Vandaag de vooras anders afgesteund, zodat ik kon testen met het sturen. Dit gaat dus niet passen. Zit nu te twijfelen, of een slinger in de spoorstang maken of de stuurkogel aan de onderkant monteren. Dat is wel makkelijker, alleen dan wordt de spoorstang het laagste punt van de trekker. Die ga je een keer raken.

Massey Ferguson Onderdelen

Vandaag de vooras anders afgesteund, zodat ik kon testen met het sturen. Dit gaat dus niet passen. Zit nu te twijfelen, of een slinger in de spoorstang maken of de stuurkogel aan de onderkant monteren. Dat is wel makkelijker, alleen dan wordt de spoorstang het laagste punt van de trekker. Die ga je een keer raken.

Reacties

hooidonk
Of een slinger in de spoorstang maken. Maar gaat hij dan niet afhangen omdat hij dan aan de achterkant zwaarder wordt?

(klik om te vergroten)

+1
wim-same
Verzetje in stuurarmpje maken ? kogel op zijn kop ben ik ook nooit zo weg van.
toch meer slijtage, en hij hangt dan in de borging.
MF 2725
Kun je die stuurarme niet lager aan de naaf monteren d.m.v. langere bouten en vulblokken tussen stuurarm en naaf?
+1
Henk 1120
Je kan de armen niet van links naar rechts en andersom doen? Komt de kogel wel op z'n kop, maar zoveel lager wordt dat toch niet. Kan nog wel wat hebben in de modder...
hooidonk
Dank voor het meedenken!

@wim-same
Goeie, had ik nog niet bij stilgestaan. Je hebt volgens mij tegenwoordig ook stuurkogels die met een veer in de zitting worden gedrukt, die kunnen er misschien beter tegen?
Het stuurarmpje is 20mm dik, ik denk niet dat wij een bank hebben die dat drukt. Anders was het wel een slimme oplossing!

@MF 2725
Grappig idee, had ik nog niet over nagedacht. Aan het stuurarmpje zit een tap, welke het fuseelager in gaat. Daar stel je dat lager ook mee af, dus je haalt dan wel wat overhoop.

@Henk 1120
Er zitten potgaten in de stuurampjes, dus omdraaien gaat helaas niet. Het mooiste was omdraaien naar de voorkant van de as, maar dan kom je niet weg bij de velg.
wim-same
@hooidonk Draaien naar de voorkant kan ook hoor, Dit heeft SAME ook. De afstand aan de voor- en achterkant is gelijk t.o.v. de velg. Je moet alleen om je cardan heen. Aan de voorkant heb je geen als van de aandrijfas.
hooidonk
@wim-same
Weet je dat zeker, Wim?
Want het liefst zou ik hem inderdaad voor de as plaatsen.
Maar als ik m'n huiswerk goed gedaan heb, zou je dan de fuseearmen moeten omdraaien en naar buiten moeten laten wijzen. Anders help je het Ackermann-principe om zeep. Het Ackermann-principe houdt in dat je een denkbeeldige lijn door het hart van je fusee moet trekken, door het hart van de stuurkogel aan de spoorstang en dat die in het hart van de achteras uit moet komen.

Hieronder heb ik het in CAD uitgezet, ik hoop dat een een beetje duidelijk is.
Maar als ik het mis heb, hoor ik dat graag!

(klik om te vergroten)

Fuseearmen wijzen naar binnen en kruisen elkaar voor de trekker. De hartlijnen van de voorwielen lopen uiteen richting achteras, dus gaan wringen in een bocht.

(klik om te vergroten)

Fuseearmen wijzen naar buiten en de hartlijnen van de voorwielen kruisen elkaar netjes op de hartlijn van de achteras.
+1
wim-same
@hooidonk Klopt, de fuseearmen moeren dan naar buiten wijzen, en de kogel zit dan vlak bij de velg. Je spoorstang word dan langer. Anders moet ik er even duidelijke foto's van maken.
wim-same
@hooidonk

(klik om te vergroten)

Voorbeeld van een SAME 240 vooras uit 1660
hooidonk
@wim-same
Ah okee, dan klopt het 😉

Alleen het probleem is dat de fuseearmen dan zo ver naar buiten gaan wijzen, dat ze aan de binnenkant tegen het wiel aan komen.
wim-same
@hooidonk misschien iets minder ver naar buiten maken. Anders kom je een keer meten, en uitproberen hoe de uitlijning loopt. Ze sturen ook best licht zonder stuurbekrachtiging. Ik heb er wel een paar staan hoor om te komen kijken.
+1
hooidonk
@wim-same
Nou Wim, ik zat er op de fiets nog eens over na te denken, maar het is bij deze as vooral de klok van het differentieel die in de weg zit. Dus heb je eigenlijk voor en achter hetzelfde probleem.

Vanmiddag poosje bezig geweest om een spoorstang te maken. Meeste werk was nog om met een ouwe tap de draad er een eind in te tappen. Morgen proberen in elkaar te pikken en te proberen of het werkt. Anders verzinnen we weer wat anders. 😉

Met of zonder rolmaat, een avondje bij jou langs om de trekkers te bekijken, sla ik zeker niet af. 😁 Lijkt me leuk!

