Merk motoren MF/Fendt/...

Hallo,

Ik merk op dat de laatste jaren meer en meer Sisu motoren worden gebruikt in de AGCO. Mede omdat zij deze groep hebben overgenomen.
Onder andere MF is volledig overgestapt op Sisu motoren heeft Perkins links laten liggen. Op zich begrijp ik dat wel.
Wat zijn jullie ervaringen met de nieuwe sisu motor?

Ook Fendt is in zijn nieuwe 300 serie overgestapt naar een Agco Sisu motor.
Denken jullie dat de volledige lijn fendt modellen de komende jaren uitgerust zal worden met zo'n sisu motor?
Ik vind het spijtig dat de Deutz motoren er uit gaan.

Nu lijkt het mij dat de AGCO tractoren (fendt, MF, valtra) eigenlijk allemaal hetzelfde zijn. Buiten het prijsverschil 😄 .
Naar mijn mening zouDen toch zeker fendt de Deutz motoren moeten laten behouden zodat er toch een beetje keuze is.
Ik denk toch dat er genoeg mensen zijn die niets anders willen dan Deutz motoren?

Groeten,
Tractorenfan

Deel dit topic

Reacties

walker1
Evengoed zijn er zat mensen die het geen ene ruk kan schelen welk merk motor er in ligt.
tractorenfan
@walker1
Daar ben ik het niet mee eens.

Loonwerker hier in de buurt moet niks meer hebben van Perkins motoren en is jaren geleden voor die reden afgestapt van MF. Anderen vinden Perkins dan weer het beste.
walker1
Quote @tractorenfan:
@walker1
Daar ben ik het niet mee eens.

Ik weet ook wel dat de meeste wel een motoren voorkeur hebben, maaar er zijn er ook die het niet echt boeit of er in een Fendt een Deutz of een Sisu ligt, of een Perkins of Sisu in een MF.
T202Valtra
AGCo traktoren zijn niet allemaal hetzelfde. Er zitten nog steeds grote verschillen tussen
Fast Eddy
Fendt heeft in de 900-serie nog lang MAN motoren gebruikt.
Dat er nu Deutz motoren in liggen hoor je ook niemand over.
Als je een Case IH een Steyr of een New Holland hebt maakt het niet uit. Die hebben allemaal de zelfde motor.
Fendttrisixfan
Liefst vanal Wil ik een rasechte MWM in een trekker 😛
jammermaarhelaas
MF en Fendt zijn bij mijn weten gewoon 2 verschillende tractoren? Alleen een motor maakt niet dat het dezelfde tractor wordt. Dan zou bv. Claas ook gelijk zijn aan NewHolland, want Claas werkt ook al met FPT motoren.

De ontwikkelingskosten voor een motor die aan de huidige emissie eisen moet voldoen zullen voor AGCO reden zijn om 1 merk motor te kopen/ontwikkelen, dit houd de stuksprijs in de hand.

Bij NewHolland zie je dat er in de nieuwe TD serie dezelfde FPT motor ligt als in de T serie. Dit zal hier ook veel mee van doen hebben. De rest, bijvoorbeeld achterbrug en cabine is wel weer anders.

Wat er op de motorkap staat zal door meer klanten belangrijk gevonden worden dan wat er daarachter schuil gaat 😉.

Hoe meer je over de werkelijkheid achter de schermen (motorkappen en verflagen van een bepaalde kleur) weet, hoe betrekkelijker de "merkenstrijd" wordt.

En zou de Deutz motor er echt helemaal uit gaan bij AGCO, of blijft deze in bepaalde vermogensklassen gehandhaafd?
walker1
Quote @jammermaarhelaas:
MF en Fendt zijn bij mijn weten gewoon 2 verschillende tractoren?

