Fendt 820 ervaringen.

Als vervanger voor een Case mx150 willen wij graag een tweedeghands Fendt 820 vario met fronthef en front pto. Het probleem is alleen dat onze dealer zegt dat een Fendt 820 een zeer slechte vario bak heeft en die daarom vaak vervangen moet worden. Het klopt wel dat er veel tweedehands 820's worden aangeboden rond de 6000 uur.

Heeft iemand ervaring met een Fendt 820 met veel uren of juist wel/geen problemen?

Deel dit topic

Reacties

+1
walker1
Er zijn ook veel 820's verkocht, misschien wel het meeste van de hele 800 serie, dan krijg je ook vanzelf veel tweedehands.
@Sietse515 jullie dealer heeft zelf geen 820 staan zeker?
Sietse515
@walker1 nee klopt, geloof ook niet blindelings op de dealer. Maar het kan wel zo zijn dat de bak van een 820 die 200pk niet aankan.
walker1
@Sietse515 Het is allemaal wel complexe techniek, die vario bakken. Zijn wel eens meer topics over geweest. Maar ik weet het zo echt niet hoeveel uur die bak in een 820 probleemloos mee gaat.
Laats was er een topic over een gebruikte vario waar duidelijk bij vermeld werd dat die trekker niet voor transport werk was gebruikt, schijnbaar lijd het daar meer mee dan met landwerk.
CoenNijenhuis
@Sietse515 Jullie dealer is geen Fendt dealer?
Sietse515
@CoenNijenhuis Jawel is gewoon een Fendt dealer maar wil liever een lichtere trekker verkopen zoals een 815.
mike_v
Quote @Sietse515:
... zoals een 815.

En hebben jullie die 50 pk meer nodig? Misschien dat hij daarom een kleinere wil verkopen/aanraden.
Fendt311
Hier rijden 820's rond met 8000-9000 u en nog zelfde variobak ligt gewoon aan de bestuurder je moet er juist mee rijden
vanmeij
Ik heb wel eens gehoord dat de wat oudere 818 wel een minder goede variobak heeft, in combinatie met elektronica problemen.
Fendt926Driver
Wat ik wel ens heb gehoord dat er in het begin nog wel eens vario bakken minder lang mee gingen doordat er een soort olie op mocht die toch niet zo netjes was voor de afdichtings ringen als men gedacht had. met als gevolg lekkages met 6 a 7000 uur. soms was er dan maar iets aan de hand maar moest wel vervangen worden.
een 820 is wel de zwaarste weer uit die serie dus wel eerder aan de max van devario bak.
maar gebruik je straks het maximale motor vermogen meest op de aftakas of aan de wielen of ook heel vaak maar half vermogen aan de wielen. daar moet je ergens een afweging in maken.

en goed in de gaten houden met schakelen tussen de groepen. doe zwaar trekwerk in de lage groep.
Ritchie
Ik dacht dat de 820 dezelfde bak heeft als de 818, en dat ie dat (extra) vermogen niet goed kan hebben. Maar dat weet ik niet zeker.
Wimsumar
Beste Sietse515:
Quote @Sietse515:
dat de bak van een 820 die 200pk niet aankan.

Als ik je fotoboek bekijk, dan hoef je niet bang te zijn dat de bak de inzet in (hoofdzakelijk) de veehouderij niet aan kan (of het moet al de onderhoudsmentaliteit van de "veehouderij" zijn 😉 ).

tractorfan.nl/user/28302/…

Zoek een tweede hands met nieuwe bak, of, 1 met lage prijs (€ 47.000) en calculeer alvast een nieuwe bak.

