Ultimate diesel of normale ?

Hallo ; Nu weet ik dat een moderne dieselmotor beter presteert en stiller loopt op Ultimate ; maar is het ook zo dat het financieel uit kan om dit ( 8 cent ) duurdere product te gebruiken ?

Zijn er hier die er ervaringen mee hebben ? Dit omdat hier iemand beweerde dat ondanks hogere prijs toch uiteindelijk goedkoper uit was .

Mij lijkt het verschil in prijs toch wat te groot om dit te bereiken . ( Gaat om BP gewone en Ultimate diesel )

Deel dit topic

Reacties

poech prut
Probeer het zelf uit. Zal namelijk wel per auto/model verschillen.
valmet6400power
Wil je dit in een trekker gooien? Machine? Auto? Lijkt me niet dat het snel uitkan met zulke prijzen als nu.. Wellicht dat het na 10.000 uur / 200.000 km een revisie oid bespaart..

Net als met de start-stop systemen in auto's; het bespaart wel wat benzine maar telkens starten is een aanslag op je startmotor en op het moment dat je start heb je ook even geen oliedruk = slijtage..
Fendttrisixfan
@valmet6400power

Auto's met start-stop zitten niet met een klassieke startmotor 😉
valmet6400power
@Fendttrisixfan

Nee maar ook de niet klassieke slijt 😃
basia
@valmet6400power

Zelf rij ik geen diesel meer ; degene die het beweerde dat het voordeliger was , had het van een loonbedrijf gehoord .
JohnDeere5720
Weet ik zou gauw nog niet, "vroegah" hadden ze vergeleken met nu slechte diesel en ook die motoren draaiden vrolijk 15.000uur of meer als je maar netjes met de trekker omging... dus waarom 8cent meer betalen als de gewone diesel waarschijnlijk net zo goed is en misschien zelfs precies hetzelfde is.

Het is in iedergeval goed voor het tankstation 😉
radium45
@JohnDeere5720 Common rail motoren hoef je die peut van vroegah niet in te gooien
basia
@JohnDeere5720

Ja , zoiets dacht ik ook , en als je een common-rail motor hebt misschien af en toe een tank vol gebruiken om de verstuivers schoon te maken ?
JohnDeere5720
@basia Je zou het kunnen proberen, en als dat bevalt dan ga je daar mooi mee door ja! 😄
En merk je geen verschil stop je ermee. 😉
Favorit614
Ik stook Traxx in de trekkers.
Of het zuiniger is kan ik niet zeggen , maar het verbrand wat schoner.
scheelt 1,5 tot 3 cent met normale gasolie
CoenNijenhuis
@Favorit614 Wij gebruiken Traxx in de schrankladers als we in gebouwen slopen, de lucht is dan aanmerkelijk schoner.
De vrachtwagen loopt er iets zuiniger op maar dat is amper genoeg om het prijsverschil op te vangen.
basia
@Favorit614 @CoenNijenhuis

Bedankt voor de tip , Traxx ; had ik nog nooit van gehoord ; dat zal wel bedoelt worden , dat dat loonbedrijf dat gebruikt .
Heb het even op google bekeken .
newholland6640
Wat ik weet van benzinemotoren is dat je die nieuwe allemaal op aspen (oid) moet laten lopen. Doe je dat niet dan is je kans groot dat je carburateur heel snel dicht zit.
JD3010
Traxx is een merknaam. Het had toen vaak een hoger cetaangetal (waarde van zelfontbranding) dan de standaard brandstof. Commonrail motoren hebben een hogere kwaliteit nodig en daarom zijn er betere brandstoffen gekomen. Een goede leverancier levert dat standaard al.
valmet 605
Feitelijk zijn 90% van deze producten alleen interessant als je met een auto (of ander voertuig) rijd die ergens iets niet helemaal goed doet.