Sowieso alleen al qua bak, Fendt is enkel vario, terwijl MF ook gewoon met schakelbak, PS bak leverbaar is.
jammermaarhelaas
Quote @walker1:
Sowieso alleen al qua bak

Precies, en dat maakt al heel wat uit.
Ook cabine en achterbrug konden nog wel eens niet gelijk wezen (MF zit in een ander marktsegment dan Fendt, iets wat ze ook weer een goede aanvulling op elkaar maakt).
walker1
Quote @jammermaarhelaas:
Precies, en dat maakt al heel wat uit.
Ook cabine en achterbrug konden nog wel eens niet gelijk wezen (MF zit in een ander marktsegment dan Fendt, iets wat ze ook weer een goede aanvulling op elkaar maakt).

Ook dat, zo heeft MF ook nog echt eenvoudige 2wd trekkers, trekkers zonder cabine.
deJong
deJong
Per merk zal de software ook verschillen denk ik en de snufjes. Normaal kocht je een motorblok en zette je er zelf cilinders e.d. in. Ik heeb er ook niet alle verstand van!?!
SJB533
Quote @tractorenfan:
Ook Fendt is in zijn nieuwe 300 serie overgestapt naar een Agco Sisu motor.
Je loopt achter. De 200-serie Vario is de eerste Fendt-serie met een Agco Power.

Quote @tractorenfan:
Nu lijkt het mij dat de AGCO tractoren (fendt, MF, valtra) eigenlijk allemaal hetzelfde zijn. Buiten het prijsverschil .
Absoluut niet. Valtra heeft de compleet eigen achterbruggen en cabine. Enkel de S heeft een AVT en dezelfde cabine als de MF 8600/8700 en Challenger MT 600. Is overigens een ontwikkeling uit Finland. De A is Turks fabrikaat en gelijk aan de MF ?4300?, al vraag ik me af, hoe dat in de toekomst is, als MF meer series in Beauvais gaat produceren.

Dat veel componenten gedeeld worden, betekent niet, dat tractoren gelijk zijn. De aansturing verschilt. Daarnaast heeft Agco per merk verschillende afzetmarkten. Dat vraagt ook om andere 'principes' qua bouw. Zullen ze niet zomaar 1 trekker bouwen, om 5 (MF, Valtra, Fendt, Challenger en het Zuid-Amerikaanse Agco-Allis) verschillende merken te bedienen.
T202Valtra
Valtra en MF hebben beiden een behoorlijk grote en echt niet verwaarloosbaar marktaandeel in handen in Zuid-Amerika waar Fendt dit niet heeft. De Valtra T serie en daarmee ook de N serie zijn een compleet nieuwe ontwikkeling van Valtra zelf. Enkel de S serie is in grote lijnen hetzelfde als de MF 8600-serie. De A serie is een voortzetting van de vroegere 6, 7, 8, en 900 serie. Bij mijn weten is hier niets bij wat MF of Fendt ook heeft. Wel ligt inmiddels dezelfde motor in de MF 5600. Wat ik nooit heb begrepen is dat Valtra overstapte van zwarte op grijze framekleur. Ik vraag me nog altijd af of dit bij AGCO of bij Valtra vandaan kwam
T202Valtra
@SJB533 alleen de A compact serie A53, 63 en 73 word in Turkije gemaakt, ligt een Perkins in en heeft redelijk veel niet-Valtra in zich. De A83 en A93 die inmiddels alleen nog maar als HiTech leverbaar zijn worden nog altijd in Finland geproduceerd
T202Valtra
Daarnaast heeft Fendt vrijwel alleen maar luxe uitvoeringen terwijl Valtra en MF ook meer basisuitvoeringen hebben. De versnellingsbakken van Valtra en MF zijn ook nog altijd anders. Valtra heeft ook veel eigenaardige of bijzondere dingen die je niet bij de andere merken vind. Hiermee doel ik op bijvoorbeeld de kniktrekkers, de verschillende kleuren, de Unlimited studio, de bosbouwuitvoeringen, TwinTrac, Hi-Trol vloeistof-/turbokoppeling die al heel lang op veel voornamelijk 4 cilindermodellen leverbaar is en bijvoorbeeld de 1 of 2 eco uitvoeringen die al jaren lang in veel series aanwezig zijn
T202Valtra
@tractorenfan Je had vandaag in Achterveld moeten zijn, daar had je de verschillen goed kunnen zien en hadden ze je ook goed kunnen informeren
jordi 1455
@T202Valtra De Dyna-VT bakken van MF zijn gewoon vario's van Fendt, in iedergeval die van de 8600/8700 serie.
Challenger wieltractoren (met uitzondering de kniktrekkers) zijn gewoon gele MF trekkers.
T202Valtra
@jordi 1455 dat klopt, de Valtra S serie en MF 8600/8700 is grotendeels hetzelfde met de AVT bak en inderdaad de Challenger ook. Verschil voor de Challenger is dat deze op andere plaatsen word verkocht en voor Valtra voornamelijk de bosbouwopties
T202Valtra
@jordi 1455 en daarnaast ook de naam AGCO waaronder ze in Amerika worden verkocht. Valtra heeft dan nog een eigen uiterlijk. MF, Challenger en AGCO hebben zelfs dezelfde motorkap toch?
jordi 1455
@T202Valtra Ze worden sinds 2011 niet meer als Agco verkocht.