traktorpool.nl/gebruikt/b-Trekkers/…
jeroen13
Veel transport is slecht voor de vario bakke voor de rest gwn landwerk houde ze het wel lang uit. Tweede hands vario kopen is altijd wel een gok
Favorit614
Ach als de 815 inprincipe zwaar zat is , laat je daar de software van een 818 op zetten.
Qua constructie zijn die het zelfde.
alleen de motor is anders commonrail in de 820, 6.1 liter met PDI10-System , tegen 815/818, 5.7 liter met het HNZ systeem
harald vrieling
@Sietse515 haha . Bied me is geld .. Zit nieuwe vario in 9500 uur
harald vrieling
harald vrieling
Ben er wel van overtuigd dat hoe meer pks hoe eerder versleten... Pak dan een type groter 900 serie of nieuwe type 700 of 800 , die vario s zijn ook zwaarder..
B - W
Met beleid rijden scheelt een stuk, bij ons heeft een gechipte 820 gewoon bijna 10000 uur met de bak gedaan, en verder vrij weinig problemen gehad..
De chauffeur rijdt alleen met maaien op TMS, dat scheelt ook al denk ik!
Bijgekochte 820 ging al voor 7000 uur stuk!
vriesjan215
@B - W wat is het verschil tussen met of zonder tms rijden? Hier rijd ik juist alleen met maaien, schudden of cultiveren zonder TMS en met gewoon op het erf rijden met TMS
B - W
@vriesjan215 als je op tms rijdt, en je laat je gas los, remt de trekker op de bak af, en dat schijnt toch slecht te zijn.
En als je op de pook rijdt, en je trekt niet steeds die pook terug, dan remt hij niet op de bak af, schijnt toch in de slijtage te schelen, maar ik rij zelf nooit zonder tms hoor, het zit er niet voor niks op, dat geduw en getrek de hele dag aan die pook scheelt me ook niks
vriesjan215
@B - W ahh, precies ik snap wel wat je bedoelt nu, met tms remt hij inderdaad aardig af op de bak als je het pedaal loslaat
SJB533
@vriesjan215
Hoe is jouw Duits?
vriesjan215
@SJB533 duits gaat net niet denk ik haha, heb frans op school. Maar mijn vraag is meer: waarom zou de bak daardoor sneller slijten?
vriesjan215
@SJB533 gaat toch prima merk ik, is wel interessant filmpje om even te kijken
930triplemaaier
Afremmen doe je met de rem niet op de motor. als je je hieraan houdt dan gaat het lang goed en halen ze makkelijk de 10000 uur
Ford5610genll
@930triplemaaier afremmen doe je wel op de motor, als je optijd gas los laat remt hij een stuk op de motor af tot 800 motortoeren (ongeveer 20kmh), afremmen op de bak (pook naar achter trekken of rijden met tms) mag nooit dat is slecht voor de bak
hobbyboer
@930triplemaaier Er worden toch ook Fendt's met een motorrem geleverd? Hoe zit dat dan?
930triplemaaier
@hobbyboer klopt soms is het een noodzakelijk kwaad. maar hier in nl niet van toepassing
6920 JD
Wat kost een nieuwe vario bak?
deutzisthebest
Ik vind persoonlijk de hoog/laag schakeling niet het beste punt van die variobak. Je hoort hem duidelijk een soort van klap geven en hij is al eens stuk geweest hier. Tis een bak die je met beleid moet schakelen.
+1
Ford5610genll
@deutzisthebest je moet stil staan als je van I naar II schakelt, als je dat tijdens het rijden doet is dat slecht voor de synchro van de 2 groepen
+1
bartjuh
@Ford5610genll je moet niet stilstaan. De kracht moet even van de aandrijflijn, dat kan ook door gas los of koppeling in. Als je echt stil moet staan hadden de heren bij fendt dat echt wel zo geprogrammeerd dat het ook alleen stilstaand kan. Daarbij is mij destijds tijdens de fendt cursus verteld dat het niet onder belasting mag. Verder geen probleem
caseboy
@Ford5610genll is wel een beetje raar, een synchro is er juist voor om rijdend te kunnen schakelen
+2
Fendt926Driver
Quote Reactie van @caseboy:
is wel een beetje raar, een synchro is er juist voor om rijdend te kunnen schakelen

Zijn verhaal klopt ook niet.
Daarom klinkt het zo raar.
Je kunt gewoon van 1 naar 2 en van 2 naar 1 als het voertuig beweegt.
Je moet alleen weten hoe je het doen moet.
+1
valtraaa
@Fendt926Driver nu ben ik geen fendt kenner maar was laatst bij een loonwerker die had verschillende fendt's met de 1e vario waaronder één met 17000 uur die zweerde er bij om tussen die groepen te schakelen in stilstand.
+2
mf 6150
@valtraaa
Omdat dan de kans dat het fout gaat het kleinst is, als je ze gaat aanleren dat t rijdend kan is de kans groot dat ze de grenzen steeds verleggen
+9
mdoornekamp
@mf 6150
Quote:
grenzen steeds verleggen

Ja de grootste problemen onstaan nog vaak tussen het stuur en de rugleuning
+1
mf 6150
@mdoornekamp
Exact, en dat is bij zoveel merken. Vorig jaar was er hier een handige harrie die rijdend van hoog naar laag ging toen hij dwars voor de kuil aan kwam rijden. Hele trekker van slag. En de hele trein stond een tijdje stil
Zulke dingen doe je bij omkeren, niet voor een kuil al rijdende😅😂
+1
claasfendt
@valtraaa ik heb wel eens gehoord dat de varios sneller kapot gaan als er op tms/ voetpedaal word gereden omdat er dan meer geremd word op de bak als je het rijpedaal loslaat
+1
Fast Eddy
@claasfendt

