Hallo, ik ga voor het eerst een trekker spuiten heb compressor verfspuit en waterafscheider, maar zal niet weten wat voor verf ik moet gebruiken. Ben al wat aan het Googlen geweest kan van alles vinden maar nog niet duidelijk info. Hoe zit het met verharder verdunner en 2 componenten verf? Welke verhouding enzo. Wie kan me duidelijk uitleggen wat voor verf ik moet kopen en hoe ik moet mengen.
Alvast bedankt
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Als zo'n lmb zelf ook een verfspuiterij heeft zal juiste kennis misschien aanwezig zijn.
De lak die ik gebruik is de machinelak van Kramp met de bijbehorende primer en verdunnener en die bevalt mij prima maar misschien dat anderen weer een ander merk beter vinden.
Kijk eens op mijn profiel daar zie je een trekker in de nieuwe lak en kijk ook eens naar andere foto's hier op TF hoe anderen dat doen, misschien krijg je nog meer tips.
Zou ik eerder naar een autogarage rijden met een carrosserie afdeling. Zoals @Wimsumar al zei gaan de meeste LMB's weinig kennis kunnen delen betreffende het spuit van complete trekkers/machines.
Ik weet niet hoe "perfect" de trekker gespoten moet worden? Maar onderschat het niet ...
Kortom ....ik heb ook weleens een wagen in de verf gespoten ,maar valt niet mee om dat heel netjes te krijgen.
Je krijgt gauw dat sinaasappelvel in je verfkleuren.
succes !
Deze is 20 jaar geleden gespoten:
ps door een auto spuiter.
Zoals voor alles , kwestie van geld .
Heel belangrijk is ook een goeie pistool ,moet fijn geregeld zijn , kwa verf vindt ik persoonlijk die van Sparex goed .
Voor een ford heb ik al met Nh kleur gespoten , ook kwaliteit .
Oldtimers mag je tenminste nog de 'ouderwetse' lak gebruiken. Ik weet niet in hoeverre de autospuiters dit zelf nog mogen toepassen.
Dat deel bedoelde ik.
Dit is onze 824 die we van de winter ook zelf hebben opgespoten
Let op de juiste mengverhouding (ik adviseer een maatbeker te gebruiken). Heb je dan nog verdunning nodig, gebruik dan het voorgeschreven middel (vaak een thinner, ook thinner is er in diverse soorten) wat je bij de leverancier van de 2 componenten lak allicht wel zult kunnen kopen.
Meng nooit meer dan wat je binnen een half uur gebruikt. De rest wordt dik/hard, ook al sluit je het luchtdicht af. Dit is een duidelijk verschil met traditionele lak!
Zorg dat je de spuit na het spuiten leeg hebt, even doorspoelt (leegspuit) met een "borrelglaasje" thinner in de beker, de beker schoonmaakt/schoonspoelt met thinner, en dat ook even doorspuiten. Daarna de spuitmond eraf draaien (bij monteren niet te vast aandraaien), nozzle eruit, en deze beide even uitwassen in thinner, ook het kanaal waar de verf doorheen komt controleren op verfresten. Alles wat achterblijft wordt dik/hard, ook al staat het in de thinner!
Advies is om bij een lage druk te werken, hoe minder druk, hoe minder nevel. Probeer daarom bij 1,6 tot max 2 bar te werken.