Afgelopen week was er een topic over "dubbellucht" in de koffer bak.
Er was weinig te vinden over de werking hiervan.
Via You Tube (Peecon) kun je een film bekijken.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Er stond geen filmpje erbij, dus niks verwijderen..
Volgens mij????
Kijk maar in het vorige topic en daar staat geen filmpje bij...
tractorfan.nl/topic/85682/
Echt goed op gemerkt...
Dit filmpje had ik dus ook gevonden wat bij het vorige topic nog niet aanwezig was...
Dus ik wilde gewoon de werking hier van laten zien...
tussen seconde 59 en 1 minuut zie je een verandering.
Wel leuk om de werking te zien, maar ze hebben mij niet echt kunnen overtuigen.
Ze laten de banden zakken (staan scheef naast de trekker) en dan plots staat er al iemand de bout aan te draaien ... Hoe hebben ze de wielen er dan recht voor gekregen, hoe doe je zoiets op het land ...
Leuk om te zien het filmpje, maar beantwoord de juiste vragen niet echt.
Hier is du nog wel wat verbetering mogelijk
Maar ik zou zeggen het idee is goed, alleen vergt nog wat verbetering om te zeggen dat het echt heel bruikbaar is. (Zal ook heel erg afhankelijk zijn van de prijs..)
Ik denk dat de afdeling "productaansprakelijkheid"van Peecon het nog erg druk gaat krijgen
Bij 1 minuut zie je inderdaad klossen onder de wielen.
Net vrijwel exact dezelfde reactie gegeven op Facebook. Dat knip- en plakwerk is puur om iets te verbergen. Zou niet mogen. Dan hadden ze er beter een iets kleinere band op gelegd. Is beter om later bochten mee te maken en zodra je het nodig hebt, komen die ook aan de grond.
En nee, ik heb geen aandelen in Peecon. Maar ik heb van het jaar wel een paar tientjes over gehouden. Toch eens navragen of dat er iets mogelijk is.
Je haalt me de woorden uit ehhhh,... ehhhh,... van het toetsenbord .
Inderdaad val je in eigen zwaard met een kleinere dubbellucht omdat, zoals je al schrijft, dit het trekkerwiel in eerste instantie extra belast.
De Peecon-Gullwingconstructie weegt 8 à 900 kilo. Tel daarbij nog een 500 kilo bij op voor de dubbellucht, dan komt er weldegelijk substantioneel extra belasting op het trekkerwiel
ik zat meer te denken aan trekkers die op de kuil staan. Dan is het zelfs voordeliger als de buitenste wielen wat kleiner zijn omdat je net "insporing" moet hebben. De dubbellucht op de kuil is nog steeds (hoofdzakelijk) voor de stabiliteit voor zover ik me herinner. (Ja ik weet het, dan kan je de kanten niet geheel aanrijden, maar daar gaat het nu niet over ;))
Als je de dubbellucht gebruikt om insporing tegen te gaan, is het natuurlijk het beste als de banden even groot zijn en dus meteen voor een groter contact oppervlak zorgen. Maar dan nog vind ik dat zulk knip- en plakwerk niet zou mogen in een promotiefilmpje. Nu staan er op een bepaald moment kleine blokjes onder de wielen. Als ik er "achter de schermen stond", dan had ik gekozen voor zeer duidelijke verhogingen waar de trekker op gezet werd. Nu lijkt het alsof het allemaal "zomaar" vastgezet kan worden. In de praktijk gaat dat dus niet zijn.
Dan nog een hydro of elektromotor op de spindel en dan is het af.
Om het af te maken zou er ook nog een luchtdrukwissel op kunnen.
Misschien kun je die dan ook wel gebruiken om de trekker omhoog te brengen voor het aan/afkoppelen, als die heel snel kan.
Maar ik vrees dat als je viaduct passeerd ,je de boel even zakken laten moet.
Maar je moet zoiets eerst eens zien werken in een demo op praktijkvelden voordat je daar echt een oordeel over kunt geven.
Het is de bedoeling als je de hef gaat gebruiken dat de dubbellucht dan aan de trekker zit lijkt me.
Dan laat je de banden toch over het plafond rijden en trek je gewoon een lange wheelie onder het viaduct.
Ik vraag me af hoe lang de dubbellucht klemvast blijft zitten aan zo'n relatef kleine draagring aan de trekkersteekas.
De ringen grijpen welliswaar vertand in elkaar, maar zal niet spelingsvrij zijn.
Hoe snel gaat dit in elkaar 'vreten' en erger?
Dat zal wel wat zicht ontnemen ja maar ik vraag me af of dat zo'n probleem is.