Voor dit jaar ben ik weer een paar maanden in oost-duitsland aan het werk geweest.
hier heb ik ook op een agrotruck met oplegger gereden in zowel mest aardapel en mais transport.
nu viel mij dit niks tegen.
je kan en mag meer meenemen als een trekker.
je bent sneller en dus goedkoper.
Met een goeie gestuurde trailer ben je net zo wendbaar als een trekker met 3asser tank of kieper.
en ook voor onderhoud kun je naar een reguliere truck dealer daar
nu is mijn vraag is dit ook wat voor in de nl?
en dan niet zoals we die kennen van tolkamp,job rikken of kooiker van dieren. Deze lopen naar mijn weten prima zowel als op de weg als op de akker.
maar meer een trekker met oplegger 4x4 of 6x6.
en dan puur voor het aanvoeren van mest naar de container of het afvoeren van de silage.
en evt ook grondtransport met een dumper.
ik zie hier mogelijkheden in zitten.
wat denken julie er over?
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Even voor het idee. Deze trailer heeft starre assen maar als je de 1e oplifte kon je korter draaien als een 3 asser krampe
Voor bv mesttransport rijden er toch al genoeg trekker opleggers rond. zijn dan wel 4x2 of 6x2, maar die rijden 99,9% van de kilometers over asfalt.
Bij het grondverzet zetten ze voor de lange afstanden ook gewone trekkers met opleggers in. Op grote werken liggen overal rijplaten. Als ze het terrein in moeten hebben ze ook van alles, 10x8, 8x8, enz
en met deze grote moet je denk ik ook niet te veel het land in.
dus tot de kopakker.
Die terreinbanden gaan wel relatief snel slijten als er veel mee op de weg gereden gaat worden, in ieder geval sneller dan standaard truck banden.
Ook is het verbruik van een 4x4 truck op de weg hoger dan een standaard 4x2.
Maar goed, waarschijnlijk is die truck wel zuiniger dan een tractor met transportwerk.
maar dit is eigelijk een 4x2 maar met hydro 4x4.
deze heeft 440pk tegen de grootste trekker 300.
bandenlijtage viel hem wel mee.
Het verbaaste mij ook hoe dat ding presteerde in het terein
trekker kan het hele jaar ingezet worden deze misschien drie kwart jaar. mee rijden in de mais is mooi maar gaat nauwelijks sneller dan de trekker omdat ze op dezelfde weg rijden en de wagen achter de trekker combinatie blijft rijden en als hij kan inhalen een trekker combi verder weer 40 gaat.
en op de kleine stukken ben je even snel omdat het optrekken tot 45 en het remmen even snel gaat als een trekker en er minimale tijdswinst te halen is op korte afstanden.
het meenemen is wel bijna hetzelfde omdat je deze soort kipbakken ook in duitsland met een dolly achter de trekker ziet zitten.
in het artikel toen met het voercentrum kwam wel naar voren dat de truck met voerwagen ik meende 3 euro per draaiuur goedkoper was dan de trekker. maar toch hadden ze geen 2 voer trucks
Alternatief is dan met trekkers/rupsvoertuigen op het veld. En op de kopakker overladen op vrachtwagens en dergelijke. Zowel voor maïs en aardappelen bijvoorbeeld.
Of met Agrotrucks zowel de zelfrijdende als met oplegger op het veld.
Discutabel zal zijn bodemverdichting en de toegankelijkheid van de percelen en boerderijen. Maar aan de andere kant de tendens in alle industrie is groter sneller en rendabeler. Dus dat betekend dat er logistiek verbetering moet komen op wegen, boerderijen en percelen.
De tijd zal het leren...
dus tot de kopakker en niet verder of anders over de spuitsporen.
met 4 6 8 of 10 wielen door het zelfde spoor lijkt mij niet ideaal
het gaat mij meer om het wegtransport.
dus puur van de akker naar het bedrijf of met mest van het bedrijf naar de akker
Dat was omdat de boeren niet aan de vrachtwagen konden wennen dat koste een paar jaar
Al dan niet met een container wissel systeem.