Met andere woorden, bij veel garages word het aangeraden bij maandagochtend auto's.
jammermaarhelaas
Tegenwoordig wordt bij mijn weten sowieso in Nederland alleen nog dieselbrandstof verkocht die aan de EN 590 eis voldoet. Deze kun je voor alle soorten dieselmotoren gebruiken, van de modernste commonrail tot de oudste dieselmotor, maakt niet uit.
De EN 590 norm betekend onder andere dat de brandstof een voldoende hoog centaan gehalte heeft (bij benzine werkt men met het octaangehalte, dit omdat benzine een vluchtiger brandstof is, oct betekend namelijk 8 en cent betekend 10. Een kortere koolwaterstofketen (8 ipv 10) is een vluchtiger brandstof) en stelt een maximum aan het gehalte aan bijgemengde biobrandstof (5% ?).
Dit betekend dus dat deze dieselolie gewoon prima is.
Heb je nu Traxx, dan kan het best wezen dat hier een additief in zit om te voorkomen dat de biobrandstof die erbij gemengd is, stroperig wordt, en zodoende het systeem verstopt, en/of dat het een net iets hoger centaan gehalte heeft.

Persoonlijk heb ik ooit als experiment 2 tanken vol met Shell V Power diesel verstookt in mijn auto, reed destijds steeds dezelfde vrij lange stukken, en... Het maakte totaal geen verschil in verbruik. De V Power kostte alleen wel 8 eurocent meer.
De reclame die stelt dat de motor er "sneller op accelereert" en meer van dat soort spreuken, is gebaseerd op autosuggestie/jezelf iets inbeelden. Want wie meer betaald wil graag geloven dat het ergens goed voor is.

Ander tekenend voorbeeld is het feit dat er auto lease maatschappijen zijn die het verbieden deze zogenaamd "betere brandstoffen" waar je zuiniger op zou rijden, te tanken.
Fendt926Driver
TRAXX is voor zover ik weet de diesel van texaco. gebruik het al jaren. eerst in een apparte tank voor mijn 615E omdat die al een hoge druk inspuiting had. en een andere tank met gewone oude diesel voor de oude trekkers. gebruik nu overal TRAXX omdat die er nu nog als enigste is en de meeste trekkers bij mij nu NEN590 brandstof moeten hebben en dat is traxx
radium45
Quote @Fendt926Driver:
TRAXX is voor zover ik weet de diesel van texaco

Fout, TRAXX is van Dalhuizen =BP
jehan
@Fendt926Driver wat betaal jij voor die traxx ..tegenwoordiger van olie handel zei dat de traxx zn meerprijs niet waar maakt
CoenNijenhuis
@jehan Waar betrekken jullie de olie van dan?
SJB533
radium45
@jehan Traxx is tegenwoordig een beetje een onzin verhaal geworden door het verdwijnen van de rode stookolie. alle nu geleverde diesel van gerenomeerde merken is minimaal EN590. Was vroeger al zo met alles wat je langs de weg tankte.
radium45
Quote @SJB533:
Klopt

tuurlijk, vertel mij wat over diesel...
jammermaarhelaas
Kwam een hele tijd geleden eens in Arnhem langs het Shell terrein, kwam daar de leverancier waar ik ook mijn dieselolie van koop net van het terrein af draaien. Hij verkoopt zijn diesel onder eigen naam. Zolang het EN 590 is, voldoet het gewoon aan de eisen en zijn de verschillen vaak alleen cosmetisch.
jehan
@CoenNijenhuis kuster op mn werk en zelf van heinen uut de heurne
basia
Oh ja , en bij dieselbranstof spreek je van cetaangetal (50 tot 55 meestal) en NIET van cetaangehalte .
CoenNijenhuis
@jammermaarhelaas Daar staan ook andere leveranciers te laden, zolas Salland Olie bijvoorbeeld.
jehan
@radium45 ja dat dacht ik dus ook van die traxx daarom vraag ik me af wat ie meer kost dan de gewone EN590
jammermaarhelaas
Quote @basia:
bij dieselbranstof spreek je van cetaangetal (50 tot 55 meestal) en NIET van cetaangehalte .

