Vragen over sleepslangen.

Hallo,

Ik heb paar vragen over sleepslang bemesten, hier op het forum zijn er vast genoeg mensen die me hier antwoord op kunnen geven.
Vraag 1:

Waarom zie je vaak dat de transport slang dikker is dan de sleepslang, bijvoorbeeld 6 duims transportslang en 5 duims sleepslang. Heft deze versmalling niet het voordeel van de dikkere transport slang op?

Ook vraag ik me af als een druk van 14 bar nou echt nodig is, levert dit nou veel meer debiet op dan 7 bar.
Geen idee hoe ik dit uitreken, Google kon me ook niet helpen.

Tegenwoordig rijden ze hier allemaal met 6 duims slang, wat veel zwaarder is dan 4 duims wat ze eerder gebruikten, ligt de capaciteit nou echt zoveel lager met 4 duims, iemand hier cijfers van?

Een hoop vragen voor deze regenachtige zondag, waarbij het land alleen maar natter wordt...

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste Freekert:
Quote:
waarbij het land alleen maar natter wordt....

Ooohw, zijn ze aan het (sleepslang)bemesten bij jou? 😉

Er is een zekere (hoge) druk aan de pomp nodig om de "kolom" mest in de slang over de vele honderden meters 'weg te kunnen duwen'. Hoe hoger de druk, hoe verder de mest verpompt kan worden terwijl daarbij ook een acceptabel volume verpompt wordt. Een dikkere slang in het begin geeft de minste weerstand.

Wet van Bernoulli:

nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Bernoulli/
fendt308-driver
14 bar is toch echt een beetje aan de hoge kant... Hier pompen ze max 10bar en dan ook nog op 2km afstand
Freekert
@Wimsumar gelukkig zit de mest hier nog in de put en silo, maar met een paar week wordt dat ook krap, en dan kijken als we zelf met de tank bezig gaan of sleepslangen, alleen zit ik in me hoofd met het gegeven dat sleepslangen tegenwoordig meer om capaciteit gaat dan om de bodem te ontzien. Enige wat nu nog wordt aanzien is de dam...
Freekert
@fendt308-driver wat voor slang gebruiken ze bij jullie dan, en hoeveel capaciteit halen ze dan?
Freekert
@Wimsumar ken inderdaad die formule, alleen weet ik niet hoe je dit met stront uit kan rekenen, en tegendruk van slangen..
selten
@Wimsumar
Hiermee beantwoord je niet de reden waarom er meer druk gebracht moet worden bij een grotere afstand.
marco955
Dat de bodem minder gespaart wordt klopt wel een beetje , dat hebben we helaas aan onze fijne overheid te danken . een bemester woog eerder 2 ton van 15 meter werkbreedte daar ga je tegenwoordig overheen met maar 12 meter en schijven en afsluiters constructie voor de slang (boom of rail ) waardoor er een zwaardere trekker voor moet voor het hef vermogen
fendt309 vario
Denk dat je met groot spul...
Transport slang pomp en hoge druk en dergelijke altijd het goedkoopste uit bent.
Ligt de mest snel en netjes op het land kan je daar met je tank nooit voor rijden.
En qua bodemdruk doet de sleepslang het altijd beter als trekker met tank!!
poech prut
@fendt309 vario idd. En zoals altijd op de fotoreportages zie je de loonwerker met het nieuwste en zwaarste spul. Gelukkig zijn d'r ook nog zat met een 150pk trekkertje, brede banden en lichte sleepvoetbemester.
selten
In een slang cq buis.
Je pompt daar een vloeistof doorheen. Nu zijn er 2 soorten stromingen, laminair en turbulent.
Laminair is dat verschillende lagen vloeistof over elkaar afschuiven, en turbulent dat alles door elkaar gaat. Je merkt in een buis dat het midden de minste weerstand heeft, en de buitenkanten de meeste. Dus in het midden is de snelheid hoger.
Nu heb ik voor school een keer een rekenhulp moeten maken om de weerstand te kunnen bepalen.
Hierin moet je ingeven: Leidinglengte l [m]; Leidingdiameter d [mm]; Ruwheidswaarde leiding [mm]; Dynamische viscositeit n [Pa * s]
Daaruit volgen je: Volumestroom qV [m^3/s]; Snelheid v [m/s]; Reynoldsgetal Re [-]; Lambda [-]; Drukverschil [Pa] (100 000 Pa = 1 bar);

Daarmee kun je dus uittellen wat de weerstand van je leidingnetwerk is... En dat kun je dan weer met een pompkarakteristiek vergelijken:

Pompkarakteristiek van een verdringerpomp; Bijna niet drukafhankelijk

Pompkarakteristiek van een centrifugaalpomp; Heel erg druk afhankelijk.

Dus nu hoop ik in het kort uitgelegd te hebben hoe het zit... Gebruikte formules zijn:
v = (qv)/(pi*1/4*d^2)
Re = (v*rho*d)/n
Lambda = (2*log((E/3,7)+5,74*Re^(-0,1)))^(-2)
Drukverschil p = (Labda*L)/(Diam)*1/2*rho*v^2
Maarten4
@fendt309 vario Wat kost sleepslangen bij jullie. Hier komt een tank voor 2 euro per kuub, bij huiskavel. Sleepslangen gaat vaak per uur, maar ik vraag me af of dat goedkoper is dan 2 euro per kuub.