Dan ben je behoorlijk meer flexibel in uitrustings stukken.
Dus meer uren kunnen maken met je truck
Bongers?
dat is idd een mooie combi. die kipbak kan daar toch nog steeds op?
alleen het kopeind?
Ik bedoel niet alleen de Combitrac maar vooral de sprinter.
een Mercedes 4X4 met tank of silage oplegger.
er komt ook nog bij dat je een ander rijbewijs nodig hebt.
@maikwolsink Meestal koppelen ze die opleggers af op de kopakker waarna een bunkerrooier ze vol rooit. Maar ik heb ze ook wel eens onder een (rijdende) rooier zien laden. Hangt beetje af van de omstandigheden.
@930triplemaaier Als je zo diep mogelijk door de modder wilt kunnen rijden, is dat inderdaad de beste optie. Maar je voordelen t.o.v. een tractor met kipper zijn dan niet al te groot.
Zo'n truck met oplegger kan op misschien wel 80% van de percelen wel z'n werk doen en heeft dan een hogere capaciteit met een lager brandstofverbruik. Op die laatste 20% kun je dan een andere oogstcombinatie zetten die wat terreinvaardiger is. Ik denk dat je ook flink hectares moet doen om zoiets te verantwoorden.
Met deze oplegger kom je de smalle dammetjes echt niet op of af als ze aan een smalle buitenweg liggen, en met trekker en 3 asser rijden ze er zo af
Inderdaad, 8x8 WS mag 46 ton wegen, trekker-oplegger 50, mits goede verdeling van de assen. Normale trekker-oplegger is wel iets lichter dan een 8x8, maar als er een 4x4 of zeker een 6x6 trekker voor moet, dan is de trekker-oplegger eerder zwaarder dan de 8x8.
Tegenover die man 4x4 die ik poste 15.800.
Drijf nu eens alle assen aan van de ginaf dan zit je zo aan 20 ton.
En een wissel chassis moet haast wel lukken lijkt mij
Is gereden door een Terberg 8x8 met haakarm, leeg gewicht 20,36 ton, dat is wel inclusief de container.
Bij een trekker met haakarm carrier en bak zit je al rond de 25ton daar kun je maximaal rond de 20 ton laden omdat anders de carrier over zn aslasten gaat
MAAR je levert wel wat trekkracht in
een trekker behoort eigelijk niet meer als 20 km max te rijden.
daarboven kan het eigelijk niet uit ivm slijtage en brandstof.
Ik vind 20km al een redelijk lange afstand
Hier de Man dealer in Arendonk heeft recent ook zo een ding verkocht aan ikweetnietwie. Wel een Nederlander. Hier in Belgïe is het misschien niet zo interessant omdat we hier nog met rode diesel mogen rijden.
yumpu.com/de/document/…
die trekhaak toe passen bij de wagen met de axion die heeft een dissel en schotel koppeling als men op het land is kan men de dissel en sneltrekhaak gebruiken en dan op transport met de schotelkoppeling.
dus een truck voor het wegvervoer en een trekker voor op het land.
nu zou de klant de trailer wel kunnen trekker maar hier zie ik weinig in zitten omdat niet altijd iedereen even netjes met het materiaal van een ander omgaat.
en het omkoppelen van trekker naar truck kost te veel tijd dus dan ben je die tijdwinst en voordeel dus al kwijt.
Kan gewoon,en ook met aftakas
peekaas.nl/video/…
Als probleem zie ik dat je een groot rijbewijs nodig hebt, chaffeursdiploma, rusttijden ed. Terugkeuren naar landbouwvoertuig kan ook, echter zie ik dan geen voordeel, je mag dan alsnog maar 25km/h, en niet over de grote wegen.
Verder heb je veel pk's maar krijg je het moeilijk op de grond. En zoals gezegd de bodemverdichting gaat ook steeds zwaarder wegen. En als je gaat overladen op de kopakker kun je beter een gewone walkingfloor hebben met een gewone truck. Deze zijn er volop en kunnen het jaar rond ingezet worden