14

Wat is de reden voor loeihete stuurolie?

Na een nieuwe stuurpomp en andere orbitrol wil het nog steeds niet vlotten met de stuurderij van mijn mb trac.
Bij mijn andere trekkers (inters) word de stuurolie nauwelijks warm, maar bij de mb is het fikheet.
Alsof de olie niet in de ronde wil, de retour is helemaal open, kan het zijn dat wanneer de olie naar de stuurcillinder gaat en dat daar een smoring zit dat hij dan jankt? Er zit een ommekeerventiel op.
Wie heeft er ervaring mee?
Betreft een mb trac 1100, een 442.

Deel dit topic

Reacties

Gaat de olie niet ergens continu door een overdruk oid?
Is dit een gescheiden circuit?
Ben je er zeker van dat je de goeie olie gebruikt?
Gebruik hp46 olie zoals voorgeschreven.
Heb de drukleiding regelrecht op retour gezet zonder orbitrol ertussen en had nog steeds behoorlijk tegendruk.
Als ik gas gaf zette de rubberslang helemaal op.
Heb nu een retourslang regelrecht op orbitrol zo het voorraadtankje in en het lijkt of er nu geen druk opgebouwd word.
Laat hem straks flink toeren draaien en zien of hij warm word.
Beste Sybren:
Quote @sybren:
Als ik gas gaf zette de rubberslang helemaal op.

Pomp met veel te hoge capaciteit?
Had ik ook al eens bedacht, zit een originele pomp op, ik denk toch dat de retourslang/leiding ergens in de verdrukking zit.
Zit er geen (verstopt) filter op de retour?
Beste Sybren:
Quote @sybren:
originele pomp

Misschien met een modificatie ( meer capaciteit) die bij jouw MB Trac (beter) niet van toepassing is?
Filter is nieuw, pomp heeft idd misschien teveel liters, maar als ik de motor aan heb en ik stuur niet moet hij toch de liters kwijt kunnen?
Is er per ongeluk een verkeerd (te klein) filter gemonteerd? Als je een filter hebt gemonteerd die voldoet aan het verbruik van je stuurinrichting, dan kan hij veel te klein zijn, namelijk het (onnodig) rondpompen verbruikt veel meer dan misschien je filter aankan. ik heb weinig verstand van trekkers, maar wel van stuurinrichtingen van schepen en daar worden kleine orbitrols gebruikt, omdat de scheepsmotor vaak toeren maakt (veel toeren=hoge opbrengst) en juist als je in een sluis wil manouvreren heb je geen druk, omdat je staionair een sluis invaart. Voor dat probleem gebruik je dan je extra electrische of hydraulische pomp. Hiermee wil ik zeggen dat bij de minste misrekening je, of geen druk hebt, of je olie gaat koken. jouw systeem moet perfect functioneren bij stionair, máár ook bij volgas. Voor een leek is dit zelf moeilijk uit te rekenen, lukt mij ook niet
Zonder filter krijgt hij het ook niet rond, de druk bouwt hij toch op in orbitrol, ik denk dat hij daar de liters niet doorkrijgt.
Misschien niet een originele orbitrol?
Beste Sybren, heb je een tekening van de orbitrol en/of kleppenblok? ga dan eens goed kijken hoe hij is aangesloten. Heb je geen tekening, maak er dan een, is te doen. Achter een platte schroef zit meestal een veer en een kogel, de stroom-richting is dan aan te wijzen. Zitten er overdruk kleppen in haal die eruit en kijk naar de stroomrichting (misschien staat hij dicht en denk jij dat hij openstaat. Met een tekening in je handen zie je vaak wel wat er mis is
Ik denk dat ik het heb gevonden, zit waarschijnlijk niet de goede orbitrol op, kan de liters niet aan.
Heb reeds een originele besteld en ben benieuwd.
Ik houd jullie op de hoogte.
Inmiddels vijf maanden later klooi ik nog altijd met de stuurderij om....
Heb een nieuwe orbitrol gemonteerd die open is dus als hij niks doet kan de olie drukloos rondpompen.
Na een nagelnieuwe schoepenpomp toch maar eens een nieuwe tandwielpomp gemonteerd. Beide stuurcillinders voorzien van nieuwe manchetten.
Ommekeer er tussenuit gehaald en leidingen doorgelust.
En nog stuurt hij als een ploeg.
Ben bang dat ik toch niet de goede orbitrol besteld heb, maar wat kunnen de verschillen zijn?
Het is een gopart orbitrol, met dezelfde specificaties als origineel.....
Ga straks een prijs uitreiken voor de gouden tip....
Als je toch bereid bent om er zoveel tijd en geld tegen aan te gooien. Is er geen dealer/lmb in de buurt die het voor je kan nakijken en doormeten?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
14
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
0