Het kan dus nog groter

Wat een beest, het dus nog groter.
De experimentele Tribine-maaidorser gaat in productie.
De gemeenteraad van Newton in de staat Kansas heeft goedkeuring gegeven aan de bouw van een 2 hectare groot fabrieksterrein. De fabrikant hoopt komend voorjaar de eerste productieserie in elkaar te schroeven.

Deel dit topic

Reacties

Alex Miedema
Indrukwekkende machine, benieuwd of het wat wordt, of dat deze bij geschreven gaat worden in het boek met bizarre prototypen
Boemrang
@Alex Miedema Inderdaad, zeer indrukwekkend...
Zou hem wel eens willen zien draaien als het zover is.... 😄
Johndeeretje
Hoeveel ton weegt dat ding?
Boemrang
Hier nog een filmpje van het gevaarte....

Boerenjongen16
Niets voor in Nederland lijkt me...
Loeideutz
Ik heb eens eventjes wat zitten proberen en zoeken. In een kubieke meter gaan ongeveer 29 bushel. Dat betekent dat de tank dus ongeveer 35 m3 groot is. De meeste graansoorten wegen ongeveer 750-800 kg per m3. Dus komt er ongeveer 26 tot 28 ton in de tank. De machine weegt zelf ook nog wel een paar kilootjes, dus een volle machine weegt al gauw 40 ton of meer. Op die 4 wielen, ik zie er tenminste niet meer, vind ik dat nogal wat, dus lage bodemdruk zet ik al een vraagteken bij. Daarnaast staat de machine op de kopakker elke keer 3 minuten stil. 1 minuut om naar de vrachtwagen te rijden, en 2 om te lossen. Dat is capaciteitsverlies. Bij de normale combines rijden ze met overslagwagens langs zodat de combine kan doorrijden.
Los van deze dingen zie ik niet in waarom het concept niet zou kunnen werken. De niet zo grote graanteler spaart op deze manier een man met trekker uit, is dus slagvaardiger, want minder afhankelijk van personeel.
ej-van-de-voort
@Loeideutz

De bodemdruk zitten ze op veel plekken in de USA niet zo mee, grond is vaak toch goed hard.

Ik vermoed dat een concept als deze voornamelijk interessant is om al rijdend in een 3 of 4 assige balzer of kinze overlaadwagen te lossen, bij de meeste percelen ben je al snel een takke eind aan het rijden maar de kopakker, ook bij de 'kleinere' telers.

Ik heb in Minnesota een week of wat op een JD gedraaid met mais dorsen, maar daar moest degene op de overlaadwagen aardig rap doorrijden om de combine bij te blijven, dit concept zou eerder de hoeveelheid heen en weer rijden beperken dan mankracht uitsparen denk ik
ares697
Een overlaadwagen lijkt mij eerder wat, scheelt ook weer een vrachtwagen op het land of tijd om te lossen.
Loeideutz
@ej-van-de-voort Ik ben niet zo bekend met de grootte van de perceeltjes in Amerika. Mijn langste perceel is ongeveer 275 meter, ik weet er hier in de buurt te liggen van 450 meter. Ik zie weleens foto's of filmpjes van Amerika waar ze met een aantal combines langs elkaar rijden. Ik vraag me af of je ipv dat systeem hierboven, een extra trekker met overlaadwagen niet flexibeler is. Maar dat is geheel mijn mening.
ej-van-de-voort
@Loeideutz

Mijn verre familie bewerkte daar omgerekend zo'n 2000 bunder, en dat was voor hun begrippen gemiddeld. De meeste percelen was je met een 12 rijige bek zo'n 20 minuten tot een half uur bezig voor je aan de andere kant was, een keer op en neer was meestal voldoende om de tank vol te hebben.

Aangezien de mais op de boerderijen van de vader en zoons opgeslagen werd gebeurde het transport met twee truck/oplegger combi's. De overlaadwagen kon door de rijtijden van de trucks het net zo'n beetje bijbenen. Anders was al een grotere overlaadwagen nodig geweest, extra personeel dat ook betrouwbaar was was niet altijd even goed aan te komen.
Loeideutz
@ej-van-de-voort Ik begrijp de situatie. Dit is wat ik schreef hierboven als zijnde minder afhankelijk van personeel. Ik denk persoonlijk wel dat een trekker plus overlaadwagen of vrachtwagen goedkoper is als een combine dus zou je daar eerst in moeten investeren totdat de combine aan zijn maximum capaciteit zit.
ej-van-de-voort
@Loeideutz

Is denk ik ook de meest efficiënte oplossing, alleen op hele grote percelen kun je de keren dat een overlaadwagen op en neer moet rijden beperken met een dergelijke capaciteit op de dorser zelf

Meer voordeel dan dat zie ik er eigenlijk niet in, met de combine naar de kant om rechtstreeks in de oplegger te lossen kost vaak teveel tijd en is gezien de percelen niet erg efficiënt
weurding
Hoe groter het materieel , hoe lager de prijzen in de landbouw, als je de aardappelen weer krabben moet, stijgen de prijzen 😄
Landini 6500
Ik hou het bij mijn oude vertroude Clayson M80
2.50 mtr. maaibord en lekker stof happen

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
14
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
13