Veel agco trekkers hebben een MF kap maar een paar series niet.
dat waren de DT, DTa, RT (in het begin), GT en GTa serie.
De GT en GTa kwamen van SAME af.

Bij Challenger is het iets anders er zijn modellen die een MF neus hebben (de grotere modellen hadden dezelfde neus als de Agco en White trekkers) dat was ten tijde van de MF 4200/4300 serie, maar is daarna een beetje een eigen koers gaan varen wat betreft design.
T202Valtra
@jordi 1455 oké daar zit/zat dus toch meer verschil in dan ik dacht
jordi 1455
@T202Valtra trekkers die aan de andere kant van de oceaan worden verkocht zie je zelden hier in NL.
T202Valtra
@jordi 1455 je zal hier inderdaad niet snel een Valtra B.. tegen komen
SJB533
Quote @T202Valtra:
alleen de A compact serie A53, 63 en 73 word in Turkije gemaakt, ligt een Perkins in en heeft redelijk veel niet-Valtra in zich. De A83 en A93 die inmiddels alleen nog maar als HiTech leverbaar zijn worden nog altijd in Finland geproduceerd
Hoe zeker ben jij daar van?
Quote @T202Valtra:
Daarnaast heeft Fendt vrijwel alleen maar luxe uitvoeringen terwijl Valtra en MF ook meer basisuitvoeringen hebben.
Fendt heeft ook gradaties in luxe!
Quote @T202Valtra:
TwinTrac, Hi-Trol vloeistof-/turbokoppeling
Een vloeistofkoppeling is niet typisch voor Valtra, een omkeerinrichting evenmin. Wat (!momenteel!) wel typisch is voor Valtra: de omkeerinrichting is op 'kleine' en middenklassetractoren leverbaar. En daar is Valtra in het verleden ook niet de eerste cq enige in geweest. (Oa: Same, Schlüter)
SimonD
@Fendttrisixfan

bla bla bla 😛
T202Valtra
@SJB533 bij mijn weten is dat altijd zo geweest, deze types zijn namelijk echte Valtra's met een Sisu en HiTech, de A compact series eigenlijk niet.

En Fendt heeft dat ook inderdaad, maar de basistrekkers zoals Valtra en Mf ze heeft, Valtra tot voor kort zelfs nog zonder elektro hydraulische omkeer onder het stuur in de A 72, 82 en 92.

