International 323 - Tractor lekt olie uit het oliebad luchtfilter

De laatste paar keer viel na gebruik op dat de tractor ineens olie lekt. Ik heb de kap en de gril eraf gehad en het lijkt uit het luchtfilter te komen. Ik heb vervolgens het onderste bakje eraf gehaald en hier zit zoals gebruikelijk olie in, maar niet teveel lijkt mij. Ik had begrepen dat de olie in het onderste bakje stof filtert, maar het lijkt dat hoger in het filter ook olie zit? Ik krijg de indruk dat de olie in het filter omhoog geblazen wordt en tijden het rijden zie ik ook dat de grill ter plaatse van het filter met olie besmeerd raakt. Het gaat niet om grote hoeveelheden, maar toch. Motor heeft wel wat carterdruk, maar start probleemloos en verbruikt ook geen olie. Er zit geen water in de olie, olie in het water of anderszins.. wel heb ik de indruk dat de motor nu minder toeren maakt maximaal, zit rond de 2000(volgens handleiding normaal) , maar was rond de 2200. Iemand enig idee waar ik het probleem moet zoeken? Ik ben verder een leek op motor technisch gebied..
Martichr

Reacties

wezel844-s
Er zit boven jou oliebad ook een ijzer gaas dat zou je een keer kunnen ontvetten en je kunt een keer de olie vervangen van het filter zorg wel dat er absoluut niet te veel olie in zit. Wat de toeren betreft lijkt het met zo geen verbandt te hebben met het olie probleem kijk eens of je gas stang helemaal tegen de aanslag aankomt als je volgas geeft.
Wimsumar
Beste MartiChr.: Olie, die uit het oliebadluchtfilter wordt geblazen wijst op een lekke inlaatklep. Van zo'n cilinder wordt de compressielucht teruggeblazen naar het luchtfilter
wezel844-s
@Wimsumar daar had ik nog niet aan gedacht weer wat geleerd 😀
Corne S
@Wimsumar

Hoor je dat niet dat hij wat beroerder loopt?
Wimsumar
Beste Corne S:

Quote Reactie van @Corne S:
Hoor je dat niet

Reken maar van wel.
Martichr
@Wimsumar
Je hoort het wel, maar bij een 3 -cilinder van 50 jaar oud die toch anders klinken dan je oude 4-cilinder duurt het even voordat je het doorhebt...
Martichr
Is dat vrij eenvoudig op te lossen door een klep te vervangen of moet ik dan aan een verdergaande revisie gaan denken?
ford3000case745
Heb ik ook met mn ford gehad, eerst een beetje olie uit de paddestoel maar later steeds meer. Bij mij waren de klepgeleiders van de uitlaat uitgesleten en zat er dus speling op de kleppen
Martichr
@ford3000case745 was dat een kostbare operatie?
Huuuuub
Begin eens met kleppen stellen...
Daarna compressie (laten) meten.
Martichr
De kleppen zijn in februari allemaal gesteld.. maar er kan altijd wat stuk gaan natuurlijk.
+1
Huuuuub
@Martichr
Compressie meten, en als die slecht is een lektest uit (laten) voeren.
Grote kans dat er inderdaad een inlaatklep kapot is.
Als de verstuivers er uit zijn die ook meteen laten testen.
ford3000case745
@Huuuuub bij mij was het toen de uitlaat klep
Huuuuub
@ford3000case745
Ja, en ik heb vanmiddag mijn fietsband kapot gereden... dus iedereen moet zijn fietsband vandaag kapot rijden?

Niet om het een of andere, maar kleppen kunnen wel eens kapot gaan. zowel inlaat als uitlaatkleppen.. voor hetzelfde geld is er een ander probleem. daarom zeg ik compressie meten en een lektest uitvoeren.
ford3000case745
@Huuuuub ga jij nu maar fietsband plakken, probeer alleen maar te helpen hoor
+1
wezel844-s
Uitlaat klep en dan bij het luchtfilter lekken ??
Corne S
Als 1 cilinder lekt, zuigt de andere dat op dat moment weer aan?

Hoewel bij een 3 cilinder natuurlijk niet.
+2
Martichr
Inmiddels een aantal maanden geleden, maar het blijkt inderdaad een kapotte klep en een kapotte koppakking te zijn geweest.
Corne S
@Martichr

Hoe ben je er achter gekomen? En wat was er precies kapot?
Martichr
@Corne S
Ik heb hem weggebracht en daar is de kop eraf gehaald. Ik begrijp dat er een inlaatklep versleten was en hierdoor is ook de koppakking aangetast door de lekkage van hete lucht.. maar pin me er niet op vast, ik weet verder weinig van motortechniek..
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 323 en hebben de trefwoorden lekkage en oliebad luchtfilter geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!