Hallo,
Ik heb paar vragen over sleepslang bemesten, hier op het forum zijn er vast genoeg mensen die me hier antwoord op kunnen geven.
Vraag 1:
Waarom zie je vaak dat de transport slang dikker is dan de sleepslang, bijvoorbeeld 6 duims transportslang en 5 duims sleepslang. Heft deze versmalling niet het voordeel van de dikkere transport slang op?
Ook vraag ik me af als een druk van 14 bar nou echt nodig is, levert dit nou veel meer debiet op dan 7 bar.
Geen idee hoe ik dit uitreken, Google kon me ook niet helpen.
Tegenwoordig rijden ze hier allemaal met 6 duims slang, wat veel zwaarder is dan 4 duims wat ze eerder gebruikten, ligt de capaciteit nou echt zoveel lager met 4 duims, iemand hier cijfers van?
Een hoop vragen voor deze regenachtige zondag, waarbij het land alleen maar natter wordt...
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Ooohw, zijn ze aan het (sleepslang)bemesten bij jou?
Er is een zekere (hoge) druk aan de pomp nodig om de "kolom" mest in de slang over de vele honderden meters 'weg te kunnen duwen'. Hoe hoger de druk, hoe verder de mest verpompt kan worden terwijl daarbij ook een acceptabel volume verpompt wordt. Een dikkere slang in het begin geeft de minste weerstand.
Wet van Bernoulli:
nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Bernoulli/
Hiermee beantwoord je niet de reden waarom er meer druk gebracht moet worden bij een grotere afstand.
Transport slang pomp en hoge druk en dergelijke altijd het goedkoopste uit bent.
Ligt de mest snel en netjes op het land kan je daar met je tank nooit voor rijden.
En qua bodemdruk doet de sleepslang het altijd beter als trekker met tank!!
Je pompt daar een vloeistof doorheen. Nu zijn er 2 soorten stromingen, laminair en turbulent.
Laminair is dat verschillende lagen vloeistof over elkaar afschuiven, en turbulent dat alles door elkaar gaat. Je merkt in een buis dat het midden de minste weerstand heeft, en de buitenkanten de meeste. Dus in het midden is de snelheid hoger.
Nu heb ik voor school een keer een rekenhulp moeten maken om de weerstand te kunnen bepalen.
Hierin moet je ingeven: Leidinglengte l [m]; Leidingdiameter d [mm]; Ruwheidswaarde leiding [mm]; Dynamische viscositeit n [Pa * s]
Daaruit volgen je: Volumestroom qV [m^3/s]; Snelheid v [m/s]; Reynoldsgetal Re [-]; Lambda [-]; Drukverschil [Pa] (100 000 Pa = 1 bar);
Daarmee kun je dus uittellen wat de weerstand van je leidingnetwerk is... En dat kun je dan weer met een pompkarakteristiek vergelijken:
Pompkarakteristiek van een verdringerpomp; Bijna niet drukafhankelijk
Pompkarakteristiek van een centrifugaalpomp; Heel erg druk afhankelijk.
Dus nu hoop ik in het kort uitgelegd te hebben hoe het zit... Gebruikte formules zijn:
v = (qv)/(pi*1/4*d^2)
Re = (v*rho*d)/n
Lambda = (2*log((E/3,7)+5,74*Re^(-0,1)))^(-2)
Drukverschil p = (Labda*L)/(Diam)*1/2*rho*v^2
Hier in de buurt meerdere stukken bemest met sleepslang maar ook met tank. Stukken met sleepslang waren, zeker op de kopeinden, niet met minder zichtbare schade gereden.
Zijn al weinig loonwerkers met tanken hier meeste is sleepslangen
Zie mijn reactie hierboven.
Ik kan niemand meer gelijk geven. Wij rijden met een combinatie die ongeveer het gewicht heeft van een tractor met sleepslangbemester (lees formaat van die claas waar het in een ander topic over ging). En dat op 6 wielen. (geen dubbellucht). En als ik zie wat een 3 wieler aan walseffect heeft op de grond ben ik blij met een kleine combi!
