Agrotruck voor transport is het wat?

Voor dit jaar ben ik weer een paar maanden in oost-duitsland aan het werk geweest.
hier heb ik ook op een agrotruck met oplegger gereden in zowel mest aardapel en mais transport.
nu viel mij dit niks tegen.
je kan en mag meer meenemen als een trekker.
je bent sneller en dus goedkoper.
Met een goeie gestuurde trailer ben je net zo wendbaar als een trekker met 3asser tank of kieper.
en ook voor onderhoud kun je naar een reguliere truck dealer daar
nu is mijn vraag is dit ook wat voor in de nl?
en dan niet zoals we die kennen van tolkamp,job rikken of kooiker van dieren. Deze lopen naar mijn weten prima zowel als op de weg als op de akker.
maar meer een trekker met oplegger 4x4 of 6x6.
en dan puur voor het aanvoeren van mest naar de container of het afvoeren van de silage.
en evt ook grondtransport met een dumper.
ik zie hier mogelijkheden in zitten.
wat denken julie er over?

Deel dit topic

Reacties

jehan
Denk niet dat het hier in de achterhoek interresant is ..afstanden te kort
ZetorTwente
In de polder zie ik opzich niet veel problemen, maar hier in Twente kom je met zo'n truck niet overal...
varken
Ik zie er wwel wat in op de lange baan
maikwolsink


Even voor het idee. Deze trailer heeft starre assen maar als je de 1e oplifte kon je korter draaien als een 3 asser krampe
walker1
Nadeel van de 4x4 of 6x6 trekker met oplegger is natuurlijk dat die oplegger niet aangedreven is. Onder natte omstandigheden kan je er in het land dan weer niet zoveel mee. Dan zie ik toch meer in een 8x8 agrotruck.
Voor bv mesttransport rijden er toch al genoeg trekker opleggers rond. zijn dan wel 4x2 of 6x2, maar die rijden 99,9% van de kilometers over asfalt.
Bij het grondverzet zetten ze voor de lange afstanden ook gewone trekkers met opleggers in. Op grote werken liggen overal rijplaten. Als ze het terrein in moeten hebben ze ook van alles, 10x8, 8x8, enz
maikwolsink
@walker1 maar toch kwam de bovengeplaatste truck verder als ik met een 930 in nattere omstandigheden.
en met deze grote moet je denk ik ook niet te veel het land in.
dus tot de kopakker.
walker1
@maikwolsink Dat valt dan niet tegen, zeker omdat een truck kleinere banden heeft dan een tractor.
Die terreinbanden gaan wel relatief snel slijten als er veel mee op de weg gereden gaat worden, in ieder geval sneller dan standaard truck banden.
Ook is het verbruik van een 4x4 truck op de weg hoger dan een standaard 4x2.
Maar goed, waarschijnlijk is die truck wel zuiniger dan een tractor met transportwerk.
maikwolsink
@walker1 klopt.
maar dit is eigelijk een 4x2 maar met hydro 4x4.
deze heeft 440pk tegen de grootste trekker 300.
bandenlijtage viel hem wel mee.
Het verbaaste mij ook hoe dat ding presteerde in het terein
Fendt926Driver
Het idee is prima maar je moet de mogelijkheden zien en er aardigheid aan hebben en er wat mee verdienen kunnen.
trekker kan het hele jaar ingezet worden deze misschien drie kwart jaar. mee rijden in de mais is mooi maar gaat nauwelijks sneller dan de trekker omdat ze op dezelfde weg rijden en de wagen achter de trekker combinatie blijft rijden en als hij kan inhalen een trekker combi verder weer 40 gaat.
en op de kleine stukken ben je even snel omdat het optrekken tot 45 en het remmen even snel gaat als een trekker en er minimale tijdswinst te halen is op korte afstanden.
het meenemen is wel bijna hetzelfde omdat je deze soort kipbakken ook in duitsland met een dolly achter de trekker ziet zitten.

