Ford 4000 - start niet meer na een stukje rijden
Ford 4000 start niet meer naar stukje rijden met verlichting aan iemand een idee hoe dit kan of oplossingen?
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Ford 4000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Dit is jouw trekker?
Is de snaar erg glazig en of zitten er vele diepe scheuren op het trapezium gedeelte, dan is een nieuwe sowieso te overwegen, los van de spanning ervan.
Overdrijven is ook weer niet goed, dan slijt het lager in de waterpomp te snel en gaat dan koelwater lekken, ook de dynamolagers slijten dan onnodig.
Wanneer deze snaar echter teveel speling heeft zal de dynamo niet voldoende kunnen laden omdat de dynamo-poelie dan slipt.
Wanneer de accu onvoldoende wordt bijgeladen blijft het rode laadlampje (links onder de toerenteller, onder de meter voor het dieselolieniveau) op het dashboard bij draaiende motor op circa 1000 tpm of hoger nog branden.
Je kunt de accuspanning meten door de spanning over de accupolen te meten (accuklemmen kunnen hierbij telkens gewoon blijven zitten), deze moet toch liefst wel boven de 11,5 volt zitten en bij deze meting moet de tractormotor uit staan.
Wanneer je de tractor gestart hebt en deze maakt 1000tpm en je meet na circa 1 minuut nog eens de spanning over de accupolen moet deze toch liefst wel meer dan 13,25 volt bedragen. Is het lager dan zal de accu nauwelijks bijgeladen worden.
Je kunt nu ook eens kijken wat de spanning over de polen is bij ingeschakelde lampen, liefst ook meer dan 13,25 volt.
Misschien wel een draad los.
Als je die spanning meet bij 1000 a 1200 tpm op de motor, dan laadt ie te weinig bij.
Had je al naar de v-snaar spanning gekeken?
Brand het rode laadlampje op het dashboard?
Je kunt ook even de punten nalopen van de anderen die gereageerd hebben.
Heb je het dashboard er al eens uit gehaald? Dus de 4 schroeven aan de hoeken losdraaien en de teller naar je toe halen? misschien zit er wel een lampfitting los (het is een soort kroontje waar het lampje in zit, dit kroontje kun je in de opening in het instrumentenpaneel drukken.
Er is best kans (heb dit zelf nog niet eerder gehoord) dat hij niet bijlaadt omdat er geen lampje meer in de fitting zit, of een kapot lampje? zoals @bart-van-wee zegt.
Ook de tips van @Sanderford en @Perfect al geprobeerd?
Je kunt misschien eens meten welke spanning je op de accupolen hebt met het olielampje in de acculamp fitting (dus zoals je gedaan hebt met draaiende motor op 1100tpm en een minuut na starten)?
Wanneer de acculamp inmiddels uit gaat na starten van de motor laadt ie in elk geval wel bij.
Kans dat je hiermee de oorzaak gevonden hebt.