Bij een slang met een diameter van 10cm (4") heb je een oppervlakte van 5x5x3,14 = 79cm2 = 79/10000 = 0,0079m2
Bij een slang met een diameter van 12,5cm (5") heb je een oppervlakte van 6,25x6,25x3,14 = 123 cm2 = 123/10000 = 0,0123m2
Bij een slang met een diameter van 15cm (6") heb je een oppervlakte van 7,5 x 7,5 x 3,14 = 177 cm2 = 0,0177m2
Verpomp je nu een kolom van 100 meter mest door een slang van 4" dan heb je 0,8 m3 verpompt, bij een slang van 5" is dat 1,2 m3 en bij een slang van 6" is het 1,8 m3
Dit betekend dus dat om met een slang van 4" eenzelfde capaciteit (m3 per uur) te halen als met een slang van 6" je de mest er 1,8/0,8= 2,25 keer zo snel doorheen moet persen. Een flink verschil dus, plus dat bij een dunnere slang er relatief meer mest met de slang in aanraking komt, dus e weerstand die de slang op een m3 mest uitoefend die er doorheen moet stromen neemt dan op zich al toe.
Dit alles pleit dus voor een slang met grotere diameter. Al heeft een slang met kleinere diameter weer het voordeel van minder gewicht en allicht lagere aanschafprijs en het is lichter en de opgerolde slang is kleiner, je kunt met een kleinere haspel toe.
In jou vergelijking zou je pi weg kunnen laten. De getallen staan relatief gelijk aan elkaar, met of zonder pi.
4in = ((4"/2)*25.4)^2; 5in = ((5"/2)*25.4)^2; 6in = ((6"/2)*25.4)^2;
(6in/4in)*100% = ?% en dat is het extra dat hij verpompt bijv.
Hoe groot zijn tank en tractor waar je op doelt?
De een vind 10m3 met 150pk ervoor al klein, de ander 5m3 met 50pk ervoor
Dat snap ik direct, toch is het bij ons zand... En merk ik het verschil wel, tussen de keer dat de vervaet wals erover denderde, of wij met ons kleine tankje . Diesel met ploegen wordt door die wals niet goedkoper....
Daar heb je gelijk in, maar voor de begrijpelijkheid van oppervlakte, dus doorstroomopening, heb ik het er bij gezet.
Een verdunning levert extra weerstand, net als een bocht. Door die verdunning gaat je snelheid omhoog, en in de formules is uit te lezen dat je dan meer tegendruk krijgt.
Verdunning van vloeistof, (mest) zou positief uitpakken omdat je dynamische viscositeit n omlaag gaat.
Het princiepe blijft bestaan, en hoe dunner de mest, hoe kleiner de weerstand. Dit geldt voor zowel een dikkere als een dunnere slang, al zal (gevoelsmatig) een dunnere slang relatief de meeste last hebben van dikkere mest.
De reacties van @selten zijn hiervoor het beste, ik geef alleen ruwe vuistegels.
Ik ging uit van een verdunning van de slang, een verloop bijv van 6 naar 4 inch... Kunnen stellen dat de vraag onduidelijk is?
Daar kunnen we over twijfelen haha. Wat jij zegt zal iedereen begrijpen... Wat ik zeg is puur een technisch verhaal... Jou uitleg maakt het begrijpbaar voor iedereen .
Dank u.
Nou... Dat ligt behoorlijk aan je pomp. Maar dat zou je kunnen uitrekenen als je de weerstand van het verloop kent. Ik denk dat vanaf 5 duims gunstiger is. Maar dat moet ik dan een keer nakijken haha...
Daar ben ik het helemaal mee eens!
Als je die diagrammen ziet, zie je dat een verdringerpomp vrijwel tot geen last heeft van tegendruk. Het ligt vooral aan de installatie waarin het wordt gebruikt.
De snelheid van de mest door de 6" slang is dan:
200m3/0,0177m2= 11300m/uur = 11,3km/u
Bij een verdunning van de slang, van 6" naar 5", wordt deze snelheid dus 11,3x(1,8/1,2)= 17km/u
Ga je dan naar een slang van 4", wordt de snelheid van de mest in die 4" slang 11,3x(1,8/0,8)= 25,4km/u.
Voor een gelijkblijvende capaciteit moet de snelheid van de mest, en dus de druk op de mest flink omhoog.