Hier in de buurt meerdere stukken bemest met sleepslang maar ook met tank. Stukken met sleepslang waren, zeker op de kopeinden, niet met minder zichtbare schade gereden.
1046
Bij ons rijde ze ook wel met kleinere bemester en kleinere trekker met brede banden, win je ook zat mee , kwa insporing
fendt309 vario
@Maarten4 sleepslangen gaat hier ook per uur maat bij ons komt er geen tank voor €2 per kuub.
Zijn al weinig loonwerkers met tanken hier meeste is sleepslangen
selten
Quote @Freekert:
@Wimsumar ken inderdaad die formule, alleen weet ik niet hoe je dit met stront uit kan rekenen, en tegendruk van slangen..

Zie mijn reactie hierboven.
selten
Quote @1046:
bij ons rijde ze ook wel met kleinere bemester en kleinere trekker met brede banden, win je ook zat mee , kwa insporing

Ik kan niemand meer gelijk geven. Wij rijden met een combinatie die ongeveer het gewicht heeft van een tractor met sleepslangbemester (lees formaat van die claas waar het in een ander topic over ging). En dat op 6 wielen. (geen dubbellucht). En als ik zie wat een 3 wieler aan walseffect heeft op de grond ben ik blij met een kleine combi!
jammermaarhelaas
Om de oppervlakte van een cirkel te berekenen gebruik je straal x straal x pi. Pi en uitkomsten rond ik even af voor de overzichtelijkheid.
Bij een slang met een diameter van 10cm (4") heb je een oppervlakte van 5x5x3,14 = 79cm2 = 79/10000 = 0,0079m2
Bij een slang met een diameter van 12,5cm (5") heb je een oppervlakte van 6,25x6,25x3,14 = 123 cm2 = 123/10000 = 0,0123m2
Bij een slang met een diameter van 15cm (6") heb je een oppervlakte van 7,5 x 7,5 x 3,14 = 177 cm2 = 0,0177m2

Verpomp je nu een kolom van 100 meter mest door een slang van 4" dan heb je 0,8 m3 verpompt, bij een slang van 5" is dat 1,2 m3 en bij een slang van 6" is het 1,8 m3

Dit betekend dus dat om met een slang van 4" eenzelfde capaciteit (m3 per uur) te halen als met een slang van 6" je de mest er 1,8/0,8= 2,25 keer zo snel doorheen moet persen. Een flink verschil dus, plus dat bij een dunnere slang er relatief meer mest met de slang in aanraking komt, dus e weerstand die de slang op een m3 mest uitoefend die er doorheen moet stromen neemt dan op zich al toe.
Dit alles pleit dus voor een slang met grotere diameter. Al heeft een slang met kleinere diameter weer het voordeel van minder gewicht en allicht lagere aanschafprijs en het is lichter en de opgerolde slang is kleiner, je kunt met een kleinere haspel toe.
inter 745xl
@Maarten4 met sleepslangen ben je minder tijd kwijt dan met de tank
1046
@selten bij ons is et ook veenachtig , dus laat je et wel met groot materiaal
selten
Quote @jammermaarhelaas:
Om de oppervlakte van een cirkel te berekenen gebruik je straal x straal x pi. Pi en uitkomsten rond ik even af voor de overzichtelijkheid.Bij een slang met een diameter van 10cm (4") heb je een oppervlakte van 5x5x3,14 = 79cm2 = 79/10000 = 0,0079m2Bij een slang met een diameter van 12,5cm (5") heb je een oppervlakte van 6,25x6,25x3,14 = 123 cm2 = 123/10000 = 0,0123m2Bij een slang met een diameter van 15cm (6") heb je een oppervlakte van 7,5 x 7,5 x 3,14 = 177 cm2 = 0,0177m2

In jou vergelijking zou je pi weg kunnen laten. De getallen staan relatief gelijk aan elkaar, met of zonder pi.
4in = ((4"/2)*25.4)^2; 5in = ((5"/2)*25.4)^2; 6in = ((6"/2)*25.4)^2;
(6in/4in)*100% = ?% en dat is het extra dat hij verpompt bijv.
jammermaarhelaas
Quote @1046:
bij ons rijde ze ook wel met kleinere bemester en kleinere trekker met brede banden, win je ook zat mee , kwa insporing

Hoe groot zijn tank en tractor waar je op doelt?

De een vind 10m3 met 150pk ervoor al klein, de ander 5m3 met 50pk ervoor 😄
selten
Quote @1046:
@selten bij ons is et ook veenachtig , dus laat je et wel met groot materiaal

Dat snap ik direct, toch is het bij ons zand... En merk ik het verschil wel, tussen de keer dat de vervaet wals erover denderde, of wij met ons kleine tankje 😉. Diesel met ploegen wordt door die wals niet goedkoper....
Freekert
@jammermaarhelaas Ik snap dat er door een grotere slang makkelijker mest gaat, maar hoe zit dit dan bij een verdunning?
jammermaarhelaas
Quote @selten:
In jou vergelijking zou je pi weg kunnen laten. De getallen staan relatief gelijk aan elkaar, met of zonder pi.

Daar heb je gelijk in, maar voor de begrijpelijkheid van oppervlakte, dus doorstroomopening, heb ik het er bij gezet.
selten
Quote @Freekert:
Ik snap dat er door een grotere slang makkelijker mest gaat, maar hoe zit dit dan bij een verdunning?

Een verdunning levert extra weerstand, net als een bocht. Door die verdunning gaat je snelheid omhoog, en in de formules is uit te lezen dat je dan meer tegendruk krijgt.