De vloeistofkoppeling is wel iets wat bij Valtra al lange tijd redelijk veel word verkocht. En inderdaad doel ik er met de TwinTrac vooral op dat deze op bijna alle types leverbaar is en dat deze in combinatie met bosbouwuitvoering wel een groot punt is bij Valtra
T202Valtra
@jordi 1455 klopt ja
SJB533
Quote @T202Valtra:
deze types zijn namelijk echte Valtra's met een Sisu en HiTech,
Dat zegt niks. De A-serie is namelijk in het verleden al gebouwd in Turkije bij Hattat. Nou kan ik alleen vrij weinig terugvinden, doch werd er in de nieuwsartikelen mbt de introductie van de 4400-serie gemeld, dat de trekker een TURKSE Valtra was, de A...
tractorenfan
@SJB533
ja dat van die tractoren die gelijk zijn heb ik misschien een beetje verkeerd verwoord.
Ze zijn idd op dat vlak niet gelijk.
Maar je zou toch verwachten dat een groep zoals AGCO toch een variëteit wil aanbrengen in zijn gamma?
Ik heb overlaatst meegereden met een MF met Sisu motor in. Over het rijden zelf kan ik niet meespreken. Maar ze klinken toch anders als een Deutz motor.

Ik zou het raar vinden als AGCO nu alles op eigen motoren zet.

Er zijn waarschijnlijk wel klanten die geen Sisu motor willen (rijgedrag, vermogen, verbruik?). Ik zeg niet dat dit slechter is van Sisu, ik som het maar even op. En dan zou AGCO deze klanten verliezen, als ze bijvoorbeeld overstappen op Deutz-Fahr...

Die 300 serie die in 2013 ook uitgebreid was met de 313 (nog niet de nieuwe van dit jaar), was dat ook met een Sisu motor?
Hoe lang heeft de 200 al een Sisu motor?
tractorenfan
@T202Valtra
Fendt heeft inderdaad maar 1 soort schakelbak.
Maar in luxe kan je in Fendt ook ver gaan hoor.

Van een design lijn tot een supercomfortstoel van 4000 euro. Of ingebouwde VarioGuide, ...
En TMS is bij de kleinere modellen ook niet standaard.
tractorenfan
@jammermaarhelaas
Ik hoop het alleszins van niet dat de Deutz motor eruit gaat.
Ik heb niets liever als zo'n Deutz 😄
jammermaarhelaas
Quote @tractorenfan:
Ik heb niets liever als zo'n Deutz

Tractoren met Deutz motor zijn nog gewoon nieuw te koop 😉
deutz-fahr.com/nl-BX/
walker1
[quote="@jammermaarhelaas"] Tractoren met Deutz motor zijn nog gewoon nieuw te koop 😉
deutz-fahr.com....[/quote/]

😄 en ook nog stukje goedkoper dan Fendt
tractorenfan
@jammermaarhelaas
Ja das waar.
En ik ben zeker een grote fan van Deutz Fahr geweest.
Alleen vind ik die laatste modellen niet gebruiksvriendelijk. Bijvoorbeeld de versnellingspook staat echt op een slechte positie.