Waarom wordt het dan geleverd vanaf de fabriek? De 211 waar ik een paar jaar op heb gereden deed al 14.000 uur met dezelfde vario op TMS.
+1
claasfendt
@Fast Eddy geen idee ik ben geen expert, van de cvt s waarmee ik heb gereden geef mij maar de autopower van jd
Fast Eddy
@claasfendt

Ik ook niet. Ik rij liever met voetpedaal dan met de hendel.
Ford5610genll
@Fast Eddy dat is dan ook een kleine trekker
Ik weet niet wat voor werk je er mee doet, maar ik vermoed dat de vario niet erg veel gewicht stil zal moeten zetten
Fast Eddy
@Ford5610genll

Dumper, dieplader. En veel werk waar de trekker de machine remt. Zoals Vertidrainen en spitten. De meeste uren heeft hij gemaakt in de bermen met jan en alleman erop.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @valtraaa:
die zweerde er bij om tussen die groepen te schakelen in stilstand.

Ieder heeft zijn eigen systeem.
Er zijn loonwerkers die de 4e acceleratie stand blokkeren laten met een schroef.
En er zijn boeren die al 13.000 uur in de 4e stand gereden hebben.

Nogmaals als het niet kon was er een actieve stilstand ingebouwd door fendt of aanpassingen gedaan.
Maar bij mijn 916 gaat het ook al ruim 11.000 uur goed.

Schakel jou trekker aan het stuur met 20kmh eens zo in de achteruit.
Gaat die ook niet fijn vinden. Maar het kan wel.
Bij de xylon (500 serie) komt er een waarschuwing als je boven de 10kmh vooruit naar de achteruit schakelen wilt
+1
willemk
@Fendt926Driver kleine updated, wij rijden al 26.000 uur met dezelfde Vario(711 trouwens)
valtraaa
@Fendt926Driver nee dat terugschakelen met 20 kmh kan niet bij onze maar inderdaad de bestuurder bepaalt vaak de levensduur.
Ford5610genll
@Fendt926Driver mij is geleerd om niet tussen 1 en 2 te schakelen als je niet stil staat
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Ford5610genll:
mij is geleerd om niet tussen 1 en 2 te schakelen als je niet stil staat

Is een extra veiligheid. En gewoon blijven doen.
Maar op geen enkele chauffeurs training van fendt waar ik ben geweest is dat ooit benoemd.
En doe het zelf ook nooit.
Altijd tot 25km h in de 1e. Dan koppelen en gaslos en goed kijken naar de lampjes op het dashbord
+1
rommert14
@Fendt926Driver dat omgaan met die vario wordt door iedereen weer anders uitgelegd, volgens de een is op tms rijden slecht, de ander zegt dat je stil moet staan bij groepen wisselen terwijl je dat allemaal wel kunt doen. Ik doe gewoon wat mij het best lijkt en wat normaal ermee omgaan net zoals bij alle trekkers.
trean
@6920 JD heb wel eens gehoord over 10000 voor een andere geresiveerde bak. Er zullen wel tf ers zijn die het beter weten.
Heb hier een fendt 920 type 1 met 17400 uur met nog de eerste vario bak. Komt bij een Duitse loonwerker vandaan, t is maar net hoe er mee gereden wordt.
930triplemaaier
@trean heb ook al wel eens 7000 euro gehoord
maar zal er ook aan liggen welke serie je hebt
bij de 4/5/7/800 serie is de bak in 1 dag te wisselen als de juiste hulpmiddelen beschikbaar zijn dat kun je van sommige andere merken niet zeggen
fendt308-driver
@deutzisthebest
Koppel is met schakelen. En als je vracht doorduwt moet je ook niet schakelen dat vind ie niet lekker
fendt308-driver
@B - W
Hoeveel pk heeft ie ? Hier rijden er 2 opgevoerd rond. 1 van 238 op de aftakas en 1 van 250 dacht ik.
B - W
@fendt308-driver meen ergens rond de 240 ja
fendt308-driver
@B - W ik hoorde dat variobakken er een hekel aan hebben om achteruit zwaar belast te worden. Hier nog nooit 1 stuk gehad, maarja ook nog geen 1 met 10.000 😃
930triplemaaier
Bij ons is er een 711 weggegaan met bijna 12000 uur en nog de eerste bak. kon ook niet echt merken dat het minder werd en die haalde ze max druk ook nog makkelijk
tom-case
Ik zou de acceleratie in 3 zetten dan trekt ie wel minder hard maar dat is weer meer behoud van de vario bak
+1
Fendt926Driver
Quote @tom-case:
ik zou de acceleratie in 3 zetten dan trekt ie wel minder hard maar dat is weer meer behoud van de vario bak
ik rij de vario s nooit in de4. altijd de 3 0f lager.
zijn al loonwerkers hier in de buurt die een schroefje laten plaatsen in de vario hendel dat je niet meer naar de 4 kunt schakelen. schijnt een behoud voor de vario te zijn.