Verdunning van vloeistof, (mest) zou positief uitpakken omdat je dynamische viscositeit n omlaag gaat.
1046
@jammermaarhelaas we hebben et over sleepslangen , nie over tanks , maar als je et weten wilt , 8m3 tank en trekker tot 120 pk
marco955
Meng verhouding moet goed zijn , te weinig of te veel water dan heb je te weinig mest doorstroom
jammermaarhelaas
Quote @Freekert:
door een grotere slang makkelijker mest gaat, maar hoe zit dit dan bij een verdunning?

Het princiepe blijft bestaan, en hoe dunner de mest, hoe kleiner de weerstand. Dit geldt voor zowel een dikkere als een dunnere slang, al zal (gevoelsmatig) een dunnere slang relatief de meeste last hebben van dikkere mest.

De reacties van @selten zijn hiervoor het beste, ik geef alleen ruwe vuistegels.
selten
@jammermaarhelaas
Ik ging uit van een verdunning van de slang, een verloop bijv van 6 naar 4 inch... Kunnen stellen dat de vraag onduidelijk is?
selten
Quote @jammermaarhelaas:
De reacties van @selten zijn hiervoor het beste, ik geef alleen ruwe vuistegels.

Daar kunnen we over twijfelen haha. Wat jij zegt zal iedereen begrijpen... Wat ik zeg is puur een technisch verhaal... Jou uitleg maakt het begrijpbaar voor iedereen 😉.
jammermaarhelaas
@1046
Dank u.
Freekert
@selten Ik had het inderdaad over een vernauwing in de slang. Wanneer de transportslang van bijvoorbeeld 5 duims wordt gekoppeld aan een 4duims sleepslang. Kan je niet beter overal 4 duims gebruiken?
fendt308-driver
@Freekert 6" transport 6"sleep dacht ik +-200m3/u
1046
@selten alleen kenne we niks , maar met ze allen
selten
@Freekert
Nou... Dat ligt behoorlijk aan je pomp. Maar dat zou je kunnen uitrekenen als je de weerstand van het verloop kent. Ik denk dat vanaf 5 duims gunstiger is. Maar dat moet ik dan een keer nakijken haha...
selten
Quote @1046:
alleen kenne we niks , maar met ze allen

Daar ben ik het helemaal mee eens!
Freekert
@selten als je naar jouw diagrammen kijkt, mag je dan stellen dat je beter een verdringerpomp kan gebruiken als een centrifugaal als je dezelfde slang gebruikt?
selten
@Freekert
Als je die diagrammen ziet, zie je dat een verdringerpomp vrijwel tot geen last heeft van tegendruk. Het ligt vooral aan de installatie waarin het wordt gebruikt.
jammermaarhelaas
Bij een capaciteit in de praktijk van 200m3 per uur:

De snelheid van de mest door de 6" slang is dan:
200m3/0,0177m2= 11300m/uur = 11,3km/u
Bij een verdunning van de slang, van 6" naar 5", wordt deze snelheid dus 11,3x(1,8/1,2)= 17km/u
Ga je dan naar een slang van 4", wordt de snelheid van de mest in die 4" slang 11,3x(1,8/0,8)= 25,4km/u.
Voor een gelijkblijvende capaciteit moet de snelheid van de mest, en dus de druk op de mest flink omhoog.
JD3010
@Freekert Een dikke slang heeft minder weerstand, maar trekt veel zwaarder. Daarom ligt er op het land een dunnere slang.
Freekert
@selten en de rest: Waarom wordt er dan toch altijd gekozen voor centrifugaal, capaciteit en afstand zijn toch ook te halen met verdringerpomp, en dus minder verlies met tegendruk als ik het goed snap...
johndeere6506
@Freekert centrifugaal heeft:
A: een hogere capaciteit
B: een hogere werkdruk 😉
SJB533
@johndeere6506
C: Minder slijtagegevoelig 😉
houthandel1056
6" sleep wordt niet veel gebruikt in Nederland volgens mij.. Wij hebben poosje 5" gehad maar komt er nooit weer.. Niet te slepen.. Nu 4.5" en laatste 50 meter hebben de chauffeurs t liefst 4"
Freekert
@johndeere6506 maar voor die hogere werkdruk heb je denk meer pks nodig dan voor een verdringer, voor een centrifugaal waarmee je 200 kuub per uur wil verpompen bij 8 bar al redelijk vermogen nodig. Bij verdringer is dit minder toch?
930triplemaaier
@johndeere6506 een centrifugaalpomp heeft een rustigere loop wat de levensduur van de slangen ten goede komt. Een verdringerpomp heeft altijd een ietwat pulserende werking en de daarbij horende piekdrukken

ook is bij het keren op de kopakker een centrifugaalpomp in het voordeel omdat je met een bepaald gereduceerd toerental een bepaalde minimum druk aan kunt aanhouden in de slang. Dit is van belang omdat je anders kans hebt dat de slang gaat wokkelen. Een centrifugaalpomp kun je namelijk voor korte tijd op een bepaalde druk laten lopen zonder dat je mest verpompt. Bij een verdringerpomp kan dat niet en zul je dan telkens als er gekeerd wordt op de kopakker de pomp uit moeten schakelen
930triplemaaier
@houthandel1056 ik heb gewerkt in canada met 8duims transport en 6 duims sleep en deden daar tot 450m3/h maar ben het wel met je eens dat het zwaar trekt. we hadden een trekker van 300pk voor de bemester maar die had er soms flink werk aan

