Ik had aan jullie een vraagje en die luidt: is er een tussenweg van landbouw en transport, ik ben een (vrachtwagen)chauffeurszoon en ik wil meegaan in het bedrijf, zo ook hebben wij een paar IHC's en case internationals, en werk ik bij een groot akkerbouw bedrijf. maar ik wil later chauffeur worden maar de landbouw kan ik ook niet "in de steek laten", dus nu je weet he het zit ga ik verder op m,n vraag. is er een tussenweg, zoals chauffeur zijn en in je vrije tijd voor iemand pakken persen met je eigen materiaal zoals 1455 met oudere new holland pers... of loonbedrijf met vrachtwagens. dus wat vinden/denken jullie, maar het liefst heb ik nog suggesties voor die "tussenweg"
alvast bedankt. -Joost
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
bedankt voor je reactie
Maar volgens profiel ben je nog maar 14, dus je kan er nog zeker 4 jaar over nadenken.
Heel simpel voorbeeld: een politieagent die als part-time internationaal chauffeur in de weekende of door de week als hij vrij van politiedienst is, een ritje naar b.v. London of Parijs doet en dus niet meer dan 24 uur als chauffeur werkt krijgt toch een flinke bekeuring, zijn dienst bij de politie telt mee voor wat we simpel gezegd de "rijtijdenwet" noemen.
De wat we nog steeds de "Rijksverkeersinspectie "noemen legt aan de hand van je BSN nummer gewoon alles naast elkaar: Loonbelasting gegevens, gegevens van je digitale chauffeurskaart / aangifte omzetbelasting als je als ZZP er naast werkt etc
Als je dat wil moet je dat zeker doen , maar bedenk wel dat je z'n combinatie geen jaren volhoud.
60 uur op een vrachtwagen , gaat niet in je koude kleren zitten.
Zo nu en dan spring ik bij mijn vader bij, af en toe klein klusje, maar ook paar keer per jaar kuilen/hooien, soms hele weekend ook doorwerken. Dat is leuk voor 2 of 3 x per jaar, maar verders kan ik genoeg leukere dingen bedenken dan werken voor in het weekend Geld wat ik verdien moet tenslotte ook een keer opgemaakt worden!
Op je werk mag je vanwege arbo regels max. 25 kg tillen, ga je 's avonds naar de sportschool krachttraining doen, dan mag je ook 100 kg tillen.
Het is natuurlijk wel zo dat alles wat je in je eigen doet, dat je dat jezelf aan doet. Die regels zijn er gewoon om mensen gezond te houden, niet over te belasten. Daarom zijn bv max. aantal uren vast gesteld, max, til gewicht, geluidsnormen, enz. Het is natuurlijk ook zo dat de ene persoon mischien makkelijk 60 uur scherp kan blijven en de ander blij is als na 40 uur zijn werkweek er op zit.
de wetgever heeft hier een mooie regel voor bedacht:
elke door de mens bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was, ondernomen bedrijvigheid die binnen een zekere begrenzing pleegt te worden verricht.
Even ter verduidelijking: ik heb deze idioterie niet bedacht, dit komt uit de koker van de wetgever !!!
kort gezegd betekend dit: als jij een keer of 5 per jaar met je oude trekkertje en ciclomaaier een 4 /5 ha van je buurman maait en met je oude opraapwagentje het op zijn kuil stort, en je buurman betaald je met een paar litertjes diesel en een krat pils
is het toch BEDRIJFSMATIG en moet je aan alle regels voldoen zoals arbeidstijdenwet etc !!! Dit heb ik ZELF meegemaakt !!
Af en toe is het met de regelgeving nog erger als in Noord Korea
Dat is waar, maar als jij als truckchauffeur gecontroleerd wordt op de gewerkte uren moet je dat soort zaken vooral niet vertellen.
dan verschijnt de beroemde regel: elke door de mens bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was, ondernomen bedrijvigheid die binnen een zekere begrenzing pleegt te worden verricht. en dan begint het gezeik pas echt !!! onderzoek naar zwarte betalingen, overtreding arbeidstijdenwet, etc. etc
Het grote probleem is dat zowel de politie, Inspectie Leefomgeving en Transport, douane/belastingdienst elkaar gaan bellen !!!
Inderdaad, zolang je de zaken niet overdrijft zullen ze je echt niet snel pakken.