Ideale spoorbreedte voor ploegen

Beste Leden,

Ik heb een vraag omtrent de spoorbreedte van de trekker om te ploegen. Als ik naar de ploeginstructies kijk die op internet te vinden zijn dan wordt er altijd gezegd dat de spoorbreedte, tussen de banden gemeten, bij de voor en achterwielen precies gelijk moet zijn.

Hoe bezwaarlijk is het echter als die breedte niet gelijk is? Om het concreet te maken, de breedte tussen de voorwielen is 12,5 cm meer als tussen de achterwielen. Volgens de instructies zou dit dus niet goed gaan als je gaat ploegen, maar is dat verschil echt zo groot?

Mijn vraag is: zijn er mensen die ervaring hebben met het ploegen waarbij de spoorbreedte van de voorwielen groter is als van de achterwielen? En wat zijn jullie bevindingen in dat geval?

Deel dit topic

Reacties

Renze
Je voorwielen zijn ook smaller. Als je 16.9R30 achterop hebt en 7.50-16 voorop en tussen de voorwielen zit 12.5cm meer, lopen ze nog steeds keurig achter elkaar aan in de voor.

Spoorbreedte meet je trouwens niet -tussen- de banden maar hart op hart.
radium45
Het klopt inderdaad dat je de binnenzijde moet meten. De meesten meten H.O.H. Vaak zijn de achterbanden breder als de voorbanden dus die 12.5 cm hoeft geen probleem te zijn, je houd zo iets ruimte om te corrigeren met het stuur. Nu weet ik niks van ploegen eigenlijk maar hier zijn enkele ploegkampioenen aktief die je dit precies kunnen uitleggen
radium45
@Renze Nee nu wordt het duidelijk voor de vraagsteller 😃

2 reakties die elkaar tegenspreken.
radium45
hobbyboer
Volgens mij is jou 12,5 cm perfect! Iets minder mag ook.

Als ik het mij goed herinner heb ik ooit eens in een Kverneland handleiding gelezen dat 10 cm ideaal is.

De binnenkant exact gelijk vond ik niet geweldig ploegen, zover ik me kan herinneren is het maar 1 trekker geweest die dat had waar ik mee geploegd heb.

Meestal staan ze voor en achter op gelijke spoorbreedte en met iets smallere voorbanden heb je dus voor iets meer ruimte tussen de banden.

Mijn eigen trekkers heb ik voor iets breder, met de buitenkant gelijk aan achter, en daar valt ook nog prima mee te ploegen.
DANOONTJE POWERR
De breedte tussen de voorwielen mag inderdaad iets breder zijn.
Ik vind het zelf lekkerder rijden als de breedte hetzelfde is want anders moet je steeds iets van de rand blijven rijden.
Is het niet mogelijk de wielen iets smaller te zetten?

Overigens ploegt het ook het mooiste als de totale ploegbreedte ongeveer hetzelfde is als de breedte tussen de wielen.

@Renze
Als je er niks van weet kun je beter niet reageren.
Renze
Quote @DANOONTJE POWERR:
@Renze
Als je er niks van weet kun je beter niet reageren.

nl.wikipedia.org/wiki/Spoorbreedte_%28auto%29/

Als je niet weet wat het begrip spoorbreedte inhoudt, kun je beter iets minder hoog van de toren blazen want dan praat je glad langs elkaar heen terwijl je hetzelfde bedoelt.
walker1
Met een Amerikaanse row-crop tractor kan ook geploegd worden en dan is de spoorbreedte voor en achter ook niet hetzelfde 😉
varken
@hobby-farmer

is een ploeg kampieon 😄 😉
SJB533
Quote @DANOONTJE POWERR:
Overigens ploegt het ook het mooiste als de totale ploegbreedte ongeveer hetzelfde is als de breedte tussen de wielen.
En dat heet: Jouw bandafdruk bovenop het land wordt direct omgegooid? Lukt dat met een tweeschaar?
Renze
Quote @SJB533:
En dat heet: Jouw bandafdruk bovenop het land wordt direct omgegooid? Lukt dat met een tweeschaar?

