John Deere 7810 trekt hem tot 66 km/u

Kristof Brosens kocht in 2008 een John Deere 7810. Mooi, maar met die 8,1 litermotor en 40 km/u-transmissie niet snel, en zéker niet zuinig, zo bedacht hij vooraf. Door zelf nieuwe tandwielen in de tussenbak te zetten, rijdt hij al jaren met weinig toeren. Geeft hij wél gas, dan trekt de trekker door tot 66 km/u.

Deel dit topic

Reacties

valmet6400power
????????
Oldtimer-fan
Fijn... Als je geen abbonee bent, kun je tegenwoordig niks meer zien op boerderij. Geldwolven
ZetorTwente
@Oldtimer-fan No problemo! Maar je hebt wel gelijk.

Sleutelaar neemt JD7810 onder handen

11 feb 2016 220
Kristof Brosens kocht in 2008 een John Deere 7810. Mooi, maar met die 8,1 litermotor en 40 km/u-transmissie niet snel, en zéker niet zuinig, zo bedacht hij vooraf. Door zelf nieuwe tandwielen in de tussenbak te zetten, rijdt hij al jaren met weinig toeren. Geeft hij wél gas, dan trekt de trekker door tot 66 km/u.
Foto: Matthijs Verhagen
Foto: Matthijs Verhagen

Met zijn 28 jaar schrikt Brosens er niet voor terug om af en toe een kapotte trekker te kopen en die zelf te herstellen. Zelfs als zo'n trekker in onderdelen ligt. Zo kwam hij in 2008 ook met de John Deere 7810 thuis: in stukken op verschillende pallets. Dat de 7810 uiteen lag, gaf de mogelijkheid om iets uit te proberen. Kristof wilde sneller en zuiniger rijden, en sloeg aan het denken en rekenen. "Zo'n grote 8,1 litermotor zuipt je de oren van je kop als die vol gas 40 loopt. Hij heeft enorm veel koppel onderin, dus het is onzin om zoveel toeren te rijden."

Met een aangepaste overbrenging – dus nieuwe tandwielen – in de tussenbak zou de 7810 harder lopen bij minder motortoeren. "Het hoofddoel was brandstof besparen door met veel minder toeren 40 te kunnen rijden. Maar als het nodig was, wilde ik ook 50 of 60 kunnen rijden in plaats van die 40 km/u."

{foto,2}}
Geheim in de tussenbak

Het geheim van de aanpassing zit hem in de tussenbak tussen transmissie en achteras. Door hier de overbrengingsverhouding te veranderen, loopt de trekker in alle versnellingen harder. "Ik heb alles uitgerekend. Daar kwam uit dat wanneer de trekker 44 zou lopen bij 1.530 toeren, de eerste versnelling nog langzaam genoeg zou zijn."

Op basis van de uitgerekende verhouding liet de sleutelaar 2 nieuwe tandwielen op maat maken. Die zouden 5 tandwielen in de bak vervangen. Ze vielen groter uit en pasten niet in tussenbak. Onze sleutelaar freesde daarom een stuk uit het huis en maakte er een verhoging met afdekplaatje op. Hierbij is ook een oliekanaaltje omgeleid.
Dure Fendts voorbij steken

Sinds de aanpassing in 2008 ging het klokje van 11.200 naar 14.900 uren. Ook met 20 ton mais trekt de trekker vlot door naar de 60. "Op de baan dure Fendts voorbij steken is dan toch lachen."

Lees het complete verhaal in TREKKER 329, het februarinummer van dit blad.

*Mogelijk kun je zo de foto's ook nog bekijken:



Zo zag de 7810 er bij aankoop uit. Met zoveel werk kun je ook wel in één moeite door de transmissie zuiniger maken. Foto: Matthijs Verhagen



Kristof Brosens in Essen (20 meter over de grens onder Roosendaal) verhuurt de verbeterde John Deere 7810 bij gelegenheid aan het loonbedrijf van zijn broer. Zo komt er wat geld in het laatje voor de sleutelhobby. Zelf is hij monteur bij een mechanisatiebedrijf. Foto's: Peter Roek, Matthijs Verhagen



De tussenbak is opengefreesd om de grotere tandwielen te kunnen plaatsen, en daarna verhoogd en weer gedicht

Dennis Tibben
@ZetorTwente Met wat voor versnellingsbak heeft hij dit gedaan?
De PowrQuad, AutoQuad, PowerShift, of de AutoPowr?
johndeere 2650
@Dennis Tibben powershift
Oldtimer-fan
jasper01
Hm en hoe lijkt het met trekkracht
valmet6400power
@jasper01

Prima volgens het verhaal!
johndeere 2650
@jasper01 trekt hard genoeg
Wimsumar
Beste Zetor-Twente e.a.:
Quote @Boerderij-artikel:
het is onzin om.......