hier in de omgeving wordt veel met 5 duims sleep gewerkt
maar als het overgrote deel aangevoerd wordt met vrachtwagens heeft het volgensmij geen zin om 5 duims sleep te werken
1046
@930triplemaaier daar zijn de gronden ook heel anders
930triplemaaier
@1046 meest akkerbouw en heuvels ook nog dus dat is niet bepaald een voordeel
1046
@930triplemaaier altijd beter dan de apegrond in nederland
930triplemaaier
@fendt308-driver 6 duim transport en 6 duim sleep moet je makkelijk 250m3 kunnen halen
930triplemaaier
@selten voordeel van kleinere diameter slang is dat je ook sneller klaar bent met leeg blazen. als je veel kleine percelen hebt en vaak moet verkassen is dat wel een voordeel
+1
930triplemaaier
@1046 ligt eraan waar je in nl woont
trean
Een sleepslang is duurder dan een transportslang en is door het slepen sneller versleten. Het prijsverschil tussen 5 en 6 duims slang is ook groot.
930triplemaaier
@trean geloof dat 6 duims sleepslang wel bijna een keer zo duur is als 5 duims sleepslang
fendt308-driver
@930triplemaaier
ja klopt, heb nog een foto van de meter die ergens op 248 stond, maar toen klapte de slang :|
houthandel1056
Om boven de 200 m3 per uur te pompen heb je niet perse 5 of zelfs 6 " sleep nodig hoor
marco955
@houthandel1056 hahaha dat kan jij weten
boerontour
Die berekeing van @selten klopt wel maar de praktijk is dat je met teveel variaaties te maken hebt, in mn viscositeit en afstanden bochten, alle keuze's van mestpompen bedoelt voor sleep slangen zijn gebaseert op ervaring.
Met een verdingerpomp is link als er plotseling een knik of vernauwing optreed pomp ie echt door en dat kost slangen met alle gevolgen van dien, een centrifugaal is vergeefelijker met piekdrukken.
huub
Hier heeft de loonwerker vrijdag gesleept, met 5 en 4 duims, verder van de stal 170m3/u met 14bar en naast de stal 240m3/u met 10 bar.
mdoornekamp
Wij hebben 5 duims transport en 4 duims sleepslang. Vorig jaar 5 duims sleepslang geprobeerd, maar trekt veel zwaarder en wokkelt eerder als je wat bredere percelen hebt. Wij doen vaak stukken van 15 en 20 ha met 400 meter sleepslang. Dat is wel zwaar met 5 duims sleepslang. En in bouwland trek je het ook niet met 5"
selten
@boerontour
Ik reageer er alleen op dat hij ong de waarde wil weten van de weerstand in de slang 😛
selten
@Wimsumar
Ik mis een reactie van jou 😛
jmos
@mdoornekamp
heb je op een perceel van 20 ha genoeg aan 400m slang?
@huub Wescom geweest ?
mdoornekamp
@jmos ja kan makkelijk. Perceel van dik 500 meter lang en 400 breed is een eitje. 650 bij 420 wil ook nog. 27 ha dus. Maar dan trek je nog wel 50 meter aan de transport slang.
fendt308-driver
@mdoornekamp
Geen last van slangen doormidden trekken?
mdoornekamp
@fendt308-driver soms. Als de slangen wat ouder worden. Eerder last van wikkelen/twisten
Maarten4
@mdoornekamp @selten Zou een centrifugaalpomp die je in de mest plaatst een zelfde capaciteit kunnen halen als een sleepslang pomp? Ik bedoel de doda's, eisele, redrocks. Of zijn deze ontworpen voor minder druk?
selten
Quote @Maarten4:
Zou een centrifugaalpomp die je in de mest plaatst een zelfde capaciteit kunnen halen als een sleepslang pomp? Ik bedoel de doda's, eisele, redrocks. Of zijn deze ontworpen voor minder druk?

Dit zijn in principe centrifugaalpompen.... Er bestaat ook zoiets als een waterringpomp welke een hoge capaciteit heeft... Maar als je hier leest dat sommige 14 bar moeten leveren is het toch vrij veel....
mdoornekamp
@Maarten4 @selten wij hebben ook een Doda als mestpomp dus is in principe het zelfde. Alleen zijn de pompen er wel in verschillende groottes.

Wij pompen tot 16 bar. Pomp trekker gaat altijd gas. Als de mest dik is en de afstand groot, loopt de druk nog hoger op en moet het gas iets terug. De 1e transport slang aan de pomp wordt elk jaar vervangen voor een nieuwe.
arjanvw
@fendt309 vario Toch ben ik het daar niet mee eens, dat de sleepslang het altijd wint van trekker en tank.