Om een ander die vliegen terug af te vangen: 😃

Het mooist ploegt wanneer de ploegbreedte gelijk is aan de spoorbreedte. (die automatisch gelijk is aan de maat van binnenkant achterwiel dat in de voor loopt, tot buitenkant andere achterwiel) Dan wordt het bandenspoor altijd weer meegenomen in dezelfde werkgang, en kun je je eindvoor strak langs de afrastering ploegen. Bij een trekker op 16.9 of 18.4 banden en 1,50 spoorbreedte ben je dan al een vierschaar 16" nodig 😉
SJB533
@Renze
14" drieschaar, 540 band en met, als ik het goed, heb 1,80m spoorbreedte snijdt net te weinig, Renze 😉 1,50 lukt ruim
Renze
Quote @GypCaseXL:
Mijn vraag is: zijn er mensen die ervaring hebben met het ploegen waarbij de spoorbreedte van de voorwielen groter is als van de achterwielen? En wat zijn jullie bevindingen in dat geval?

Je kunt normaal ploegen wanneer je voorwielen aan zowel de binnenkant als de buitenkant niet buiten de bandafdruk van de achterwielen lopen. In de regel is dit altijd zo.

Ik heb de voorbanden het liefst 5cm binnen de buitenkant van de achterwielen, helemaal wanneer je krom land hebt waarbij je iets sturen moet in de voor.

Wat het belangrijkst is bij het afstellen van een ploeg, is dat de treklijn klopt. Als de verticale glij-ijzers (in het Engels de landslide, ik ben de nederlandse term even kwijt) parallel staan aan de rijrichting, moet je spoorbreedte/bandbreedte kloppen met de breedte die je eerste schaar meeneemt. Ga je de ploeg met je hefstabilisatie scheef erachter trekken zodat de eerste schaar even veel grond meeneemt als de overige, dan moet je continu tegensturen in de voor omdat de ploeg niet afsteunt op de landslides. Je kunt de spoorbreedte van je trekker daarop aanpassen, of je kunt bij sommige ploegen, de kop van de ploeg verstellen.

De meeste veeboeren die ploegen maken die fout, je ziet ze allemaal in de voor rijden met het stuur er dwars onder, en vervolgens klagen dat 90pk met moeite een drieschaar trekt.... 😃 😃
gypCaseXL
@hobbyboer in ons geval staan ook de buitenkant van de banden op 1 lijn.

Als ik de reacties van de rest zo lees, ligt het er ook voor een deel aan wat je zelf het prettigste vind werken?
gypCaseXL
Bij ons is het niet eenvoudig om de voorwielen smaller te zetten. Als we de velg verstellen komt de band tegen de spatbord steun aan. Tevens moeten we dan de stuur uitslag verkleinen anders komen de voorwielen tegen de stikstof bollen van de vooras vering.
Renze
Quote @SJB533:
14" drieschaar, 540 band en met, als ik het goed, heb 1,80m spoorbreedte snijdt net te weinig, Renze 😉 1,50 lukt ruim

4x 14" is 1066mm werkbreedte. 1.80 spoorbreedte is eveneens 1.80 vanaf de binnenkant van het wiel wat in de voor rijdt, totaan de buitenkant van het wiel dat langs de afrastering rijdt bij de eindvoor. Je houdt dus altijd je eindvoor 733mm vanaf de afrastering liggen.
JD3010
@Renze je bedoelt de zoolijzers.
Als je een ploeg moet corrigeren met de stabilisatie, staat de ploeg nooit goed afgesteld. Die moet vrij achter de trekker hangen met ploegen.
gypCaseXL
@Renze Wat jij dus zegt, en wij al enigszins dachten, is dat het belangrijkste is dat de treklijn goed is afgesteld. Dan blijft de trekker ook recht in de voor lopen?
Renze
Quote @JD3010:
@Renze je bedoelt de zoolijzers.
Als je een ploeg moet corrigeren met de stabilisatie, staat de ploeg nooit goed afgesteld. Die moet vrij achter de trekker hangen met ploegen.

Zoolijzers ja 😄 Klopt, in principe laat ik m ook het liefste vrij, maar op grond die al flink losgetrokken is, biedt het zoolijzer niet altijd evenveel steun en houd je op wisselende grond de voor niet recht.

Quote @gypCaseXL:
Wat jij dus zegt, en wij al enigszins dachten, is dat het belangrijkste is dat de treklijn goed is afgesteld. Dan blijft de trekker ook recht in de voor lopen?

yep, en het scheelt brandstof.

