Website voor trekker en werktuig storingen

Ik heb me al eens afgevraagd of er naast tractorfan.nl een speciale website bestaat voor veel voorkomende technische problemen met diverse tractoren en werktuigen geselecteerd per merk of type. In de auto- branche hebben we daar namelijk enkele handige websites voor zoals www.problemcar.nl, amtgarageforum.nl/ ,autodata enz.
Dit helpt de monteur/gebruiker bij moeilijke technische of elektronische problemen die veel voorkomen. Daarbij kun je aangeven wat eventueel de oorzaak en oplossing is.
Automonteurs hebben daar soms veel gemak van want dat scheelt soms veel diagnose/zoektijd naar een storing.

Deel dit topic

Reacties

patfordson
Dat zou wel iets goed zijn vindt ik ......????????????????
+1
deeremeneer
Volgens mij is deze site hier toch perfect voor. Hier zit een enorme berg kennis en je wordt tegenwoordig weer vaak goed geholpen hier.
steyrlanzboy
Quote @patfordson:
Dat zou wel iets goed zijn vindt ik ......%uD83D%uDC4D%uD83D%uDC4D%uD83D%uDC4D%uD83D%uDC4D
ik ben 100% met je eens
63ermajor
@deeremeneer Dat ben ik wel met je eens. Er wordt hier tegenwoordig inderdaad wat serieuzer gereageerd dan een tijdje geleden. maar een iets meer doel-gerichtere website zou zich misschien iets meer op alleen storingen en problemen kunnen richten.
NHfan97
Die automonteurs betalen daar ook voor, bij de meeste dealers hebben ze trouwens ook zo een programma waar ze dan weer moeten betalen. Maar zal waarschijnlijk alleen maar te verkrijgen zijn als je dealer bent denk ik.
erik9831
@NHfan97 Bij renault noemt dit bijvoorbeeld Actis

Je kan dan al de problemen opzoeken dat ooit zijn voorgekomen op dat bepaalde type van wagen. Blijkt na onderzoek van de wagen en het raadplegen van dit actis systeem, dat het probleem toch niet opgelost is dan moet je Renault zelf contacteren. Zij zoeken dan samen met jou naar een oplossing voor het probleem.

Eigenlijk heeft TF ook zoiets, je kan op dat bepaald type trekker, al de topics die er ooit over gemaakt zijn raadplegen. Het is ook wel soms zoeken en verschillende topics nalezen, maar veelal is de vraag soms al gesteld geweest.
JD3010
Quote @deeremeneer:
Volgens mij is deze site hier toch perfect voor.

Dan zou er een aparte rubriek voor gemaakt kunnen worden.
john deere 7810
@erik9831

alleen heb je hier veel luie mensen 😉
Tinus
Ik speel wel eens met die gedachte, maar waar moet de data vandaan komen? Zijn daar boeken voor?

Ik heb overigens de domeinnaam fout.codes in het verleden hier al voor vastgelegd. Maar ik denk dat het op TractorFan ook prima past.
Tinus
Quote @JD3010:
Dan zou er een aparte rubriek voor gemaakt kunnen worden.

Het koppelen van trefwoorden aan topics kan ook uitkomst bieden, zoals we bij TruckFan al doen. Topics voorzien van trefwoord 'foutcode' kunnen we dan bijvoorbeeld apart gegroepeerd weergeven op de type pagina.
63ermajor
@Tinus Tegenwoordig staat alle werkplaatsdocumentatie, service bulletins en red-point informatie online via een beveiligd intranet-portal (alleen bij dealers). En voor universele bedrijven is er een betaald portal met werkplaats-documentatie en beperkte info bulletins. Ik weet niet hoe dat in de landbouwmechanisatie-branche geregeld wordt. Mij valt wel op dat op het internet heel weinig te vinden is over diverse technische en elektronische storingen van vooral de nieuwere diverse merken en modellen tractoren.
SJB533
Quote @Tinus:
Topics voorzien van trefwoord 'foutcode' kunnen we dan bijvoorbeeld apart gegroepeerd weergeven op de type pagina.
Dan moet de ts wel zorgen, dat de bijbehorende machine gelinkt is, neem ik aan?
Tinus
@SJB533 Klopt. Niet alleen voor de netheid overigens. Als men dat niet bij het starten van het topic doet krijgt men minder snel antwoord, omdat er op de achtergrond geen mail uit gaat.
Tinus
Quote @63ermajor:
Mij valt wel op dat op het internet heel weinig te vinden is over diverse technische en elektronische storingen van vooral de nieuwere diverse merken en modellen tractoren.

Ik heb het vermoeden dat men er niet zo blij mee gaat zijn als er ergens een 'gratis' alternatief ontstaat.

Maar ik denk dat het wel degelijk iets toe kan voegen. Een compleet digitaal handboek is nooit helemaal compleet en een ervaren lid kan je dan net dat ene weetje meegeven dat je een paar uur zoekwerk bespaard.