Het kost enorme trekkracht om de slang mee te slepen en vooral in bochten!! De zode trekken ze er gewoon uit. Je hebt wel minder sporen door de grotere werkbreedte en je hoeft geen pad te rijden naar een dam .... Voor ong 10 jaar terug hebben we ook een keer laten sleepslangen en toen kwam de loonwerker met een 150 om trekker op rondom dubbellucht (voor 2x 540 en achter 2x 650) Dat ging super! Nu rijden ze met 240 pk 90 cm banden en veel zwaardere bemester en dikkere slang....veel meer capaciteit maar hoeft bij ons niet meer te komen, omdat het zijn doel voorbij gaat....
trean
@arjanvw dat verschil met 10 jaar geleden komt doordat de mestwetgeving veranderd. Over een jaar moet ook op veen en klei de mest in de grond gebracht worden ipv tussen het gras blubberen. Dus de bemesters zijn zwaarder geworden en trekken zwaarder. Als je niet terug wil in capaciteit heb je ongeveer 40% meer vermogen nodig om de bemester van dezelfde breedte te kunnen tillen en te trekken. Of je moet ongeveer 40 % smaller worden en dan weer harder gaan rijden bij dezelfde gift per hectare en pompcapaciteit. Door het harder rijden is er ook weer meer vermogen nodig. Er zijn nog genoeg loonwerkers die het met 150 pk in het land redden. Maar doe je met 3 teams evenveel kuubs per week als een loonwerker met 2 teams en 200 pk in het land. Nu valt er te discuseren over de vraag wat beter is: een zwaardere trekker met grotere lagedrukbanden en minder rijsporen, of een lichtere trekker met meer rijsporen en kleinere banden. Nu kan je met de bandekeuze en luchtdruksystemen ook een groot verschil maken.
arjanvw
@trean Helaas wijzigd idd de wetgeving, maar wat jij nu verduidelijkt is het vooral de capaciteit. En hetgene wat ik juist mis is de lage bodemdruk waar dit systeem voor uitgevonden is... Buiten dat om is de vraag of het gaat lukken om in de (zomer) klei een gleufje te snijden....als de regelgeving doorgaat zoals ze nu willen.
Wimsumar
Beste Selten:
Quote @selten:
Hiermee beantwoord je niet de reden waarom er meer druk gebracht moet worden bij een grotere afstand.

Jawel hoor. Ik noemde weerstand en de lengte van de mestkolom als bepalend voor de druk aan de pomp.
trean
Bij gebruik van de juiste banden, gewichtsverdeling en bandenspanning. 1000 kg of 18% extra gewicht van een 200 pk trekker tov 150 pk maakt weinig verschil voor de bodemdruk als je banden iets groter zijn en de bandenspanning 25% lager is. Maar goed een trekker 100 pk trekker met een 7 m3 tank is al snel net zo zwaar als een sleepslangcombi en heeft kleinere banden en voor het rijden op weg/kavelpad. 1,5 tot 2 bar is volgens mij normaap voor een giertank. Een goede sleepslang blijft al snel onder de 1,25 bar. De beste combi met luchtdrukwissel kunnen in het land onder de 1 bar blijven als ze dat willen. @arjanvw dus als de bodemdruk blijft laag, alleen het totaalgewicht neemt toe.
selten
Quote @Wimsumar:
Jawel hoor. Ik noemde weerstand en de lengte van de mestkolom als bepalend voor de druk aan de pomp.

Waar zie je lengte van de kolom terugkomen? Bernoulli heeft niks met leidingweerstand te maken... Alleen drukverschil door hoogte...
selten
Quote @trean:
Bij gebruik van de juiste banden, gewichtsverdeling en bandenspanning. 1000 kg of 18% extra gewicht van een 200 pk trekker tov 150 pk maakt weinig verschil voor de bodemdruk als je banden iets groter zijn en de bandenspanning 25% lager is. Maar goed een trekker 100 pk trekker met een 7 m3 tank is al snel net zo zwaar als een sleepslangcombi en heeft kleinere banden en voor het rijden op weg/kavelpad. 1,5 tot 2 bar is volgens mij normaap voor een giertank. Een goede sleepslang blijft al snel onder de 1,25 bar. De beste combi met luchtdrukwissel kunnen in het land onder de 1 bar blijven als ze dat willen.

100pk. 8 kuubs tank. Tank op 0,8. Tractor achter 0,75 en voor 0,9...

130PK: 4390kg.
160PK: 6400kg.
200PK: 7900kg.
Verschil 130-160: 2010kg
Verschil 160-200: 1500kg
Verschil 130-200: 3510kg.
Dit uitgegaan van Fendt 313, 516, 720.
Kun je zien dat je toch al redelijk veel meer meesleept...
Dan nog de zware bemester en ik weet niet hoeveel haspels... Zit zo aan 12-15 ton...
trean
@selten ik ben van onze eigen mestank uitgegaan, dat is tandemas gedwongen gestuurd 7,5 m3 met normale banden. Als wij onder de 1,1 bar komen bij de achterste as rijden achteruit door de bocht de banden van de velg. Dus in de praktijk zit er 1,5 in voor stabieliteit op de weg en oude zeedijk. Als wij onze agrotron ervoor hebben zou die rondom naar 1 bar kunnem. De mf van ongeveer 6,5 ton kan zelfs naar 0,6 als we niet harder dan 30 gaan door de 520/85r38 banden. Maar goed een trekker van 100pk met 8m3 tank weegt vol 4,5 + 10,5?? = 15 ton. De grootste wieldruk heb je bij de tank. Ongeveer 8 ton op banden vd tank en 2,5 ton oplegdruk op de trekker. 8000 kg op jouw enkel as is 4000 kg per band. Trekker komt op 5 ton op de achteras + 1 ton extra om de drukkende bemester tijdens het lossen en ontlasting van vooras te compenseren. Dus voor een gelijke bodemdruk mag een sleepslang maximaal 4000+3000/2 =3500 wieldruk hebben. Maar de banden onder een sleepslang trekker zijn al snel 1050/50R32 of 1050/65r32, die zijn grofweg 2 keer zo groot als de banden onder een 100 pk trekker en enkelas giertank dus mogen ze het dubbele dragen bij gelijke bodendruk. Kom je op een gewicht van 14 ton op je achteras uit. Op de vooras schat ik 6 ton. Totaal 20 ton -8 ton van de trekker is nog 12 ton aan bemester en haspel. Daat kom je niet aan. Neem voor een grote bemester 6 ton en voorop een haspel met buffervat van 4 ton is totaal 18 ton dan kom ik op een wieldruk achter van 6 ton en voor 3 ton per band.
arjanvw
@trean je vergeet alleen wel de trekkracht die het kost om de volle slang mee te trekken... Dat heb je met een tank niet...En er zijn ook mesttanken met 4 hoge(42inch) banden op één rij die soms ook nog naar buiten kunnen shiften..
trean
@selten #left de combi van @mdoornekamp weegt volgens hem 12 ton, dan ga uit ik van een gewichtsverdeling vooras 4 en achter 8 ton. dan kom je op een wieldruk van 2 en 4 ton uit en jouw trekker met tank is de wieldruk 3 ton op de achteras en 4 ton op de tank. Als we dan gaan vergelijken met een kleine trekker en tank van een loonwerker kom ik op 150 pk met 13 m3 schuitenmaker schuifas enkel terecht. Die heeft grofweg 6,5 + 13 inhoud + 4 ton eigen gewicht. Kom je op een wieldruk van tank 6,5 ton per wiel achteras heeft dan 4 ton oplegdruk wat resulteert in een wieldruk van 4 ton op een achterband en 1250 per voorband.
Wimsumar
Beste Selten:
Quote @selten:
Bernoulli heeft niks met leidingweerstand te maken

