Ford 4000 - start niet meer na een stukje rijden

Ford 4000 start niet meer naar stukje rijden met verlichting aan iemand een idee hoe dit kan of oplossingen?
jim power

Reacties

john deere 7810
Gaat hij niet meer rond? of pakt hij niet aan? want als ik je verhaal begrijp zou mijn eerste idee zijn dat hij niet meer bijlaad
jim power
@john deere 7810 daar zat ik ook al aan te denken want de start motor tikt een keer en dan is het weer gebeurd
robbin lamers
@jim power dat "tikken" is de relais. dan is je accu leeg. (of niet krachtig genoeg om je startmotor te laten draaien.) Dus waarschijnlijk wordt je accu niet bijgeladen.
jim power
@robbin lamers waar kan het aan liggen dat hij niet wordt bij geladen
jim power
@robbin lamers waar kan het aan liggen dat hij niet wordt bij geladen
oosterof
@jim power Dynamo eens meten.
jim power
@oosterof hoe kan ik dit het beste doen
oosterof
Met een voltmeter en dan de spanning meten, moet rond de 12 zijn. Ik weet niet hoe ik moet uitlggen waar je moet meten
JD3010
@oosterof Bij draaiende motor ca. 14V
oosterof
@JD3010 wist ik niet, goed dat u het zegt
jim power
@JD3010 stationair toeren tal dus
JD3010
@jim power Nee, wel een beetje gas geven, zo te zien heb je een gelijkstroomdynamo, die laden wat slomer.

Dit is jouw trekker?
jim power
@JD3010 ja
jammermaarhelaas
Is de v-snaar nog wel voldoende gespannen? Als je de snaar 1,5 cm in kunt drukken op het lange stuk tussen 2 poellies dan staat ie strak genoeg. Je kunt hem spannen door de dynamo te verstellen, daar zit een verstelmogelijkheid op door de bout op het sleufsteuntje te lossen, dynamo aan te trekken zodat de snaar op spanning komt, en bout weer vastzetten.
Is de snaar erg glazig en of zitten er vele diepe scheuren op het trapezium gedeelte, dan is een nieuwe sowieso te overwegen, los van de spanning ervan.
Overdrijven is ook weer niet goed, dan slijt het lager in de waterpomp te snel en gaat dan koelwater lekken, ook de dynamolagers slijten dan onnodig.

Wanneer deze snaar echter teveel speling heeft zal de dynamo niet voldoende kunnen laden omdat de dynamo-poelie dan slipt.
Wanneer de accu onvoldoende wordt bijgeladen blijft het rode laadlampje (links onder de toerenteller, onder de meter voor het dieselolieniveau) op het dashboard bij draaiende motor op circa 1000 tpm of hoger nog branden.

Je kunt de accuspanning meten door de spanning over de accupolen te meten (accuklemmen kunnen hierbij telkens gewoon blijven zitten), deze moet toch liefst wel boven de 11,5 volt zitten en bij deze meting moet de tractormotor uit staan.
Wanneer je de tractor gestart hebt en deze maakt 1000tpm en je meet na circa 1 minuut nog eens de spanning over de accupolen moet deze toch liefst wel meer dan 13,25 volt bedragen. Is het lager dan zal de accu nauwelijks bijgeladen worden.
Je kunt nu ook eens kijken wat de spanning over de polen is bij ingeschakelde lampen, liefst ook meer dan 13,25 volt.
jim power
@jammermaarhelaas ik zal dat gaan bekijken
Perfect
@jim power controleer ook eens de draden die aan het regelkastje zitten net voor de tank.
Misschien wel een draad los.
bart-van-wee
In die teller zit volgens mij een lampje. deze geeft aan of de accu wordt bijgeladen of niet. als dit lampje kapot is laait hij ook niet. dit was zo bij mn Fendt.
matzzz
@jim power starten met start kabels en dan kijken of je bij 1200 toeren 14 volt ongeveer hebt op de plus en min pool van de accu
Sanderford
Bij deze trekkers wil ook wel eens wat roest op het ankertje van de dynamo komen aan de achterkant zit een kapje wat je met (als ik het goed zeg tis bij mij al weer een paar jaar geleden) 2 schroeven los kan maken daaronder zitten 2 koolborstels het ankertje kun je oppoetsen met wat schotch brite (soort schuurspons voor metaal) en misschien moeten de koolborstels vervangen worden. Dit werkte bij mijn oude 2000 een perfect
Landini 6500
Bij mijn Major trok de dynamo de accu leeg( kortsluiting in de gelijkstroom dynamo )
jim power
@jammermaarhelaas Na een minute lopen op de accu 11.83 volt en met lampen aan 11.52volt dus denk dynamo of toch iets anders?
jammermaarhelaas
@jim power

Als je die spanning meet bij 1000 a 1200 tpm op de motor, dan laadt ie te weinig bij.

Had je al naar de v-snaar spanning gekeken?

Brand het rode laadlampje op het dashboard?

Je kunt ook even de punten nalopen van de anderen die gereageerd hebben.
jim power
@jammermaarhelaas v snaar is goed alleen in het dashboard zit bij mij maar een lampje van de olie de anderen zitten geen lampjes in
jammermaarhelaas
@jim power

Heb je het dashboard er al eens uit gehaald? Dus de 4 schroeven aan de hoeken losdraaien en de teller naar je toe halen? misschien zit er wel een lampfitting los (het is een soort kroontje waar het lampje in zit, dit kroontje kun je in de opening in het instrumentenpaneel drukken.
Er is best kans (heb dit zelf nog niet eerder gehoord) dat hij niet bijlaadt omdat er geen lampje meer in de fitting zit, of een kapot lampje? zoals @bart-van-wee zegt.

Ook de tips van @Sanderford en @Perfect al geprobeerd?
jim power
@jammermaarhelaas ja het dashboard is er uit geweest er moet allen een nieuw lampje in want als hij op contact staat en ik doe het lampje van de olie in die van de accu brand hij wel
jammermaarhelaas
@jim power

Je kunt misschien eens meten welke spanning je op de accupolen hebt met het olielampje in de acculamp fitting (dus zoals je gedaan hebt met draaiende motor op 1100tpm en een minuut na starten)?

Wanneer de acculamp inmiddels uit gaat na starten van de motor laadt ie in elk geval wel bij.

Kans dat je hiermee de oorzaak gevonden hebt.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 4000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!