Hallo ; Nu weet ik dat een moderne dieselmotor beter presteert en stiller loopt op Ultimate ; maar is het ook zo dat het financieel uit kan om dit ( 8 cent ) duurdere product te gebruiken ?
Zijn er hier die er ervaringen mee hebben ? Dit omdat hier iemand beweerde dat ondanks hogere prijs toch uiteindelijk goedkoper uit was .
Mij lijkt het verschil in prijs toch wat te groot om dit te bereiken . ( Gaat om BP gewone en Ultimate diesel )
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Net als met de start-stop systemen in auto's; het bespaart wel wat benzine maar telkens starten is een aanslag op je startmotor en op het moment dat je start heb je ook even geen oliedruk = slijtage..
Auto's met start-stop zitten niet met een klassieke startmotor
Nee maar ook de niet klassieke slijt
Zelf rij ik geen diesel meer ; degene die het beweerde dat het voordeliger was , had het van een loonbedrijf gehoord .
Het is in iedergeval goed voor het tankstation
Ja , zoiets dacht ik ook , en als je een common-rail motor hebt misschien af en toe een tank vol gebruiken om de verstuivers schoon te maken ?
En merk je geen verschil stop je ermee.
Of het zuiniger is kan ik niet zeggen , maar het verbrand wat schoner.
scheelt 1,5 tot 3 cent met normale gasolie
De vrachtwagen loopt er iets zuiniger op maar dat is amper genoeg om het prijsverschil op te vangen.
Bedankt voor de tip , Traxx ; had ik nog nooit van gehoord ; dat zal wel bedoelt worden , dat dat loonbedrijf dat gebruikt .
Heb het even op google bekeken .
Met andere woorden, bij veel garages word het aangeraden bij maandagochtend auto's.
De EN 590 norm betekend onder andere dat de brandstof een voldoende hoog centaan gehalte heeft (bij benzine werkt men met het octaangehalte, dit omdat benzine een vluchtiger brandstof is, oct betekend namelijk 8 en cent betekend 10. Een kortere koolwaterstofketen (8 ipv 10) is een vluchtiger brandstof) en stelt een maximum aan het gehalte aan bijgemengde biobrandstof (5% ?).
Dit betekend dus dat deze dieselolie gewoon prima is.
Heb je nu Traxx, dan kan het best wezen dat hier een additief in zit om te voorkomen dat de biobrandstof die erbij gemengd is, stroperig wordt, en zodoende het systeem verstopt, en/of dat het een net iets hoger centaan gehalte heeft.
Persoonlijk heb ik ooit als experiment 2 tanken vol met Shell V Power diesel verstookt in mijn auto, reed destijds steeds dezelfde vrij lange stukken, en... Het maakte totaal geen verschil in verbruik. De V Power kostte alleen wel 8 eurocent meer.
De reclame die stelt dat de motor er "sneller op accelereert" en meer van dat soort spreuken, is gebaseerd op autosuggestie/jezelf iets inbeelden. Want wie meer betaald wil graag geloven dat het ergens goed voor is.
Ander tekenend voorbeeld is het feit dat er auto lease maatschappijen zijn die het verbieden deze zogenaamd "betere brandstoffen" waar je zuiniger op zou rijden, te tanken.
Fout, TRAXX is van Dalhuizen =BP
Klopt
tuurlijk, vertel mij wat over diesel...
Klopt, had het fout.
Ja. Het is allemaal vrij betrekkelijk, die merkenstrijd. Wat niet wegneemt dat er verschillen zijn, maar die vind je door te letten op de kwalificaties/specificaties (zoals centaangetal, EN norm)
Dat geloof ik zeker. Betekend tevens dat ze allemaal voldoen, dus geschikt zijn.
Mien Patrol liep zelfs op sla olie, hek geheurd...
Zo moet je maar denken inderdaad, rommel is er eigenlijk niet meer. Of je moet kennissen in de scheepvaartsector hebben.
Traxx is ook niet van Dalhuizen/BP. Ze leveren het wel.
Klopt, tijdens het vullen van de tank wordt het bijgemengd bij de tankauto.
De diesel van tegenwoordig met de verplichte bio toevoeging is anders ook niet optimaal voor moderne motoren.
Wat wel waar is, is dat de zgn kwaliteitsbrandstoffen zoals de v-power beter voor de motor zijn door meer/andere/betere additieven die aan de diesel toegevoegd worden.
Kom zo nu en dan voor mijn werk wel eens op grotere en kleinere brandstofdepots, bv BP in de Amsterdamse haven, Shell in Rotterdam, Van Der Sluijs tankopslag, enz. Het viel mij daar op dat er bij al die bedrijven ook tankauto's van andere maatschappijen kwamen. Toch maar eens gevraagd hoe dat dan werkt.
In die grote opslagtanks zit diesel zonder additieven, per maatschappij en zelf per soort diesel worden vervolgens de juiste additieven toegevoegd. Dat geld ook voor het hier al besproken Trax.
Er zijn dus wel degelijk verschillen in de merken/soorten diesel. Of het de duurdere prijs echt waard is, is lastig te bepalen, qua verbruik is het verschil minimaal. Verschil zou dan in de mindere slijtage van de motor moeten zitten. Dat is denk alleen te meten door jarenlang van 2 hele grote groepen voertuigen de gegevens bij te houden en te onderzoeken, waarbij de ene groep dus de duurdere brandstof tankt en de andere niet.
Met nieuwere dure high tech motoren kan het misschien wel lonen om voor de duurdere brandstof te kiezen. Heb je vooral oudere machines, dan kan je beter de goedkopere kiezen denk ik.