Natuurkundigen en onbegrijpelijke formules zijn bij dit onderwerp eigenlijk ook niet nodig. Met nuchter boerenverstand weet iedereen dat het verder transporteren (dus ook verpompen) van mest meer weerstand geeft en oplopende pompdruk zal vragen.
trean
Quote @arjanvw:


En er zijn ook mesttanken met 4 hoge(42inch) banden op één rij die soms ook nog naar buiten kunnen shiften..

dan heb je het al snel over 16 m3 tanken met een eigen gewicht van 6 ton? Dan ga ik uit van 2 ton oplegdruk. Blijft er wieldruk over van 5 ton. op 650-65R42? dat is meer als 4 ton op een 1050-50R32. Als je de wieldruk gelijk met sleepslang wil maken kom erop uit dat het eigen gewicht van de tank gelijk moet zijn aan de oplegdruk on de trekker. dat is dan al snel 5 ton. doe je daar het eigengewicht van de trekker en de ontlasting van de vooras bij kom je ook boven de 4 ton per achterband uit.
bij sleepslang kun je dan met een 1050-50R32 onder 1 bar blijven michelin-landbouw-banden.nl/content/download/…
bij een tank met 650/65R42 al snel op 1,4 bar maar dan kan je niet hard rijden op de weg dus kom je al snel richting 1,6 bar of zelfs 1,8 michelin-landbouw-banden.nl/content/download/…
dan weet ik wel wat ik op mijn land wil hebben.....

over trekkracht van sleepslang:
Een tank vraagt ook wat trekkracht en geeft tijdens het bemesten meer opleg druk dan een sleepslang. Op klei grond kan je dan beter een trekker en tank hebben om je slip te verminderen, maar ik heb in de praktijk op zware klei nooit gezien dat de grasmat beschadigd door slip met sleepslangen, wel ben ik zelf wel eens wat gaan glijden met trekker en giertank op de zware klei. Op veen en zandgrond heb je nadelen van slippen en telt die oplegdruk van de bemester wel mee.
Freekert
@mdoornekamp Is die 16 bar nodig, stel je pompt tot 8 bar, komt je mest er toch ook uit, alleen minder kuubs, die mest stroomt er toch ook met lage druk uit. Of geeft de slang zoveel tegendruk dat als je met bijvoorbeeld 8 bar pompt er geen mest op 1000 meter uitkomt. Dit kan ik me eigenlijk niet voorstellen
arjanvw
@trean het is net welke kant je op wilt rekenen!????Multiwheels zijn er al vanaf 10,5 m3.. En over het slippen gesproken...moet je ook eens kijken als de sleepslang de bocht om moet, sommige trekken de zode er echt wel uit!
trean
@arjanvw het is maar net wat je belangrijk vindt, maar soms kan je in april precies zien welke stukken met de tank gedaan zijn. tanken heb je in alle soorten en maten dus vergelijken is gewoon lastig en verschillend per situatie. maar over het algemeen is de druk per cm2 bij sleepslangen lager, maar je hebt altijd uitzonderingen. volgens mij moet je of met een kleine tank aan de gang gaan of sleepslangen in het voorjaar. eventueel kan een grote giertank ook wel. maar dan moet die wel op grote banden staan met luchtdrukwissel.
mdoornekamp
@trean mijn sleepslang combi weegt wel wat meer dan 12 ton hoor. Was destijds een beetje satirisch bedoeld 😄 . Maar een 13 cubs tank weegt leeg ook 8 ton. En een 16 cubs weegt dik 9 ton. Dan een 170 pk trekker ervoor van 8 ton. Dan weegt je tank - trekker combi zomaar 30 ton vol. En met de sleepslang heb je gewoon veel minder sporen door de grotere werk breedte.
mdoornekamp
@Freekert vooral op grotere afstand heb je wel wat meer druk nodig. Met 8 bar komt er dan niet veel mest uit. En je hebt ook wel een beetje rest druk nodig op je sleepslang om het wokkelen te voorkomen. Als je sleepslang als een dweil achter je bemester hangt heb je snel problemen.
fendt308-driver
@trean
Heel veel tanken rijden gewoon onder 1 bar hoor
fendt308-driver
@trean
Hier banden van de tank op 0.8 trekker van krap 5ton op 750 banden wat wil je nog meer?
Quote @trean:
Als we dan gaan vergelijken met een kleine trekker en tank van een loonwerker kom ik op 150 pk met 13 m3 schuitenmaker schuifas enkel terecht. Die heeft grofweg 6,5 13 inhoud 4 ton eigen gewicht. Kom je op een wieldruk van tank 6,5 ton per wiel achteras heeft dan 4 ton oplegdruk wat resulteert in een wieldruk van 4 ton op een achterband en 1250 per voorband.

