Dubbellucht in de kofferbak

Afgelopen week was er een topic over "dubbellucht" in de koffer bak.
Er was weinig te vinden over de werking hiervan.
Via You Tube (Peecon) kun je een film bekijken.

Deel dit topic

Reacties

arjanvw
Leuk uitgevonden! Nu afwachten wat de prijs is en of er markt voor is...
GD tuning Garyp
Filmpjes stonden erbij, dus verwijderen maarrrr
Boemrang
Quote @GD tuning Garyp:
Filmpjes stonden erbij,

Er stond geen filmpje erbij, dus niks verwijderen..
Nick421
@Boemrang ik heb hier van de week bij dat topic ook een filmpje langs zien komen volgens mij?
GD tuning Garyp
@Boemrang Zeker wel
GD tuning Garyp
Oke ik geef toe, dan zal ik het wel op fb gezien hebben
Boemrang
Quote @Nick421:
langs zien komen volgens mij?

Volgens mij????
Kijk maar in het vorige topic en daar staat geen filmpje bij...
tractorfan.nl/topic/85682/
Nick421
@Boemrang nee indd zie het. Dat is het vast ergens anders langs gekomen. Ik heb niks gezegd 😉
Nick421
Hier is de link:
Boemrang
Quote @Nick421:
Hier is de link:

Echt goed op gemerkt...
Dit filmpje had ik dus ook gevonden wat bij het vorige topic nog niet aanwezig was...
Dus ik wilde gewoon de werking hier van laten zien...
erik9831
Precies redelijk wat knip en plakwerk in het filmpje ...

tussen seconde 59 en 1 minuut zie je een verandering.

Wel leuk om de werking te zien, maar ze hebben mij niet echt kunnen overtuigen.

Ze laten de banden zakken (staan scheef naast de trekker) en dan plots staat er al iemand de bout aan te draaien ... Hoe hebben ze de wielen er dan recht voor gekregen, hoe doe je zoiets op het land ...

Leuk om te zien het filmpje, maar beantwoord de juiste vragen niet echt.
inter fan
@erik9831 Ik heb iets gelezen over trekker op de weg, banden in de berm dat dit zo zou moeten werken. En als je het op compleet verhard terrein doet moet je blokjes onder de wielen leggen.
Hier is du nog wel wat verbetering mogelijk 😛

Maar ik zou zeggen het idee is goed, alleen vergt nog wat verbetering om te zeggen dat het echt heel bruikbaar is. (Zal ook heel erg afhankelijk zijn van de prijs..)
Balky
En wat te denken van de stabiliteit van de trekker, als je het gewicht van de 2 banden/velgen plus de hydrauliek en frame boven de hartlijn van de trekker plaatst !! ik den dat je bij de eerste de beste bocht, zeker als je met een losse trekker rijdt,omdonderd

Ik denk dat de afdeling "productaansprakelijkheid"van Peecon het nog erg druk gaat krijgen
Fendt-Hoenkoop
Viaducten kunnen ook nog wel een probleempje worden denk ik
radium45
Quote @inter fan:
blokjes onder de wielen leggen

Bij 1 minuut zie je inderdaad klossen onder de wielen.
marco steyr
Het zicht op de hef word er ook niet beter op
mike_v
Quote @erik9831:
knip en plakwerk

Net vrijwel exact dezelfde reactie gegeven op Facebook. Dat knip- en plakwerk is puur om iets te verbergen. Zou niet mogen. Dan hadden ze er beter een iets kleinere band op gelegd. Is beter om later bochten mee te maken en zodra je het nodig hebt, komen die ook aan de grond.
Loeideutz
Ik vind het volkomen logisch dat de wielen van de tractor op "een verhoging" moeten staan voordat je de dubbellucht kunt bevestigen. Dat is ook als je ze er thuis aan bevestigd. De opmerking dat je mar een kleinere band als dubbellucht moet nemen vind ik volkomen verkeerd. Juist als je langs brede banden als deze nog dubbellucht plaatst, doe je dat om de bodemdruk te verlagen. Dan moeten ze dus direkt werken, en niet als je al 5 cm aan het insporen bent. Het gewicht ten opzichte van de tractor lijkt mij nogal mee te vallen, maar is natuurlijk ook afhankelijk van wat je nog meer achter de tractor hangt. Persoonlijk zie ik wel mogelijkheden in combinatie met 12 of misschien zelfs wel 16 rijige maiszaaimachines. Hier in de buurt rijdt er een loonwerker met zoiets rond met dubbellucht op rijafstand. Maar dan een 16.9 of 18.4 als dubbellucht. Dat is best breed op de weg, met zo een systeem heb je de voordelen van minder insporing tijdens het zaaien en toch smal genoeg op de weg.
En nee, ik heb geen aandelen in Peecon. Maar ik heb van het jaar wel een paar tientjes over gehouden. Toch eens navragen of dat er iets mogelijk is.
Wimsumar
Beste LoeiDeutz:
Quote @Loeideutz:
kleinere band als dubbellucht moet nemen vind ik volkomen verkeerd.