in het artikel toen met het voercentrum kwam wel naar voren dat de truck met voerwagen ik meende 3 euro per draaiuur goedkoper was dan de trekker. maar toch hadden ze geen 2 voer trucks
JJ
Naar mijn mening gaat het of naar overladen of naar Agrotrucks. Je ziet de laatste jaren deze tendens al toenemen. Simpele reden dat tractoren en grote aanhangers duur zijn, veel brandstof nodig hebben en duur zijn in banden.
Alternatief is dan met trekkers/rupsvoertuigen op het veld. En op de kopakker overladen op vrachtwagens en dergelijke. Zowel voor maïs en aardappelen bijvoorbeeld.
Of met Agrotrucks zowel de zelfrijdende als met oplegger op het veld.
Discutabel zal zijn bodemverdichting en de toegankelijkheid van de percelen en boerderijen. Maar aan de andere kant de tendens in alle industrie is groter sneller en rendabeler. Dus dat betekend dat er logistiek verbetering moet komen op wegen, boerderijen en percelen.
De tijd zal het leren...
Alex Miedema
In Nederland zijn de toegestane gewichten voor trucks wat hoger dan in Duitsland, de 4x4 trekker met kipoplegger komt hier daardoor zelden voor, men kiest liever voor een meer-assige bakwagen, al dan niet met wisselbaar systeem.
1066
Ik heb het gezien dit jaar met een 6x6 maar het spoort veel te veel in
kerstrunner
Voor sommige oogstmachines is het misschien een nadeel dat de chauffeur van een truck volledig links in de cabine zit en daardoor minder zicht heeft op de oogstmachine en belading van de trailer?
maikwolsink
Het is ook in mijn ogen niet de bedoeling dat je hiermee het land in gaat.
dus tot de kopakker en niet verder of anders over de spuitsporen.
met 4 6 8 of 10 wielen door het zelfde spoor lijkt mij niet ideaal
het gaat mij meer om het wegtransport.
dus puur van de akker naar het bedrijf of met mest van het bedrijf naar de akker
fendt308-driver
Quote @Fendt926Driver:
maar toch hadden ze geen 2 voer trucks

Dat was omdat de boeren niet aan de vrachtwagen konden wennen 😉 dat koste een paar jaar
Alex Miedema
@fendt308-driver die truck en trailer staan er tegenwoordig wel uiterst gelikt bij moet ik zeggen: alexmiedema.nl/2015/10/…
Favorit614
Ik denk dat je hier in Nederland op het wisselsysteem van Tolkamp uitkomt Maik.
Al dan niet met een container wissel systeem.
Dan ben je behoorlijk meer flexibel in uitrustings stukken.
Dus meer uren kunnen maken met je truck
selten
Het rijdt beter, voor bepaalde doeleinden moet je een keus maken. Beste is gewoon een wisselchassis, dat er ook een trailer aan kan, maar ook een bak opkan. Ideaal op straat, zuinig, en veel trekkracht en wendbaarheid.
syngrow
Deze rijdt hier nu 2 jaar. Vorig seizoen met een standaard trailer, nu met grotere wielen en luchtdrukregelsysteem rondom. Werkt prima.
selten
@syngrow
Bongers?
syngrow
@selten Rijdt voor Bongers inderdaad
selten
@syngrow
dat is idd een mooie combi. die kipbak kan daar toch nog steeds op?
maikwolsink
@syngrow maar deze komt niet op de akker zelf neem ik aan.
alleen het kopeind?
930triplemaaier
Als je wat wil neem een terberg of ginaf 8x8 zet deze op fatsoenlijke landbouwbanden in combinatie met een luchtdrukwissel systeem. Je mag dan in totaal 46 ton wegen. Door het luchtdrukwisselsysteem is als je het mij vraagt de insporing minder als een trekker combinatie zonder luchtdrukwisselsysteem
echte844
Midden jaren 80 had Veenhuis genoeg alternatief is niets meer van te merken.
Ik bedoel niet alleen de Combitrac maar vooral de sprinter.
een Mercedes 4X4 met tank of silage oplegger.
er komt ook nog bij dat je een ander rijbewijs nodig hebt.
syngrow
@selten Ja klopt, er kan inderdaad een kipper op de schotel als het te nat is voor die opleggers.

