Ford 4000 - Werking aftakas en hydroliek

Goeden dag, momenteel heb ik een Fordson Major zonder doordraaiende aftakas, achteraf blijkt hier lastig mee te werken omdat deze geen doordraaiende aftakas heeft en de hydroliekkpomp ook wordt aangedreven via de aftakas. Mijn vraag is, hoe zit dit bij een Ford 3000 of 4000 tractor
koeveld

Reacties

jasper01
100% zeker
Wimsumar
Beste Koeveld: De Ford3/4000 hebben de genoemde gebruiksnadelen van een Fordson Major niet.
koenclaas
Een 3000 heeft een aftakas met dubbele koppeling en de 4000 hydraulisch. Beide werken de hef zonder aftakas aan te zetten.
jammermaarhelaas
Een Ford uit de 1000 serie is een geheel andere tractor dan de Fordson Major, grootste overeenkomsten zijn afkomst, kwaliteit en blauwe kleur.

De 2000 en 3000 hebben de oliepomp op de nokkenas van de motor en zodoende werk de hef altijd wanneer de motor loopt, dus ongeacht of je de rijkoppeling geheel ingetrapt hebt of niet.
De aftakas op een 2000 en 3000 is in Nederland vrijwel altijd doordraaiend middels een dubbele koppeling. Je hebt dan dus een rijkoppeling waarbij je de versnellingen kunt schakelen zonder dat de aftakas stil gaat staan (1e trap). Trap je hem verder door (2e trap) dan gaat ook de aftakas stil staan (en in deze stand kun je ook de aftakas in en uit schakelen).

De 4000 en 5000 hebben maar 1 koppelingsplaat, deze is voor de versnellingsbak. Maar ze hebben wel eenzelfde as als waarop bij de 2000 en 3000 de koppelingsplaat voor de 2e trap (om de aftakas aan en uit te zetten en te stoppen) zit.
Bij de 4000 en 5000 zit hier de oliepomp op, en deze draait dus altijd mee met de motor en zodoende werkt hier de hef ook altijd.
Voor de aftakas hebben ze op deze zelfde as als waar de oliepomp op zit een oliedruk bekrachtigde lamellenkoppeling die je met de hand in en uit kunt schakelen zonder dat je daarvoor de rijkoppeling hoeft in te trappen (hendel links onder de stoel, tegen de achterbrug), en een automatische aftakasrem wanneer je de aftakas uitzet/uit hebt staan en de motor loopt.

Persoonlijk vind ik de doordraaiende aftakas als op de 2000 en 3000 als voordeel hebben dat je ze mooi geleidelijk kunt laten opkomen bij het inschakelen. En je kunt de aftakasstomp altijd makkelijk met de hand draaien.
De 4000 en 5000 hebben wel een heel handige hydraulische aftakaskoppeling, maar je moet wel laag in de motortoeren zitten (circa 1000 tpm) wanneer je de aftakas inschakelt, hij komt namelijk vlug op toeren en kent geen genade voor je machines (wat je zult merken als je hem bij hoog motortoerental inschakelt). Ook gaat het met de hand verdraaien van de aftakasstomp bij stilstaande motor nog lang niet makkelijk, dus moet je zo nodig de aftakas van de machine die je aankoppelt verdraaien bij aankoppelen.
En zo heeft elk voordeel ook weer zijn nadeel.
koeveld
Beste allen, bedankt voor zeer duidelijk uitleg. Ga dan toch maar opzoek naar een 3000 denk ik.
Ik heb ook nog een oude Super Major staan die moet worden opgeknapt,(tijds besteding) heb al een optie voor een andere versnellingsbak voor een doordraaiende aftakas maar heb het idee dat ik deze maar eens op marktplaats moet zetten.
Heeft de dexta en/of superdexta een zelfde werking als de 2000/3000?.
Wimsumar
Beste Koeveld:
Quote @koeveld:
Heeft de dexta en/of superdexta een zelfde werking als de 2000/3000?.

Naast dat er Dexta's zijn, die net zoals de Fordson Major (ook de oudste generaties) , zonder doordraaiende aftakas, heb je ook een behoorlijke werkplaats nodig.

Alles over Fordson:

lutje-ford.nl/

De meest besproken trekker op dit forum(?):

tractorfan.nl/machine/fordson/…

tractorfan.nl/machine/fordson/…
jammermaarhelaas
@koeveld

De Dexta had de oliepomp in de achterbrug, en deze draaide mee wanneer de rijkoppeling gekoppeld was.
De hef werkte dus alleen tijdens rijden of wanneer je de bak in de vrij had en de koppeling gekoppeld. Zelfde geldt voor de aftakas, maar de hef werkte dus al wel zonder dat de aftakas draaide.

Er zijn ook Dexta's met doordraaiende aftakas, en bij mijn weten hebben nagenoeg alle Super Dexta's in Nederland een doordraaiende aftakas.
Hiermee kun je dus schakelen en stilstaan (1e trap van koppelingspedaal) terwijl de hef en aftakas nog werken. 2e trap van koppelingspedaal is voor in en uitschakelen en stoppen de van aftakas, hierbij ging dan ook de oliepomp stil staan, dus had je even geen hef (en geen externe hydrauliek).

Ford verkocht aanvankelijk de 2000 en 3000 ook met de 6V + 2A versnellingsbak en achterbrug van de Fordson Super Dexta. De 8V + 2A versnellingsbak en achterbrug die tot in de 2610 en 3610 (jaren 80) gebruikt zijn raad ik je aan, je hebt dan een extra versnelling en alles is net weer even wat sterker en steviger. Zo ook de voorasdrager en vooras. Wat niet wil zeggen dat de Dexta licht gebouwd is, maar alles is bij een Dexta ook weer zo 5, 10 of 15 jaar ouder.
Vaak hebben de 2000 en 3000 ook standaard al een hendel voor de handrem. Bij de Dexta was dat vaak een tandheugel waar je een nokje in moest wippen met een klein zwengeltje.

De Fordson Dexta en Super Dexta had een motor (voorkamer diesel) die van Perkins kwam, maar op vele punten verbeterd (gerationaliseerd) was door de ingenieurs van Ford. Ook werden de cilinderblokken bij Fordson gegoten en gingen als terugvracht naar de fabriek van Perkins.
De 2000 en 3000 hebben een Ford dieselmotor (direkt ingespoten).
Landini 6500
Mijn Ford 2000 van 1964 heeft ook geen dubbele koppeling
en zelfde handrem als een Dexta
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 4000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!