A: een hogere capaciteit
B: een hogere werkdruk
C: Minder slijtagegevoelig
ook is bij het keren op de kopakker een centrifugaalpomp in het voordeel omdat je met een bepaald gereduceerd toerental een bepaalde minimum druk aan kunt aanhouden in de slang. Dit is van belang omdat je anders kans hebt dat de slang gaat wokkelen. Een centrifugaalpomp kun je namelijk voor korte tijd op een bepaalde druk laten lopen zonder dat je mest verpompt. Bij een verdringerpomp kan dat niet en zul je dan telkens als er gekeerd wordt op de kopakker de pomp uit moeten schakelen
hier in de omgeving wordt veel met 5 duims sleep gewerkt
maar als het overgrote deel aangevoerd wordt met vrachtwagens heeft het volgensmij geen zin om 5 duims sleep te werken
ja klopt, heb nog een foto van de meter die ergens op 248 stond, maar toen klapte de slang :|
Met een verdingerpomp is link als er plotseling een knik of vernauwing optreed pomp ie echt door en dat kost slangen met alle gevolgen van dien, een centrifugaal is vergeefelijker met piekdrukken.
Ik reageer er alleen op dat hij ong de waarde wil weten van de weerstand in de slang
Ik mis een reactie van jou
heb je op een perceel van 20 ha genoeg aan 400m slang?
Geen last van slangen doormidden trekken?
Dit zijn in principe centrifugaalpompen.... Er bestaat ook zoiets als een waterringpomp welke een hoge capaciteit heeft... Maar als je hier leest dat sommige 14 bar moeten leveren is het toch vrij veel....
Wij pompen tot 16 bar. Pomp trekker gaat altijd gas. Als de mest dik is en de afstand groot, loopt de druk nog hoger op en moet het gas iets terug. De 1e transport slang aan de pomp wordt elk jaar vervangen voor een nieuwe.
Het kost enorme trekkracht om de slang mee te slepen en vooral in bochten!! De zode trekken ze er gewoon uit. Je hebt wel minder sporen door de grotere werkbreedte en je hoeft geen pad te rijden naar een dam .... Voor ong 10 jaar terug hebben we ook een keer laten sleepslangen en toen kwam de loonwerker met een 150 om trekker op rondom dubbellucht (voor 2x 540 en achter 2x 650) Dat ging super! Nu rijden ze met 240 pk 90 cm banden en veel zwaardere bemester en dikkere slang....veel meer capaciteit maar hoeft bij ons niet meer te komen, omdat het zijn doel voorbij gaat....
Jawel hoor. Ik noemde weerstand en de lengte van de mestkolom als bepalend voor de druk aan de pomp.
Waar zie je lengte van de kolom terugkomen? Bernoulli heeft niks met leidingweerstand te maken... Alleen drukverschil door hoogte...
100pk. 8 kuubs tank. Tank op 0,8. Tractor achter 0,75 en voor 0,9...
130PK: 4390kg.
160PK: 6400kg.
200PK: 7900kg.
Verschil 130-160: 2010kg
Verschil 160-200: 1500kg
Verschil 130-200: 3510kg.
Dit uitgegaan van Fendt 313, 516, 720.
Kun je zien dat je toch al redelijk veel meer meesleept...
Dan nog de zware bemester en ik weet niet hoeveel haspels... Zit zo aan 12-15 ton...
Natuurkundigen en onbegrijpelijke formules zijn bij dit onderwerp eigenlijk ook niet nodig. Met nuchter boerenverstand weet iedereen dat het verder transporteren (dus ook verpompen) van mest meer weerstand geeft en oplopende pompdruk zal vragen.
En er zijn ook mesttanken met 4 hoge(42inch) banden op één rij die soms ook nog naar buiten kunnen shiften..
dan heb je het al snel over 16 m3 tanken met een eigen gewicht van 6 ton? Dan ga ik uit van 2 ton oplegdruk. Blijft er wieldruk over van 5 ton. op 650-65R42? dat is meer als 4 ton op een 1050-50R32. Als je de wieldruk gelijk met sleepslang wil maken kom erop uit dat het eigen gewicht van de tank gelijk moet zijn aan de oplegdruk on de trekker. dat is dan al snel 5 ton. doe je daar het eigengewicht van de trekker en de ontlasting van de vooras bij kom je ook boven de 4 ton per achterband uit.
bij sleepslang kun je dan met een 1050-50R32 onder 1 bar blijven michelin-landbouw-banden.nl/content/download/…
bij een tank met 650/65R42 al snel op 1,4 bar maar dan kan je niet hard rijden op de weg dus kom je al snel richting 1,6 bar of zelfs 1,8 michelin-landbouw-banden.nl/content/download/…
dan weet ik wel wat ik op mijn land wil hebben.....
over trekkracht van sleepslang:
Een tank vraagt ook wat trekkracht en geeft tijdens het bemesten meer opleg druk dan een sleepslang. Op klei grond kan je dan beter een trekker en tank hebben om je slip te verminderen, maar ik heb in de praktijk op zware klei nooit gezien dat de grasmat beschadigd door slip met sleepslangen, wel ben ik zelf wel eens wat gaan glijden met trekker en giertank op de zware klei. Op veen en zandgrond heb je nadelen van slippen en telt die oplegdruk van de bemester wel mee.
