International 533 - schakelen
Onze 533 heeft in de winter stilgestaan maar toen we hem weer gingen starten was er iets met de versnellingsbak je hoorde hard gekraak en kwam niet vooruit na een tijdje was het over maar heeft iemand anders dit een keer gehad
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de International 533 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Reacties
Dat is een "normaal" verschijnsel bij trekkers die langdurig ( vanaf enkele weken of langer) stil staan: De koppelingsplaat plakt dan namelijk vast aan het vliegwiel. De koppeling ontkoppelt dan niet bij intrappen van het pedaal waardoor de tandwielen in de versnellingsbak niet in elkaar willen schuiven maar heftig kraken. Op het moment dat de koppelingsplaat weer losschiet kun je weer normaal schakelen. In jouw geval viel het losschieten waarschijnlijk erg mee. Meestal moet het met 'passend geweld'.
P.S.: Volgende keer bij 'langparkeren' het koppelingspedaal in ontkoppelde stand vastzetten.
Ik denk dat een met lekolie doordrenkte koppeling(splaat) minder gauw vastkleeft dan een droge. Kortom, de enige garantie is koppelingspedaal geheel ingeduwd vastzetten.
Het is kiezen tussen 2 kwaden
Iedere ochtend voor het ontbijt, en 's avonds voor slapen gaan zelf het koppelingspedaal een paar keer intrappen om het verkleven te voorkomen is een ritueel wat maar al te graag vergeten gaat worden.