Stond een paar jaar geleden een test van een schuitemaker 13 kuubs schuifastank in Trekker. Die woog vol 26 of 27 ton. Wiellast over de 10 ton. Dan moet een 1050 nog op 3 bar omdat je ze anders kapot rijd. Verveat zelfde verhaal. Aslast over de 20 ton. Met zulke gewichten verdicht je niet alleen de bouwvoor maar ook wat daaronder zit.
selten
Quote @trean:
1050/50R32 of 1050/65r32, die zijn grofweg 2 keer zo groot als de banden onder een 100 pk trekker en enkelas giertank dus mogen ze het dubbele dragen bij gelijke bodendruk. Kom je op een gewicht van 14 ton op je achteras uit.

Pak maar eerder 710/70R38 of 900/50R42 😉
selten
@trean
Vervaet is geen giertank eh... Dat is een wals 😛
selten
Quote @MaartenMandemaker:
Stond een paar jaar geleden een test van een schuitemaker 13 kuubs schuifastank in Trekker. Die woog vol 26 of 27 ton. Wiellast over de 10 ton. Dan moet een 1050 nog op 3 bar omdat je ze anders kapot rijd. Verveat zelfde verhaal. Aslast over de 20 ton. Met zulke gewichten verdicht je niet alleen de bouwvoor maar ook wat daaronder zit.

Vervaet gaat inderdaad heel hoog... Meen een keer uitgeteld te hebben voor de 5 wieler 21 ton. Aslast achter. Middenas pakt 8,5 ton... Maar combi weegt tegen de 40 ton.. Pakt voorwiel nog 11,5 ton..

Gebouwd op capaciteit ipv bodemdruk.

Nieuwere vredo zit op +-16 ton aslast. Maar met de moelijkheid tot dubbel 620/70R42. Of 800/70R38 en ik meen zelfs 1250 band van mitas... Dus behoorlijk wat meer rubber dan de vervaet!
huub
Hier hebben we bij huis een perceel van 15ha, vanaf het erf te bereiken en via de openbare weg.

15x35m3=525m3, dat zijn 30 vrachten van 18m3 met de Terra gator, vol kan je vooraan beginnen, gemiddeld 200 meter rijden, dat is 6km rijden met 40(?) ton. Ben je achteraan leeg moet je ook weer naar voren, gemiddeld 400 meter rijden, dat is 12km rijden met 20(?) ton.

Met een kleinere (boeren)tank maak je nog meer loze meters.

Dat is al een ENORME winst van sleepslangen.
mdoornekamp
@fendt308-driver over de vorst ging mooi vorige week
trean
Quote @selten:
Pak maar eerder 710/70R38 of 900/50R42

Dat past niet onder een 150 pk trekker zonder aanpassing. Onder een trekker van 200 pk gaat dat. 900 / 50 r 42 ben ik geen fan van, die hebben een lage luchkamer dus een hogere dtuk nodig dan heb ik liever 900/60R38.
selten
@trean
Wij hebben 1 van 100pk waar hwet onder zou moeten passen 😉
trean
@selten blokkeren vd cabinevering zeker.
selten
@trean
Moet je die wel hebben 😉
trean
@mdoornekamp boven de 12 ton op de achteras kom je niet denk ik. Als je een mooie huiskavel hebt is het sleepslangen het mooist. Anders een lichte boeren combi of een zwaardere tandemas met grote banden en luchtdruk wissel. Zoiets dus: loonbedrijfhoekstra.nl/werkzaamheden/bemesten/
trean
@selten 710/70r38. 71*1,4+38×2,54 = 195,92
900/50r42. 900+42×2,54= 196,68:cm

600/65R38 Wat normaal onder 100 pk zit is 80+96 = 176 cm wat dus 10 meer ruimte onder het spqtbord is.
selten
@trean
Ik ken deze maten wel uit mijn hoofd 😛. Dus ik weet dat het gaat passen haha... Zit wel krap...
trean
@selten bij onze mf van 160 pk volgens mij alleen passen als de cabine vering op hoge druk staat. Nu is er 3 cm over in de onderste stand. Dus dan moet hij minimaal 5 cm hoger blijven. Maar ja dan hebben die grote brokken plastic naast de cabine ook nut bij cnh.
fendt308-driver
Quote @MaartenMandemaker:
Stond een paar jaar geleden een test van een schuitemaker 13 kuubs schuifastank in Trekker. Die woog vol 26 of 27 ton. Wiellast over de 10 ton. Dan moet een 1050 nog op 3 bar omdat je ze anders kapot rijd. Verveat zelfde verhaal. Aslast over de 20 ton. Met zulke gewichten verdicht je niet alleen de bouwvoor maar ook wat daaronder zit.

