Ford 2000 - Loopt slechts 3 seconden, stopt dan en start niet meer. Na slepen loopt hij weer prima.

Hallo allemaal,
Ik heb een probleem met mijn Ford 2000. Het is nu al een paar keer gebeurd dat hij niet wilde starten of slechts een paar seconden liep en dan gewoon stopte. De motor draait wel rond, dat is het probleem niet. Accu is ook in orde.
Als hij gesleept wordt, slaat hij aan om vervolgens niet meer af te slaan. Daarna stoppen en starten werkt dan ook gewoon, ermee werken ook. Echter, als je de volgende dag weer wil starten, wil hij niet. Of dus maar een paar seconden.
Onlangs heb ik een nieuwe tankdop gekocht, deze lijkt hem vacuüm te trekken. Ik heb even gedacht dat dat het probleem was, dus heb voor uitschakelen de dop losgedraaid, zodat de onderdruk uit de tank opgeheven werd. Voor starten de dop ook los gehad, maar dit blijkt toch niet de oplossing. Of zou het zo kunnen zijn, dat er toch onderdruk ontstaat tijdens stilstand?

Groet, Thijs
Thijsio

Reacties

quintenjanssen
Is het enkel als de tank bijna leeg is of ook als deze vol is? Want ik heb ooit voorgehad dat het zeefje onder in de tank verstopt door vuil in de tank. Als je dan wilt starten krijgt de motor geen brandstof.
Thijsio
De tank was vrij leeg de eerste keer, maar daar heb ik toen tien liter bijgevuld. Maar ik denk niet dat dat het probleem is, want als ik hem aansleep blijft hij gewoon lopen.
Landini 6500
Dan is er ergens lekkage dat een luchtbel veroorzaakt
Wimsumar
Beste Landini:

Quote Reactie van @Landini 6500:
luchtbel

Ik denk dat het bijna leeg rijden van de tank een luchtbel in de brandstofpomp heeft opgeleverd.

@Thijsio: ontlucht de brandstofpomp.
Adri-JD850
Houd je oliepeil in de gaten of er via je opvoerpompje geen diesel bij de olie lekt, als het opvoerpompje kapot is kan hier lucht bij komen en leeg lopen, als de motor eenmaal loopt is het opgelost.
Wimsumar
Beste Adri-JD850:

Quote Reactie van @Adri-JD850:
opvoerpompje

(Als ik me niet vergis) Een Ford 2000 heeft geen opvoerpompje.
N.B.: Vooral bij ontluchten zorgen voor een goed gevulde tank.

tractorfan.nl/picture/644081/
jammermaarhelaas
Persoonlijk heb ik nog nooit een opvoerpomp op een 2000 gezien (welke ik gezien heb hadden allen een roterende inspuitpomp en de tank onder het stuur, boven het filter en de inspuitpomp).
Probleem klinkt als lucht in het brandstofsysteem, dus goed ontluchten zou voldoende moeten helpen.
Zat er een filter of zeef verstopt, dan zou hij ook niet draaien na aantrekken, er is dan immers ook voldoende diesel nodig om aan te slaan en door te blijven draaien.
Thijsio
Dank voor jullie reacties. Een lek is dan inderdaad het meest logisch. En hebben jullie tips over hoe het best te ontluchten?
jammermaarhelaas
@Thijsio
Zie topic: tractorfan.nl/topic/52038/

En dan met name de bijdrage van @nhmonteur.

Mijn advies niet 2 maar alle 3 verstuiverleidingen bij de verstuiver een slag los te draaien. Dan starten en wanneer er geen belletjes/witte kringetjes (dit is lucht) meer uitkomen, weer aandraaien. Dit 1 voor 1 doen. Grote kans dat ie bij 2 leidingen weer aangedraaid weer aanslaat, dan de derde ook aandraaien als ie ontlucht is, kan bij draaiende motor, als je maar uitkijkt dat je niet in de v-snaar of de koelerventilator komt!

Succes.
Thijsio
Oké, bedankt. Ik ga ermee aan de slag. Jullie horen er nog van.
anoniem
@Thijsio als je motor gewoon draaid . Maar niet meer start na een nacht staan komt er ergens lucht in het systeem. Je kan dan wel iedere keer ontluchten als je wil starten maar dat lijkt mij geen oplossing. Loop alle leidingen eens na.
Misschien staat er iets los of is een leiding die ergens tegen aan schuurt en bijna door is.
+3
Thijsio
Opgelost. Er was 1 slangetje dat een beetje vettig was aan de buitenkant. Net lek genoeg om lucht in de leiding te krijgen denk ik. Nu start hij weer altijd, ook na een paar dagen stilstand.
Dank allen en tot een volgende keer.
+4
jammermaarhelaas
@Thijsio

Bedankt voor het melden van de oorzaak! Dat maakt het topic af.
Tinus
@jammermaarhelaas Mee eens!
Wimsumar
Beste Thijsio:

Quote Reactie van @Thijsio:
Net lek genoeg om lucht in de leiding te krijgen denk ik.

Twijfelachtig. Kijk, als de brandstofpomp krachtig genoeg zou zijn lucht in de leiding te zuigen, waarom zou dat dan gemakkelijker gaan dan aanvoer van brandstof uit de tank? Ik vermoed dat je met het vervangen van het slangetje ongemerkt een verstopping hebt opgelost (of deels(!) ).
Anderszijds is het ook nog zo dat een lek slangetje niet ongemerkt voorbij gaat: er zal in minder of meerdere mate brandstof uit het systeem lekken.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 2000 en hebben de trefwoorden startprobleem en brandstof geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!