Klopt, had het fout.
radium45
@CoenNijenhuis en daar komt ook die olie vandaan in die groen gele tonnetjes.
jammermaarhelaas
Quote @CoenNijenhuis:
Daar staan ook andere leveranciers te laden

Ja. Het is allemaal vrij betrekkelijk, die merkenstrijd. Wat niet wegneemt dat er verschillen zijn, maar die vind je door te letten op de kwalificaties/specificaties (zoals centaangetal, EN norm)
radium45
Quote @jammermaarhelaas:
EN norm)
Zegt in feite alleen maar waar de olie minimaal aan moet voldoen, zolang ze erboven zitten is het goed, hoeveel maakt niet uit, zo zijn er wel verschillen in kwaliteit weer te vinden. de ene voldoet net, de ander ruim.
CoenNijenhuis
@radium45 Ik kan er in mijn gedateerde machinepark in ieder geval niks van vernemen..
jammermaarhelaas
Quote @radium45:
de ene voldoet net, de ander ruim.

Dat geloof ik zeker. Betekend tevens dat ze allemaal voldoen, dus geschikt zijn.
radium45
Zelfde geld voor kwalificatie van motorolie, op de bus van de hema of de aldi staat veelal een goede classificatie, maar je weet niet of ze net voldoen aan die norm of er ruim boven zitten.
radium45
Quote @CoenNijenhuis:
Ik kan er in mijn gedateerde machinepark in ieder geval niks van vernemen..

Mien Patrol liep zelfs op sla olie, hek geheurd...
radium45
Quote @jammermaarhelaas:
dus geschikt zijn.

Zo moet je maar denken inderdaad, rommel is er eigenlijk niet meer. Of je moet kennissen in de scheepvaartsector hebben.
radium45
Ben al eens naar een infodag van buchli.nl/ geweest. Was zeer interessant. werd aan de hand van schadegevallen uit de praktijk getoond wat verkeerde diesel kan aanrichten in een moderne inspuitpomp of verstuiver. Dan zijn er weken dat ik minder verdien wat daar de kosten van zijn.
Nhpaultje
@radium45

Traxx is ook niet van Dalhuizen/BP. Ze leveren het wel.
reddream
Klopt TRAXX is een toevoeging aan de gewone diesel EN590 en wordt door meerdere handelaren verkocht . Als je zorgt dat je opslag tank schoon is heb je de dure toevoeging niet nodig zonde van je geld
6920 JD
Trax is toch een bij menging van de diesel wat ze bij bp doen en bij esso de xmile
Nhpaultje
@6920 JD

Klopt, tijdens het vullen van de tank wordt het bijgemengd bij de tankauto.
deeremeneer
Quote @radium45:
Common rail motoren hoef je die peut van vroegah niet in te gooien

De diesel van tegenwoordig met de verplichte bio toevoeging is anders ook niet optimaal voor moderne motoren.
walker1
Zoals al gezegd, alle diesel voldoet aan die EN590 norm en of je nu de wat goedkopere diesel van een witte pomp hebt of bv Shell V power, je auto of trekker doet het er gewoon op. Ik rijd zelf ook in een dieselauto en regelmatig hetzelfde traject en heb ook een tijdje getest met aantal keren tanken bij de Tango en daarna enkele weken Shell V-power, die laatste was iets zuiniger, maar dat kan bv ook komen door bv iets gunstiger weersomstandigheden, of toch net iets minder fel rijden. Doordat de V-power duurder was, was Tango qua kosten uiteindelijk toch goedkoper.

Wat wel waar is, is dat de zgn kwaliteitsbrandstoffen zoals de v-power beter voor de motor zijn door meer/andere/betere additieven die aan de diesel toegevoegd worden.
Kom zo nu en dan voor mijn werk wel eens op grotere en kleinere brandstofdepots, bv BP in de Amsterdamse haven, Shell in Rotterdam, Van Der Sluijs tankopslag, enz. Het viel mij daar op dat er bij al die bedrijven ook tankauto's van andere maatschappijen kwamen. Toch maar eens gevraagd hoe dat dan werkt.
In die grote opslagtanks zit diesel zonder additieven, per maatschappij en zelf per soort diesel worden vervolgens de juiste additieven toegevoegd. Dat geld ook voor het hier al besproken Trax.