Heel veel tanken rijden gewoon onder 1 bar hoor
Hier banden van de tank op 0.8 trekker van krap 5ton op 750 banden wat wil je nog meer?
Stond een paar jaar geleden een test van een schuitemaker 13 kuubs schuifastank in Trekker. Die woog vol 26 of 27 ton. Wiellast over de 10 ton. Dan moet een 1050 nog op 3 bar omdat je ze anders kapot rijd. Verveat zelfde verhaal. Aslast over de 20 ton. Met zulke gewichten verdicht je niet alleen de bouwvoor maar ook wat daaronder zit.
Pak maar eerder 710/70R38 of 900/50R42
Vervaet is geen giertank eh... Dat is een wals
Vervaet gaat inderdaad heel hoog... Meen een keer uitgeteld te hebben voor de 5 wieler 21 ton. Aslast achter. Middenas pakt 8,5 ton... Maar combi weegt tegen de 40 ton.. Pakt voorwiel nog 11,5 ton..
Gebouwd op capaciteit ipv bodemdruk.
Nieuwere vredo zit op +-16 ton aslast. Maar met de moelijkheid tot dubbel 620/70R42. Of 800/70R38 en ik meen zelfs 1250 band van mitas... Dus behoorlijk wat meer rubber dan de vervaet!
15x35m3=525m3, dat zijn 30 vrachten van 18m3 met de Terra gator, vol kan je vooraan beginnen, gemiddeld 200 meter rijden, dat is 6km rijden met 40(?) ton. Ben je achteraan leeg moet je ook weer naar voren, gemiddeld 400 meter rijden, dat is 12km rijden met 20(?) ton.
Met een kleinere (boeren)tank maak je nog meer loze meters.
Dat is al een ENORME winst van sleepslangen.
Dat past niet onder een 150 pk trekker zonder aanpassing. Onder een trekker van 200 pk gaat dat. 900 / 50 r 42 ben ik geen fan van, die hebben een lage luchkamer dus een hogere dtuk nodig dan heb ik liever 900/60R38.
Wij hebben 1 van 100pk waar hwet onder zou moeten passen
Moet je die wel hebben
900/50r42. 900+42×2,54= 196,68:cm
600/65R38 Wat normaal onder 100 pk zit is 80+96 = 176 cm wat dus 10 meer ruimte onder het spqtbord is.
Ik ken deze maten wel uit mijn hoofd . Dus ik weet dat het gaat passen haha... Zit wel krap...
Record met die driewielers is 15ton op de linker achterband piekdruk op de weg
Bijkomend voordeel van de sleepslang is dat je gewoon veel meer capaciteit hebt. Bij grote boeren met 5000 cub mest kom je er met de tank gewoon niet meer af. Wij doen op een goeie dag zo 2000 cub.
Dat scheelt nog een stukje ja. En dan is het voorwiel bij verveat ook nog een stuk kleiner dan de achterwielen.
Ik heb t opgemeten... Moet ff een verloop maken voor de 650/65R42 en dan moeten deze passen.
En weet er genoeg met 650/65R38... Wat net zo hoog is als jou genoemde 800's...
De TSA van @massey6160 heeft 710's
Sws kunnenonder de oude spatborden dikkere banden vgm.
Zoals ik t al omschreef,een wals .
Mijn uitgangspunt is alles wat officieel vol niet de weg op mag ivm met een maximale asdruk van 10000kg moet je ook niet in het land willen hebben. Dat geldt voor bemestingsappratuur, opraapwagens en rooiers. Je moet eigenlijk geen machines willen bouwen die daar boven komen.
@selten @MaartenMandemaker
Wij hebben er 710/70R38 onder onze tsa135 liggen. Past allemaal precies. Vooa bij trap is het krap maar het gaat. Ook in plakkerige klei.