Ford 7710 gen 1 kopen of doorsparen voor gen 2 of 3?

Graag jullie mening gevraagd, generatie 1 Ford 7710 aanschaffen of doorsparen voor generatie 2 of 3.

Deel dit topic

Reacties

jasper01
Serie 1 is niks mis mee we hebben beide 2 beetje stiller
rick0301
Dat is maar net wat de vorige eigenaar er mee gedaan heeft.
ik vind persoonlijk gen 2 of 3 mooier aan de binnenkant van de cabine
jasper01
Wel opletten dat de motor geribbeld is zijn beter
DANOONTJE POWERR
Gewoon Fiat blijven rijden is nog beter. 😃
Ritchie
Hebben de eerste generatie 7710's al gesynchroniseerde bakken?
jasper01
@Ritchie ja alleen versnellingen liggen net verkeerd om 2 4
1 3
nhfendt fan
rubenv
Zijn goeie trekkers hoor en rijden echt niet slecht
een maat van mij heeft er 1 voor de hobby en die doet het super ook met trekkertrek hij rijdt er 5.5t mee
jammermaarhelaas
Hangt er vanaf wat je er mee wilt gaan doen, en hoeveel.

De 7710 heeft vaak standaard een airco, en heeft onder de hogere motorkap een extra dieselolietank.
De 7610 kan ook met airco zijn uitgerust, maar allicht vind je er ook veel zonder airco. Tevens heeft deze niet de extra dieselolietank vanwege de lagere motorkap.

Ik ga even uit van een tractor met supercab, deze hebben in alle 3 generaties een gesynchroniseerde zijschakeling met DualPower (=onder last electronisch schakelbare hoog/laag per versnelling) .
Veelal gewoon 4 dubbelwerkende ventielen met zweefstand en doorstroomregeling en een wagenremventiel.
Zit er een hulpcilinder onder 1 hefarm (in Nederland sowieso standaard), dan heb je 4200kg hefkracht, zo niet, dan 3000kg.

Gen. 1:
Omgekeerd H patroon op de schakelhendel.
Analoog dashboard.
PTO 540/1000 toerental wisselen door wisselen van aftakasstomp.

Gen. 2:
Als Gen. 1, maar dan met volgende verbeteringen:
H patroon als in auto, dus niet omgekeerd
Standaard in cabinedakrand 4 werklampen voor en 2 achter
Lager geluidsniveau in cabine
In het begin nog niet, maar latere modellen van deze serie een electronisch dashboard met veelal een prestatiemonitor (deze heeft een bodemsensor voor werkelijke rijsnelheid).

Gen. 3:
Als gen. 2, maar dan altijd met electronisch dashboard.
Kortere draaicirkel vanwege andere 4wd vooras
Duidelijk meer motorkoppel.
Toerental PTO 540/1000 te schakelen met een hendel in de cabine (misschien hebben de laatste uit de Gen. 2 dit ook al).

De 10 serie met een goedkopere cabine (wellicht alleen op de 7610 te verkrijgen geweest) hebben altijd een analoog dashboard en veelal ook een gesynchroniseerde versnellingsbak, deze herken je aan de schakelhendels onder het stuur, aan de stuurkolom. In de Gen. 1 had je aanvankelijk een lastig schakelpatroon, op het oog te herkennen aan hendels met een vierkante/hoekige vorm (een U profiel). De latere hadden een gewoon H patroon, deze herken je op het oog aan ronde hendels. Deze laatste zie je ook op de gen. 2.
Staan de versnellingshendels op de vloer, onder het stuur, dan heb je een ongesynchroniseerde versnellingsbak, maar dan kan er even goed wel DualPower op zitten.
Ook is het even opletten of een 7610 Gen. 3 zonder supercab wel een hendel heeft voor het wisselen tussen de 540/1000 PTO.
Case845xlplus
@jammermaarhelaas klopt het dat 6610 en 7610 gen2 alleen 540 aftakas hebben? er zit een aftakas stomp
Case845xlplus
Gen 3 heeft in de cabine een verstel hendel dat heeft gen 2 niet
jammermaarhelaas
@Case845xlplus

Ford werkte met een verwisselbare aftakas-stomp. Je had dus maar 1 PTO stomp in de achterbrug.

Je zet de tractor met de achterwielen op een paar blokken (zodat de olie naar voren loopt), haalt de borgring met een tang weg, en kunt dan met de hand de 540rpm stomp uit de achterbrug trekken.
Daarna steek je de andere as, waarvan de spiebanen op het deel wat je in de achterbrug steekt in het 1000rpm tandwiel grijpen, in de achterbrug en zet de borgring weer in de groef en klaar is de wissel.
Deze 1000rpm as had origineel 21 spiebanen, maar in de praktijk werd deze vaak ingeruild voor een as met 6 spiebanen.
Belangrijk aandachtspunt in dit geheel is er op te letten dat de radiaal-boring (oliekanaal) open is voordat je de as insteekt.

Vanaf de Gen. 3 zat er een toerental keuzehendel op.

De kleine 30 serie (tot 70pk) had als optie een keuzehendel 540/750tpm, deze zie je veelal op de uitvoeringen met cabine met deurraam uit 1 deel.

Heb vroeger met zinnig verstand bij IH's staan kijken waar gewoon 2 stompen op zitten, uit het midden van de achterbrug.
Corne S
@jammermaarhelaas

Klopt. Oudere types inter hadden dan een 21 en 6 splines. Bij onze 1046 is het nog mooier, met inschakelhendel naar voren of naar achteren schakel je het toerental.
jasper01
Maar waarom geen volvo 650 of valmet in zweden
jammermaarhelaas
Quote @Corne S:
Bij onze 1046 is het nog mooier, met inschakelhendel naar voren of naar achteren schakel je het toerental

Dat is handig. En had je daarbij een aparte handkoppeling om de PTO aan of uit te zetten?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
15
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
5