Er zijn dus wel degelijk verschillen in de merken/soorten diesel. Of het de duurdere prijs echt waard is, is lastig te bepalen, qua verbruik is het verschil minimaal. Verschil zou dan in de mindere slijtage van de motor moeten zitten. Dat is denk alleen te meten door jarenlang van 2 hele grote groepen voertuigen de gegevens bij te houden en te onderzoeken, waarbij de ene groep dus de duurdere brandstof tankt en de andere niet.

Met nieuwere dure high tech motoren kan het misschien wel lonen om voor de duurdere brandstof te kiezen. Heb je vooral oudere machines, dan kan je beter de goedkopere kiezen denk ik.
D439D
Mijn AC rijdt nog op de rode diesel ☺ tank nog niet leeg gereden vd zomer
fastrac3155
Traxx is voornamelijk een bacterie doder die ervoor zorgt dat je hele systeem schoner blijft, uiteraard is een zuiver tank op een droge en goede plek het beste, maar met de bio toevoeging van tegenwoordig wordt de kans op bacterie groei wel steeds groter, die vindt die bio diesel heel lekker
cyclonedriver
Dieselbacterie ? Heb ik ook eens meegemaakt bij een verreiker.
Veel mensen kijken verbaasd als je hierover praat.
radium45
@deeremeneer Dat is ook weer waar.
newholland6640
Quote @radium45:
n daar komt ook die olie vandaan in die groen gele tonnetjes.

Oliehandel.nl?
-NEW-HOLLAND-
Is traxxx rood van kleur? Heb eens gezien dat bij het bijvullen van onze tank de chauffeur een paar liter spul in de tank gooide, word gewoon standaard gedaan.
basia
@-NEW-HOLLAND-

Hoe lang is dat geleden ? Was het geen rode kleurstof om de gasolie "rood" te maken ?

Rode diesel mag al een paar jaar niet meer dacht ik .

En welke kleur Traxx heeft zou ik zo niet weten . @radium45
weet dat wel denk ik .
-NEW-HOLLAND-
@basia afgelopen zomer, geen winterdiesel, rode diesel of dergelijke.
radium45
Quote @basia:
welke kleur Traxx heeft
Ik ga ervan uit dat die nu ook gewoon blank is 😛
Hier nog enkele feitjes over Traxx:
TRAXX veelgestelde vragen
1. Wat is TRAXX?
TRAXX is een superieure kwaliteit EN590 diesel die speciaal ontwikkeld is voor gebruik in moderne dieselmotoren en voor bedrijven met een eigen tankinstallatie. TRAXX bestaat uit standaard EN590 diesel aangevuld met een uniek additievenpakket.

2. Wat zijn de belangrijkste voordelen van TRAXX?
De belangrijkste voordelen van TRAXX zijn:
•Tot 5% brandstofbesparing
•Uitstekende preventieve bescherming tegen bacteriegroei
•Gegarandeerde én controleerbare kwaliteit
•Heeft zijn kwaliteit al ruimschoots bewezen in de praktijk
•Voldoet volledig aan de EN590 norm

3. Hoelang duurt het voordat de TRAXX additieven werken?
De TRAXX additieven werken vanaf het ogenblik dat u op TRAXX rijdt, en in een aantal gevallen zijn de voordelen al direct merkbaar. Dit is afhankelijk van de staat van de machine/ het voertuig. De reinigende werking van TRAXX heeft wel een bepaalde inloopperiode nodig, omdat vaak eerst de aanwezige roetafzetting in de motor moet worden weggespoeld. Het optimale effect van de reinigende werking van TRAXX wordt gemiddeld na 2.000 liter zichtbaar, dit komt grofweg overeen met 8.000 km of 100 draaiuren. Het spreekt voor zich, dat de voordelen van TRAXX pas écht zichtbaar worden wanneer continu op TRAXX gereden wordt.