Veel mensen kijken verbaasd als je hierover praat.
Oliehandel.nl?
68
Hoe lang is dat geleden ? Was het geen rode kleurstof om de gasolie "rood" te maken ?
Rode diesel mag al een paar jaar niet meer dacht ik .
En welke kleur Traxx heeft zou ik zo niet weten . @radium45
weet dat wel denk ik .
Hier nog enkele feitjes over Traxx:
TRAXX veelgestelde vragen
1. Wat is TRAXX?
TRAXX is een superieure kwaliteit EN590 diesel die speciaal ontwikkeld is voor gebruik in moderne dieselmotoren en voor bedrijven met een eigen tankinstallatie. TRAXX bestaat uit standaard EN590 diesel aangevuld met een uniek additievenpakket.
2. Wat zijn de belangrijkste voordelen van TRAXX?
De belangrijkste voordelen van TRAXX zijn:
•Tot 5% brandstofbesparing
•Uitstekende preventieve bescherming tegen bacteriegroei
•Gegarandeerde én controleerbare kwaliteit
•Heeft zijn kwaliteit al ruimschoots bewezen in de praktijk
•Voldoet volledig aan de EN590 norm
3. Hoelang duurt het voordat de TRAXX additieven werken?
De TRAXX additieven werken vanaf het ogenblik dat u op TRAXX rijdt, en in een aantal gevallen zijn de voordelen al direct merkbaar. Dit is afhankelijk van de staat van de machine/ het voertuig. De reinigende werking van TRAXX heeft wel een bepaalde inloopperiode nodig, omdat vaak eerst de aanwezige roetafzetting in de motor moet worden weggespoeld. Het optimale effect van de reinigende werking van TRAXX wordt gemiddeld na 2.000 liter zichtbaar, dit komt grofweg overeen met 8.000 km of 100 draaiuren. Het spreekt voor zich, dat de voordelen van TRAXX pas écht zichtbaar worden wanneer continu op TRAXX gereden wordt.
4. Is TRAXX geschikt voor alle voertuigen?
Ja, TRAXX is geschikt voor alle voertuigen die op diesel rijden: vrachtwagens, autobussen, trekkers, grondverzetmachines, personenauto’s, oud of nieuw.
5. Kan ik zomaar overschakelen op TRAXX?
Ja, elk dieselvoertuig kan zonder problemen overschakelen op TRAXX, zelfs al is de brandstoftank nog niet helemaal leeg. Vóór de eerste levering van TRAXX in uw thuistankinstallatie, zullen wij preventief uw tank inspecteren op vervuilingen e.d. Zo begint u helemaal met een schone lei!
6. Is TRAXX schadelijk?
Alle soorten diesel zijn chemische producten en dus bijgevolg risicovol voor gezondheid en milieu. De veiligheidsvoorschriften van TRAXX zijn echter identiek aan die van standaard EN590 diesel. TRAXX brengt dus geen enkel extra risico met zich mee. Het is en blijft natuurlijk wel van belang om steeds de veiligheidsvoorschriften van TRAXX (of EN590 diesel) in acht te nemen. U kunt deze informatie kosteloos opvragen bij uw TRAXX leverancier.
7. Wat is het verschil tussen TRAXX en BP Ultimate?
BP Ultimate is ontwikkeld voor (particuliere) automobilisten. BP Ultimate bevat reinigende additieven en een hoger cetaangetal van 55 punten. BP Ultimate is ontwikkeld voor betere prestaties en een optimaal rijcomfort. TRAXX daarentegen is specifiek ontwikkeld voor professionele gebruikers met eigen homebase, zoals transportbedrijven, loonwerkers, aannemers en grondverzetbedrijven. Daarom is TRAXX ookeen veel uitgebreider product. Met TRAXX bespaart u niet alleen brandstof, maar voorkomt ook bacteriegroei en vervuiling in uw opslagtank.
8. Wat is het verschil tussen TRAXX en BP Cleaner Diesel?
BP Cleaner Diesel is de standaard autodieselolie van BP. Dit is een laagzwavelige autodieselolie (10 ppm) die voldoet aan de EN590 norm, maar dus geen additievenpakket bevat. TRAXX bestaat uit standaard EN590 diesel, maar dan aangevuld met een uniek additievenpakket. Hierdoor worden een aantal eigenschappen van de standaard diesel verder verbeterd.
9. Waarom elke avond uw brandstof tanken?
's Avonds aftanken heeft een belangrijk voordeel. Door machines en vrachtwagens steeds 's avonds volledig af te tanken, voorkomt u dat 's nachts vochtige lucht in de dieseltanks terechtkomt en zich als condenswater afzet tegen de tankwanden. Zo ontstaat een laagje water onderin de tank, wat natuurlijk dé ideale voedingsbodem voor bacteriegroei in de dieseltanks is. Door steeds 's avonds volledig af te tanken, kunt u dus de vorming van condenswater in tanks gevoelig beperken. Dat is alvast een hele belangrijke preventieve maatregel in de strijd tegen bacteriegroei, zeker nu de herfst/winterperiode weer voor de deur staat.
Dank je Henk ; voor de behoorlijke dosis informatie .
(En uiteraard ook de andere reageerders op dit topic )
En nu nog een flacon Forte diesel toevoeging erin , en je hebt helemaal Super diesel-brandstof in je b.v. trekker .
Radium45, ik weet dat het niet jouw eigen woorden zijn, maar volgens mij zou je er juist meer last van moeten hebben in het voorjaar en in de zomer. Door hogere temperaturen horen die bacterien toch veel sneller te groeien?