International 844 - lijnpomp

Is er ergens een mogelijkheid om een lijnpomp op ,een 844 te bouwen zonder een nieuwe lijnpomp te kopen? hebben sommige 4 cilinder van international wel een lijn pomp ? grts
simonfiat

Reacties

selten
De duitse inters hebben standaard volgens mij nooit een lijnpomp gehad.
Het is zeker wel mogelijk om om te bouwen. Er zijn wel 4cil lijnpompen, linkse montage te koop.
Begin eerst de verstuiver leidingen eraf te halen.
Dan de aanvoerleidingen voor brandstof. En dan haal je de pomp los. Hiervoor moet je waarschijnlijk wel in de distributie het tandwiel eraf halen. Dan zou ik een flens maken dat je je tandwiel 100% kunt verstellen.
Nu zal hoogstwaarschijnlijk de A pomp een dikkere as hebben dan je rotorpompje. Dus daar moet je rekening mee houden. Ook moet je 4 nieuwe gaten in je distributie boren, en tappen zodat daar draadeindes inkunnen. Dan zou ik eerst de pomp laten testen, heb je een idee op hoeveel graden je hem moet afstellen. Je zet de pomp op die gradens, en dan kan het opbouwen weer beginnen. Let wel op, vanuit het opvoerpompje naar brandstoffilters. Dan naar de pomp. En dan een paar nieuwe verstuiverleidingen aanleggen. Heb je jou 844-s omgebouwd.
+1
unipower
@selten de Cormick D430 t/m D439 is geleverd met lijnpomp en dat is ook een 4 cilinder 😬
Belarus-Power
Ik heb nog wel een leuke lijnpomp liggen 4 cilinder linkse montage met 12mm plunjertjes..
JDeerefan
selten
@ErDee
Lijnpomp haal je sowieso meer uit het blok dan zo'n rotorpompje. Vooral een met grotere plunjers, scheelt een hoop!
Jarno1h
@ErDee Met een lijnpomp haal je er zowieso veel meer uit dan zon flut rotorpompje!
Belarus-Power
@ErDee inspuittijd en de regelaar....
Fendt_favorit
Klopt, maar zonder extra wind erin gebeurd er met een grote pomp nog niet veel, behalve veel rook, weinig extra pk`s...
Belarus-Power
@Fendt_favorit die vraag komt daarna, welke turbo op een 8 met lijnpomp????
Fendt_favorit
@Belarus-Power

Inderdaad Jos...
+1
arnoud
Met lijnpomp haal je wel iets meer door een kortere inspuit tijd, maar zonder molen bereik je weinig meer
Jarno1h
Ik weet wel als je een 8006 met rotorpomp hebt of met lijnpomp krijg je veel meer brandstof uit een lijnpomp. Bij mij werk dat qua pk's veel beter dan een rotorpomp.
selten
Quote @ErDee:
En dat bedoel ik. Je hebt er gewoon niks aan als je er geen turbo bij zet.

Van 130->150pk vind ik toch best redelijk 😛
echte844
Als ik de voorgaande reactie's lees moet ik er van uit gaan dat jullie allemaal veel slimmer zijn dan al de knappe koppen bij IH. dat zij nooit op het idee zijn gekomen om er lijn pompen op te zetten. het zou de goedkoopste manier geweest zijn om trekkers met meer pk's te bouwen.
Een 844 heeft geen opvoerpomp dus die zal je er nog bij moeten zetten.
Hoe zwaar is je pomp is die van een 2 liter of een 4.5 liter motor?
timotje112
@arnoud hoezo heeft een lijnpomp kortere inspuittijd?
selten
Quote @echte844:
Een 844 heeft geen opvoerpomp dus die zal je er nog bij moeten zetten.Hoe zwaar is je pomp is die van een 2 liter of een 4.5 liter motor?