Record met die driewielers is 15ton op de linker achterband piekdruk op de weg
mdoornekamp
@trean nee komen niet boven 12 ton aslast. Maar met de sleepslang trekker heb je ook wel wat gewicht nodig om de slang te trekken op lange percelen. Vroeger met de Jd 6910 hadden we moeite met 300 meter 4 duims sleepslang.

Bijkomend voordeel van de sleepslang is dat je gewoon veel meer capaciteit hebt. Bij grote boeren met 5000 cub mest kom je er met de tank gewoon niet meer af. Wij doen op een goeie dag zo 2000 cub.
Quote @selten:
Dus ik weet dat het gaat passen haha... Zit wel krap...
Hier rijden een paar Profi's rond met 800/65R38, en dan moet de cabine al omhoog anders past het niet. Een 710/70R38 is nog bijna 15 cm hoger, dus weet niet waar jij die ruimte vandaan haalt 😉
Quote @fendt308-driver:
Record met die driewielers is 15ton op de linker achterband piekdruk op de weg
Dat is de moeite. Dingen zijn gewoon veel te zwaar. Driewieler is een leuk idee, maar dan moet de tank niet groter dan 10 kuub eigenlijk.
Quote @selten:
Nieuwere vredo zit op -16 ton aslast. Maar met de moelijkheid tot dubbel 620/70R42. Of 800/70R38 en ik meen zelfs 1250 band van mitas... Dus behoorlijk wat meer rubber dan de vervaet!

Dat scheelt nog een stukje ja. En dan is het voorwiel bij verveat ook nog een stuk kleiner dan de achterwielen.
selten
Quote @MaartenMandemaker:
Hier rijden een paar Profi's rond met 800/65R38, en dan moet de cabine al omhoog anders past het niet. Een 710/70R38 is nog bijna 15 cm hoger, dus weet niet waar jij die ruimte vandaan haalt

Ik heb t opgemeten... Moet ff een verloop maken voor de 650/65R42 en dan moeten deze passen.
En weet er genoeg met 650/65R38... Wat net zo hoog is als jou genoemde 800's...
De TSA van @massey6160 heeft 710's 😉

Sws kunnenonder de oude spatborden dikkere banden vgm.
selten
Quote @MaartenMandemaker:
Dat scheelt nog een stukje ja. En dan is het voorwiel bij verveat ook nog een stuk kleiner dan de achterwielen.

Zoals ik t al omschreef,een wals 😉.
@selten Je moet het zelf proberen. Ik vertel alleen wat ik weet. 800 raakt ongeveer het spatbord bij de oude spatborden.
trean
@mdoornekamp klopt, sleepslang gaat tegenwoordig met 150 tot 250 kuub mest per uur. Natuurlijk voeg je ook water toe waardoor er verschil zit in verpompt volume en volume wat uit de put komt. Onder slechte omstandigheden doe je met de opsteltijd en slangen op en afrollen op 120 kuub mest per uur met 2 man. Dus 60 kuub per man/uur. Dat is met een 15 of 20 kuubs tank kort bij de stal te doen. Bij onze buurman die een huiskavel heeft van 15 hectare verdeeld over 5 percelen is de tank goedkoper en sneller per manuur. Bij het loonbedrijf dat daar het bemesten uitvoerd is de druk/cm2 van de giertank gelijk aan die van de sleepslang met veenhuis rotomax. Ik dacht dat ze rond de 1kg/cm2 zat. Dus voor een combi van 40000 kg is 4m2 contactoppervlak nodig. De rotomax met trekker schat ik op maximaal 30000kg dus die heeft 3m2 nodig. Wat wel klopt met vier banden van 900/50r42. De tank met 4× 900/60R38 en onder de trekker 900/50R42 heeft iig 4m2 contact oppervlak 40000kg/6 banden is ongeveer 6700 kg/ band wat dus ook 6700cm2 contactoppervlak per band.

Mijn uitgangspunt is alles wat officieel vol niet de weg op mag ivm met een maximale asdruk van 10000kg moet je ook niet in het land willen hebben. Dat geldt voor bemestingsappratuur, opraapwagens en rooiers. Je moet eigenlijk geen machines willen bouwen die daar boven komen.
massey6160

@selten @MaartenMandemaker
Wij hebben er 710/70R38 onder onze tsa135 liggen. Past allemaal precies. Vooa bij trap is het krap maar het gaat. Ook in plakkerige klei.
mdoornekamp
@trean Kort bij de stal kun je met een sleepslang ook wel 140 - 150 cub per uur gemiddeld doen. En gevoelsmatig zit ik nu liever met een kleine tank in het land dan met 20 cub. Hier op de klei zie ik nu alleen maar sleepslang combi's
JD3010
@mdoornekamp Vind je het werk met de sleepslang nu al niet meer leuk? Je bent nog maar net bezig dit jaar. 😉
mdoornekamp
@JD3010 ik moet er nog even in komen. En ik krijg het thuis ook gewoon steeds drukker.
JD3010
@mdoornekamp Je kijkt er ook zo serieus bij. 😄
mdoornekamp
@JD3010 ja maar het is ook heel serieus werk

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
119
DEELNEMERS
25
WEERGAVES
50