In mijn branche hebben we stackoverflow.com/. Dit is van onschatbare waarde, aangezien uitgebreide documentatie niet altijd afdoende is en je veel kunt leren van de problemen van anderen.
SJB533
@Tinus
Duidelijk (y)
63ermajor
AMT-garageforum is ook een heel goed voorbeeld van hoe men kosteloos toch door ervaring en kennis de problemen aangekaart en opgelost kunnen worden. mede door een eenvoudige selectering van merk en model voertuig en daarna ook het type storing te kiezen; elektrisch, mechanisch e.d..Om echt diep in de materie van een bepaald merk te duiken moet je inderdaad meestal een abbonement of een toegangscode hebben. en daar hangt wel een prijsje aan.
Tinus
@63ermajor Is het in de branche ook gebruikelijk om engelstalige fora te bezoeken? De buitenlandse versies van TractorFan hebben ook een aardig bereik, maar inloggen en reageren is daar niet mogelijk namelijk.
63ermajor
@Tinus Heb me nog niet zoveel op de buitenlandse forums gericht. Maar het is misschien inderdaad wel een idee om wat verder over de grens te zoeken naar informatieve website's.
Tinus
@63ermajor Als je nog wat goede voorbeelden tegenkomt laat je het dan weten?
radium45
Ik ben sterk van mening dat je hier beter een andere site voor kunt maken. Er zitten hier teveel mensen die de ballen verstand hebben van techniek en als ik dan zo rond lees wat die soms voor oplossingen en adviezen geven als er eens een technisch vraagstuk langskomt.... Iemand die dus A-technisch kan zon soms verkeerd uitpakkend advies maar zo klakkeloos gaan opvolgen cq uitvoeren.
Tinus
@radium45 en op een andere site voorkom je dat door ....
radium45
@Tinus Gespecialiseerde admins aan te stellen die specifieke kennis hebben, denk dan bijvoorbeeld aan mensen uit de werkplaats.
Tinus
@radium45 ...en die moeten de site 24 u/dag in de gaten houden? Ik denk meer aan up/downvote knoppen ala stackoverflow.com.
Tinus
En dat kan prima op TractorFan. Sterker, op zustersite prikkebord.nl/ hebben we dat al.
radium45
Quote @Tinus:
ala stackoverflow.com.

jaja, as ik tied hebbe zak dat wel us opzuuken wat dat is.
Puma cvx power
Ik zou zeggen leer Engels want in Amerika of andere Engels talige landen heb je wel van die Forums. Ik gebruik ze regelmatig. Zelfs van de meest afgeschermde merken is er wel wat te vinden. Alleen niet in Nederland.

Zo heb ik bijvoorbeeld pas een foutcode beschrijving voor een N-H TM gevonden. Ik had al een mailtje opgestuurd naar de Dealer. Daar kreeg ik een beschrijving van een verkeerd model. Toen gewoon de foutcode op Google gegooid en na even zoeken vond ik hem. Daarna stuurde de dealer hem alsnog. Ik had het probleem al verholpen.

Voorbeeld is www.thecombineforum.com hier worden echt serieuze vragen of foutcode,s beschreven.
Tinus
@Puma cvx power Heb je voorbeelden van die fora?
Puma cvx power
@Tinus Net het bericht bijgewerkt
J p kievit
Als fruitteler heb mc cormick v80 het probleem is dat aftakas nietmeer werkt schakel handels werken wel bij de achter brug wat is er kapot hoelang duurt deze reparatie
Fendt926Driver
@J p kievit is de aftakas met een druk knop geschakeld?
En digitaal in beeld op het dashbord?
J p kievit
Alles handbediening de cormick v80 is denk ik 10jaar oud ik ben zzp voor defruitteler trekker heeft 4550 draaiuren gemaakt mijn opdracht is gbm uitvoeren
J p kievit
Digitaal wordt het aftakas toerental rijssnelheid
Bakker S
@J p kievit 1. Wordt de aftakas elektronisch ingeschakeld of met een handel?
2. Bij inschakelen brand er dan normaal ook een lampje? Nu ook?
3. Staat de de hendel om de aftakas toeren 540/1000 te kiezen ook goed?
4. Zitten alle zekeringen er nog in?
5. Zitten er geen draden los op de dynamo?
6. Laad de dynamo ook?
Dit zijn nogal wat vragen. Maar wie weet kunnen we het zo oplossen.
J p kievit
Deze tractor heeft 2 handels 1handel is voor 540 en 750 omw -min andere handel is om aftakas vrij te laten lopen.op het dashbord wordt aangegeven aftakas toerental en rijssnelheid volgens mij is er iets met schakeling van aftakas kapot hoe moet je hier bijkomen hefinrichting demonteren of aftakas eruit
Fendt926Driver
@J p kievit dus de aftakas gaat helemaal niet aan?
Als die aan gaat en weer uit kan de sensor kapot zijn
J p kievit
De aftakas wordt met te hand in werking gezet van mc cormick - landini smalspoor v80. Handel 1 is voor bepalen aftakas toerental 540 -of 750.handel 2 is om aftakas vrij te laten lopen.op het dashbord komt het aftakas toeren tal moet zijn 500 omw/min voor gbm werk rijsnelheid 7km /uur.boomgaardspuit afgesteld op 7atm kun je 5ha gbm uitvoeren 200ltr water en gbm middel per ha .mits de aftakas werkt. Wat is de oplossing

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
36
DEELNEMERS
15
WEERGAVES
0