Illustratie van:
12

Fordson Dexta - Hef en aftakas doen t allebei niet. Wie heeft daar ervaring mee?

Ik ben een Dexta aan het opknappen die meer dan 10 jaar stil gestaan heeft. De motor loopt ondertussen weer. Nu doen hef en aftakas het beide niet. Aangezien de hydrauliek pomp en aftakas een gezamenlijke aandrijving hebben, vermoed ik dat t euvel daar ergens zit. Heeft iemand her ervaring mee of een idee wat t kan zijn.

Ik hoor graag van jullie.

mvg Theo

Deel dit topic

Reacties

Zit er een doordraaiende aftak as op
moet je de koppelings pendaal verhogen om dit in werk te stellen dan is je dubbele kopelings plaat stuk die de aftak as voorziet. effe door de midden en je kunt er zo bij
Nee, als t goed is, is het is geen doordraaiende aftakas.
Rijkoppeling doet t wel.

Wat kan t dan zijn?
Dan moet er wat los geschoten zijn of af gebroken, komt haast niet voor.

of toch dubbel koppeling en dan aftakas plaat defect
Aftakas in de "rij-afhankelijke"-stand staan? en hydrauliek ventiel aan staan..
Indien het niet de aandrijving is, zou het een van de volgende dingen kunnen zijn:
Als je een buitendienstknop op het hefdeksel hebt (onder de stoel, uitrekknop) moet deze ingedrukt zijn.
Is deze uitgetrokken dan gaat de olie niet naar de hefcilinder maar naar de snelkoppeling voor een extern werktuig. En zal de pomp de olie door de overdruk persen wanneer je geen slang in de snelkoppeling hebt zitten en je de hefhendel omhoog zet. Je zou dit ook kunnen testen door er een hydraulisch werktuig op aan te sluiten en te kijken of deze gaat werken wanneer je de hefhendel geheel omhoog zet.

Staat de hendel voor trekkrachtregeling wel op positieregeling? (hendeltje van ongeveer 12cm lang rechts opzij van het hefdeksel)?

Zit er voldoende olie in de achterbrug?

Doet de hef of een hydraulisch werktuig het inmiddels weer, dan zou het kunnen dat de aftakaskoppeling (klauwkoppeling die je met de hendel links van de achterbrug inschakelt) niet meer koppelt.
Beste EricMFUF:
Quote @Eric MFUF:
"rij-afhankelijke"-stand

Ja, eigenlijk best wel een goede suggestie, maar een Dexta heeft geen rij-afhankelijke stand. Bovendien hoeft de aftakas niet in werking te hoeven gesteld om de hydrauliekpomp te laten draaien. De pomp reageert daarintegen wel op het ontkoppelen van de aftakaskoppeling aangezien de oliepomp door dezelfde as wordt aangedreven als waarmee ook de aftakas kan draaien.
Bedankt voor het meedenken.

Ik had t al geprobeerd met de hendel voor de positieregeling zowel horizontaal als verticaal.

Er zit olie genoeg in de achterbrug.

De knoppen van het hydrauliekblok onder de stoel zitten vast. De uittrekknop heeft ongeveer 1 cm tussen de schroefdraad van de knop en de ring. Is dit ingeschoven of uitgetrokken?

Als ik de hefhendel omhoog zet, hoor ik niet aan bv motortoerental of stromingsgeluid dat de olie over de overdruk stroomt.

Ik zat er aan te denken om dit blok eens te demonteren en dan te kijken of er olie uitkomt als ik de motor start. Heeft iemand dit ooit gedaan?

Als ik de aftakas inschakel, kan ik de asstomp met de hand nog steeds draaien. Dat zou normaal gesproken niet moeten kunnen. Aangezien de aftakas wel zwaarder draait als deze ingeschakeld is, werkt de klauwkoppeling denk ik wel goed.

In het werkplaatshandboek van de versnellingsbak (zonder DD aftakas) wordt een aftakaskoppeling genoemd. ( nr 45 op het schema aan het begin van dat boek). Is dit een schakelbare koppeling? Zijn hier wel eens problemen mee? Hoe kom je hierbij? (trekker delen bij koppeling of moet hele bak gedeeld worden?)

Alvast bedankt voor het verder meedenken en delen van jullie kennis en ervaring.
Weet je echt zeker dat t geen doordraaiende bak is? Als je links naast de bak bij het koppelingshuis kijkt zie je dan een gaffel met 1 of 2 gaten aan het eind van de trekstang die aan de koppelingshevel zit?
De gaffel heeft 2 gaten. Dan is het een DD aftakas?? De pen zit in de voorste.
De gaffel heeft 2 gaten. Dan is het een DD aftakas?? De pen zit in de voorste.
Beste TheoMF:
Quote @TheoMF:
voorste.

Ken je de volledige geschiedenis van dit opknapproject?
Ofwel, is het een bij elkaar gebeunde trekker, bestaande uit de voorste helft van eentje met "d.d.", en de achterste helft niet.
Nee de geschiedenis is me niet bekend.

Zojuist de trekker gesplitst. Hij heeft inderdaad een dubbele koppeling. De koppelingsplaat voor de aftakas is kapot. Als ik de buitenste ingaande as van de versnellingsbak met de hand draai bij ingeschakelde aftakas, draait ook de asstomp. Ziet er dus goed uit.

Voor het splitsen nog even het hydrauliekblok onder de stoel eraf gehaald en de startomotor laten draaien: er komt geen olie uit de gaten. Als ik de ingeschakelde aftakas met de hand draai komt er direct olie.

Allemaal bedankt voor het meedenken en delen van ervaringen.

Gr Theo

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Dexta ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
12
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
11