een krat pils

Dat is waar, maar als jij als truckchauffeur gecontroleerd wordt op de gewerkte uren moet je dat soort zaken vooral niet vertellen.
Perfect
Balky ik begrijp jou uitleg wel maar zolang als er geen btw of rekeningen aan te pas komen is het niet te bewijzen dat er gewerkt wordt.
Balky
De ellende in dit land dat er zoveel systemen van de overheid gekoppeld zijn, en het gaat fout ALS je gecontroleerd wordt dat men je BSN intikt en ze meteen alles zien, voorbeeld ze houden je aan op je trekkertje, tikken je naam in, He je hebt ook een digikaart, mogen we die even uitlezen ? en, wat ben je met dat gras aan het doen, voor wie? hoe wordt dat betaald, wordt dat niet betaald, U zegt hobby voor de lol ?
dan verschijnt de beroemde regel: elke door de mens bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was, ondernomen bedrijvigheid die binnen een zekere begrenzing pleegt te worden verricht. en dan begint het gezeik pas echt !!! onderzoek naar zwarte betalingen, overtreding arbeidstijdenwet, etc. etc
Het grote probleem is dat zowel de politie, Inspectie Leefomgeving en Transport, douane/belastingdienst elkaar gaan bellen !!!
boerontour
Ik denk dat t zo'n vaart niet loopt, alleen een chauffeur is te controleren op zijn digipas, met tacho schijven wordt t al moeilijk, en als je s een keer een weekendje hobbyt dat er niks van gezegd wordt
walker1
Quote @boerontour:
ik denk dat t zo'n vaart niet loopt, alleen een chauffeur is te controleren op zijn digipas, met tacho schijven wordt t al moeilijk, en als je s een keer een weekendje hobbyt dat er niks van gezegd wordt

Inderdaad, zolang je de zaken niet overdrijft zullen ze je echt niet snel pakken.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
30
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
3