(klik om te vergroten)

+1
wim-same
@hooidonk Ik heb vandaag nog eens goed bij diverse modellen gekeken, maar er zijn er ook meerdere bij met een verzet in de spoorstang. één en ander is inderdaad afhankelijk van de grootte van de klok. Ook Grote fabrikanten hadden dus ditzelfde probleem al om op te lossen.
+1
a3vandiejen
@hooidonk Spoorstang van de Landini die ik gehad heb was ook verbogen om onder de carterpan door te kunnen.
Origineel zat hij ook voor de as.

(klik om te vergroten)

Hier goed te zien dat de spoorstang er voor zit.
+1
a3vandiejen
@hooidonk Was aan twee kanten iets gebogen om onder de carterpan door te kunnen maar stuurde soepel. Was alleen niet origineel.
Die op de folder is wel origineel.
marc102
Ik heb jou pagina niet gevolgd maar wat ben je precies aan het maken? ben je zelf 4wd op een 2wd tractor aan het bouwen?
+1
hooidonk
@marc102
Je bent een eind in de richting, maar de ombouw van 2wd naar 4wd is al ergens in een ver verleden gebeurd. Alleen de besturing was toen nog hetzelfde gebleven, dus met twee stuurstangen vanaf het stuurhuis naar de beide voorwielen. Maar omdat het stuurhuis uitgelegd is op een andere as als deze, gaf hij een heel vervelend stuurgedrag. Het buitenste wiel stuurde scherper als de binnenste, waardoor hij in de bocht heel erg wringt. Overal liet hij z'n sporen na, vooral op het land was het helemaal verschrikkelijk, daar zag je een flinke streep waar het buitenste voorwiel gelopen had. Maar daardoor gebeurde het ook dat je achteruit ergens krap in kon draaien en je vervolgens vooruit niet meer weg kwam. Eerst dacht ik dat het door de slijtage op de vooras en op het stuurhuis kwam, maar toen dat allemaal weer voor elkaar was, bleef het probleem.
Op een gegeven moment was ik dat zo zat, dat ik op het punt stond hem een beste trap onder z'n achterbrug te geven. Toen heb ik hem eens diep in z'n koplampen gekeken en gevraagd: Nou vriend, wat gaan we doen? Wil je met pensioen of wat wil je nog wat doen? Hij wilde toch wel graag blijven.
Dus uiteindelijk toch besloten hem te houden, maar er dan wel een wat meer bruikbare trekker van te maken. Dus met goede hydrauliek, eventueel stuurbekrachtiging, fatsoenlijke banden en vooral met een goede besturing. Dus één van de twee stuurstangen vanaf het stuurhuis er af en de voorwielen verbinden met een spoorstang, net zoals bij een aantal Ford types met dezelfde vooras. Uiteindelijk van iemand een paar originele Ford onderdelen over kunnen nemen, maar het past toch niet 1 op 1 op deze vooras, onder andere met de spoorstang.
+1
fordfanaat
Deze Ford had een gelijkaardig probleem. Altijd afgevraagd of het origineel zo was, maar het werkte wel gewoon goed.

(klik om te vergroten)

john deere 7810
@fordfanaat

die stang heeft ook niet veel "vlees" zo
hooidonk
@john deere 7810
De spoorstang is inderdaad wat schraal uitgevoerd, maar het idee is goed.
Weet je het type van deze Ford?
Deze vooras is denk ik familie van de as onder de MF, hij heeft veel overeenkomsten.
fordfanaat
@hooidonk @john deere 7810

De stang lijkt zo licht zijn uitgevoerd, maar dit lijkt een gewone standaard stang die ze hebben gebogen denken we.
En de eigenaar heeft nooit klachten gehad van verder buigen of andere problemen.

Het type is een Ford 5000, het type vooras weet ik zo niet meer . Is de trekker van @Fordson_Ben, bij het profiel zul je nog meer foto's vinden.
SJB533
@fordfanaat
Is een Schindler, staat bij de foto. Dacht dat @hooidonk een Selene had, maar ben niet helemaal op de hoogte van dit soort ombouwen bij MF
+2
hooidonk
@SJB533
Je bent toch beter op de hoogte dan je dacht, want het klopt helemaal! 😉
Er stond onder dezelfde foto dat die twee later een huwelijk zijn aangegaan, dus dan klopt het wel dat ze veel van elkaar weg hebben.
Ik begreep dat Roadless ook Selene-sets verkocht heeft, dus het heeft volgens mij allemaal wel wat met elkaar te maken gehad.

Ik zou toch niet graag met zo'n ielige spoorstang rijden. Als die gaat, is het waarschijnlijk op het land, omdat die dan het meest voor z'n kiezen krijgt. Maar als het je op de weg gebeurd en je hebt opeens een voorwiel er dwars onder staan, weet je ook niet waar je uit komt. Dan is 30km/h ineens heel hard.
john deere 7810
@fordfanaat

kan wel zijn, maar hij is later gebogen, en of hij nou koud of warm is gezet dat weet ik niet, maar als hij breekt dan breekt hij daar.
+1
DANOONTJE POWERR
Die optie zou ik ook voor kiezen.
Zo zwaar is die stang niet dus het hangen zal wel meevallen.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson Onderdelen en hebben de trefwoorden sturen en spoorstang geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!