Kan een mooie Caseih 956XL kopen. Maar bij controle blijkt het luchtfilter behoorlijk vettig

Kan het zijn dat er wat verbrandingsgassen terug geblazen worden? Tractor start en loopt super.
Wel wat carterventilatie. De urenteller staat op 12800. Hij zal niet voor zwaar werk ingezet worden. Wat eventueel te repareren en wat gaat dat kosten.

Deel dit topic

Reacties

valmet6400power
Ja dat kan zeker, zuigerveren zullen wel wat versleten zijn.. Ik weet niet of hij ook (wat) olie verbruikt? Je zou hem eventueel wel een dag zwaar kunnen belasten en kijken of de ventilatie minder wordt.. Zo niet, als het olie verbruik minimaal is mooi door rijden en bij veel verbruik kun je een revisie overwegen.. Of een andere trekker zoeken nu al 😄
Rode Peter
@valmet6400power Ja hij verbruikt wel wat motorolie, maar waar komt dat vette luchtfilter nu vandaan? Gassen via de zuigerveren gaan vgl. mij via de carterventilatie weg. Wat gaat een revisie dan kosten bij allen het noodzakelijke?
valmet6400power
@Rode Peter

Als ik filosofeer dan zou ik zeggen dat de inlaatkleppen/klapzittingen wat (te) ver ingesleten zijn waardoor er altijd uitlaatgassen doorheen kunnen ook al zijn ze "dicht". De kosten van een revisie zou ik niet weten, dat hebben we zelf nog met geen een trekker gehad!

Wellicht dat @Wimsumar hier wel een linkje van heeft?
mklok
Zuigerveren versleten?
jo845xl
Cylinderset ( kolbenschmidt ) bij kramp 178 ex btw p/stuk ; origineel case 234 euro alleen veren is 124 euro p/cylinder , doe er nog wat pakkingen bij en dan heb je al een gedacht .
Maar als je alles goed wilt laten doen doen ? Cylinderkop en kleppen , pomp en verstuivers , lagerschalen , krukaskeerringen .
Rode Peter
En complete revisie, ja dat gaat hem niet worden, veel te duur, dan wordt het NIET deze trekker.
Maar als de gassen worden teruggedrukt via de inlaatkleppen/klepzittingen dan wordt het een cilinderkoprevisie en daar hangt welk prijskaartje aan? Overigens heeft huidige eigenaar ook een compressietest laten doen en dat zag er vgl. een IHC monteur best goed uit. Ook voor de waterrem perste hij er nog 93PK uit. Gewoon doordraaien en steeds dat smerige filter vervangen, zie ik ook niet zitten.
old man jose
Is de binnen kant van de filter vet?
Dan kan het zijn dat er een gescheurde of lekke inlaat klep bij zit , dit kun je horen door de motor te starten zonder filter en even stationair te laten draaien. Je kan ook starten zonder diesel, zodat de motor niet aanslaat en zonder luchtfilter dan hoor je in de inlaat wel eens een misslag.
Is het filter vet aan de buitenzijde dan kan er carter ontluchting bij je inlaatlucht zitten eerst maar even onderzoeken.

suc6
1046
Misschien rare vraag, maar zit er een goedpassende uitlaat op???
Rode Peter
Hallo beste reageerders. Het luchtfilter is aan de buitenkant vooral vettig, maar hoe kan hij nou smerig worden van de carterventilatie? alleen het filterhuis staat toch maar in verbinding met de inlaatzijde van de motor bij een 956? Er zit overigens gewoon een standaard uitlaat op.
1046
@Rode Peter bij mijn trekkert zat toen ik em kocht. Een te ruime uitlaat op. Toen werd mijn luchtfilter ook vettig en zwart. Vandaar
valmet6400power
@Rode Peter

Je hebt er geen foto van toevallig zeker?
IHC forever
Nou Rode Peter, je zegt het zelf al bij de start van dit topic; zeer waarschijnlijk zijn het verbrandingsgassen die teruggedrukt worden via de inlaatkleppen. Na bijna 13000H zijn de kleppen zelf alsook de klepzittingen niet nieuw meer en is wat lekkage niet zo gek. Wij hebben thuis ooit een 844s gehad die na 14500h ook begon terug te blazen; we hebben er niks aan gedaan en de trekker nog jaren gebruikt totdat ie helemaal op was. Een totale kleprevisie van een 6 cil. 956 gaat ook een lieve duit kosten (schat zo 1000- 1500euro) maar dat is jouw afweging.
Rode Peter
Controle gedaan vandaag. Luchtfilter is van binnen helemaal schoon ook het fijnfilter. Buitenkant is dus wel smerig/vettig/zwart.
De eigenaar heeft hem veel voor de voermengwagen hebben staan en dan blijven de carterdampen en uitlaatgassen in de buurt hangen en daar zuigt de trekker altijd wat van aan. Dit is de oorzaak waarschijnlijk. Ik kan de trekker zelf ook nog uitproberen voordat ik hem eventueel koop.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden tractor , kopen , controle , luchtfilter en aankoopadvies geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
13
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
416