Het is onzinnig om een veel te sterke (zware, dure) trekker te kopen en vervolgens dit trucje uit te halen om vermeend zuinig te rijden.
Mf1155
Mooi om te lezen dit!
stannetje96
@Wimsumar was gemiddeld ook maar ca 3 liter zuiniger 😛
JD3010
Dit staat ook in Trekker van februari.
teunis
@Wimsumar

Was ook maar een probeersel... Aangezien de bak toch al uit mekander lag

Qua trekkracht doet ie t best..
huub
Natuurlijk doet ie het goed qua trekkracht, versnelling lager en je hebt het zelfde effect.

Dit zouden alle trekkers moeten hebben, lekker 45 rijden met 1500 toeren.
Renze
Deze Duitser bouwde een extra as in een LANZ versnellingsbak om vlot naar oldtimershows te kunnen rijden:


Verder was het heel gebruikelijk om bij een Zetor of Ursus zescilinder met de grootste bandenmaat, het tandwielpaar uit de tussenbak van een viercilinder op 16.9r34 banden (die daarmee ook 40 liep) te zetten. Een boer hier in de buurt had ook zon Ursus die bijna 55 liep, begin jaren 90.
rommert14
valmet6400power
Quote @ZetorTwente:
Lees het complete verhaal in TREKKER 329, het februarinummer van dit blad

@JD3010 😃
samie
kapaza.be/nl/vi/…

lijkt verdacht veel op deze
valmet6400power
@samie

Mooie reclame dan op deze manier 😄
caseboy
@samie dat is m ook, staat ook in artikel dat hij hem te koop heeft staan
DANOONTJE POWERR
Quote @Wimsumar:
Het is onzinnig om een veel te sterke (zware, dure) trekker te kopen en vervolgens dit trucje uit te halen om vermeend zuinig te rijden.

Sommige mensen hebben daar plezier in, anderen halen dat weer uit zeuren op tractorfan...
RPCounty
john deere 8360r
Hoe zal ie het doen wat remmen betreft? Die lijken me niet geschikt voor dit soort hoge snelheden bij deze trekker die een 40km bak had?
fendtinterfan
@john deere 8360r gewoon niet teveel remmen en goed anticiperen
caseboy
@john deere 8360r gewoon wat eerder beginnen met afremmen
valmet6400power
@john deere 8360r

Je kunt harder rijden, dus dan ben je al geweest voor je anders had moeten remmen 😃
@john deere 8360r gewoon een goed geremde trailer eraan. Verder zijn de remmen van zon trekker al vrij fors
john deere 7810
Ik vind het maar een vaag verhaal dat hij aankwam op pallets... die bak is zo zwart alsof hij er al minstens 5000 uur tussen heeft gezeten.

verder leuk gedaan maar reed niet graag 66 km/h met een 7810... die apparaten waaien en stuiteren al met 50 km/h aan een stuk door over straat.
john deere 7810
@jasper01

voordeel van een 8,1 liter 😉 gigantisch taai onderin toeren.
jasper01
@Renze dat gebeurd regelmatig eilbuldoggen werden ook zo gemaakt helaas zijn de meeste tegenwoordig nepen op dezemanier ontstaan
+1
Wimsumar
Beste Danoontje Powerrr:
Quote @DANOONTJE POWERR:
Sommige mensen hebben daar plezier in

Sommigen stellen 'het' (= rijden met verlaagde toerental) zelfs als norm (vermoedelijk niet beseffende in het zwaard te vallen wat ik omschreef).
NHfan97
@huub Tegenwoordig hebben ze dat ook allemaal 😉 .
huub
@Wimsumar rijd jij met een 1.2 140km/h in de 3e versnelling?