Waar ga je trouwens mee ploegen ?
Renze
Quote @gypCaseXL:
bij ons is het niet eenvoudig om de voorwielen smaller te zetten. Als we de velg verstellen komt de band tegen de spatbord steun aan. Tevens moeten we dan de stuur uitslag verkleinen anders komen de voorwielen tegen de stikstof bollen van de vooras vering.

Dan praat je over een flinke trekker met 4wd. Dan maakt het niet zoveel uit, met 4wd trek je wel een flauw bochtje in de voor. Met een 60pk 2wd en een drieschaar is het moeilijker om iets tegen de vaste kant van de voor op te sturen 😉
gypCaseXL
@Renze het gaat om deze trekker, is inderdaad best flink 😄
gypCaseXL
@Renze Waardoor ontstaat zo'n flauw bochtje? Door de voorloop van de voorwielen?
Renze
Quote @gypCaseXL:
@Renze Waardoor ontstaat zo'n flauw bochtje? Door de voorloop van de voorwielen?

Hah, goed denkwerk ! het zal vast helpen, maar met ploegen is in de regel je slippercentage al gelijk aan, of hoger dan die 3-5% voorloop, een band levert pas bij 15-20% slip zn maximale trekkracht 😉

Met een 2wd druk je de voorwielen tegen de vaste kant van de voor aan en krijg je veel weerstand waardoor je soms grip te kort krijgt, met 4wd klimmen de voorwielen zelf tegen de kant op waardoor je makkelijker een flauw bochtje om kunt ploegen, of een kromme voor recht kunt smokkelen.
JD3010
@Renze koop een varioploeg, dan ben je overal van af.
stannetje96
@JD3010 en gps 😄
Diederikfendt
@Renze of als je de ploeg te laat zakken als je al met je voorwiel in de voor staat
JD3010
@stannetje96 GPS is voor mensen die niet recht kunnen rijden.
stannetje96
@JD3010 vind jij...
gypCaseXL
@Renze aha op die manier.

Iedereen in ieder geval bedankt voor de antwoorden. We weten nu dat we het zonder problemen kunnen proberen om een ploeg achter onze trekker te hangen.
JD3010
@stannetje96 ... dat is zo.
SJB533
@JD3010
Niet alleen jij.
Mc_douwel
De voorwielen wisselen van kant ben je denk ook klaar heb ik ook gedaan en nu staan ze aan de binnenkant gelijk
stannetje96
@JD3010 gps gaat veel verder dan enkelt recht rijden
JD3010
@stannetje96 O, dat wist ik niet, ik ben maar een leek. Maar het ging over recht ploegen.
gypCaseXL
@Mc_douwel Wat jij zegt gaat bij ons niet geheel op, de stuuruitslag en de spatbord steunen moeten dan ook veranderd worden.
Wimsumar
Beste GypCaseXL: Voor een goede afstelling:

blokmechanisatie.nl/assets/files/…
gypCaseXL
@Wimsumar Dit stappenplan hadden wij ook gevonden, vandaar ook mijn vraag in dit topic.
Wimsumar
Beste GypCaseXL:
Quote:
mijn vraag

Je kunt de achterwielen ook breder zetten.
DANOONTJE POWERR
@SJB533 Nee, als de ploegbreedte hetzelfde is als de breedte tussen de wielen blijft je rijspoor op het land juist liggen.

Met een tweeschaar moeten je wielen dan ook zo smal mogelijk staan.
DANOONTJE POWERR
@Wimsumar Als je de trekker te breed zet gaat je ploeg niet mooi in het midden lopen en krijg je geen mooie treklijn.
SJB533
@DANOONTJE POWERR
Foutjeuh, niet helemaal helder. Wat krijg je, als de breedte te smal is?
Landini 6500
Als je op de einden niet veel gaten wild,dan de ploeg laten zakken als het achterwiel in de voor staat !
DANOONTJE POWERR
@SJB533 Dan loopt de ploeg niet mooi in het midden van de trekker en krijg je dus geen mooie treklijn.
De ploeg wil dan de trekker besturen ipv andersom.
JD3010
@DANOONTJE POWERR De treklijn moet door het midden van de achteras gaan en niet van de trekker.
Wimsumar
Beste Danoontje Powerrrr:
Quote @DANOONTJE POWERR:
breed zet....
geen mooie treklijn.