4. Is TRAXX geschikt voor alle voertuigen?
Ja, TRAXX is geschikt voor alle voertuigen die op diesel rijden: vrachtwagens, autobussen, trekkers, grondverzetmachines, personenauto’s, oud of nieuw.

5. Kan ik zomaar overschakelen op TRAXX?
Ja, elk dieselvoertuig kan zonder problemen overschakelen op TRAXX, zelfs al is de brandstoftank nog niet helemaal leeg. Vóór de eerste levering van TRAXX in uw thuistankinstallatie, zullen wij preventief uw tank inspecteren op vervuilingen e.d. Zo begint u helemaal met een schone lei!

6. Is TRAXX schadelijk?
Alle soorten diesel zijn chemische producten en dus bijgevolg risicovol voor gezondheid en milieu. De veiligheidsvoorschriften van TRAXX zijn echter identiek aan die van standaard EN590 diesel. TRAXX brengt dus geen enkel extra risico met zich mee. Het is en blijft natuurlijk wel van belang om steeds de veiligheidsvoorschriften van TRAXX (of EN590 diesel) in acht te nemen. U kunt deze informatie kosteloos opvragen bij uw TRAXX leverancier.

7. Wat is het verschil tussen TRAXX en BP Ultimate?
BP Ultimate is ontwikkeld voor (particuliere) automobilisten. BP Ultimate bevat reinigende additieven en een hoger cetaangetal van 55 punten. BP Ultimate is ontwikkeld voor betere prestaties en een optimaal rijcomfort. TRAXX daarentegen is specifiek ontwikkeld voor professionele gebruikers met eigen homebase, zoals transportbedrijven, loonwerkers, aannemers en grondverzetbedrijven. Daarom is TRAXX ookeen veel uitgebreider product. Met TRAXX bespaart u niet alleen brandstof, maar voorkomt ook bacteriegroei en vervuiling in uw opslagtank.

8. Wat is het verschil tussen TRAXX en BP Cleaner Diesel?
BP Cleaner Diesel is de standaard autodieselolie van BP. Dit is een laagzwavelige autodieselolie (10 ppm) die voldoet aan de EN590 norm, maar dus geen additievenpakket bevat. TRAXX bestaat uit standaard EN590 diesel, maar dan aangevuld met een uniek additievenpakket. Hierdoor worden een aantal eigenschappen van de standaard diesel verder verbeterd.

9. Waarom elke avond uw brandstof tanken?
's Avonds aftanken heeft een belangrijk voordeel. Door machines en vrachtwagens steeds 's avonds volledig af te tanken, voorkomt u dat 's nachts vochtige lucht in de dieseltanks terechtkomt en zich als condenswater afzet tegen de tankwanden. Zo ontstaat een laagje water onderin de tank, wat natuurlijk dé ideale voedingsbodem voor bacteriegroei in de dieseltanks is. Door steeds 's avonds volledig af te tanken, kunt u dus de vorming van condenswater in tanks gevoelig beperken. Dat is alvast een hele belangrijke preventieve maatregel in de strijd tegen bacteriegroei, zeker nu de herfst/winterperiode weer voor de deur staat.
basia
@radium45

Dank je Henk ; voor de behoorlijke dosis informatie .

(En uiteraard ook de andere reageerders op dit topic )

En nu nog een flacon Forte diesel toevoeging erin , en je hebt helemaal Super diesel-brandstof in je b.v. trekker .
ronald73
Quote @radium45:
Dat is alvast een hele belangrijke preventieve maatregel in de strijd tegen bacteriegroei, zeker nu de herfst/winterperiode weer voor de deur staat.

Radium45, ik weet dat het niet jouw eigen woorden zijn, maar volgens mij zou je er juist meer last van moeten hebben in het voorjaar en in de zomer. Door hogere temperaturen horen die bacterien toch veel sneller te groeien?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
57
DEELNEMERS
25
WEERGAVES
20