Ik heb wel geen ervaring met hun ttv bak. Enkel de power shift.
tractorenfan
@walker1
Deutz-Fahr is niet zoveel goedkoper als Fendt/Claas dan je denkt hoor.
Een goed uitgeruste 5 serie kost ook al snel 125000. Is ongeveer hetzelfde als een 300 serie van Fendt
tractorenfan
Zelf hebben we thuis een oude Deutz Fahr DX 3.65. Echt geweldige trekker!
walker1
@tractorenfan Verschil zal inderdaad niet gigantisch groot zijn.
T202Valtra
@tractorenfan ik denk dat er weinig mensen zijn die om die motor zouden weggaan. Daar komt bij dat Sisu als behoorlijk betrouwbaar bekend staat, of heb ik dat verkeerd? Het enige is dat ze misschien bij sommigen de naam hebben niet zuinig te zijn, maar dat is ook allang minder en bij Fendt naar mijn idee al helemaal weinig van toepassing daar Fendt een behoorlijke brandstofbesparing uit een Deutz weet te halen en vast ook wel uit een Sisu. Mij lijkt dat Sisu goedkoper is dan import van een ander merk. Maar misschien ook niet, weet niet of alle Sisu's nog in scandinavië worden gemaakt?
T202Valtra
@tractorenfan ik denk dat mensen zoals jij het degenen zijn die AGCO als klant kwijtraakt 😉 niet vervelend bedoelt hoor, maar het kan zijn dat wanneer je zo goed bekend bent met een merk en dit zo goed bevalt, je gewoonweg niets anders wilt. Die mensen zijn de "weglopers".
jordi 1455
@tractorenfan ik vindt het niet raar dat Agco alles op eigen motoren zet, daar zijn ze nu al mee bezig, met name uit kostenoogpunt is het interessant.
fendt farmer309c
Zover ik weet heeft fendt voor de 200 deutz de nieuwe 300 sisu (de oude had gewoon nog deutz ook de 313 ) en de 500,700,800 sisu en de 900 en de 1000 man.
tractorenfan
@fendt farmer309c
Heeft de 500 ook al Sisu? Volgens mij heeft de 500 een 4.04l Deutz, de 700 een 6.06 l Deutz en de 800 ook een Deutz.
De 900 heeft idd een MAN motor.
tractorenfan
@T202Valtra
Haha das misschien waar.
Ik zal misschien gewoon eens zo'n Sisu motor moeten proberen.
Hopelijk komt het niet zover en de andere modellen. Ja ik ben alle ze levens Deutz motoren gewoon (rij met oude Deutz-Fahr en Fendt).
walker1
@tractorenfan Het is hopelijk toch niet zo dat je hele instort als je een trekker met een ander merk motor moet gaan rijden?
Sommige mensen kunnen ook wel van niks een drama maken zeg.
zetorfan
@walker1 dat is zo en de motor is 1 maar de rest is ook bepalend voor het totaal plaatje. Wat een wereld van verschil tussen het onderhoudskosten van de motoren van een zetor blok of een agro blok
SJB533
Quote @fendt farmer309c:
Zover ik weet heeft fendt voor de 200 deutz de nieuwe 300 sisu (de oude had gewoon nog deutz ook de 313 ) en de 500,700,800 sisu en de 900 en de 1000 man.
Mis!

200, 300 AgcoPower (3,3 en 4,4 liter), 300 F3b Deutz (4,0 liter)
500, 700, 800 900 Deutz (4,1, 6,1, 6,1 en 7,7 liter)
1000 MAN (12,4 liter)
Valtra-Fordpower
Agco Power motoren worden heden nog steeds in de Valmet Diesel fabriek gemaakt in Finland.
ZetorTwente
Doe mij maar gewoon een Zetor 4 pitter, starten en lopen en beresterk. De Deutz had afgelopen week al meerdere malen moeite met starten...
valmet6400power
Waarom zou je een Deutz motor uberhaupt willen als je een sisu kan hebben ? :?
valmet6400power
@T202Valtra

In feite waren de huidige motoren in bijvoorbeeld de T-serie nog steeds "dezelfde" 7,4L zoals we die kennen van een 8950. Dat zegt wel wat!
Tim-MF3080
@valmet6400power Zelfde blok wat mf ook in de 3690 legde?
valmet6400power
@Tim-MF3080

Ja! De DS van sisu inderdaad 😄
jd user
Een trekkermotor moet zuinig zijn,prestatie leveren ,milieu vriendelijk ,makkelijk starten,soepel lopen,en onderhoudsvriendelijk zijn.Ik geloof dat je dan een motor van deze tijd hebt.En aan iedere motor is weleens een gebrek.Dat zul je altijd houden zolang er trekkers zijn.En ja......deutz start altijd!..
Fendt926Driver
Hier in de buurt zijn al 3 936 bij de werkplaats gekomen met een verbrande zuiger in de deutz motor. Sommige willen geen fendt meer met deutz motor.
Had zelf gehoopt dat er een 7 cylinder sisu in de nieuwe 1050 had gezeten.
Ben zelf heel blij met MAN en MWM motoren in mijn trekkers
walker1
Wat is er eigenlijk met MWM gebeurt? Of bestaat het nog?
SJB533
@walker1
Is (in Europa) overgenomen door KHD, in de jaren tachtig al. Op den duur heeft Deutz de naam MWM laten vervallen.
radium45
Quote @Fendt926Driver:
Hier in de buurt zijn al 3 936 bij de werkplaats gekomen met een verbrande zuiger