Je haalt me de woorden uit ehhhh,... ehhhh,... van het toetsenbord 😉.
Inderdaad val je in eigen zwaard met een kleinere dubbellucht omdat, zoals je al schrijft, dit het trekkerwiel in eerste instantie extra belast.
De Peecon-Gullwingconstructie weegt 8 à 900 kilo. Tel daarbij nog een 500 kilo bij op voor de dubbellucht, dan komt er weldegelijk substantioneel extra belasting op het trekkerwiel
mike_v
@Loeideutz, @Wimsumar,

ik zat meer te denken aan trekkers die op de kuil staan. Dan is het zelfs voordeliger als de buitenste wielen wat kleiner zijn omdat je net "insporing" moet hebben. De dubbellucht op de kuil is nog steeds (hoofdzakelijk) voor de stabiliteit voor zover ik me herinner. (Ja ik weet het, dan kan je de kanten niet geheel aanrijden, maar daar gaat het nu niet over ;))

Als je de dubbellucht gebruikt om insporing tegen te gaan, is het natuurlijk het beste als de banden even groot zijn en dus meteen voor een groter contact oppervlak zorgen. Maar dan nog vind ik dat zulk knip- en plakwerk niet zou mogen in een promotiefilmpje. Nu staan er op een bepaald moment kleine blokjes onder de wielen. Als ik er "achter de schermen stond", dan had ik gekozen voor zeer duidelijke verhogingen waar de trekker op gezet werd. Nu lijkt het alsof het allemaal "zomaar" vastgezet kan worden. In de praktijk gaat dat dus niet zijn.
Corne S
Kunnen er beter onderaan de bak een dikke cilinder maken met een drukplaat, die de trekker iets omhoog drukt

Dan nog een hydro of elektromotor op de spindel en dan is het af.
hobbyboer
Quote @Corne S:
dan is het af.

Om het af te maken zou er ook nog een luchtdrukwissel op kunnen.
Misschien kun je die dan ook wel gebruiken om de trekker omhoog te brengen voor het aan/afkoppelen, als die heel snel kan.
jd user
Hoe zit het met de hoogte?....Geweldig idee van de uitvinder!.
Maar ik vrees dat als je viaduct passeerd ,je de boel even zakken laten moet.
fastrac3155
En wat dachten we van de machines die achter de trekker hangen. Er staat hier genoeg materiaal waarbij er echt geen ruimte is om een trekkerwiel te verstoppen als deze zijn opgeklapt. Zoals bijvoorbeeld die mais zaaimachine.
Loeideutz
@mike_v Juist op de kuil zie ik er niet echt meerwaarde in. Ten eerste aanrijden is niet het veroorzaken van insporing, maar het verdichten van een netjes verdeelde laag produkt. Het heeft geen zin om een stuk minder "in te sporen". Daarnaast ben ik, maar dat is persoonlijk misschien, niet van mening dat je zo extreem breed moet zijn op de kuil. Als je een 3,25 meter haalt, wat met een beetje moeite wettelijk toegestaan is in Nederland, ben je eigenlijk wel breed genoeg voor op de kuil. Breder is wel stabieler, maar dat gaat ten koste van de wieldruk die je daar juist wel wilt hebben. Is dat nog te onstabiel dan moet je eerst de chauffeur vervangen door iemand met meer ervaring en daarna eens kijken of je de kuil wel op de juiste manier aan het maken bent. De filmische foutjes zijn erg amateuristisch, maar het geeft wel goed weer hoe het systeem ongeveer werkt. Filmpjes van 10 minuten worden vaak niet afgekeken, want te langdradig of saai.
Loeideutz
@fastrac3155 Bij die breedtes gaan ze weer steeds meer naar getrokken machines toe, wat extra ruimte creëert. Maar je hebt wel gelijk, het blijft een punt van aandacht. Net als de hoogte wat hier al door sommige is aan gedragen.
Maar je moet zoiets eerst eens zien werken in een demo op praktijkvelden voordat je daar echt een oordeel over kunt geven.
DANOONTJE POWERR
Quote @marco steyr:
Het zicht op de hef word er ook niet beter op

Het is de bedoeling als je de hef gaat gebruiken dat de dubbellucht dan aan de trekker zit lijkt me.
DANOONTJE POWERR
Quote @jd user:
als je viaduct passeerd

Dan laat je de banden toch over het plafond rijden en trek je gewoon een lange wheelie onder het viaduct. 😃
b450
Eigenlijk is het niets nieuws. Hobelman (van de hooby kraantjes, maaikorven en verlenggieken) heeft al jaren zo'n systeem op hun liebherr kraan waar ze de sloten mee maaien. Klapt geheel automatisch in en uit niets vast zetten. Wielen worden aangedreven door middel van nokken in de velgen.
marco steyr
@DANOONTJE POWERR dat frame blijft dan toch zitten?
Wimsumar
Beste Marco Steyr e.a.:
Quote @marco steyr:
blijft dan toch zitten?

Ik vraag me af hoe lang de dubbellucht klemvast blijft zitten aan zo'n relatef kleine draagring aan de trekkersteekas.
De ringen grijpen welliswaar vertand in elkaar, maar zal niet spelingsvrij zijn.
Hoe snel gaat dit in elkaar 'vreten' en erger?
DANOONTJE POWERR
@marco steyr Oh, zo bedoel je.
Dat zal wel wat zicht ontnemen ja maar ik vraag me af of dat zo'n probleem is.
marco steyr
@Wimsumar volgens mij zijn het gewoon van die getande bussen die met een lange bout tegen elkaar worden getrokken, gaat normaal ook goed dus waarom nu niet?
Guuske
Het gaat hier over een prototype die nog wat aangepast zal worden. Het dubbellucht systeem is een bestaand Molcon systeem. Alliance banden op dubbellucht zijn iets groter dan de mitas banden op de tractor. Momenteel word er een verbeterde versie opgebouwd op een Fendt 716 deze zal op de Abemec show en op fendt stand beurs Brussel staan. Wanneer er een mooier filmpje is zal ik deze plaatsen.
radium45
Hier de voorloper, hobelman heeft dit al meer dan 10 jaar in gebruik.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
35
DEELNEMERS
20
WEERGAVES
7