Ford 8340 - ford 8340 sle, 1992

Heb een gebruikte ford 8340 aangeschaft.Deze gaf de foutcodes e24 en e32. Na calibreren versnellingsbak is deze foutcode EC 3 verschenen.
De versnellingsbak is wel beter gaan schakelen maar nog niet optimaal. lage versnelingen grijpen nog te prompt aan.
Overigens maakt de versnellingsbak nogal veel geluid. geen geratel maar luidruchtige tandwielen,slijtage?

de foutcode ec3 nergens tegengekomen. Iemand bekend hiermee?
bvd JD
JDgeneric

Reacties

Puma cvx power
Het te prompt aangrijpen kan aan de stikstof bol liggen. De Versnellings bak in naar mijn mening altijd luidruchtig bij deze modellen
jammermaarhelaas
Het is niet gezegd dat de accumulator de oorzaak is, maar je kunt eventueel alvast eenvoudig het volgende controleren:

Wanneer de motor ergens tussen stationair en 1000tpm draait, en je bij het wegrijden en overschakelen met de powershift knoppen het rode transmissie-oliedruk lampje even kort ziet branden (boven op het dashboard), dan heb je grote kans dat de accumulator (de hierboven genoemde stikstof bol) te weinig druk heeft, of kapot (lek) is.
Deze accumulator zorgt er voor dat de druk niet te ver daalt bij de plotselinge olievraag tijdens het schakelen.

Door een goedwerkende accumulator kun je de rijkoppeling doseren, als bij een traditionele versnellingsbak met droge plaat koppeling.

Deze accumulator zit rechts naast de transmissie, onder de cabine, ziet eruit als een zwarte ronde stalen bol. Deze is eenvoudig te demonteren. Wanneer de rubberen balg die erin zit lek is, dan kun je deze zo indrukken met een stomp voorwerp, bijvoorbeeld een drijver of botte schrevendraaier. Bij twijfel kun je hem door een specialist, bijvoorbeeld een landbouwmechanisatiebedrijf, laten controleren. Een nieuwe kost bij Kramp ongeveer de helft van een originele van NewHolland.

Alle 40 serie modellen hadden qua opbouw dezelfde SLE bak, ergens in 1992 of 1993 is er een veranderde versie gekomen.

In volgend topic staat een en ander over deze bak, en ook wat probleemoplossingen tractorfan.nl/topic/62939/
fendt-vario
Deze trekkers zijn altijd wat lomp met schakelen. Beetje gas los laten tijdens het schakelen wil al een boel doen.
ReneSuperMajor
Als de 8340 bak een joelend geluid maakt zijn vaak de tandwielen van de fwd beschadigd, dit hoeft maar minimaal te zijn en je kunt het al erg goed horen,
De tandwielen zijn relatief eenvoudig te bekijken en eventueel te vervangen
jd4050
@fendt-vario

Dat is sowieso beter voor je bak
fendt-vario
@jd4050 voor het comfort ook haha
nhmonteur
Foutcode EC3 betekend dat clutch 3 niet of niet goed gecalibreerd is. Probeer de calibratie eens overnieuw te doen. Bij voorbaat bij een warme transmissie.
Is het een 40 serie met een dumpschakelaar op de voor/achteruit? Heeft hij deze niet dan is het al een wat oudere 40 serie. Die blijven helaas na goed calibreren vaak toch nog wat schokken, vooral tussen 2-3 en 5-6.
JDgeneric
Dank voor jullie reacties, de fwd lijkt me ok. De stikstofbol zl ik in t weekend checken.

Bij de calibratie procedure de high low in neutraal gezet om de volgende koppelingen te calibreren , dit liet zich niet doen maar gaf de vogende code u25, opgezocht: high low lever not in high range.
Ik gebruik n engelse versie van n gebruikershandleiding en daarin staat t volgende: clutch pack spring calibration should be performed after servicing PWM valve, transmission control valve c3/c4 clutches or ETC module. Moet nog uitzoeken wat hier precies bedoeld wordt maar die tweede koppelingsset liet zich niet zonder meer calibreren.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 8340 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!