Rijden er 50-tons vrachtwagens met 200 pk?

Bij transportwerk wordt minstens de helft van de tijd leeg gereden. Om met een triple maaier van perceel naar perceel te rijden heb je ook niet de volle 200pk nodig.

Daarom wordt die overdrive toegepast, een lagere versnelling en volgas kan altijd nog.
Fendt926Driver
Quote @huub:
Dit zouden alle trekkers moeten hebben, lekker 45 rijden met 1500 toeren
mijn trekker rijdt 50 met 1350 toeren en vindt het heerlijk rijden omdat ik zelf de diesel moet betalen. in de haksel optocht met 40km trekkertjes rij ik ook 40 kmh met net 1100 toeren
Wimsumar
Beste Huub:
Quote @huub:
rijd jij met een 1.2 140km/h in de 3e versnelling?

Ik rijd nooit 140, want dat mag niet. 😉
Overigens, het zou best kunnen, en dan nog overschakelen naar de 4 en dan nog de overdrive 5 tot aan de top van 187. 😎
B.T.W.: Het is dan natuurlijk wel een 1,3S Toyota Starlet. Destijds in 1988 speciaal zo uitgezocht/gekocht als lichtste, compleetste, minst oncomfortabelste maar vooral zuinigste(!) in z'n klasse.
P.S.: Nog 3 weken, en dan gaat ie wellicht via Tata-Hoogovens als staalertsschroot terug naar de fabrikant in Azië wegens het dan verlopen van de A.P.K.. :sad:

Kijk, 'overdriven' met een trekker kan ik best billijken. Echter, te veel, te vaak, denkt men "eco" (ecologisch/economisch) te rijden door alle (ook het zwaarste) werk in zogenaamde spaarstanden van aftakas en/of versnellingsbak te doen. Dan valt men diep in eigen zwaard.
+1
Teun_fendt
@Oldtimer-fan Vaste leden betalen 350,- per jaar voor de boerderij en jij zou dan gratis een groot deel van de artikelen
willen lezen? Wie is hier dan de geldwolf?
Oldtimer-fan
@Teun_fendt

een aantal jaar geleden kon je als niet-abonnee nog gewoon de online artikelen bekijken.
Nu moeten ze overal geld voor hebben
ZetorTwente
@Oldtimer-fan @Teun_fendt Wij zijn ook abbonee, doordat je een verschrikkelijk duur abbonement hebt kun je ook op de Boerderij website kijken, en als je de website een beetje volgt staat er in het blad alleen maar oud nieuws, beter maken ze de website voor een bepaald bedrag toegankelijk want heel veel mensen hebben doordat ze nu bij de site kunnen geen behoefte meer aan het blad maar als ze hun abonnement afzeggen kunnen ze niet meer op de website...
SJB533
Quote @Teun_fendt:
Vaste leden betalen 350,- per jaar voor de boerderij en jij zou dan gratis een groot deel van de artikelenwillen lezen?
Die 350 voor een reclamefolder is ook wel wat hoog, niet? Daarnaast is helemaal niet meer kunnen lezen wel wat overdreven, naar mijn idee.
Punt 1: Er staat de wereld aan reclame op.
Punt 2: gemiddelde krant in Nederland heeft zo'n beetje al het nieuws open te lezen. Achtergronden moet je echter voor betalen...

Ik heb even gekeken, wat je voor een krant betaald. Beetje fatsoenlijk abonnement is ruim minder (150 euro), en dan kun je alle nieuwtjes al lezen zonder inloggen. Maw: Dan hoef je niet eens een krantenabbonnement te hebben!
radium45
@SJB533 Even op www.nu.nl kijken en je weet al het nieuws uit de wereld en voor het buurtnieuws ga ik wel even bij de buurvrouw koffie drinken en ik ben weer met alle roddels op de hoogte..
DANOONTJE POWERR
@radium45
Pas maar op dat je die roddels niet veroorzaakt bij de buurvrouw.
radium45
@DANOONTJE POWERR Das ook weer waar.
+1
valmet6400power
Quote @SJB533:
een reclamefolder

I.p.v. de Boerderij kunnen ze het beter de "veehouderij" noemen.. Die 2 pagina's akkerbouw hebben wij hem voor opgezegd..

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
44
DEELNEMERS
27
WEERGAVES
38