@maikwolsink Meestal koppelen ze die opleggers af op de kopakker waarna een bunkerrooier ze vol rooit. Maar ik heb ze ook wel eens onder een (rijdende) rooier zien laden. Hangt beetje af van de omstandigheden.

@930triplemaaier Als je zo diep mogelijk door de modder wilt kunnen rijden, is dat inderdaad de beste optie. Maar je voordelen t.o.v. een tractor met kipper zijn dan niet al te groot.

Zo'n truck met oplegger kan op misschien wel 80% van de percelen wel z'n werk doen en heeft dan een hogere capaciteit met een lager brandstofverbruik. Op die laatste 20% kun je dan een andere oogstcombinatie zetten die wat terreinvaardiger is. Ik denk dat je ook flink hectares moet doen om zoiets te verantwoorden.
radium45
@maikwolsink Ik heb het idee dat je deze info vraagt met het doel mischien zon ding aan te schaffen en mee in de verhuur te gaan? Vergeet het... Niemand heeft er het geld voor over om jou te betalen wat je eigenlijk nodig hebt per uur om uit de kosten te komen en ook nog wat te verdienen.
fiatfan
Even voor het idee. Deze trailer heeft starre assen maar als je de 1e oplifte kon je korter draaien als een 3 asser krampe

Met deze oplegger kom je de smalle dammetjes echt niet op of af als ze aan een smalle buitenweg liggen, en met trekker en 3 asser rijden ze er zo af
walker1
Quote @930triplemaaier:
Als je wat wil neem een terberg of ginaf 8x8 zet deze op fatsoenlijke landbouwbanden in combinatie met een luchtdrukwissel systeem. Je mag dan in totaal 46 ton wegen. Door het luchtdrukwisselsysteem is als je het mij vraagt de insporing minder als een trekker combinatie zonder luchtdrukwisselsysteem

Inderdaad, 8x8 WS mag 46 ton wegen, trekker-oplegger 50, mits goede verdeling van de assen. Normale trekker-oplegger is wel iets lichter dan een 8x8, maar als er een 4x4 of zeker een 6x6 trekker voor moet, dan is de trekker-oplegger eerder zwaarder dan de 8x8.
maikwolsink
Bij familie van mij loopt een ginaf 10x4 en deze weegt 18.700 kg.
Tegenover die man 4x4 die ik poste 15.800.
Drijf nu eens alle assen aan van de ginaf dan zit je zo aan 20 ton.
En een wissel chassis moet haast wel lukken lijkt mij
walker1
Heb toevallig een begeleidingsbrief voor me liggen van een vracht grond.
Is gereden door een Terberg 8x8 met haakarm, leeg gewicht 20,36 ton, dat is wel inclusief de container.
930triplemaaier
@walker1 die mag dus 26 ton laden
Bij een trekker met haakarm carrier en bak zit je al rond de 25ton daar kun je maximaal rond de 20 ton laden omdat anders de carrier over zn aslasten gaat
maikwolsink
@930triplemaaier dus trekker oplegger heeft meer laadvermogen.
MAAR je levert wel wat trekkracht in
jef h
Ik denk dat transport op lange afstand met gewone vrachtwagens en dan tractoren met hoogkippers op het veld beter is. Voor de bodem, voor snel te werken en om brandstof te besparen.
maikwolsink
@jef h voor de lange baan wel maar voor binnen 50 km om de losplaats is een agrotruck goedkoper althans dat was in duitsland zo.
een trekker behoort eigelijk niet meer als 20 km max te rijden.
daarboven kan het eigelijk niet uit ivm slijtage en brandstof.
jef h
Ok
Ik vind 20km al een redelijk lange afstand 😄
Hier de Man dealer in Arendonk heeft recent ook zo een ding verkocht aan ikweetnietwie. Wel een Nederlander. Hier in Belgïe is het misschien niet zo interessant omdat we hier nog met rode diesel mogen rijden.
syngrow
Als je een beetje Duits kunt is het wel interessant om "Kostenvergleich bei Silomaismaistransporten" te lezen. Daar worden verschillende transport manieren redelijk goed met elkaar vergeleken.