Daar denken ze bij Lemken totaal anders over.
hobbyboer
Quote @JD3010:
De treklijn moet door het midden van de achteras gaan

Dat KAN idd het geval zijn, het is echter niet altijd de meest optimale afstelling.

Het doel van de treklijn instelling is om te zorgen voor minimale zijdelinkse krachten in de neus van de trekker zodat er minimaal energie verloren gaat aan het op koers houden van de tractor en dus meer overblijft om vooruit te gaan.

Als beide achterwielen precies evenveel grip hebben zal de denkbeeldige treklijn idd in het midden de achteras kruisen. Bij bredere ploegen heeft vaak het wiel bovenop meer grip omdat daar ook simpelweg meer gewicht op komt en bij smallere ploegen natuurlijk omgekeerd.
Dit heeft invloed op de ideale instelling, net als de omstandigheden. Als het glibberig is bovenop zal de meest optimale treklijn instelling ook anders zijn als bij droge omstandigheden.

Tot zover mijn theorie, het beste is om dit allemaal te vergeten, net als de theorie dat de treklijn midden door de achteras zou moeten lopen!
Het beste is voelen/zien wat er in de praktijk gebeurt, de neus moet gewoon heel lichtjes tegen de vaste kant van de voor aangetrokken worden. HEEL lichtjes, dus als je er ietsje vanaf stuurt (om te controleren of de treklijn goed staat) moet hij er ook vanaf gaan.
JD3010
@hobbyboer Als basis moet je ergens vanuit gaan, daarom is dit een uitgangspunt. Maar het hele leven bestaan uit compromissen.
Wimsumar
Beste Hobbyboer:
Quote @hobbyboer:
HEEL lichtjes, dus als je er ietsje vanaf stuurt (om te controleren of de treklijn goed staat) moet hij er ook vanaf gaan.

Jaja, 'heel lichtjes'. De "Lemken"-aanbeveling frontgewicht te plaatsen gelijk aan het gewicht van de ploeg was niet aan dovemansoren (menig trekkerchauffeur is welhaast altijd in de veronderstelling een ploeg aan de trekker te hebben 😉 ).
Met andere woorden, trekker en ballastgewicht zijn tegenwoordig dusdanig van kaliber dat van treklijnen weinig meer te merken zal zijn.
hobbyboer
@JD3010 Ja, dat klopt, je moet ergens vanuit gaan.

Maar ik vind dit zo'n vreemde basis, die overal maar door iedereen gekopieerd wordt.

Dat deze basis niet 100% klopt en ook nog eens onnodig ingewikkeld is blijkt ook wel uit hoeveel boeren geen idee hebben hoe ze de treklijn in moeten stellen.
Het gebeurd nog regelmatig dat de dealer de ploeg afstelt.

Volgens mij is het aan iedere boer/chauffeur uit te leggen als je het beperkt tot de echte basis en dat is ,in mijn ogen, wat ik vertel in de laatste 3 zinnen van mijn vorige reactie.
deeremeneer
Quote @Wimsumar:
trekker en ballastgewicht zijn tegenwoordig dusdanig van kaliber dat van treklijnen weinig meer te merken zal zijn.

De trekker zal misschien inderdaad niet zo snel meer verlopen maar in diesel verbruik zal dit denk ik toch wel te merken zijn.
Wimsumar
Beste DeereMeneer:
Quote @deeremeneer:
diesel verbruik

Inderdaad, nutteloos/overmatig ballastgewicht 'meeslepen' kost diesel.
Mc_douwel
@gypCaseXL kun je de velgen zelf nog verstellen dan wil dat het nog wel eens helpen
deeremeneer
Quote @Wimsumar:
Inderdaad, nutteloos/overmatig ballastgewicht 'meeslepen' kost diesel

Klopt helemaal ja alleen als ik hier zo eens naar de meeste foto's kijk lijkt dat aan de meeste voorbij te gaan.
DANOONTJE POWERR
@deeremeneer Die proberen met veel frontgewichten hun verkeerde afstelling op te heffen. 😃 😃 😃
deeremeneer
@DANOONTJE POWERR Niet alleen met ploegen. Er zijn hier vaak discussies over welk merk veel of weinig gebruikt maar de meesten rijden hier het hele jaar met minimaal 5 a 600 kilo extra rond die totaal niet nodig is.
JD3010
@Wimsumar Dat ben ik niet met je eens. Het gewicht moet wel mee, maar de snelheid is niet zo hoog. Het vermindert wel de slip, wat veel meer brandstof kost.
deeremeneer
Quote @JD3010:
Het gewicht moet wel mee, maar de snelheid is niet zo hoog. Het vermindert wel de slip, wat veel meer brandstof kost.

Daar heb je gelijk in alleen bedoelde ik meer het hele jaar rond rijden met vaak te veel gewicht.
Wimsumar
Beste JD3010:
Quote @JD3010:
Dat ben ik niet met je eens.

Als door (extra) ballasgewicht de wielslip verminderd, kan de trekker meer vermogen op de grond overbrengen en zal dus meer gaan verbruiken.
JD3010
@deeremeneer Ja,dat kost echt brandstof. 700kg er vooraan is al gauw 10%.
JD3010
@Wimsumar Dat geloof ik niet, maar zal wel meer werk doen per dag.
Wimsumar
Beste JD3010:
Quote @JD3010:
meer werk

Meer werk = meer energie = meer brandstof.
deeremeneer
@Wimsumar Zou het niet meer werk met nagenoeg dezelfde energie zijn? en dus uiteindelijk zuiniger?
JD3010
@deeremeneer Het ligt maar net wat hij onder werk verstaat. Slip is ook werk, alleen wel nutteloos.
Wimsumar
Beste Deeremeneer:
Quote @deeremeneer:
uiteindelijk zuiniger?

Meer gewicht verplaatsen = meer werk. Ik ga er vanuit dat dat niet zuiniger gebeurd.
JD3010
@Wimsumar Als je met schudden de helft van de tanden eruit haalt, is die ook lichter. Maar als je dan 30% zachter moet rijden, weet ik niet of je dan minder brandstof nodig heb.
deeremeneer
Quote @Wimsumar:
Meer gewicht verplaatsen = meer werk. Ik ga er vanuit dat dat niet zuiniger gebeurd

Ik denk omdat je op het land niet hard rijdt met ploegen het extra verbruik door het extra gewicht niet noemenswaardig is maar doordat je met veel minder slip rijdt efficiënter bent en dus zuiniger. Ik zeg niet dat dit de waarheid is maar zo lijkt het mij.
JD3010
@deeremeneer Euh, zo bedoelde ik het ook. 😉
Wimsumar
Beste JD3010:
Quote @JD3010:
minder brandstof

Ik schud wat uit de mouw: Als ik normaal 3 uren schud met een verbruik van 4 liter/uur en ga dan met aangepaste schudder langzamer (= minder motorbelastend) rijden en heb dan 4 uur werk met 3 liter verbruik, dan is per saldo een gelijk verbruik. 😄
JD3010
@Wimsumar Theorie klopt, praktijk?? In dat uur had je ook bij iemand anders kunnen gaan werken,
deeremeneer
Quote @Wimsumar:
Als ik normaal 3 uren schud met een verbruik van 4 liter/uur en ga dan met aangepaste schudder langzamer (= minder motorbelastend) rijden

Maar in dit geval wordt niet de ploeg maar de trekker aangepast en ga je niet zachter rijden maar even hard of zelf iets sneller.
hobbyboer
Quote @Wimsumar:
Ik schud wat uit de mouw

Haha, schud jij nog even lekker verder. Ik lees hier morgen wel weer verder als je eraan toe bent om feiten bij elkaar te harken.
Wimsumar
Beste JD3010:
Quote @JD3010:
bij iemand anders kunnen gaan werken

Zondagavond, half 11, dan denk ik daar zeker niet aan. Sterker: ik wil helemaal niet meer werken.

Quote @ Deeremeneer:
zelf iets sneller.

Klopt. Minder slippen (door extra ballastgewicht) betekend sneller rijden. Maar sneller rijden vraagt meer energie.

Quote @Hobbyboer:
schud jij nog even lekker verder

Hmmmm, ik vergeet door deze discussie zelf de week af te tanken. Proost. 😎
gypCaseXL
@Mc_douwel de ruimte tussen de voorwielen kan op geen enkele manier verkleint worden zonder de stuuruitslag aan te passen. Als de wielen maximaal gedraaid staan komen ze tijdens het veren namelijk al licht tegen de stikstofbollen. Getuige een hele lichte schuurvlek op de bollen
deeremeneer
Quote @Wimsumar:
Maar sneller rijden vraagt meer energie.

Dat is zeker waar maar als ik in dezelfde versnelling met hetzelfde toerental blijf maar harder rijdt zal het verbruik niet erg veel toenemen maar mijn capaciteit wel waardoor ik denk per hectare minder verbruik.
Mc_douwel
@gypCaseXL waarom zo scherp die laatste 25cm draaicirkelm doet hem ook niet
vanmeij
@Wimsumar "Als door (extra) ballasgewicht de wielslip verminderd, kan de trekker meer vermogen op de grond overbrengen en zal dus meer gaan verbruiken."

misschien meer per uur maar per hectare niet. Op de klei is slip uit den boze, omdat de bodem dan versmeerd. zonder een goede winter kan je deze stroken soms in het gewas zien.

Bandenspanning is alles!
Wimsumar
Beste Deeremeneer:
Quote @deeremeneer:
als ik in dezelfde versnelling met hetzelfde toerental blijf maar harder rijdt zal het verbruik niet erg veel toenemen

Het verbruik zal in dezelfde mate toenemen als nodig is voor de extra peekaas die op de grond over worden gebracht vermeerderd met de energie die nodig is voor het meeverplaatsen van de ballast.

Je herinnert je het filmpje van vorige week met de Ford, John Deere en de International met grondbewerkingsapparatuur?
Welnu, de I.H. kon heftig slippend lang niet al z'n p.k.'s op de grond overbrengen ( de open pijp-uitlaat miste geluid en rookpluim). Veel verbetering zou te halen zijn in het aanpassen (verlagen) van de bandenspanning en, voor de liefhebbers, plaatsen van (wiel)gewichten. De kans is dan zelfs dat een versnelling langzamer ingeschakeld moet worden zodat de motor er niet in smoort.
jammermaarhelaas
Persoonlijk zou ik gewoon op huidige spoorbreedte beginnen te ploegen. 99% zeker dat dat gewoon goed werkt. Het voorwiel wat in de voor loopt heeft in dat geval dus iets ruimte tussen de rand van de voor en de band.

Wat betreft het instellen van de treklijn. Wanneer dit goed staat trekt de tractor rechtuit, en werk je dus veel makkelijker dan wanneer je steeds moet bijsturen.

Frontgewichten zijn ervoor om meer grip te hebben met de voorwielen, en niet om onder dwang een verkeerd gerichte treklijn te verdoezelen. In dat laatste geval wringt de ploeg/tractor combinatie nog steeds en dit wringen kost kracht, dus ook brandstof.

Heb je voldoende grip op de bodem (lage bandenspanning) en daardoor weinig wielslip (iets heb je uiteraard altijd) en de treklijn staat juist ingesteld (tractor wil uit zichzelf rechtuit tijdens ploegen) dan zal het verbruik aan liters dieselolie per hectare het laagste uitkomen voor deze combinatie tractor+ploeg.

Harder rijden kost in verhouding altijd meer brandstof dan langzamer rijden. De bodem is traag en remt harder af zodra je haar sneller wilt bewerken.

Maar, heb je zoveel grip en vermogen met de tractor dat je zonder frontgewichten het gewenste ploegresultaat haalt (werkdiepte, goed kunnen keren en wentelen op de kopakker en weinig slip bij het ploegen en goede bestuurbaarheid op de openbare weg) dan zou ik aanraden om de frontgewichten thuis te laten liggen. Omdat je dan reeds je doel bereikt zonder extra gewicht bij te laden wat in dat geval onnodig extra ballast is die tot meer brandstofverbruik leidt.
gypCaseXL
@jammermaarhelaas bedankt voor de duidelijke en heldere uitleg! hier kunnen we wat mee.
gypCaseXL
@Mc_douwel het is voor ons momenteel een voordeel dat hij zo scherp draaid, vooral met werk in de schuur. dat willen we niet kwijt raken.
Mooi topic! Kan ik nog wat van leren.. Bij deze volg ik m.. 😃
arjanvw
Quote @Renze:
De meeste veeboeren die ploegen maken die fout, je ziet ze allemaal in de voor rijden met het stuur er dwars onder, en vervolgens klagen dat 90pk met moeite een drieschaar trekt....

Beetje jammer van de negatieve denkwijze over veeboeren...

Ps. 90 pk op zware klei 65% afslibbaar en een drie schaar is echt te weinig hoor!;)
john deere 7810
@arjanvw

toch klopt het wel. een akkerbouwer zal minder diesel verbruiken dan een echte veeboer (iemand die super is met het vee maar de ballen verstand heeft van de machines. En geloof mij die zijn er 😛
gypCaseXL
@john deere 7810 vandaar dat wij als veeboer een beetje goede informatie proberen in te winnen 😉 en dat lukt goed
arjanvw
@john deere 7810 Er zullen idd gevallen zijn dat het klopt, maar zie in onze omgeving dat het ook niet vanzelfsprekend is dat het bij elke akkebouwer lukt om netjes en goed te ploegen...
Renze
Quote @arjanvw:
Beetje jammer van de negatieve denkwijze over veeboeren...

Thuis warem we varkens- en paardeboeren. Beide categorieën die over het algemeen zo mogelijk nog minder verstand van landwerk hebben 😉

Quote @arjanvw:
Ps. 90 pk op zware klei 65% afslibbaar en een drie schaar is echt te weinig hoor!;)
ik heb geen ervaring op klei. Zelf ploegden we 3x 16" met 50pk op leem, en dan ging je er ook 35cm door om de grond lichter te krijgen. Kwestie van gewicht en de juiste versnelling.
gertdl
@gypCaseXL

de breedte van de voorwielen tegen over de achterwielen speelt een zeer grote rol bij het ploegen.

dit heeft onder andere een grote invloed op de treklijn van de ploeg en die moet juist staan om mooi te ploegen, en ook minste weerstand te krijgen van de ploeg ( dus ook brandstof besparen en pk's en grip winnen)

je dient hierbij altijd van binnenkant naar binnenkant te meten, en dus geen hart-hart maten te volgen.

je MOET altijd vooraan breder staan achteraan. zet je voorwielen nooit gelijk met de achterwielen want dat ploegt van geen meter. hanteer een minimum verschil van 5 cm, maar ga eerder ( zeker bij praktijkploegen) naar een 8- 10cm verschil voor tot achter

dit geeft voor de meeste ploegen een vrij goede treklijn. ploegen met een treklijn kan je dan nog gaan bijregelen.

om een ploeg te laten "lopen" en een goed treklijn te houden tijdens het ploegen moet je achterwiel altijd strak tegen de bouwvoor aan lopen. dit krijg je alleen wanneer je met minimum 5 cm verschil gaat werken. doordat de trekker schuin staat in de voor wil deze altijd naar het geploegde op lopen. wanneer je voorwielen gelijk staan en je het voorwiel tegen de bouwvoor laat aanlopen komt je achterwiel los van de bouwvoor en gaat je ploeg een constant veranderende treklijn aan nemen en "los" lopen ( lees zijn eigen zin doen afhankelijk van de grond). door je voorwielen breder te hebben gaan je achterwieln tegen de bouwvoor lopen en ga je een vaste treklijn krijgen.

bij ploegen met een treklijninstelling kan je hiermee dan de treklijn optimaliseren tot alles helemaal klopt, heb je geen treklijn instelling dan moet je de breedte van de voorwielen bijpassen tot de trekker goed loopt voor de ploeg.

maar een standaart regel is voor de praktijk, tussen de 5 en de 10cm verschil ( best zo dicht mogelijk naar 10) maar liefst niet veel meer dan 10cm.
gypCaseXL
@gertdl bedankt voor de duidelijke uitleg. Samen met de andere antwoorden in het topic weten we nu vrij aardig waar we op moeten letten. De rest zullen we proef ondervindelijk moeten ontdekken
gertdl
@gypCaseXL geloof (in mijn ogen) ook niet alles wat hier in dit topic is verteld, maar ik ga daar niet teveel op in gaan omdat ik van sommige al weet dat het een elle lange discussie wordt.

maar voor zover ik iets van ploegen ken, staat hier ook een deel larie in dit topic (maar ook juiste dingen natuurlijk)
gypCaseXL
@gertdl Ik heb inderdaad ook al een scheiding gemaakt tussen de antwoorden. Ik zie enkele antwoorden die aardig overeen komen met jouw antwoorden. En als ik even gauw op jouw profiel keek weet jij voldoende van ploegen neem ik aan 😉

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
90
DEELNEMERS
21
WEERGAVES
95