blijf er wel bij als het je eigen is en jij moet zelf de reparaties betalen rij je er vanzelf zuiniger mee.
joser
@Fendt926Driver beste,hoe kan he een 818 met vario in 3of stand 4 zetten?ikzelf heb 818 met tms en heb deze knop nog niet gevonden maar zou wel willen weten of het kan,als u me deze uitleg kan geven hartelijk dank al
valmet6400power
@joser
Die hoort op je rijhendel te zitten, op dat verticale deel. Je hebt dan 1 knop die je kunt zetten van 1-4.
county854t
Hallo, kies gewoon kwaliteit. dus geen fendt. case cvx is kwalitatief een stuk beter maar ontzettend ondergewaardeert. en t scheelt nog in de aanschaf ook.
walker1
Quote @fendt308-driver:
@B - W ik hoorde dat variobakken er een hekel aan hebben om achteruit zwaar belast te worden. Hier nog nooit 1 stuk gehad, maarja ook nog geen 1 met 10.000

Dat is eigenlijk ook raar, zeker omdat Fendt op een aantal modellen ook omkeerinrichting levert. Er zijn van die houtsnippercombinaties die eigenlijk alleen maar achteruit rijden.
deutzisthebest
@fendt308-driver

Ik gebruik de koppeling tijdens het schakelen. Maar ook bij stilstand vindt ik hem klappen. Zeker als ik het vergelijk met een 716/714 gen 1 of de recentere 818 vario. Die zijn veel rustiger in de bak vind ik.

Er is ook al een keer een nieuwe bak ingekomen maar het toen zeker niet minder geworden.