Op een Bosch A pomp zit standaard een opvoerpomp.
Een lijnpomp is duurder dan een roterende pomp dat is misschien al wel een reden. International heeft ze ook nooit als optie gehad. Toch zijn er redelijk veel merken, welke vaak ook duurder waren (Fendt, Deutz, Steyr) welke ze wel direct monteerden, of als optie konden monteren.
wezel844-s
@selten Ik wil niet veel zeggen maar vroeger was IH de duurdere trekker en Fendt en fort de goedkopere 😛
selten
@wezel844-s
Van ford was het wel bekend haha... Ik meende dat inter ook geen super dure tractor was... Maar dan had ik het fout 😛
selten
Quote @timotje112:
hoezo heeft een lijnpomp kortere inspuittijd?

volgens mij zit het vooral in het verschil, dat een lijnpomp met een nokkenas werkt, en een roterende met een nokkenschijf. En dat een nokkenas gewoon een vluggere push geeft.
wezel844-s
@selten Roterende pomp kun je ook een andere nokkenschijf in zetten dan drukt hij ook vlugger de brandstof door de persklepjes heen
Corne S
@echte844

Heb je wel een opvoerpomp nodig? Tank ligt toch hoger?

Je hebt alleen wel iets hoogteverschil nodig ivm de weerstand van de filters.
selten
Quote Reactie van @Corne S:
Heb je wel een opvoerpomp nodig? Tank ligt toch hoger?

Mijn ervaring is, is dat als je pomp genoeg diesel geeft, de tank hoger niet altijd zin heeft 😛
arnoud
@timotje112 als de plunjers groter zouden zijn
wezel844-s
Als je meer vermogen wilt met kleine aanpassing zou je een Bosch VE verdelerpomp kunnen kopen van een 845/844XL. Deze zijn al vele malen beter dan een Bosch VA pomp die standaard op een 844-s zit. Wel Moet je dan een opvoerpomp moeten monteren want deze pomp is gebouwd om een lichte vul druk te hebben. Dan haal je zon 110-115 PK uit je 844-s en ongeveer 1450 NM koppel
selten
Quote Reactie van @wezel844-s:
Dan haal je zon 110-115 PK uit je 844-s en ongeveer 1450 NM koppel

