pasquali Onbekend

Aankoop eerste professionele tractor - vraagje over nodige PK's

Gewoon hier even een opinie peiling, en hierbij ook mij situatie schets: ik ben een "kleine" zelfstandige met 1 vaste werkkracht en 1 persoon op zelfstandige basis (af en toe) die aanleg doet van terrassen, parkings, opritten, tuinomheiningen enz en ook diverse grondwerken.. De bedoeling op termijn (2-3j) is om veel meer actief te worden in het grondverzet, al dan niet onderaanneming. Het is NIET de bedoeling om op grote werven met een 3-asser kipper te gaan rijden. Maar eerder voor de collega-grondboeren en zelf lokale loonwerkers met een 2-asser of zelfs met de maïskar te rijden. Maar ik moet dus een trekker hebben die all-round zijn werk kan uitvoeren met zicht op de toekomst. Maar voor mijn huidig werk is een containersysteem het meest dringende ook om beter en goedkoper mijn werken te kunnen uitvoeren. Zijnde aan/afvoer grond, steenpuin, zand.. transport graafkraan 3T, transport klinkers, tegels,... Dat terzijde is mijn beslissing dus al genomen en eind dit jaar zou ik overgaan tot de aankoop van eerste tractor (tweedehands is ook zeker een optie!) samen met een containersysteem voor de firma. Ik heb al bezoek gebracht aan 2 dealers van 2 verschillende merken waar mijn voorkeur naar uitgaat (zijnde New Holland en Deutz-Fahr) maar ik krijg hier nogal uiteenlopend advies welke trekker gebaseerd op pk's ik zou moeten aankopen voor het volgende: - Het gewenste containersysteem: standaard containers 5,5m x 2m op een 2-asser haakarm. Totale gewicht (geladen) is +/- 21-24 Ton - Toekomsplannen: grondkipper 2-asser, +/-10m³, 22ton Voorstel Deutz-Fahr: 6135C TTV - 143PK (max) OF 6165 TTV - 165PK (max) met quote: "Meer dan voldoende PK's om jouw werken te doen. Wij leveren echte PK's met Duitse kwaliteit en doen niet aan onnodige PK's en bijhorend brandstofverbruik" Voorstel New Holland: T7 - Auto-command - 190PK (max) met quote: "Voor zulke transporten op regelmatige basis te doen op verschillende terreinen heb je zeker enige overschot nodig en niet onbelangrijk ook het eigen gewicht van de tractor om deze tonnages onder controle te houden" Ik wil hier geen discussie welk merk het beste is, ik heb uit verschillende bronnen goeie commentaar op beide merken en ik heb van beide zelfs 2 of meer dealers op dezelfde afstand. Maar wens gewoon een woordje uitleg wie het bij het rechte eind heeft. De prijzen liggen trouwens in dezelfde lijn, rekening houdend met het PK verschil, dus dat is geen maatstaf voor een oordeel.

John Deere 6125R

Laatste 1 reacties (17 totaal)

pasquali Onbekend

John Deere Meerdere

Laatste 1 reacties (3 totaal)

Deutz D4005

Laatste 1 reacties (8 totaal)

Trekker of vrachtwagen kopen voor bedrijf?

Gewoon hier even een opinie peiling, en hierbij ook mij situatie schets: ik ben een kleine zelfstandige, actief als algemene klusdienst (alles bouw gerelateerd), met 1 vaste werkkracht en 1 persoon op zelfstandige basis (af en toe) waarbij we vele renovatiewerken doen van dak tot vloer, maar ook heel regelmatig terrassen, opritten, tuinomheiningen enz.. Nu ben ik aan het plannen om op (lange) termijn te investeren in grotere werk- en transportmiddelen, naast onze bestelwagen (3,5ton trekkracht), pick-up (2,4T trekkracht), 2 aanhangwagens (2T en 2,4T). Maar ik ben er nog niet uit wat het beste is, een trekker of een vrachtwagen… Om te beginnen zal dit zeker ook geen nieuw materiaal zijn (zo kapitaalkrachtig ben ik nog niet). En heb al wat rondgekeken en de voor- en nadelen (naar mijn situatie) eens opgesomd rekening houden met een budget van bv. €50.000 louter indicatief om ergens te beginnen: - Prijs: een occassie vrachtwagen (met bv. containersyteem) loopt de leeftijd en kilometers al aardig op eer het betaalbaar wordt volgens budget. Een trekker met ongeveer 150-180PK is veel recenter en met ongeveer 5000u op de teller - Afstanden: ik doe regelmatig projecten 20-40km van mijn bedrijf, met een vrachtwagen is dit sneller te doen als met een trekker - Vrachtwagen met kipbak/vaste bak/container, is direct klaar voor gebruik. Kiezen voor een trekker daarintegen moet ik nog extra investeren in iets (aanhangwagen) om eraan te hangen. Een containerwagen, haaksysteem kost 2dehands ook al snel weer 20K - Geen tachograaf of kilometertracing in de trekker, wel in de vrachtwagen (België). Maar denk in mijn geval dat dit niet veel uitmaakt. - Trekker is veel veelzijdiger en inzetbaar dan een vrachtwagen (hakselaar aanhangen, kipper, frees enz..). Eventeel kan ik een trekker ook makkelijker in onderaanneming laten rijden in bv. Grondverzet of loonwerk als ik hem zelf niet nodig heb.

New Holland T 6.180

Laatste 1 reacties (11 totaal)

Deutz-Fahr 5090

Laatste 1 reacties (2 totaal)

John Deere 6530

Laatste 1 reacties (2 totaal)

John Deere 410

Laatste 1 reacties (3 totaal)

Agria 4800

Laatste 1 reacties (3 totaal)

John Deere 6430 Premium

Laatste 1 reacties (5 totaal)

Cebeco Giertank

Laatste 1 reacties (127 totaal)

Ford TW 35

Laatste 1 reacties (4 totaal)

inspecteurfendt


Foto’s
380
Video’s
7
Topics
41
Reacties
3.077
Stemmen
11.234
Volgers
18

Over mij

Woonplaats: Brukom, Sint-Pieters-Leeuw (nabij Brussel)
Leeftijd: 19jr
Laatst online: 3u geleden

Hallo,
Ik studeer voertuigtechnieken in Sint-Katelijne-Waver, daarnaast heb ik een bedrijf in het groenonderhoud en cultuurtechnisch loonwerk. Eén van onze voornaamste werkzaamheden is klepelmaaien. Als er ruimte op de planning is werk ik als technieker in een tuinbouw- en grondverzetmechanisatiebedrijf of als machinist/chauffeur in de bosbouw.

Mijn grootouders waren de laatste generatie landbouwers op "Hof Sint-Elooi". Ze hadden een gemengd bedrijf en hadden 5 Ford tractoren.

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering