Beste Leden,
Ik heb een vraag omtrent de spoorbreedte van de trekker om te ploegen. Als ik naar de ploeginstructies kijk die op internet te vinden zijn dan wordt er altijd gezegd dat de spoorbreedte, tussen de banden gemeten, bij de voor en achterwielen precies gelijk moet zijn.
Hoe bezwaarlijk is het echter als die breedte niet gelijk is? Om het concreet te maken, de breedte tussen de voorwielen is 12,5 cm meer als tussen de achterwielen. Volgens de instructies zou dit dus niet goed gaan als je gaat ploegen, maar is dat verschil echt zo groot?
Mijn vraag is: zijn er mensen die ervaring hebben met het ploegen waarbij de spoorbreedte van de voorwielen groter is als van de achterwielen? En wat zijn jullie bevindingen in dat geval?
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Spoorbreedte meet je trouwens niet -tussen- de banden maar hart op hart.
2 reakties die elkaar tegenspreken.
Als ik het mij goed herinner heb ik ooit eens in een Kverneland handleiding gelezen dat 10 cm ideaal is.
De binnenkant exact gelijk vond ik niet geweldig ploegen, zover ik me kan herinneren is het maar 1 trekker geweest die dat had waar ik mee geploegd heb.
Meestal staan ze voor en achter op gelijke spoorbreedte en met iets smallere voorbanden heb je dus voor iets meer ruimte tussen de banden.
Mijn eigen trekkers heb ik voor iets breder, met de buitenkant gelijk aan achter, en daar valt ook nog prima mee te ploegen.
Ik vind het zelf lekkerder rijden als de breedte hetzelfde is want anders moet je steeds iets van de rand blijven rijden.
Is het niet mogelijk de wielen iets smaller te zetten?
Overigens ploegt het ook het mooiste als de totale ploegbreedte ongeveer hetzelfde is als de breedte tussen de wielen.
@Renze
Als je er niks van weet kun je beter niet reageren.
Als je er niks van weet kun je beter niet reageren.
nl.wikipedia.org/wiki/Spoorbreedte_%28auto%29/
Als je niet weet wat het begrip spoorbreedte inhoudt, kun je beter iets minder hoog van de toren blazen want dan praat je glad langs elkaar heen terwijl je hetzelfde bedoelt.
is een ploeg kampieon
Om een ander die vliegen terug af te vangen:
Het mooist ploegt wanneer de ploegbreedte gelijk is aan de spoorbreedte. (die automatisch gelijk is aan de maat van binnenkant achterwiel dat in de voor loopt, tot buitenkant andere achterwiel) Dan wordt het bandenspoor altijd weer meegenomen in dezelfde werkgang, en kun je je eindvoor strak langs de afrastering ploegen. Bij een trekker op 16.9 of 18.4 banden en 1,50 spoorbreedte ben je dan al een vierschaar 16" nodig
14" drieschaar, 540 band en met, als ik het goed, heb 1,80m spoorbreedte snijdt net te weinig, Renze 1,50 lukt ruim
Je kunt normaal ploegen wanneer je voorwielen aan zowel de binnenkant als de buitenkant niet buiten de bandafdruk van de achterwielen lopen. In de regel is dit altijd zo.
Ik heb de voorbanden het liefst 5cm binnen de buitenkant van de achterwielen, helemaal wanneer je krom land hebt waarbij je iets sturen moet in de voor.
Wat het belangrijkst is bij het afstellen van een ploeg, is dat de treklijn klopt. Als de verticale glij-ijzers (in het Engels de landslide, ik ben de nederlandse term even kwijt) parallel staan aan de rijrichting, moet je spoorbreedte/bandbreedte kloppen met de breedte die je eerste schaar meeneemt. Ga je de ploeg met je hefstabilisatie scheef erachter trekken zodat de eerste schaar even veel grond meeneemt als de overige, dan moet je continu tegensturen in de voor omdat de ploeg niet afsteunt op de landslides. Je kunt de spoorbreedte van je trekker daarop aanpassen, of je kunt bij sommige ploegen, de kop van de ploeg verstellen.
De meeste veeboeren die ploegen maken die fout, je ziet ze allemaal in de voor rijden met het stuur er dwars onder, en vervolgens klagen dat 90pk met moeite een drieschaar trekt....
Als ik de reacties van de rest zo lees, ligt het er ook voor een deel aan wat je zelf het prettigste vind werken?
4x 14" is 1066mm werkbreedte. 1.80 spoorbreedte is eveneens 1.80 vanaf de binnenkant van het wiel wat in de voor rijdt, totaan de buitenkant van het wiel dat langs de afrastering rijdt bij de eindvoor. Je houdt dus altijd je eindvoor 733mm vanaf de afrastering liggen.
Als je een ploeg moet corrigeren met de stabilisatie, staat de ploeg nooit goed afgesteld. Die moet vrij achter de trekker hangen met ploegen.
Als je een ploeg moet corrigeren met de stabilisatie, staat de ploeg nooit goed afgesteld. Die moet vrij achter de trekker hangen met ploegen.
Zoolijzers ja Klopt, in principe laat ik m ook het liefste vrij, maar op grond die al flink losgetrokken is, biedt het zoolijzer niet altijd evenveel steun en houd je op wisselende grond de voor niet recht.
yep, en het scheelt brandstof.
Waar ga je trouwens mee ploegen ?
Dan praat je over een flinke trekker met 4wd. Dan maakt het niet zoveel uit, met 4wd trek je wel een flauw bochtje in de voor. Met een 60pk 2wd en een drieschaar is het moeilijker om iets tegen de vaste kant van de voor op te sturen
Hah, goed denkwerk ! het zal vast helpen, maar met ploegen is in de regel je slippercentage al gelijk aan, of hoger dan die 3-5% voorloop, een band levert pas bij 15-20% slip zn maximale trekkracht
Met een 2wd druk je de voorwielen tegen de vaste kant van de voor aan en krijg je veel weerstand waardoor je soms grip te kort krijgt, met 4wd klimmen de voorwielen zelf tegen de kant op waardoor je makkelijker een flauw bochtje om kunt ploegen, of een kromme voor recht kunt smokkelen.
Iedereen in ieder geval bedankt voor de antwoorden. We weten nu dat we het zonder problemen kunnen proberen om een ploeg achter onze trekker te hangen.
Niet alleen jij.
blokmechanisatie.nl/assets/files/…
Je kunt de achterwielen ook breder zetten.
Met een tweeschaar moeten je wielen dan ook zo smal mogelijk staan.
Foutjeuh, niet helemaal helder. Wat krijg je, als de breedte te smal is?
De ploeg wil dan de trekker besturen ipv andersom.
geen mooie treklijn.
Daar denken ze bij Lemken totaal anders over.
Dat KAN idd het geval zijn, het is echter niet altijd de meest optimale afstelling.
Het doel van de treklijn instelling is om te zorgen voor minimale zijdelinkse krachten in de neus van de trekker zodat er minimaal energie verloren gaat aan het op koers houden van de tractor en dus meer overblijft om vooruit te gaan.
Als beide achterwielen precies evenveel grip hebben zal de denkbeeldige treklijn idd in het midden de achteras kruisen. Bij bredere ploegen heeft vaak het wiel bovenop meer grip omdat daar ook simpelweg meer gewicht op komt en bij smallere ploegen natuurlijk omgekeerd.
Dit heeft invloed op de ideale instelling, net als de omstandigheden. Als het glibberig is bovenop zal de meest optimale treklijn instelling ook anders zijn als bij droge omstandigheden.
Tot zover mijn theorie, het beste is om dit allemaal te vergeten, net als de theorie dat de treklijn midden door de achteras zou moeten lopen!
Het beste is voelen/zien wat er in de praktijk gebeurt, de neus moet gewoon heel lichtjes tegen de vaste kant van de voor aangetrokken worden. HEEL lichtjes, dus als je er ietsje vanaf stuurt (om te controleren of de treklijn goed staat) moet hij er ook vanaf gaan.
Jaja, 'heel lichtjes'. De "Lemken"-aanbeveling frontgewicht te plaatsen gelijk aan het gewicht van de ploeg was niet aan dovemansoren (menig trekkerchauffeur is welhaast altijd in de veronderstelling een ploeg aan de trekker te hebben ).
Met andere woorden, trekker en ballastgewicht zijn tegenwoordig dusdanig van kaliber dat van treklijnen weinig meer te merken zal zijn.
Maar ik vind dit zo'n vreemde basis, die overal maar door iedereen gekopieerd wordt.
Dat deze basis niet 100% klopt en ook nog eens onnodig ingewikkeld is blijkt ook wel uit hoeveel boeren geen idee hebben hoe ze de treklijn in moeten stellen.
Het gebeurd nog regelmatig dat de dealer de ploeg afstelt.
Volgens mij is het aan iedere boer/chauffeur uit te leggen als je het beperkt tot de echte basis en dat is ,in mijn ogen, wat ik vertel in de laatste 3 zinnen van mijn vorige reactie.
De trekker zal misschien inderdaad niet zo snel meer verlopen maar in diesel verbruik zal dit denk ik toch wel te merken zijn.
Inderdaad, nutteloos/overmatig ballastgewicht 'meeslepen' kost diesel.
Klopt helemaal ja alleen als ik hier zo eens naar de meeste foto's kijk lijkt dat aan de meeste voorbij te gaan.
Daar heb je gelijk in alleen bedoelde ik meer het hele jaar rond rijden met vaak te veel gewicht.
Als door (extra) ballasgewicht de wielslip verminderd, kan de trekker meer vermogen op de grond overbrengen en zal dus meer gaan verbruiken.
Meer werk = meer energie = meer brandstof.
Meer gewicht verplaatsen = meer werk. Ik ga er vanuit dat dat niet zuiniger gebeurd.
Ik denk omdat je op het land niet hard rijdt met ploegen het extra verbruik door het extra gewicht niet noemenswaardig is maar doordat je met veel minder slip rijdt efficiënter bent en dus zuiniger. Ik zeg niet dat dit de waarheid is maar zo lijkt het mij.
Ik schud wat uit de mouw: Als ik normaal 3 uren schud met een verbruik van 4 liter/uur en ga dan met aangepaste schudder langzamer (= minder motorbelastend) rijden en heb dan 4 uur werk met 3 liter verbruik, dan is per saldo een gelijk verbruik.
Maar in dit geval wordt niet de ploeg maar de trekker aangepast en ga je niet zachter rijden maar even hard of zelf iets sneller.
Haha, schud jij nog even lekker verder. Ik lees hier morgen wel weer verder als je eraan toe bent om feiten bij elkaar te harken.
Zondagavond, half 11, dan denk ik daar zeker niet aan. Sterker: ik wil helemaal niet meer werken.
Klopt. Minder slippen (door extra ballastgewicht) betekend sneller rijden. Maar sneller rijden vraagt meer energie.
Hmmmm, ik vergeet door deze discussie zelf de week af te tanken. Proost.
Dat is zeker waar maar als ik in dezelfde versnelling met hetzelfde toerental blijf maar harder rijdt zal het verbruik niet erg veel toenemen maar mijn capaciteit wel waardoor ik denk per hectare minder verbruik.
misschien meer per uur maar per hectare niet. Op de klei is slip uit den boze, omdat de bodem dan versmeerd. zonder een goede winter kan je deze stroken soms in het gewas zien.
Bandenspanning is alles!
Het verbruik zal in dezelfde mate toenemen als nodig is voor de extra peekaas die op de grond over worden gebracht vermeerderd met de energie die nodig is voor het meeverplaatsen van de ballast.
Je herinnert je het filmpje van vorige week met de Ford, John Deere en de International met grondbewerkingsapparatuur?
Welnu, de I.H. kon heftig slippend lang niet al z'n p.k.'s op de grond overbrengen ( de open pijp-uitlaat miste geluid en rookpluim). Veel verbetering zou te halen zijn in het aanpassen (verlagen) van de bandenspanning en, voor de liefhebbers, plaatsen van (wiel)gewichten. De kans is dan zelfs dat een versnelling langzamer ingeschakeld moet worden zodat de motor er niet in smoort.