Dit is interesante materie, is dit een kwaal van deze motoren? Is het bij al deze tractoren dezelfde zuiger of is dat niet bekend? Wat ook gespreks-stof zou opleveren is wanneer al deze gebruikers bijvoorbeeld dezelfde dieselolie gebruikten, om maar wat te noemen.
6920 JD
Hier in de buurt zijn er ook van die serie verschillende fendts open geweest... lijkt toch een slechte eigenschap van die motoren.
Favorit614
Quote @radium45:
Dit is interesante materie, is dit een kwaal van deze motoren?

Geen idee.
Tís wel dat bij de "oude" Fendt 800 serie Deutz motoren geadviseerd word, om de 6000 uur de verstuivers te vervangen.
En de motorolie om de 250 uur te vervangen.
radium45
@Favorit614 Slechte verstuivers kunnen verbrande zuigers veroorzaken.
Dr Fendt
500c serie met mwm motor moeten zo nu en dan ook open.. dat komt echter niet door de motor maar door het te kleine koel systeem. De koppakking wil er wel eens uit branden, en elke keer de cylinder het verst weg van de radiateur.
Problemen met motoren hoeft niet door de motor te komen, maar kan ook aan de trekker en de serie liggen.
Wimsumar
Beste Walker1:
Quote @walker1:
Wat is er eigenlijk met MWM gebeurt? Of bestaat het nog?

Cryptisch:
Zoals de motoren spint het merk nog altijd als een poes. Huhhhh,... als een Cat?

mwm.net/mwm-chp-gas-engines-gensets-cogeneration/…
Fendttrisixfan
Quote @radium45:
Dit is interesante materie, is dit een kwaal van deze motoren? Is het bij al deze tractoren dezelfde zuiger of is dat niet bekend? Wat ook gespreks-stof zou opleveren is wanneer al deze gebruikers bijvoorbeeld dezelfde dieselolie gebruikten, om maar wat te noemen.

ligt aan het niet vervangen van de verstuiver...
radium45
Quote @Fendttrisixfan:
ligt aan het niet vervangen van de verstuiver...

Ja dat snap ik, maar waarom gaat een verstuiver zo snel kapot?
Fendttrisixfan
@radium45

ZE gaan niet allemaal kapot natuurlijk maar die dat wel kapot gaan hebben wel meestal een kapotte zuiger tot gevolg. Verstuivers krijgen ook wel wat meer te verduren met die hogere inspuitdrukken
T202Valtra
@valmet6400power dat zegt zeker wat. Daarom vind ik het zo jammer dat de A compact geen Sisu heeft
EA_MF
@Dr Fendt die MWM motoren stonden toch ook bekend om zgn 'zakkende' cilinderbussen? Waardoor de koppakking ook begint te lekken?
valmet6400power
@T202Valtra

Die worden in principe ook als Hatat verkocht toch? Denk niet dat ze daar per se zitten te wachten op de kwaliteit van een SISU motor! En de "serieuze" (sorry voor mensen die zich aangesproken voelen) gebruikers zullen eerder een kleine N pakken dan een grote A..
valmet6400power
@Fendttrisixfan

Neem aan dat die ontwikkeling toch ook niet stilstaat? :?
Fendttrisixfan
@EA_MF als de cilinderbus zakt is de kraag afgekraakt en dat gebeurt niet zomaar
T202Valtra
@valmet6400power klopt inderdaad ja. Daar heb je wel een punt inderdaad. In Finland zelf schijnt de A wel heel veel verkocht te worden
valmet6400power
@SJB533

Je standpunt ingetrokken? :?
SJB533

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
75
DEELNEMERS
24
WEERGAVES
94