En variobakken zijn ontworpen om alles aan te kunnen wat de rijhendel zegt zolang de rijhendel in dezelfde richting wordt geduwd als dat je rijdt. Komt erop neer dat zodra je gaat afremmen op de hendel dat eigenlijk funest is. Dan ga je keringen eruit duwen enz. Dat is wat ze mij hebben verteld.
CHALLENGERfan
Quote @fendt308-driver:
hekel aan hebben om achteruit zwaar belast te worden.
@walker1 Bedoelen ze dan niet het achteruit rijden op de vario ipv achteruit op de omkeerinrichting? Met de omkeerinrichting zou dit namelijk geen verschil moeten maken, maar als je op de vario achteruit rijdt moet de hydromotor aardig toeren gaan maken.
walker1
Ik ken die modellen verder niet echt goed, maar er zit dan dubbele bediening in en je kan de stoel draaien, of je draait een heel platform met stoel, stuur en bediening. Bij bepaalde types Valtra kan het ook.
Maar de trekker rijd dan in feite toch achteruit?
CHALLENGERfan
Quote @walker1:
trekker rijd dan in feite toch achteruit?
Bedoelde eigenlijk met omkeerinrichting de powershuttle, dus de platenpakketten die de richting veranderen. In het geval van een omkeerinrichting zoals jij het zegt, rijd je idd gewoon achteruit, maar een vario kan in zn 'vooruit' ook nog achteruit rijden, maar dat is misschien niet zo best voor de bak.
tom-case
@Fendt926Driver dat bedoel ik toch
deJong
Die trekkers met 6000 uren kunnen ook lease koop trekkers zijn... die na een aantal jaren gewoon weer ingeruild worden voor een ander lease dealtje.
fendt trekkertje
Quote @county854t:
cvx
haha ja precies maar dus niet in de gasolie!! niet aan te slepen bij zon trekker
fendt trekkertje
Quote @CHALLENGERfan:
maar dat is misschien niet zo best voor de bak.
nee maar is het ook niet zo dat hij de trekker tot stilstand brengt door op de vario te remmen? bij het gebruiken van de omkeer met wat hogere snelheid?
930triplemaaier
@county854t bij een cvx/cvt klapt er ook wel eens een bak
fendt is in de hogere vermogensklasse ook 1 van de meest verkochte trekkers en dan is het ook niet zo gek dat er meer verhalen de ronde gaan. De eerste cvt/cvx bakken waren ook niet je van het
CHALLENGERfan
Quote @fendt trekkertje:
gebruiken van de omkeer met wat hogere snelheid
Bedoel je met omkeer het veranderen van de rijrichting of een omkeerinrichting(zoals Valtra)? Op hogere snelheid de rijrichting veranderen met de plaatkoppeling zal de bak niet echt leuk vinden nee, maar remmen op de vario zoals jij zegt kan wel en dan trek je natuurlijk ook de handel naar achteren en gooi je em min of meer in de achteruit ja. Dit zou de bak wel moeten kunnen hebben lijkt me en dat is ook gewoon de algemene manier om n variotrekker de vertragen.
fendt trekkertje
@CHALLENGERfan bedoel het van rijrichting veranderen, als je dat met wat hogere snelheid doet of er een zware vracht achter hebt hangen hoor en zie je ook dat bij het switchen het motertoerental omhoog loopt, net zoals bij het remmen op de bak.
CHALLENGERfan
@fendt trekkertje Ja oké, jij bedoeld dat ie op de vario remt om tot een snelheid te komen waarop ie dan pas de pakketten omschakelt? Hoe hoger de snelheid hoe harder de vario dan moet remmen. Dan remt ie altijd wel maximaal denk ik en dan kan ik het me voorstellen dat als je dat vaak doet de bak toch wel wat sneller zal slijten
930triplemaaier
@CHALLENGERfan een fendt vario schakelt geen pakketten om om te wisselen van rijrichting. een fendt rijdt achteruit door de hydromotor de andere kant op te zwenken.
fendt308-driver
@walker1
Een vario is zwak achteruit, daarom heeft valtra een omkeerkast achter de vario zodat die altijd vooruit draait
walker1
CHALLENGERfan
@930triplemaaier Wat bedoel je precies met zwenken? Ik weet dat de hydromotors idd kunnen zwenken, maar dat heeft in principe niks met de rijrichting te maken dacht ik toch? Of kunnen de Fendt vario's echt alleen maar achteruitrijden door de hydromotor nog hoger in toeren te laten lopen dan in zn neutraal? Dacht altijd dat ook Fendt wel een omkeerschakeling had.
deJong
@Andre150 zolang je er met verstand mee omgaat is een vario zuinig. En die cvxen hebben tenminste een mooi gasolie tankje onder zitten 300 liter ofzo. Hoef je ook niet bang te zijn dat ie zomaar op is.
fendt trekkertje
@Andre150 wijsheid? ervaring genoeg mee. 400 l daags geen probleem met transportwerk 😉
fendt trekkertje
@deJong toch red ik het geen dag vol
deJong
Maar als case goed bevallen is neem je toch mooi een cvx. Er is onderhoud en gasolie nodig voor beide trekkers. En als je niet zoveel uren draait kan een iets minder zuinige trekker best wel.
deJong
Onder een cvx ligt een tank van 310 liter max...
fendt trekkertje
@Andre150 wij hebben er ook onze vraagtekens bij maar lieg er niet om. is wel te gek dit.
B - W
@fendt trekkertje
Toch maar eens kijken of de tank niet lekt dan, want 400 liter per dag lijkt me vrij stug
deJong
@Andre150 19 liter vindt ik wel veel eigenlijk.
walker1
19 liter per uur lijkt mij al veel, maar @fendt trekkertje moet dan 21 uur per dag werken om die 400 liter op te krijgen?
deJong
Ik weet wel van een van onze grondwerkers er 22 liter doorstookt met de 6m kop eg met 230 pk ervoor...
930triplemaaier
@deJong19 liter per uur is niet ze gek hoor.

deze combinatie had in 8 uur de tank (160 liter) ook leeg en dan was de max snelheid maar 40km/h
6920 JD
@930triplemaaier met lange afstanden maken zeker... onder de rooier en met losse heb je toch niet veel diesel nodig 20l/uur denk toch dat het wat aan de hoge kant is.
930triplemaaier
@6920 JD dit zijn 22 tons kiepers en heb er wel eens 24 ton vers gerooide zilveruien op gehad. en het transport was tot 1 uur enkele reis. het lossen was 1 min en je was ook nooit langer dan 10 min in het lan
d

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
92
DEELNEMERS
39
WEERGAVES
4.337