Wat betreft het instellen van de treklijn. Wanneer dit goed staat trekt de tractor rechtuit, en werk je dus veel makkelijker dan wanneer je steeds moet bijsturen.
Frontgewichten zijn ervoor om meer grip te hebben met de voorwielen, en niet om onder dwang een verkeerd gerichte treklijn te verdoezelen. In dat laatste geval wringt de ploeg/tractor combinatie nog steeds en dit wringen kost kracht, dus ook brandstof.
Heb je voldoende grip op de bodem (lage bandenspanning) en daardoor weinig wielslip (iets heb je uiteraard altijd) en de treklijn staat juist ingesteld (tractor wil uit zichzelf rechtuit tijdens ploegen) dan zal het verbruik aan liters dieselolie per hectare het laagste uitkomen voor deze combinatie tractor+ploeg.
Harder rijden kost in verhouding altijd meer brandstof dan langzamer rijden. De bodem is traag en remt harder af zodra je haar sneller wilt bewerken.
Maar, heb je zoveel grip en vermogen met de tractor dat je zonder frontgewichten het gewenste ploegresultaat haalt (werkdiepte, goed kunnen keren en wentelen op de kopakker en weinig slip bij het ploegen en goede bestuurbaarheid op de openbare weg) dan zou ik aanraden om de frontgewichten thuis te laten liggen. Omdat je dan reeds je doel bereikt zonder extra gewicht bij te laden wat in dat geval onnodig extra ballast is die tot meer brandstofverbruik leidt.
Beetje jammer van de negatieve denkwijze over veeboeren...
Ps. 90 pk op zware klei 65% afslibbaar en een drie schaar is echt te weinig hoor!;)
toch klopt het wel. een akkerbouwer zal minder diesel verbruiken dan een echte veeboer (iemand die super is met het vee maar de ballen verstand heeft van de machines. En geloof mij die zijn er
Thuis warem we varkens- en paardeboeren. Beide categorieën die over het algemeen zo mogelijk nog minder verstand van landwerk hebben
de breedte van de voorwielen tegen over de achterwielen speelt een zeer grote rol bij het ploegen.
dit heeft onder andere een grote invloed op de treklijn van de ploeg en die moet juist staan om mooi te ploegen, en ook minste weerstand te krijgen van de ploeg ( dus ook brandstof besparen en pk's en grip winnen)
je dient hierbij altijd van binnenkant naar binnenkant te meten, en dus geen hart-hart maten te volgen.
je MOET altijd vooraan breder staan achteraan. zet je voorwielen nooit gelijk met de achterwielen want dat ploegt van geen meter. hanteer een minimum verschil van 5 cm, maar ga eerder ( zeker bij praktijkploegen) naar een 8- 10cm verschil voor tot achter
dit geeft voor de meeste ploegen een vrij goede treklijn. ploegen met een treklijn kan je dan nog gaan bijregelen.
om een ploeg te laten "lopen" en een goed treklijn te houden tijdens het ploegen moet je achterwiel altijd strak tegen de bouwvoor aan lopen. dit krijg je alleen wanneer je met minimum 5 cm verschil gaat werken. doordat de trekker schuin staat in de voor wil deze altijd naar het geploegde op lopen. wanneer je voorwielen gelijk staan en je het voorwiel tegen de bouwvoor laat aanlopen komt je achterwiel los van de bouwvoor en gaat je ploeg een constant veranderende treklijn aan nemen en "los" lopen ( lees zijn eigen zin doen afhankelijk van de grond). door je voorwielen breder te hebben gaan je achterwieln tegen de bouwvoor lopen en ga je een vaste treklijn krijgen.
bij ploegen met een treklijninstelling kan je hiermee dan de treklijn optimaliseren tot alles helemaal klopt, heb je geen treklijn instelling dan moet je de breedte van de voorwielen bijpassen tot de trekker goed loopt voor de ploeg.
maar een standaart regel is voor de praktijk, tussen de 5 en de 10cm verschil ( best zo dicht mogelijk naar 10) maar liefst niet veel meer dan 10cm.
maar voor zover ik iets van ploegen ken, staat hier ook een deel larie in dit topic (maar ook juiste dingen natuurlijk)