Op welk aftakastoerental?
wezel844-s
@selten 1000 toeren aftakas stomp of wat bedoel je
selten
@wezel844-s
Dat bedoel ik inderdaad. Zit namelijk wel kleine verhouding in. Kom je op ongeveer 650Nm motorkoppel 😉
+1
wezel844-s
@selten dat is al meer dan het dubelle dan wat hij hoort te geven want orgineel geven ze 298nm op de motor en op de motor terug gerekend geeft hij meer dan 800 nm want heb de motor los ook een keer getest op de testbank na een revisie 🙃
verwijderd
t6030power
[@ErDee wat is teveel toeren volgens jou dan?
wezel844-s
@ErDee gewoon met 2300 toeren hoor en bijna geen rook je moet wel een goede inspuit pomp hebben een de juiste afstelling
verwijderd
+2
Tinus
@ErDee Je kunt ook eerst vragen 'hoe?' zonder het direct een groot l*lverhaal te noemen he? Dat komt wat vriendelijker over.
+1
wezel844-s
@ErDee Je hoeft niet meteen van de grove woorden te gebruiken hoor ik spreek alleen maar uit ervaring dat jij hard gelovig bent kan ik ook niks aan doen. Ik nodig je niet al te min graag een keer uit om te komen kijkenbij een wedstrijd met waterrem bij ons in de buurt dan kun je het zelf zien haha. Ja de motoren van een IH staan orgineel wel veel gesmoord dat is ook een groot verkoop punt geweest van IH vroeger het staat zelfs in hun advertentie folders. Ze deden dit om de levensduur van de motor te verhogen. Je moet ook na gaan dat een brandstofpomp van een 845 dus een Bosch VE veel beter en moderner is in vergelijking met een VA pomp die orgineel op de 844-s zit. Ik heb namelijk een VE pomp moeten monteren omdat mijn oude pomp kapot was en er geen onderdelen meer voor te leveren waren. Ik wilde een nieuwe pomp en daarom moest ik een Bosch VE kopen deze pomp geeft meer opbrengst en heeft een gunstiger inspuit verloop (minder rook effect) dus ook een betere verbranding daardoor is het mogelijk dus ook meer vermogen uit de zelfde motor te halen. Maar ook met de VA pomp (de oude pomp) gaf mijn
844-s al 104 pk aan de aftakas en een koppel van 600 Nm+ aan de motor. Nogmaals als je het zelf een keer wilt zien kom kijken bij ons in de buurt bij trekkertrek of kom een keer naar mij thuis dan rijden we samen naar de dealer en dan kun je zelf zien wat hij doet aan de rem.
fendt2015
@ErDee noem het niet gelijk een l*lverhaal maar iets anders is wel zo vriendelijk toch ???
wezel844-s
@fendt2015 ik ben het niet met je eens komt inderdaad al wat beter over dan l*lverhaal.😬
goeiedag eem
@ErDee Hoe het met een inter zit weet ik niet, heb ik zelf geen ervaring mee, maar heb onze deutz D6006 (3,8 l 4 cil met een lijnpomp) voor de trekkertrek iets bij gegeven, hij is van 63 pk naar 83pk gegaan en ik meende dat hij eerst een koppel had van rond de 600 en nu op 940 tot 1000 ongeveer en geen dikke zwarte rookpluim maar gewoon netjes, dus als ik het verhaal lees van @wezel844-s vind ik het nog aan de lage kant dat koppel. dus zou maar niet zomaar zeggen dat zijn verhaal niet klopt. Een trekker opdraaien is meer dan alleen maar een slag aan de pomp geven, en dikke zwarte rookpluimen trekken, je moet hem zoveel geven dat hij het verbranden kan en dan krijg je het eruit anders stikt hij in zijn diesel en krijg je er nagenoeg niets extra uit
selten
Quote Reactie van @goeiedag eem:
D6006 (3,8 l 4 cil met een lijnpomp) voor de trekkertrek iets bij gegeven, hij is van 63 pk naar 83pk gegaan en ik meende dat hij eerst een koppel had van rond de 600 en nu op 940 tot 1000 ongeveer en geen dikke zwarte rookpluim maar gewoon netjes, dus als ik het verhaal lees van @wezel844-s vind ik het nog aan de lage kant dat koppel

Wessel (@wezel844-s) praat over motorkoppel. Jij over aftakaskoppel op 1000 toeren zo te lezen. Koppel wordt verhoogd door de vertanding in de bak. Denk bij jou factor 2-2,15 zoiets
wezel844-s
@goeiedag eem kijk eindelijk iemand die meer verstand heeft dan alleen de rookstop open zetten en er vanuit gaan dat hij meer vermogen heeft met meer rook
verwijderd
selten
Quote Reactie van @ErDee:
koppel x toerental = vermogen. Als bij gelijk toerental het koppel verdubbeld dan is mijn vermogen dus ook 2x zo hoog. Dat zou meer dan 160 pk zijn in jouw geval, dan moet je toch ook meer dan 115pk max. vermogen meten.

Hoow eens. Nu ga jij de fout in. Koppelstijging neemt dan door het opschroeven harder toe dan het vermogen. Dit resulteert in meer vermogen op lagere toeren. Je vermogen bijv 1400 toeren is opeens ipv 30pk nu 60pk. En dat scheelt wel! Oohja, Vermogen = koppel * hoeksnelheid!
wezel844-s
@selten vermogen zijn de pk's en worden aangeduidt in Kw bij een motor koppel is het draaimoment van een motor dit maximale draaimoment ligt bij een laag toerental dit zal niet op een ander toerental gaan zitten want dit wordt namelijk bepaald door de boring en slag dus de bouw van de motor het zal alleen vergroot worden met het opschroeven van de motor wat de Pk's betreft deze liggen bij elke motor bij het nominaal toerental dit is bij een inter 2300 de regelateur werking is 200 toeren dus het onbelast maximaal toerental van de motor is dan 2500 in dit geval
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 844 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!