yumpu.com/de/document/…
maikwolsink
Even omhoog met het topic.
Fordje4600
@maikwolsink hier in twente zijn de weitjes enzo veel kleiner als in friesland of brabant ook kun je met een trekker hefwerkzaamheden verrichten en met een agrotruck niet ook bestaat er een jcb fasttrac die volgensmij 80 loopt dan heb je een snelle trekker met een hef enzovoort
johndeere6506
@Claas Holland Maar wat heeft dat filmpje nou met een agrotruck te maken?
Claas Holland
@johndeere6506 sorry, ik was een tekst bericht vergeten.
die trekhaak toe passen bij de wagen met de axion die heeft een dissel en schotel koppeling als men op het land is kan men de dissel en sneltrekhaak gebruiken en dan op transport met de schotelkoppeling.
maikwolsink
@Claas Holland opzich is het een mooi idee jaco, maar je moet wel dubbel investeren.
dus een truck voor het wegvervoer en een trekker voor op het land.
nu zou de klant de trailer wel kunnen trekker maar hier zie ik weinig in zitten omdat niet altijd iedereen even netjes met het materiaal van een ander omgaat.
en het omkoppelen van trekker naar truck kost te veel tijd dus dan ben je die tijdwinst en voordeel dus al kwijt.
werklustwg
@Fordje4600 hoezo heeft een agrotruck geen Hef??.
Kan gewoon,en ook met aftakas

walker1
Kom net deze tegen (op internet), gaat ook mooi 😄
peekaas.nl/video/…
dx11
@walker1 dat zie je vaker idd


dx11

Als probleem zie ik dat je een groot rijbewijs nodig hebt, chaffeursdiploma, rusttijden ed. Terugkeuren naar landbouwvoertuig kan ook, echter zie ik dan geen voordeel, je mag dan alsnog maar 25km/h, en niet over de grote wegen.

Verder heb je veel pk's maar krijg je het moeilijk op de grond. En zoals gezegd de bodemverdichting gaat ook steeds zwaarder wegen. En als je gaat overladen op de kopakker kun je beter een gewone walkingfloor hebben met een gewone truck. Deze zijn er volop en kunnen het jaar rond ingezet worden
Boer007
Grote trend hier momenteel is om WEL met gewone trucks met onderlossers te gaan rijden. Hoofdzakelijk bij de grotere aardappeltelers hier in de buurt. Er rijd dan 1 trekker met overlaadwagen op het perceel om de aardappels naar de vrachtwagens te krijgen. Dit alleen al heeft zich bij ons al tijdwinst opgeleverd. 1 ERVAREN chauffeur die naast die rooier rijdt geen gekloot met personeel wat niet rijdend kan lossen of te langzaam is bij de stortbak of onderweg. Vrachtwagens staan netjes langs de veldweg of waar kan op de kopakker. Nu komt natuurlijk ook het feit dat vrachtwagens niet 24/7 kunnen doorrijden dus zij kunnen dan bij de bewaarloods de banden besturen enzovoort. Dit alles is een concept wat zich nu erg begint op te spelen hier in het zuiden. De grote trekkers met 3 assers is leuk maar je moet er ook fatsoenlijk personeel voor hebben en de aardappelpercelen liggen hier soms meer dan 50km uit elkaar ga daar eens trekkerbanden voor inslaan..

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
49
DEELNEMERS
25
WEERGAVES
34