Welke gegevens zijn nodig om een landbouwvoertuig op naam te zetten?

Tijdens het conversietraject moet de aanvrager van het kenteken de volgende gegevens van het voertuig aanleveren:

  • VIN (voertuigidentificatienummer)
  • Merk
  • Type (indien bekend)
  • Handelsbenaming
  • Nationale voertuigsoort
  • Europese voertuigcategorie
  • Bouwjaar (voor mogelijke afgifte van historische kentekenplaten)
  • Maximumconstructiesnelheid
  • Technische maximummassa’s
  • Brandstof
  • Vermelding of het voertuig ontheffingsplichtig is
  • Vermelding of het voertuig een GV-kenteken heeft

Constructieplaat is erg belangrijk

Het voertuigidentificatienummer is ingeslagen in het voertuig en bepaalde technische gegevens staan op de constructieplaat van het voertuig. Ook in de papieren van het voertuig of in het onderhoudsboekje staan technische gegevens.

Bij de meeste (land)bouwvoertuigen zijn er geen voertuigpapieren, zodat de constructieplaat erg belangrijk is. Ook kan eventueel bij de fabrikant of leverancier navraag worden gedaan als de benodigde gegevens niet op het voertuig zijn te achterhalen.

Verder hoeft er bij het conversieproces geen kopie van eventuele voertuigdocumenten of van een aankoopbewijs te worden verstrekt aan de RDW. Bij de huidige aanvraag voor een GV- kenteken zijn deze documenten nu wel nodig.

Zonder identificatienummer geen kenteken

Het voertuigidentificatienummer (VIN) is zeer belangrijk; zonder dat nummer geen registratie. Van de landbouwtrekkers en de meeste motorrijtuigen met beperkte snelheid is dat te achterhalen. De inschatting is dat met name bij aanhangwagens het VIN niet altijd is aangebracht of bekend is. Wanneer het VIN ontbreekt, moet dat alsnog worden aangebracht. Dat kan door contact op te nemen met het de fabrikant van het voertuig of door de RDW. Hou er rekening mee dat hieraan kosten zijn verbonden.
Tinus

Reacties

barteltie
"De inschatting is dat met name bij aanhangwagens het VIN niet altijd is aangebracht of bekend is. Wanneer het VIN ontbreekt, moet dat alsnog worden aangebracht. Dat kan door contact op te nemen met het de fabrikant van het voertuig of door de RDW. Hou er rekening mee dat hieraan kosten zijn verbonden."

En wat gebeurd er met zelfgebouw wagens?
boegie
@barteltie dan moet je er mee naar de rdw lijkt me om m te laten keuren...
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!